Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tradenomiksi opiskelevien taso on niin surkea?

Vierailija
06.11.2020 |

Näitä tullut nyt työelämän kautta vastaan projekteissa ja harjoittelijoina. Ja taso on surkea! Ihan oikeasti kaikki perusasiatkin hukassa, kuten se että heidän pitäisi tehdäkin jotain ja opetella.

Miksi? Miten noita oikein opetetaan, eikö mitään vaadita?

Kommentit (320)

Vierailija
61/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi-koulutus oli aikoinaan hyvä keksintö. Merkonomin tutkinto ei valmista kummoisiin töihin ja moniin töihin taas yliopistokoulutus on turhan järeä. Tradenomi tutkinto pilattiin sillä, millä kaikki muutkin tutkinnot pilataan. Eli porukkaa koulutetaan ihan liikaa. Tämä aiheuttaa se, että taso on huono ja liikatarjonnassa tekijöitä on enemmän kuin töitä. Tämä vaikuttaa myös palkkatasoihin.

Niin ehkä nykyinen amismerkonomitutkinto ei, mutta entinen yo-pohjainen opistomerkonomitutkinto oli ainakin ennen samansisältöinen tradenomiopintojen kanssa. Opiskelin silloin aikoinaan juuri tuota yo-merkonomitutkintoa ja kaverini tradenomitutkintoa ja kun vertasimme ammattiaineita, ne oli yksi yhteen sisällöltään. Kun merkonomitutkinto  siirtyi amikseen, olisi pitänyt keksiä jokin uusi nimike, koska se vie arvoa pois meiltä vanhan linjan merkonomeilta. Vrt. ennen merkantti=amis, merkonomi=opisto. Nyt ei mitään opistotasoa enää ole. 

Paljonhan silloiset opistot vain vaihtoivat nimensä ammattikorkeakouluiksi mutta muuten jatkoivat ihan samanlaisina kuin ennenkin.

Niin? Mä tarkoitinkin sitä, että nykyiset merkonomit amiksesta eivät ole verrattavissa vanhoihin opistomerkonomeihin.

Joo, mutta entinen merkonomi on pitkälti sama kuin nykyinen tradenomi. Paitsi että aiemmat merkonomit sentään osasivat käytännön asioita, tradenomit eivät edes sitä.

Mites sitten esim mä, joka oon ”aiempi merkonomi” jonka päälle opiskelin tradenomitutkinnon 😂 (joku sekasikiö joka osaan käytännön asioita mutten osaa edes niitä)

Vierailija
62/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on sellainen "En tiedä mitä haluan elämältä, mutta mennään nyt edes johonkin kouluun" -koulu. Silloin motivaatio opiskella on hyvin pieni. Itse olen ainakin tuollainen tradenomi, enkä ole ollut päivääkään alan töissä tai missään muissakaan töissä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini valmistui tradenomiksi pari vuotta sitten ja kun niitä opiskelujuttuja kuunteli, ihmettelin itsekin että mitä ne siellä koulussa mahtavat oppia. Luentoja oli kuulemma muutama viikossa, ja niitäkin aiheita kuunnellessa moni tuntui olevan ihan maalaisjärjellä pääteltävissä. Ainoa vaadittava oppimateriaali olivat luentokalvot, ei kuulemma avannut ainuttakaan kirjaa koko koulutuksen aikana. Kursseista pääsivät kaikki läpi, ja jos kokeesta olikin tullut liian vähän pisteitä, pystyi opettajan kanssa juttelemalla saamaan vaadittavat pisteet kasaan. Toki monilla kursseilla ei edes ollut loppukoetta, vaan opiskelijat tekivät jonkun pienen ryhmätyön tai esityksen sen korvaajaksi. 

Eli joo, korkeakoulutettujen osuuden nostamisessa ei ole mitään järkeä, jos samalla joudutaan laskemaan koulutuksen tasoa.

Nyt on kyllä kaveri puhunut silkkaa sitä itseään. Opiskelin itse Tradenomiksi työn ohessa ja valmistuin pari vuotta sitten. Joka kurssilla käytettiin useita kirjoja, varsinkin lähdeaineistoina. Aikataulut olivat tiukat ja kursseista ei todellakaan kaikki päässeet läpi, saatika sitten opettajan kanssa juttelemalla, vaan kurssilta lensi pihalle jos ei suorittanut tehtäviä annetussa aikataulussa. 

Kyllä se on just tuota mitä aiemmin kuvattiin. Mitään ei lueta, mitään ei tehdä, kaikesta pääsee läpi vain ilmoittautumalla kurssille.

