Miksi tradenomiksi opiskelevien taso on niin surkea?
Näitä tullut nyt työelämän kautta vastaan projekteissa ja harjoittelijoina. Ja taso on surkea! Ihan oikeasti kaikki perusasiatkin hukassa, kuten se että heidän pitäisi tehdäkin jotain ja opetella.
Miksi? Miten noita oikein opetetaan, eikö mitään vaadita?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vastauksen tähän!
Valmistuin just Tradenomiksi nuorisolinjalta aikuisopiskelijana ja kyllä aukesi silmät Tradenomin tutkinnolle. Sehän on semmonen kaatopaikka ala korkeakoulussa, sellane "snne nyt ainakin pääsee" tyylinen ratkaisu. Eli --> puolet on sielä opiskelemassa alaa jolle eivät ole jäämässä, niillä ei oo mitään mielenkiintoa opiskella sitä kunnolla.
Itse olin päättänyt suuntautua taloushallinto alalle ja olin motivoitunut, ei ollut vaikeaa ollaluokanpriimus ja vedelä parhaita harjoittelupaikkoja. Pitää vaan haluta olla alalla, se riittää, muttakun puolet opiskelijoista ei halua.
Muuten hyvä, mutta AMK ei ole korkeakoulu.
Kyllä on. Ihan lain mukaan.
AmmattiKORKEAKOULU.
Ei ole mikään mielipideasia ja vänkäämällä ei faktat muutu.
Tyypillinen tradenomin viesti. Perusasiat pielessä ja huono asenne.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomiksi opiskelevat ne, jotka eivät muuta keksi. Parempi sekin kuin ei mitään.
Toki voi riippua koulusta, mutta meillä parinkolmen kymmenen porukasta yksi halusi muualle.
Hallituksen koulutuspoliittinen tavoite on korkeakoulututkinto 60%:lle.
Tason lasku tulee siis jatkumaan.
Tähän kun lisätään pidennetty oppivelvollisuus, täytyy lukioiden ja erityisesti amisten tasoa laskea myös.
Mutta voidaanhan ylpeillä koulutetulla väestöllä, kun jokainen tiiliä kantava hanslankari on talonrakentajan ammattitutkinnon suorittanut, jokainen elektroniikan kokoonpanija elektroniikka-asentaja, jokainen kaupan kassa tradenomi tai vähintään merkonomi.
Olen juuri valmistunut merkonomi. Meidän firmaan tuli harjoittelijaksi tradenomi. Oli aivan käsi, ei esim,. osannut kunnolla käyttää exceliä, vaikka oli muuta väittänyt. Hän luuli, että olen myös tradenomi. Pikkasen naama venähti kun kuuli, että en tosiaan ole. :D
Ehkä se elämänkokemus sitten näkyi mun työskentelyssä. Mulla oli takana lukio ja toinen ammattikoulutus, tämä harkka oli n.20v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vastauksen tähän!
Valmistuin just Tradenomiksi nuorisolinjalta aikuisopiskelijana ja kyllä aukesi silmät Tradenomin tutkinnolle. Sehän on semmonen kaatopaikka ala korkeakoulussa, sellane "snne nyt ainakin pääsee" tyylinen ratkaisu. Eli --> puolet on sielä opiskelemassa alaa jolle eivät ole jäämässä, niillä ei oo mitään mielenkiintoa opiskella sitä kunnolla.
Itse olin päättänyt suuntautua taloushallinto alalle ja olin motivoitunut, ei ollut vaikeaa ollaluokanpriimus ja vedelä parhaita harjoittelupaikkoja. Pitää vaan haluta olla alalla, se riittää, muttakun puolet opiskelijoista ei halua.
Muuten hyvä, mutta AMK ei ole korkeakoulu.
Kyllä on. Ihan lain mukaan.
AmmattiKORKEAKOULU.
Ei ole mikään mielipideasia ja vänkäämällä ei faktat muutu.
Tyypillinen tradenomin viesti. Perusasiat pielessä ja huono asenne.
Siis mitkä perusasiat?
