Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon yksityinen perhepäivähoitaja voi ottaa maksua/lapsi?

Vierailija
23.02.2014 |

Meillä on ystäväni kanssa suunnitelmissa perustaa yhteinen ryhmäperhepäivähoitopaikka. En vain tiedä, kannattaako se. Mitä yksityinen perhepäivähoitaja voi saada lapsesta?

Itse olen ammatiltani englannin opettaja, mutta olen kyllästynyt jatkuviin sijaisuuksiin ja haluaisin vakityön. Mietin, olisiko tässä vaihtoehto. Ystäväni on biologian tohtori, todella hyvä tekemään käsitöitä ja askartelemaan.

Ajattelimme vuokrata jostain kolmion ryhmistä varten. Pyörittäisimme englanti- ja luonnontiedepainotteista ryhmistä, eli pyrkisimme tarjoamaan mahdollisimman laadukasta varhaiskasvatusta. Voiko tällaisessa tapauksessa pyytää enemmän maksua/lapsi kuin perusryhmäperhepäivähoidossa?

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pph:t ihan tavallisissa ruokakaupoissa käy

Vierailija
82/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:36"]

Voiko per lapsi ottaa vaikka 1000 euroa/kk? Mitä vanhemmat yleensä ovat valmiita maksamaan?

[/quote]No ei sitä niin vain "oteta", pitää löytää joku joka suostuu sen maksamaan. Kunnan päiväkodissa maksu on maksimissaan 264€. Vanhemmilla pitää olla joku syy maksaa enemmän. Mitä voit tarjota vastineeksi menlkein nelinkertaisesta hinnasta?

[/quote]

Minun seuraani. Sehän on korvaamatonta! :D

Epäreilua verrata kunnan tarjoamaan hoitoon. Veronmaksajathan kustantaa ne tilat, ruoan, materiaalit, hoitajien palkan, jne. Maksaahan yksityinen lääkärikin n. 90 euroa/20 min. Kunnallisella puolella ainakin meillä on 24 euron vuosimaksu. Silti ihmiset on valmiita maksamaan siitä yksityislääkäristä.

[/quote]Miten niin epäreilua verrata? Tietenkin verrataan niitä vaihtoehtoja joita on käytettävissä.

Yksityislääkäriäkin käytetään usein vakuutuksen kautta tai työnantajan kustannuksella. Lisäksi kela korvaa automaattisesti osan yksityisen lääkärin maksusta.

[/quote]

Joo, Kela korvaa. Kävin itse viime viikolla mammografiassa yksityisellä, kun julkisella puolella jono olisi ollut yli kuukauden. 150 euron maksusta Kela korvasi jotain 11 euroa. Jihuu.

Kelakorvaus yksityisestä lääkärihoidosta on huono vitsi. Kuten myös se nk. sairaskassamaksu, joka menee pakolla palkasta joka kuukausi. Ennemmin olisi niin, että ei menisi palkasta mitään veroluonteisia sairasvakuutusmaksuja, vaan jokainen saisi itse sen rahan ja voisi käyttää sen yksityisen vakuutuksen ottamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ap.n suunnitelmat kuulostavat ihan hyvälle. Jos vaan asuu alueella missä on pulaa hoitopaikoista ja lapsia riittää hoitoon.

Itse olen yksityinen pph ja vanhemmat eivät todellakaan ole valmiita maksamaan hoidosta enempää kuin kunnalisesta hoidosta. Vaikka olen oikeinpidetty hoitaja ja teen öaljon juttuja lasten kanssa ja kaikki ruuat alusta loppuun saakka itse.

Ne jutut mitä kannattaa miettiä on se jos toinentai molemmatteistä sairastuu. Entäs jos on pidempi aikainen sairausloma? Jonkun pitäisi kuitenkin hoitaa ne lapset. Eli kuka se olisi ja millä maksatte palkan?

Ja varautua siihen ,että joku lapsi lopettaakin yllättäen eikä tilalle saakkaan mistään heti seuraavaa 1-2kk  saati pidempi aika ilman yhdestä tai pahimmillaan useammasta lapsestakin tulevaa hoitomaksua on iso summa.

Ei pph.n hommilla pääse rikastumaan varsinkin, jos joutuu vuokraamaan erillisen tilan hoitoapaikkaa varten.