Vierailija
64/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini valmistui tradenomiksi pari vuotta sitten ja kun niitä opiskelujuttuja kuunteli, ihmettelin itsekin että mitä ne siellä koulussa mahtavat oppia. Luentoja oli kuulemma muutama viikossa, ja niitäkin aiheita kuunnellessa moni tuntui olevan ihan maalaisjärjellä pääteltävissä. Ainoa vaadittava oppimateriaali olivat luentokalvot, ei kuulemma avannut ainuttakaan kirjaa koko koulutuksen aikana. Kursseista pääsivät kaikki läpi, ja jos kokeesta olikin tullut liian vähän pisteitä, pystyi opettajan kanssa juttelemalla saamaan vaadittavat pisteet kasaan. Toki monilla kursseilla ei edes ollut loppukoetta, vaan opiskelijat tekivät jonkun pienen ryhmätyön tai esityksen sen korvaajaksi. 

Eli joo, korkeakoulutettujen osuuden nostamisessa ei ole mitään järkeä, jos samalla joudutaan laskemaan koulutuksen tasoa.

Nyt on kyllä kaveri puhunut silkkaa sitä itseään. Opiskelin itse Tradenomiksi työn ohessa ja valmistuin pari vuotta sitten. Joka kurssilla käytettiin useita kirjoja, varsinkin lähdeaineistoina. Aikataulut olivat tiukat ja kursseista ei todellakaan kaikki päässeet läpi, saatika sitten opettajan kanssa juttelemalla, vaan kurssilta lensi pihalle jos ei suorittanut tehtäviä annetussa aikataulussa. 

Ihanko totta, ihan useita kirjoja? Oli varmasti raskasta.

Vierailija
65/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tradenomiopintojen jälkeen nyt juuri sellaista työtä mitä olen haaveillut; vakityö valtiolla, etätyötä, itsenäistä tiimityötä ilman asiakaspalvelua ja 3000 palkka. Tykkään! En ole haaveillut koskaan esimiestyöstä ja jos vielä joskus ylemmän tason tehtävät kiinnostavat (kun olen valmis tekemään pidempää päivää, ei kiitos vielä) niin sitten on mahdollista hankkia pätevyys maisterilla tai YAMK:lla. Juuri nyt olen erittäin tyytyväinen elämääni.

Vierailija
66/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taso on kouluissa matala, jotta saadaan mahdollisimman monta koulutuksen läpi ja koulut saa rahansa.

Lähitunnit karsittu minimiin ja oletetaan, että harjoitteluissa opetetaan.

Ja niihin harjoitteluihin tulee ihmisiä, jotka eivät osaa mitään. Siis oikeasti mitään. Tyyliin että joku peruskoulua käyvä teini osaa ja ymmärtää enemmän.

Vierailija
67/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta, ihan useita kirjoja? Oli varmasti raskasta.

Niinpä. Vain tradenomi voi olla sitä mieltä, että on ihmeellistä jos kurssilla käytetään kirjoja. Tosin tuokaan ei sentään väittänyt, että kukaan opiskelijoista olisi lukenut niitä.

Vierailija
68/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joista syystä tradenomien joukosta löytyy kaikista eniten koko amk-väestä niitä, jotka hokevat omaavansa "korkeakoulututkinnon". Yleensä vastaus on joku, "minulla on kaupallisen alan korkeakoulututkinto". Koska olette kuulleet sairaanhoitajan sanovan "minulla on korkeakoulututkinto sosiaali- ja terveysalalta"?

Ja tämä näkyy tässäkin ketjussa!

Vierailija
69/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi on johtajakoulutus. On niitä jotka tekevät, ja ne jotka eivät osaa opettavat. Niistä jotka eivät osaa edes opettaa tulee johtajia.

Vierailija
70/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joista syystä tradenomien joukosta löytyy kaikista eniten koko amk-väestä niitä, jotka hokevat omaavansa "korkeakoulututkinnon". Yleensä vastaus on joku, "minulla on kaupallisen alan korkeakoulututkinto". Koska olette kuulleet sairaanhoitajan sanovan "minulla on korkeakoulututkinto sosiaali- ja terveysalalta"?

Aika katkeraa ja ilkeää tekstiä osalla tässä ketjussa. Joidenkin pitää näköjään aina päästä lyttäämään toisia. Varmaan siellä yliopistossa opetetaan ylimielisyyttä muita aloja ja opintoja kohtaan.

Vierailija
71/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on korkeakoulu.