AMK ei ole akateeminen eikä yliopisto. Mutta se on korkeakoulu. Kaikki korkeakoulut eivät ole yliopistoja, mutta kaikki yliopistot ja AMKt ovat korkeakouluja.
Korkeakoulu on ylemmän asteen oppilaitos, joka voidaan suorittaa toisen asteen jälkeen. Korkeakouluiksi määritellään tavallisesti yliopistot ja ammattikorkeakoulut.
Muistan elävästi, kun bussissa kolme tradenomiopiskelijaa pohti kiivaasti miksi Oscar-gaala järjestetään myöhään yöllä :D ovatkohan he jo keksineet vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeja on itse asiassa todella paljon eri suuntautumisvaihtoehdoilla. Osalle riittää töitä jo ennen valmistumista, esim. taloushallinnossa. Sitten taas joku it-tradenomi tai vaikka yleinen myynti- ja markkinointipuolen tradenomi voi joutua etsimään töitä pitkäänkin.
Mielestäni tuo ap:n kommentti kyllä pätee muihinkin, kuin vain tradenomeihin. Meillä on omassa firmassa tradenomien lisäksi esim. insinööriopiskelijoita harjoittelijoina ja kyllä sielläkin on melko kirjavaa porukkaa, sama koskee myös mm. ekonomi-opiskelijoita. Opiskelulinjasta riippumatta osa on todella teräviä, mutta osa taas täysin keskenkasvuisia ja vähän liiankin fiksuja omasta mielestään, tai täysin perässä vedettäviä vässyköitä.
Sen verran vielä tradenomeista, että heidän suhteensa ongelma lienee se, että koko tutkinto on hyvin yleisluonteinen ja jos ei ole jotain selkeää kapeaa erikoistumissektoria (ja omaa kiinnostusta), niin helposti jää enemmän tai vähemmän tuuliajolle.
Taloushallinnossa varmaan tutkinto toimii, eli antaa hyvät eväät.
Mutta kyllä se on todettava, että eniten huonoja harjoittelijoita tulee tradenomeista. Tyypillistä on se, että opinnoista ei ole jäänyt mitään käteen, ei tajuta että pitäisi tehdä töitä, ollaan täysin perässävedettäviä mutta koulu on selvästi antanut ihan epärealistisen kuvan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi turha koulutus.
No siis millä perusteella? Meidän suuntaumislinjalta porukka valmistui ensin tyyliin markkinointi- tai viesintäassareiksi ja sitten esim. markkinointikoordinaattoreiksi.
Noissa duuneissa tehdään esim. somesisältöä, tiedotteita, päivitetään verkkosivuja, toteutetaan tapahtumia, tehdään uutiskirjeitä, nysvätään markkinointimatskuja ja sen sellasta.
Juuri tuota kaikkea me AMKssa harjoittelimme.
Nyt KTM opiskelijana voin sanoa, että tämä koulutus ei todellakaan tähtää tai valmista mihinkään uutiskirjeiden rustaamiseen. 😂
Mennään korkeammalla strategiselle tasolla ja ei todellakaan keskitytä käytäntöön vaikka periaatteessa meilläkin yrityksille "projekteja".
Lähihoitajakin tienaa enemmän kuin tradenomi
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi-koulutus oli aikoinaan hyvä keksintö. Merkonomin tutkinto ei valmista kummoisiin töihin ja moniin töihin taas yliopistokoulutus on turhan järeä. Tradenomi tutkinto pilattiin sillä, millä kaikki muutkin tutkinnot pilataan. Eli porukkaa koulutetaan ihan liikaa. Tämä aiheuttaa se, että taso on huono ja liikatarjonnassa tekijöitä on enemmän kuin töitä. Tämä vaikuttaa myös palkkatasoihin.