Moni perhepäivähoitajalle lapsensa hoitoon haluava on juuri niitä joilla on kaksi pientä lasta toinen on yleensä yli 3v. Ja toinen10kk-2v. Lapset siis halutaan pieneen ja ennenkaikkea samaan ryhmään.

Entäs lomat? Esim. Kesäloma. Kuka hoitaa lapset silloin? Itselläni on se 4 lasta hoidossa ja on saatu smplittua aina kaikille sopiva sama loma ajankohta. Kun lapsia on 8 on lomie  suunnitt3lu jo vaikeampaa. Voite toki ilmoitaa että olette vaikka heinäkuun kiinni ,mutta tämä rajoittaa monissa perheissä sitä ettei voi kyseiseen paikkaan lapsia tuomaan hoitoon. 

Samoi  tuo aika tiukka hoitoaika rajoitus.

Vierailija
84/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:07"]

Minä voisin maksaa vaikka sen 800 e/kk yhden lapsen päivähoidosta, mutta silloin olettaisin, että siellä ei ole ryhmässä yhtäkään "vilkasta ja temperamenttista" kasvattamatonta kakaraa vaan kaikki olisi vähintään ns. ylemmän keskiluokan perheistä. Jokainen perhe myös maksaisi maksunsa itse eikä mukana olisi vapaamatkustajia joillain tukipaikoilla.

[/quote]

Se tuttavani, joka pyörittää yksityistä päiväkotia, on sanonut, että heidän toimintansa suurin etu on se, että asiakkaat saa valita. He haastattelee hoitopaikkaa hakevat perheet ja jos haisee, että kyseessä on joku kasvattamaton ongelmatapaus, niin sellaiselle ei hoitopaikkaa heiltä tipu.

Näin mekin ajattelimme toimia.

Vierailija
85/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:05"]

Kuka sen laadukkaan lähiruoan hankkii ja valmistaa ja millä ajalla?

[/quote]

Jostainhan nuo lukuisat ppht sen ruoan hankkii ja valmistaa jollain ajalla. Siksihän meitä olisi kaksi. Toinen tekee ruokaa, toinen vetää lapsille sillä aikaa vaikka muskaria tai lukee satuja. Jotain sellaista kuitenkin, minkä yksi ihminen pystyy hetkellisesti 8 lapsen kanssa klaaraamaan.

Laadukkaan lähiruoan hankkisimme sieltä, mistä mieheni kanssa sen nytkin hankimme. Me esim. tilaamme mökkipaikkakuntamme karjatilalliselta 3-4kk lihat pakkaseen kerralla. Tiedämme, millä saaristolaitumilla kyseiset ammut laiduntavat kesäisin ja miten on tuotettu. Esimerkiksi.

Perustaisimme siis toiminimen, joka pyörittäisi sitä ryhmistä. Ja sitten se toiminimi tekisi lähituottajien kanssa sopimukset ruoan toimittamisesta vaikka kerran viikossa (esim. vihannesten osalta) tai kuussa. Ei kai ne ppht normikaupasta käy niitä ruokia ostamasta, luulin, että tilaavat tukusta tms.

[/quote]

Miten joku voi alapeukuttaa tätä?! Mitä negatiivista teistä on siinä, että syö mahdollisuuksien mukaan lähellä luonnonmukaisesti tuotettua ruokaa???

Vierailija
86/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:13"]

[/quote]

Jaha. No, minä hoitaisin ruokahankinnat kuvaamallani tavalla. Tekisin toimitussopimukset sopivien lähiseudun maanviljelijöiden kanssa. Ja se ruoka, mikä olisi pakko ostaa ns. kaupasta, siitä tekisin paikallisen kaupan kanssa sopimuksen ja toimittaisivat sen tilauksen sitten myös sovittuna aikana sinne ryhmikseen.

Vierailija
87/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omia lapsia ette aio harkita useampaan vuoteen? Äitiysloma asettaisi teidät mielenkiintoiseen tilanteeseen.

Vierailija
88/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:24"]

Sanotaan että teille tulee 8 10kk-1,5v:n ikäisiä lapsia.
Miten toteutatte tämän laadukkaan hoidon?
Vai sanotteko että ette voi tarjota laadukasta hoitoa sen ikäisille?

[/quote]

Ei kai me nyt mitään vauvoja edes otettaisi hoitoon. Minusta on ylipäänsä epäeettistä laittaa alle 2-vuotias kodin ulkopuolelle hoitoon. Sen ikäisen paras hoitaja on oma äiti, joka ei sitä kahta vuotta halua lapsensa kanssa olla kotona, on minusta moraalisesti epäilyttävä ihminen. Oma etiikkani ei sallisi tukea sellaista toimintaa, että sysätään lapsi itsekkäästi muualle hoitoon alle 2-vuotiaana.

Rajaisimme hoitopaikan 3-7-vuotiaille lapsille.

[/quote] juttu vaina tahtoo olla niin että jos toinen on ollut kotona 3v, rahat voi olla jo tiukilla eikä huvita maksaa 1000e/kk hoitopaikasta. ihanasti akateemiset ihmiset osaavatkin ajatella.

[/quote]

Noh, ajattelimme etsiä perheitä, joissa vanhempien palkkataso riittäisi tähän. Siinäkin tapauksessa, että toinen on ollut kotona lasten kanssa. Mutta ehkä tämä oli kuolleena syntynyt ajatus.

Ollaan miehen kanssa mietitty sitäkin, että mies pyytää firmassaan siirron johonkin heidän muualla Euroopassa sijaitsevaan toimipisteeseensä ja minä hakeudun muihin töihin kuin opettajaksi. Hyödynnän sitä ammattitutkintoani vaikka. Kun Suomessa ei tunnu töitä tällä hetkellä olevan. Saksankielisiin maihin, Ruotsiin, Brittein saarille riittäisi molempien kielitaito. Kaikissa parempi työllisyys kuin Suomessa.

[/quote]Kovin monessa maassa opettajat ei tienaa yhtä hyvin kuin Suomessa...

Vierailija
89/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N7in ja ihan tavallisesta ruokakaupasta ruuat ostan :). Ei ole varaa ostaa luomua tai mitään liian kallista. Normaalia perus kotiruokaa.

Toki voisin tehdä vaikka sitä luomuruokaa,mutta edelleenkään vanhemmat eivät ole sen vuoksi maksamaan siitä lisää joten se ei ole mahdollista.

Ja minä valmistelen seuraavan päivän lounasta monesti edellisenä iltana.

ja sen ruuan ja vuokran lisäksi täytyy maksaa kaikki muutkin kulut. Askartelutarvikkeet on yllättävän kalliita ei ole oikeasti varaa askarrella kuin kerran viikossa. Paitsi jos on jotain erikoista, esim. Ennen joulua askarrellaan enemmän. Vessapaperit, lelut yms. Petivaatteet ja kuka ne pesee?

Vierailija
90/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:23"]

Ja omia lapsia ette aio harkita useampaan vuoteen? Äitiysloma asettaisi teidät mielenkiintoiseen tilanteeseen.

[/quote]

Tai sitten ei. Pitäisi palkata vaan sitten sijainen.

Vierailija
91/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:24"]

[/quote]

[/quote]

Sijaisen kulut on noin 5500 e/kk myös silloin, jos sijainen itse jää äitiyslomalle.

Vierailija
92/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin antaa esimerkin yksityisestä ryhmäperhepäivähoidosta.

Meillä 1v2kk ikäinen lapsi, ollut nyt 4kk hoidossa. Maksu on n. 990e/kk, josta itse maksetaan n. 230e/kk. Eli suurin osa on Kelan tukia ja kaupungin yksityisen hoidon lisää.

Hoitajia siis on kaksi, ovat omissa kodeissaan välillä, yleensä vuokraamassaan kolmiossa. Kolmio siis vuokrattu ihan ryhmis-tarkoitukseen.

Toisella hoitajalla on isommat lapset, toisella pienemmät. Molemmilla myös omia lapsia, mutta eivät ole kotihoidossa enää. Toinen voi myös ottaa vastaan toisen hoitajan lapset, jos esim. on aamulla hoitajalla menoja tms. Kunhan ei siis lapsimäärä mene yli. Mutta tuollakin on muutama kun on vaan osan viikkoa hoidossa.

Joustavuutta toki vaatii vanhemmilta ja hoitajalta. Meillä esim. vienti- ja hakuaika ei välttämättä ole sama joka päivä. Ei mitään isoja eroja, mutta tunnin-parin heitto jompaan kumpaan suuntaan joskus. Näistä tietty hoitajan kanssa sovitaan etukäteen. Mutta voisin väittää, että kumpikaan hoitaja ei tee yli 8/9h töitä päivässä. Sen verran hyvin sumplittu vanhempien kanssa hoitoajat.

Näin Turussa.

Vierailija
93/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:24"]

Sanotaan että teille tulee 8 10kk-1,5v:n ikäisiä lapsia.
Miten toteutatte tämän laadukkaan hoidon?
Vai sanotteko että ette voi tarjota laadukasta hoitoa sen ikäisille?

[/quote]

Ei kai me nyt mitään vauvoja edes otettaisi hoitoon. Minusta on ylipäänsä epäeettistä laittaa alle 2-vuotias kodin ulkopuolelle hoitoon. Sen ikäisen paras hoitaja on oma äiti, joka ei sitä kahta vuotta halua lapsensa kanssa olla kotona, on minusta moraalisesti epäilyttävä ihminen. Oma etiikkani ei sallisi tukea sellaista toimintaa, että sysätään lapsi itsekkäästi muualle hoitoon alle 2-vuotiaana.

Rajaisimme hoitopaikan 3-7-vuotiaille lapsille.

[/quote] juttu vaina tahtoo olla niin että jos toinen on ollut kotona 3v, rahat voi olla jo tiukilla eikä huvita maksaa 1000e/kk hoitopaikasta. ihanasti akateemiset ihmiset osaavatkin ajatella.

[/quote]

Noh, ajattelimme etsiä perheitä, joissa vanhempien palkkataso riittäisi tähän. Siinäkin tapauksessa, että toinen on ollut kotona lasten kanssa. Mutta ehkä tämä oli kuolleena syntynyt ajatus.

Ollaan miehen kanssa mietitty sitäkin, että mies pyytää firmassaan siirron johonkin heidän muualla Euroopassa sijaitsevaan toimipisteeseensä ja minä hakeudun muihin töihin kuin opettajaksi. Hyödynnän sitä ammattitutkintoani vaikka. Kun Suomessa ei tunnu töitä tällä hetkellä olevan. Saksankielisiin maihin, Ruotsiin, Brittein saarille riittäisi molempien kielitaito. Kaikissa parempi työllisyys kuin Suomessa.

[/quote]Kovin monessa maassa opettajat ei tienaa yhtä hyvin kuin Suomessa...

[/quote]

Esim. Itävallassa tienaa.

Mutta enhän sanonutkaan, että tekisin jossain muualla opettajan töitä. Enhän varmaan edes voisi, koska en ole äidinkieleltäni esim. saksalainen. Kansainvälisessä koulussa voisin opettaa englanniksi. Joten en tiedä, mitä halusit tuolla kommentillasi ajaa takaa?

Esim. sairaanhoitajat tienaa vähemmänThaimaassa kuin Suomessa. Mutta mitä se tähän liittyy?

Vierailija
94/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:13"]

[/quote]

Jaha. No, minä hoitaisin ruokahankinnat kuvaamallani tavalla. Tekisin toimitussopimukset sopivien lähiseudun maanviljelijöiden kanssa. Ja se ruoka, mikä olisi pakko ostaa ns. kaupasta, siitä tekisin paikallisen kaupan kanssa sopimuksen ja toimittaisivat sen tilauksen sitten myös sovittuna aikana sinne ryhmikseen.

[/quote]

Kotiintoimitus maksaa noin 25 snt/km/kerta eli jokaiseen kananmukaerään voit lisätä hintaan 5 e. Ja edelleenkin se on uskomattoman halpa kuljetus.

Vierailija
95/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassavirta saa olla aika hyvä ettei sijaisen palkkaaminen vie miinukselle. Ja jos toinen teistä korvataan tavallisella pulliaisella pidemmäksi aikaa, lupaamanne kieli- ja luonnontieteellinen lisäarvo katoaa.

Vierailija
96/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N7in ja ihan tavallisesta ruokakaupasta ruuat ostan :). Ei ole varaa ostaa luomua tai mitään liian kallista. Normaalia perus kotiruokaa.

Toki voisin tehdä vaikka sitä luomuruokaa,mutta edelleenkään vanhemmat eivät ole sen vuoksi maksamaan siitä lisää joten se ei ole mahdollista.

Ja minä valmistelen seuraavan päivän lounasta monesti edellisenä iltana.

ja sen ruuan ja vuokran lisäksi täytyy maksaa kaikki muutkin kulut. Askartelutarvikkeet on yllättävän kalliita ei ole oikeasti varaa askarrella kuin kerran viikossa. Paitsi jos on jotain erikoista, esim. Ennen joulua askarrellaan enemmän. Vessapaperit, lelut yms. Petivaatteet ja kuka ne pesee?

[/quote]

Niin, no, jos vanhemmat ei ole valmiita maksamaan lähiruoasta, niin sittenhän sitä ei voi tarjota. Ihmettelen vaan, että mitä ne ihmiset kotona sitten syö? Ok, jos homma on noin penneistä kiinni, ettei vanhemmat ole valmiita varaa maksamaan edes askartelutarvikkeista, niin ei sitten. Päätin jo unohtaa tämän suunnitelman. Vaikuttaa siltä, että meidän pitäisi suurin piirtein maksaa ihmisille siitä, että saisimme hoitaa ja ruokkia heidän lapsiaan.

Petivaatteet pesisi pesula. En minä kotonakaan vuodevaatteita pese vaan niitä satsin kerran kuussa pesulaa.

Vierailija
97/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:13"]

[/quote]

[/quote]

Usein yrityssopimuksissa on jokin minimimyynti, jonka tulee täyttyä että voidaan solmia toimitussopimus. Mutta jollei ole ollut aiemmin tavaran/ruoantoimittajien kanssa tekemisissä, ei tietenkään tiedä sitä.

Tämä on syy miksi pienyrittäjät hakee itse ruoat ja tarvikkeet kaupasta/tukusta, jotka eivät ole uskomattoman edullisia verrattuna tavan kauppoihin.

Vierailija
98/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja yel ja verot pitää myös maksaa joka kuukausi.

Vierailija
99/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:49"]

Yksityisen hoidon tuki on 173e/kk. Ei puhuta mistään yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta. Kaupunki saattaa maksaa kuntalisää, mutta kaikkialla ei sitä ole.

[/quote]

Ok. Eli 173 euroa/kk saa kaikki perheet yhden lapsen hoidosta?

Jos maksu olisi 1000 e/lapsi/kk, jäisi siis vanhempien maksettavaksi 827 euroa/kk. Onko se nyt paha?

[/quote]

No onko? Ajattele omista tuloistasi, olisitko valmis maksamaan 827e/kk yhden lapsen hoidosta. Me ollaan hyvätuloisia, mutta en silti itse olisi. Meidän lapset on parhaassa mahdollisessa hoidossa josta maksan 560e/kk. Enempään en varmaan suostuisi.

[/quote]

Ja siis per lapsi tämä 560e.

[/quote]

Ei mulla ole lapsia, en ole ajatellut, mitä niiden hoidosta maksaisin. En ainakaan haluaisi laittaa niitä päiväkotiin.

[/quote]Eli sulla ei ole kokemusta lasten hoitamisesta edes omien lasten kautta ja kuvittelet että joku maksaa sulle lapsensa hoitamisesta 700€ kuussa enemmän kuin kunnallisessa, jossa on varahaiskasvatuksen ammattilaisia töissä?

Perhepäiväihoito on matatalapalkka-ala jota mm. kotiäidit tekee jotta on mahdollista olla kotona oman lapsen kanssa.

Vierailija
100/150 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:24"]

[/quote]

[/quote]

Sijaisen kulut on noin 5500 e/kk myös silloin, jos sijainen itse jää äitiyslomalle.

[/quote]

Eli sijaisen kulut on 5500e/kk, mutta kaikki olettaa, että minä itse hoitaisin sitten niitä lapsia pelkällä hengellä enkä pyytäisi mitään palkkaa? :) Miten ne sijaisen kulut olisi sitten yhtäkkiä enemmän kuin minun kuluni? :D

Sijaiseksi otettaisiin tietysti joku yli 50-vuotias työtön nainen. Olisi jo ihme, jos jäisi äitiyslomalle.