Sote-alalla hoitajat ja bioanalyytikot nähdään sen verta duunareina, että ei puhuta korkeakoulututkinnosta.

AMK kirjailimellisesti on ammattiKORKEAkoulu, joten heillä on korkeakoulun identiteetti.

Kauppatieteden kandit ja maisterit sekä tradet tekee sulassa sovussa töitä, usein varsinkin alussa samoja töitä. Tätä olen nähnyt paljon.

Senkin takia puhutaan korkeakoulututkinnosta.

Hoitajat ja lääkärit on sitten taas ihan eri hommissa ja erona myös se AMK ja yliopisto.

Vierailija
72/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi on johtajakoulutus. On niitä jotka tekevät, ja ne jotka eivät osaa opettavat. Niistä jotka eivät osaa edes opettaa tulee johtajia.

Tradenomiksi opiskelevat ja välillä opiskelleetkin kyllä kuvittelevat näin. Vaikka viesti toki oli vitsi.

Vierailija
73/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri valmistunut merkonomi. Meidän firmaan tuli harjoittelijaksi tradenomi. Oli aivan käsi, ei esim,. osannut kunnolla käyttää exceliä, vaikka oli muuta väittänyt. Hän luuli, että olen myös tradenomi. Pikkasen naama venähti kun kuuli, että en tosiaan ole. :D

Ehkä se elämänkokemus sitten näkyi mun työskentelyssä. Mulla oli takana lukio ja toinen ammattikoulutus, tämä harkka oli n.20v.

No siellä yliopistossa ja AMKssa ei yleensä keskitytä mihinkään Excelin opiskeluun 😂

Toki meillä oli AMKssa kurssia siitä, mutta emmä mikää pro sen ansiosta ollut.

Yliopistosta tulleet nyt vielä vähemmän osaa mitään käyttöjärjestelmiä käyttää. Ei mitkään ATK-tunnit ole yliopiston pointti.

Työelämään ei ole mitään asiaa jos ei osaa edes jotain Exceliä. Ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen.

No suurin osa vaikka maistereista ei sitä kovin hyvin osaa.

Maisteriopinnot ainakin kauppiksessa olleet todella aikaa vieviä ja töitäkin teen samalla, joten ei, en vapaa-ajallani huvikseen harjoittele Exceliä.

Kyllä mun ekassa harkassa sitä tuli käytettyä aikoinaan ja siellä opin, että miten siinä työssä sitä käytetään ja hyvin meni.

Vierailija
74/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika katkeraa ja ilkeää tekstiä osalla tässä ketjussa. Joidenkin pitää näköjään aina päästä lyttäämään toisia. Varmaan siellä yliopistossa opetetaan ylimielisyyttä muita aloja ja opintoja kohtaan.

Yliopistossa? Eiköhän nämä korkeakoulutet tradenomit jaa tätä ilosanomaansa ihan kaikille. "Mä oon vaan tässä kaupassa väliaikaisesti duunissa, koska mä olen kuitenkin valmistunut kymmenen vuotta sitten tradenomiksi ammattiKORKEAKOULUSTA, niin oon vähän ylikoulutettu"

Vierailija
75/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on korkeakoulu.

Sote-alalla hoitajat ja bioanalyytikot nähdään sen verta duunareina, että ei puhuta korkeakoulututkinnosta.

AMK kirjailimellisesti on ammattiKORKEAkoulu, joten heillä on korkeakoulun identiteetti.

Kauppatieteden kandit ja maisterit sekä tradet tekee sulassa sovussa töitä, usein varsinkin alussa samoja töitä. Tätä olen nähnyt paljon.

Senkin takia puhutaan korkeakoulututkinnosta.

Hoitajat ja lääkärit on sitten taas ihan eri hommissa ja erona myös se AMK ja yliopisto.

Tässä viestissä oli tahatonta komiikkaa. Kiitos hyvistä nauruista!

Vierailija
76/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenomiksi opiskelevat ja välillä opiskelleetkin kyllä kuvittelevat näin. Vaikka viesti toki oli vitsi.

Ei todellakaan kuvittele. Asiantuntijatehtäviin ainakin hyvistä oppilaitoksista hyvin voi päästä, mutta kaikki tietää, että paino tosiaan suorittavassa työssä.

Minulla on ollut kyllä esimiehenä esim. trade viestintäpäällikköna ja trade koko Euroopan toiminnan markkinointijohtajana.

Pari amista myös ollut esim. yhden duunin toimarina ja toisen kansainvälisen puljen director-tasolla.

Ei ne yrityspuolella väkisin mieti, että jaaa kukas on maisteri, sille ylennys.