Niin ehkä nykyinen amismerkonomitutkinto ei, mutta entinen yo-pohjainen opistomerkonomitutkinto oli ainakin ennen samansisältöinen tradenomiopintojen kanssa. Opiskelin silloin aikoinaan juuri tuota yo-merkonomitutkintoa ja kaverini tradenomitutkintoa ja kun vertasimme ammattiaineita, ne oli yksi yhteen sisällöltään. Kun merkonomitutkinto siirtyi amikseen, olisi pitänyt keksiä jokin uusi nimike, koska se vie arvoa pois meiltä vanhan linjan merkonomeilta. Vrt. ennen merkantti=amis, merkonomi=opisto. Nyt ei mitään opistotasoa enää ole.
Onhan tuo aivan selkeää. Miksi kukaan haluaisi tradenomiksi? Jos on kyvykäs, opiskelee kauppatieteitä yliopistossa. Jos on liian tyhmä päästäkseen yliopistoon niin vaikka joku sähköteknikon koulutus sentään työllistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi-koulutus oli aikoinaan hyvä keksintö. Merkonomin tutkinto ei valmista kummoisiin töihin ja moniin töihin taas yliopistokoulutus on turhan järeä. Tradenomi tutkinto pilattiin sillä, millä kaikki muutkin tutkinnot pilataan. Eli porukkaa koulutetaan ihan liikaa. Tämä aiheuttaa se, että taso on huono ja liikatarjonnassa tekijöitä on enemmän kuin töitä. Tämä vaikuttaa myös palkkatasoihin.
Niin ehkä nykyinen amismerkonomitutkinto ei, mutta entinen yo-pohjainen opistomerkonomitutkinto oli ainakin ennen samansisältöinen tradenomiopintojen kanssa. Opiskelin silloin aikoinaan juuri tuota yo-merkonomitutkintoa ja kaverini tradenomitutkintoa ja kun vertasimme ammattiaineita, ne oli yksi yhteen sisällöltään. Kun merkonomitutkinto siirtyi amikseen, olisi pitänyt keksiä jokin uusi nimike, koska se vie arvoa pois meiltä vanhan linjan merkonomeilta. Vrt. ennen merkantti=amis, merkonomi=opisto. Nyt ei mitään opistotasoa enää ole.
Paljonhan silloiset opistot vain vaihtoivat nimensä ammattikorkeakouluiksi mutta muuten jatkoivat ihan samanlaisina kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri valmistunut merkonomi. Meidän firmaan tuli harjoittelijaksi tradenomi. Oli aivan käsi, ei esim,. osannut kunnolla käyttää exceliä, vaikka oli muuta väittänyt. Hän luuli, että olen myös tradenomi. Pikkasen naama venähti kun kuuli, että en tosiaan ole. :D
Ehkä se elämänkokemus sitten näkyi mun työskentelyssä. Mulla oli takana lukio ja toinen ammattikoulutus, tämä harkka oli n.20v.
No siellä yliopistossa ja AMKssa ei yleensä keskitytä mihinkään Excelin opiskeluun 😂
Toki meillä oli AMKssa kurssia siitä, mutta emmä mikää pro sen ansiosta ollut.
Yliopistosta tulleet nyt vielä vähemmän osaa mitään käyttöjärjestelmiä käyttää. Ei mitkään ATK-tunnit ole yliopiston pointti.
Joo, AMK:ssa opiskelevat unohtavat usein sen, että he tosiaan opiskelevat AMMATTIkorkeakoulututkinnon, korkeakoulututkinto suoritetaan yliopistossa.
Mutta joo, tradenomien taso on surkea ja itse en tradea assarin pestiä korkeampaan asemaan palkkaisi, jos on hyvä, menee opiskelemaan kauppatieteitä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo aivan selkeää. Miksi kukaan haluaisi tradenomiksi? Jos on kyvykäs, opiskelee kauppatieteitä yliopistossa. Jos on liian tyhmä päästäkseen yliopistoon niin vaikka joku sähköteknikon koulutus sentään työllistäisi.
Kauppatieteet ovat todella paljon helpompia kuin sähköjutut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi turha koulutus.
No siis millä perusteella? Meidän suuntaumislinjalta porukka valmistui ensin tyyliin markkinointi- tai viesintäassareiksi ja sitten esim. markkinointikoordinaattoreiksi.
Noissa duuneissa tehdään esim. somesisältöä, tiedotteita, päivitetään verkkosivuja, toteutetaan tapahtumia, tehdään uutiskirjeitä, nysvätään markkinointimatskuja ja sen sellasta.
Juuri tuota kaikkea me AMKssa harjoittelimme.
Nyt KTM opiskelijana voin sanoa, että tämä koulutus ei todellakaan tähtää tai valmista mihinkään uutiskirjeiden rustaamiseen. 😂
Mennään korkeammalla strategiselle tasolla ja ei todellakaan keskitytä käytäntöön vaikka periaatteessa meilläkin yrityksille "projekteja".
Eli tradenomi kykenee kirjoittamaan uutiskirjeitä someen. Siihen ei paljon vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeja on itse asiassa todella paljon eri suuntautumisvaihtoehdoilla. Osalle riittää töitä jo ennen valmistumista, esim. taloushallinnossa. Sitten taas joku it-tradenomi tai vaikka yleinen myynti- ja markkinointipuolen tradenomi voi joutua etsimään töitä pitkäänkin.
Mielestäni tuo ap:n kommentti kyllä pätee muihinkin, kuin vain tradenomeihin. Meillä on omassa firmassa tradenomien lisäksi esim. insinööriopiskelijoita harjoittelijoina ja kyllä sielläkin on melko kirjavaa porukkaa, sama koskee myös mm. ekonomi-opiskelijoita. Opiskelulinjasta riippumatta osa on todella teräviä, mutta osa taas täysin keskenkasvuisia ja vähän liiankin fiksuja omasta mielestään, tai täysin perässä vedettäviä vässyköitä.
Sen verran vielä tradenomeista, että heidän suhteensa ongelma lienee se, että koko tutkinto on hyvin yleisluonteinen ja jos ei ole jotain selkeää kapeaa erikoistumissektoria (ja omaa kiinnostusta), niin helposti jää enemmän tai vähemmän tuuliajolle.
Taloushallinnossa varmaan tutkinto toimii, eli antaa hyvät eväät.
Mutta kyllä se on todettava, että eniten huonoja harjoittelijoita tulee tradenomeista. Tyypillistä on se, että opinnoista ei ole jäänyt mitään käteen, ei tajuta että pitäisi tehdä töitä, ollaan täysin perässävedettäviä mutta koulu on selvästi antanut ihan epärealistisen kuvan asioista.
Kyllä kyllä. Esimerkiksi palkanlaskijoiksi ym. löytyy mainoita tradenomeja, ja toivottavasti löytyy jatkossakin. Ainut ihmeellinen kysymys tuossa tradenomin koulutuksessa on se, että mikä sen perimmäinen tarkoitus on? Mitä sellaista tradenomin koulutus tarjoaa, mikä puuttui vanhasta merkonomin tutkinnosta? (Ja kärjistetysti sanottuna: mitä muuta, kuin opiskelijoiden suuret luulot "vaativasta korkeakoulutuksesta" ja oppilaitosten höpönlöpön markkinointi) Lähinnähän tuon sisältö on ysärin merkonomin tutkinnon sisältö nykypäivän twistillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siellä yliopistossa ja AMKssa ei yleensä keskitytä mihinkään Excelin opiskeluun 😂
Toki meillä oli AMKssa kurssia siitä, mutta emmä mikää pro sen ansiosta ollut.
Yliopistosta tulleet nyt vielä vähemmän osaa mitään käyttöjärjestelmiä käyttää. Ei mitkään ATK-tunnit ole yliopiston pointti.
Hyvä osoitus siitä, että traden koulutus tosiaan on turha. Yliopistossa, kauppakorkeakoulussa, kyllä on ihan excel-kursseja ja monille kursseilla edellytetään excel-osaamista.
Et sitten osaa lukea sitä lakia tai omaa viestiäsi.
AMMATTIkorkeakoulu.
Mikä on täysin eri asia kuin korkeakoulu.