Vierailija
77/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa? Eiköhän nämä korkeakoulutet tradenomit jaa tätä ilosanomaansa ihan kaikille. "Mä oon vaan tässä kaupassa väliaikaisesti duunissa, koska mä olen kuitenkin valmistunut kymmenen vuotta sitten tradenomiksi ammattiKORKEAKOULUSTA, niin oon vähän ylikoulutettu"

Ettekö te nyt tajua?

Tässäkin ketjussa jauhetaan, että mennään opiskellaan tradeksi, koska muuta ei keksitä, ei se edes heitä kiinnosta.

Tämä on osan kohdalla 110 prosenttisesti totta.

Moni perseilee läpi opintojen, ei ollut motivaatiota tai kiinnostusta.

Nää on niitä tyyppejä, jotka on siellä kassalla töissä, tullut vastaan useampi.

Sitten on niitä, jotka oikeasti haluaa vaikka logistiikka-alan asiantuntijaksi, HR assariksi tai laskentatoimen hommiin.

Nää tyypit panostaa, heitä kiinnostaa ja hakeutuvat ajoissa oman alan töihin, jotta valmistuessaan pärjäävät. 🙂

Meidän suuntaumisopinnoissa tasan yksi ei oikein työllistynyt, mutta sitten laittoin oman firman pystyyn ja yhä tekee freelancerina töitä.

Vierailija
78/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä? Mistä sä oot tradenomeille noin katkera? Sullekko ne on lesoillu henkilökohtasesti?

Kysyin että varmaan yliopistossa opetetaan suhtautumaan muihin aloihin, varsnkin amk tosi ylimielisesti kun pitää tllaista ilkeämielistä ja katkeraa shaibaa suoltaa tänne. Sinä tietenkin innostuit luulemaan, että pidän trade tutkintoa jonain yliopistotutkintona.

Se on mulle ihan sama mitä muut asiasta ajattelee, minä olen ylpeä siitä, että olen jaksanut käydä korkeakoulun. Pidän amk:ta korkeakouluna, koska sen nimessä näin mainitaan. amk insinööritkin ovat korkeakoulusta. En tiedä sosionomeja joten en osaa sanoa miten kovasti lesoilevat koulutuksellansa. Jos sitä nyt edes lesoiluks voi sanoa.

Ihme kilpailu saatiin tästäkin.

En ole kaupan kassa koskaan ollutkaan, ehkä joku kokee siitä sitten jotain häpeää ja siksi korostaa epäolennaisia asioita en tiedä muiden huonoista itsetunnoista muuta kuin sen, että usein he haukkuvat muita, kuten esim. sinä. Onneksi en tunne tällaisia raskaita ihmisiä kovinkaan montaa, vaikutta olevan alala kuin alalla.

Vierailija
79/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä? Mistä sä oot tradenomeille noin katkera? Sullekko ne on lesoillu henkilökohtasesti?

Kysyin että varmaan yliopistossa opetetaan suhtautumaan muihin aloihin, varsnkin amk tosi ylimielisesti kun pitää tllaista ilkeämielistä ja katkeraa shaibaa suoltaa tänne. Sinä tietenkin innostuit luulemaan, että pidän trade tutkintoa jonain yliopistotutkintona.

Se on mulle ihan sama mitä muut asiasta ajattelee, minä olen ylpeä siitä, että olen jaksanut käydä korkeakoulun. Pidän amk:ta korkeakouluna, koska sen nimessä näin mainitaan. amk insinööritkin ovat korkeakoulusta. En tiedä sosionomeja joten en osaa sanoa miten kovasti lesoilevat koulutuksellansa. Jos sitä nyt edes lesoiluks voi sanoa.

Ihme kilpailu saatiin tästäkin.

En ole kaupan kassa koskaan ollutkaan, ehkä joku kokee siitä sitten jotain häpeää ja siksi korostaa epäolennaisia asioita en tiedä muiden huonoista itsetunnoista muuta kuin sen, että usein he haukkuvat muita, kuten esim. sinä. Onneksi en tunne tällaisia raskaita ihmisiä kovinkaan montaa, vaikutta olevan alala kuin alalla.

Menipä sulla tunteisiin. Selvästi arka kohta.

Vierailija
80/320 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tradenomin tutkinto kovin kummoinen ole.

Ite oon tradenomi ja tienaa n. 60 000 e vuodessa, eihän se paljon oo mutta kyllä sillä pärjää. Käyntikortissa lukee key account manager, mutta käytännössä oon myyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi