Kuinka paljon yksityinen perhepäivähoitaja voi ottaa maksua/lapsi?
Meillä on ystäväni kanssa suunnitelmissa perustaa yhteinen ryhmäperhepäivähoitopaikka. En vain tiedä, kannattaako se. Mitä yksityinen perhepäivähoitaja voi saada lapsesta?
Itse olen ammatiltani englannin opettaja, mutta olen kyllästynyt jatkuviin sijaisuuksiin ja haluaisin vakityön. Mietin, olisiko tässä vaihtoehto. Ystäväni on biologian tohtori, todella hyvä tekemään käsitöitä ja askartelemaan.
Ajattelimme vuokrata jostain kolmion ryhmistä varten. Pyörittäisimme englanti- ja luonnontiedepainotteista ryhmistä, eli pyrkisimme tarjoamaan mahdollisimman laadukasta varhaiskasvatusta. Voiko tällaisessa tapauksessa pyytää enemmän maksua/lapsi kuin perusryhmäperhepäivähoidossa?
Kommentit (150)
Hoivasta ei olla valmiita maksamaan. Surullista, mutta totta. En itsekään olisi valmis viemään lasta muille kuin varhaiskasvatuksen ammattilaisille hoitoon, mutta jos olisin niin ei kai ap sen huonompi kuin muutkaan olisi.
Oikeasti ap se yksityinen lastenhoito on kuppasta hommaa. Niska limassa raatamista vailla arvostusta. Vaikka olisit kuinka lorutellut lapset kakskielisiksi niin kuraa saat niskaan milloin mistäkin pikku jutusta: miksi lapsella on kurahousut jalassa, vaikka ei sada, miksi ei ollut villahaalaria toppahaalarin alla jne? (Selitykset, että maa on märkä ja se, että vanhempi on sanonut lapsensa olevan lämminverinen ja ulkona on lämmintä eivät ole kelpaavia...)
Mitin miten tuollainen kahden henkilön pyörittämä hoito rakentuisi.
Aamulla menet töihin vaikka puoli kahdeksaksi. Ensimmäisiä lapsia ei näy. Joku on sairastunut ja toinen perhe nukkui myöhempään. No ehditpähän valmistella aamupalan hyvin, eihän sitä tosin ole kukaan syömässä, ja ehkä tehdä paperihommia.
Kun lapsia sitten viimein alkaa tulla teette päivän toiminnan suunnitelmienne mukaan. Kauhean pitkään ei toiminta voi jatkua kahden aikuisen voimin vaan toinen henkilökunnasta menee valmistamaan lounaan viimeistään kymmeneltä.
Ryhmänne lapset ovat melko samanikäisiä, joten se helpottaa toiminnan suunnittelua. Alle 3-vuotiaita teillä ei ole ja vanhimmat ovat viiden vanhoja, koska esiopetusta te ette edes saa tarjota.
Ette voi juurikaan retkeillä, käydä taidenäyttelyssä, teattereissa, koska ruuanlaitto sitoo teidät toimintapaikkaan.
Ulkoilun hoitaa siis yksi aikuinen. Toivon mukaan teillä on lähellä hyvä ja turvallinen piha. Jos ei aamupäivän koko toimintanne tapahtuu jossakin leikkipuistossa ulkosalla.
Sitten autatta lapsia riisumaan, pesette kurahousuja jne.
Syötte ruuan.
Muutama lapsista menee päiväunille. Osa lapsista ei nuku, koska vanhemmat eivät sitä toivo.
Toinen ilmeisesti tiskaa ja siivoaa nukutettuaan nukkuvat ja toinen valvoo hereillä olevia lapsia.
Ehkä sen välipalan ehtii tehdä myös osan vielä nukkuessa.
Välipalan jälkeen toinen jää varmaan siivoamaan toisen mennessä kaikkien lasten kanssa ulos? Tai jos molemmat henkilökunnasta ulkoilevat lasten kanssa niin siivoatte sitten lasten lähdettyä.
Illalla lasten lähdettyä on paperihommat, huomisen valmistelut, pyykkäys tai pyykkien vienti pesulaan, jonka maksu on suoraan palkasta pois.
En haluaisi lapsiani tuollaiseen hoitoon. Ne kotityöt vievät niin paljon henkilökunnan aikaa,että lapsia valvoisi vähemmän aikuisia kuin kunnallisessa hoidossa.
Enkä haluaisi itse tehdä työtä, jossa olen kiinni kaikki illatkin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:54"]
Miten ap olisi sen toiminimen kanssa tehnyt yhdessä töitä? Toiminimellähän ei voi ottaa ulkopuolista työntekijää. Se on yhden henkilön "yritys", jossa voi työskennellä ainoastaan ao:n perheenjäsen.
[/quote]
Kumpikin olisi perustanut oman toiminimen, tietysti.
Voihan sitä osakeyhtiönkin perustaa. Mutta voiko osakeyhtiö pyörittää ryhmistä? En tiedä.
Ai luovun leikistä, kun "ei ole kivaa". :) Kuinka moni olisi valmis maksamaan siitä, että saa hoitaa toisten lapsia? En näe mieltä alkaa pphksi, jos en voi tehdä työtä omilla reunaehdoillani. Jos minun on pakko syöttää lapsille jotain sellaista, mitä en omille lapsille ikinä syöttäisi tai edes itse söisi, esimerkiksi. Kuten kaupan eineksiä. Tai muuta, kuin kotimaisista luomujauhoista ilman ylimääräisiä sokereita ja gluteeneita tehtyä leipää. Jne.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:14"]Joo, Kela korvaa. Kävin itse viime viikolla mammografiassa yksityisellä, kun julkisella puolella jono olisi ollut yli kuukauden. 150 euron maksusta Kela korvasi jotain 11 euroa. Jihuu.
Kelakorvaus yksityisestä lääkärihoidosta on huono vitsi. Kuten myös se nk. sairaskassamaksu, joka menee pakolla palkasta joka kuukausi. Ennemmin olisi niin, että ei menisi palkasta mitään veroluonteisia sairasvakuutusmaksuja, vaan jokainen saisi itse sen rahan ja voisi käyttää sen yksityisen vakuutuksen ottamiseen.[/quote]
Kai ymmärrät, että syy siihen että mammografia maksaa 150 eikä 500-1000€ niin kuin Jenkeissä on, että on olemassa halpa/ilmainen julkinen vaihtoehto? Vakuutukset ja yksityislääkärit ovat Suomessa edullisempia kuin muualla juuri siksi, että julkinen tarjonta painaa hintaa alas. Rahalla saa nopeammin palvelua mutta mitä tahansa ei voi pyytää, kun moni joka maksaisi satasen siitä ettei joudu jonottamaan kuukautta ei maksakaan tonnia.
Sama se on päivähoidossa. Katso mitä maksaa Briteissä, ei Suomessa voi pyytää samaa summaa. Ovatko vanhemmat valmiita maksamaan satasen lisää pienryhmästä tai lähiruoasta? Varmasti. Viisisataa? Ehkä. Tonnin? Aika harvassa on niitä vanhempia jotka pystyvät tai haluavat.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:46"]
Ja nyt sitten alkoi lapsellinen mökötys kun ei ookaan 'kivaa' ja uhkailu ulkomaille muutolla. Ok.
[/quote]
Ulkomaille muutto on varteenotettava vaihtoehto koulutetulle suomalaiselle työvoimalle, jos työtä ei kotimaasta löydy. Kuten vaikkapa minulle. Ja varsinkin tälle ystävälleni. Hän saisi välittömästi töitä tutkimusryhmistä Yhdysvalloista, mutta haluaisi pysytellä kotimaassa. Pian hänellä ei kuitenkaan ole muuta vaihtoehtoa, kuin lähteä hyödyntämään Suomessa verovaroin maksettua kallista tutkintoaan muualla, koska kotimaassa ei tutkijanpestejä ole.
Ap ei pitänyt sijaisen palkkaamista esim äitiysloman ajaksi taloudellisena ongelmana, koska sama rahahan olisi joka tapauksessa mennyt hänen omaan palkkaansa? Fair and square, mutta ajatteliko jän siis itse olla vuoden verran vailla mitään tuloja? Sijaisen palkka ei näet tule hänen tilaltaan, vaan hänen lisäkseen. Tässä jutussa on niin paljon asioita, joita en käsitä. Lakanapyykin pesulassa pesettämisestä alkaen (ap:n huushollissa näin).
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:20"]
Provohan tää on ollut ihan selvästi alusta asti;) Kukaan ei kuitenkaan tarttunut tuohon pyykin pesettämiseen pesulassa:D
[/quote]
En ymmärrä, mitä tarttumista siinä on? Meidän lakanat pestään pesulassa. Samoin verhot ja muut isommat jutut. Vaatteet pesemme toki itse kotikoneessa, jotain silkki-iltapukuja ja miehen smokkia yms lukuunottamatta.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:38"]
Me maksetaan 350€/kk/lapsi kokopäivähoidosta ja on kipurajalla, koska lapsia on 2.
[/quote]
Niin, mutta te saatte sitten lopun yhteiskunnalta. Eikö vanhemmat yksityiseltä hoitoa ostaessaan hae sitten jotain tukea kunnalta?
[/quote]Tottakai "saadaan loppu yhteiskunnalta" ihan kuten muutkin! Kela maksaa palveluntarjoajalle sen suoraan, onkohan se summa nyt jotain 1100-1370€/kk riippuen lapsen iästä.
Tästä huolimatta _summana_ 700€/kk alkaa olla perheessämme kipuraja, ei me nyt mitään kroisoksia olla.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:40"]
Ap ei pitänyt sijaisen palkkaamista esim äitiysloman ajaksi taloudellisena ongelmana, koska sama rahahan olisi joka tapauksessa mennyt hänen omaan palkkaansa? Fair and square, mutta ajatteliko jän siis itse olla vuoden verran vailla mitään tuloja? Sijaisen palkka ei näet tule hänen tilaltaan, vaan hänen lisäkseen. Tässä jutussa on niin paljon asioita, joita en käsitä. Lakanapyykin pesulassa pesettämisestä alkaen (ap:n huushollissa näin).
[/quote]
Mä en nyt ymmärrä, mitä ihmeellistä on lakanoiden pesettämisessä pesulassa? Maksaa n. 5 euroa/kg. Saa valmiiksi mankeloidut, sileät lakanat suoraan kaappiiin. Varsinkin nyt talvella, kun ei ole edes kunnon talvi vaan rospuuttoa koko ajan, missä ne lakanat kuivaat, kun ulos on turha levittää? Ja sitten ne pitää vielä mankeloida. Jos ne kuivaa kuivatusrummussa, niin ne on sellasia ryppykasoja, ettei enää mankelikaan pysty.
En minä jaksa tuhdata lakanoiden kanssa. Lähikauppakeskuksessa on pesula, sinne vien ja sieltä haen ruokaostosten yhteydessä. Kätevää.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:40"]Saako vitonen lisäksi yksityisenhoidon tukea? Muuten kuulostaa riistolta hoitajaa kohtaan!
[/quote]ei, me emme saa sitä, vaan kela maksaa suoraan päiväkodille.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:49"]
Yksityisen hoidon tuki on 173e/kk. Ei puhuta mistään yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta. Kaupunki saattaa maksaa kuntalisää, mutta kaikkialla ei sitä ole.
[/quote]
Ok. Eli 173 euroa/kk saa kaikki perheet yhden lapsen hoidosta?
Jos maksu olisi 1000 e/lapsi/kk, jäisi siis vanhempien maksettavaksi 827 euroa/kk. Onko se nyt paha?
[/quote]
mietipä, jos perheessä on kaksi lasta hoitomaksu olisi kuussa 1654€, aika varakkaita vanhempia täytyy olla, että pystyy tuollaisia summia maksamaan. Lisäksi englannin opettaja ja biologian opettaja eivät välttämättä ole päteviä varhaiskasvattajia, epäilen ettei teidän koulutuksessa ole juurikaan perehdytty 0-6 vuotiaiden kasvatukseen?
[/quote]
Toinen ei ole opettaja.
Itse asiassa minä olen lukenut sivuaineena psykologiaa, jossa on käyty myös lapsen varhaista kehitystä läpi. Mutta tietenkään en voi sanoa olevani mikään lastentarhanope.
Tosin en tiedä, mitä taianomaista ne siellä lähihoitajakoulutuksessa sitten opettaa varhaiskasvatuksesta, mistä aineenopettajalla ei koulutuksensa pohjalta voisi olla hajuakaan... Veikkaan, että aika nopeasti on luettavissa läpi ne kirjat, joista siellä varhaiskasvatuksen osalta käydään läpi.
[/quote]on ne varmasti nopeasti luettavissa, mutta ne kannattaa lukea. käytännön harjoittelu on myös ihan "ok" tehdä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:27"]
Mä voin antaa esimerkin yksityisestä ryhmäperhepäivähoidosta.
Meillä 1v2kk ikäinen lapsi, ollut nyt 4kk hoidossa. Maksu on n. 990e/kk, josta itse maksetaan n. 230e/kk. Eli suurin osa on Kelan tukia ja kaupungin yksityisen hoidon lisää.
Hoitajia siis on kaksi, ovat omissa kodeissaan välillä, yleensä vuokraamassaan kolmiossa. Kolmio siis vuokrattu ihan ryhmis-tarkoitukseen.
Toisella hoitajalla on isommat lapset, toisella pienemmät. Molemmilla myös omia lapsia, mutta eivät ole kotihoidossa enää. Toinen voi myös ottaa vastaan toisen hoitajan lapset, jos esim. on aamulla hoitajalla menoja tms. Kunhan ei siis lapsimäärä mene yli. Mutta tuollakin on muutama kun on vaan osan viikkoa hoidossa.
Joustavuutta toki vaatii vanhemmilta ja hoitajalta. Meillä esim. vienti- ja hakuaika ei välttämättä ole sama joka päivä. Ei mitään isoja eroja, mutta tunnin-parin heitto jompaan kumpaan suuntaan joskus. Näistä tietty hoitajan kanssa sovitaan etukäteen. Mutta voisin väittää, että kumpikaan hoitaja ei tee yli 8/9h töitä päivässä. Sen verran hyvin sumplittu vanhempien kanssa hoitoajat.
Näin Turussa.
[/quote]
No tämähän kuulostaa jo aika hyvältä! Nuo muut tähän keskusteluun osallistuneet ei tainneet oikeasti tietää asiasta mitään.
[/quote]Eihän nuo asiat mitään sailaisuuksia ole.
http://www.kela.fi/yksityisen-hoidon-tuki_maara-ja-maksaminen
hoitoraha 173,64 e/kk/lapsi
hoitolisä enintään 146,02 e/kk/lapsi.
Hotolisää maksetaan huonotuloisille, nelihenkisen perheen nollaraja on bruttotuloissa 3 548,30e/kk, saadakseen maksit perheen tulot saa olla 1700€/kk.
Vaikka edellä olevan kirjoittan perheessä tulot olis alle 1700€/kk, niin tuki olisi vain 320€, jos he väittävät maksavansa itse 230€, niin mitä tukea se loppu 440€ on?
Odotan lisäselvitystä tuista, sillä en todellakaan tiedä mitä ne ovat. Turussa kun ei makseta myöskään kotihoitotuen kuntalisää.
[/quote]
Niin, me tosiaan maksetaan se 230e/kk. Kelan hoitoraha on sen n. 170e/kk ja hoitolisää ei saada. Loppusumma on Turun kaupungin yksityisen hoidon tukea. Vai kuntalisäkö se on. No mutta tässä linkkiä:
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:09"]
Helsingissä yksityisenhoidon tuki ryhmiksessä on noin 600-800e/kk. Eli jos hoito maksaa 1000e, jää vanhemmille maksettavaa 200-400ekk.
Lastenhoitaja vuosien kokemuksella, tavallista varhaiskasvatusta, rauhaisaa puuhastelua, askartelua, laulua, leipomista, ulkoilua. Läsnäoleva aikuinen. Eikö tosiaan vanhemmat ole valmiita maksamaan? Mielummin lapsi päiväkotiin säilöön ylisuureen ryhmään?
[/quote]
Niin. Ihmettelen, että onko se uusi auto/tablettitietokone/yksi ulkomaanmatka lisää vuodessa tärkeämpää kuin lapsen hyvä hoito? Ihan sama, millaisessa massalaitoksessa ne lapset suurimman osan ajastaan viettää, kunhan se on mahdollisimman HALPAA.
Miksi tällaiset ihmiset edes hankkii lapsia?
[/quote]tota ei meillä ole varaa ostaa joka vuosi uutta autoa, mutta uuden tablettitietokone joo, ei joka kk. ulkomailla on kiva käydä lomalla, mutta vuoden -13 ulkomaanmatka meillä oli 3 päivää pärnussa. kai sitä pitää muutakin syödä kuin kynsiä?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:56"]
Miten laadukasta hoitoa tarjoaisitte, ja minkä-ikäisille? Alle 3vuotiaita saa olla 4/aikuinen, yli 3v 7/aikuinen.
[/quote]
Laadukkainta mahdollista. Ei mitään pelkkää istuskelua lattialla, jollain halpisleluilla leikkimistä ja muroja suuhun. Vaan tavoitteellinen varhaiskasvatussuunnitelma, kehittäviä leikkejä, laadukasta lähiruokaa, luonnontiedettä, oman äidinkielen kehityksen tukemista, englantia, mielikuvitusta ja luovuutta aktivoivaa toimintaa, liikuntaa, musiikkia... Lapselle mahdollisimman moipuolinen ja turvallinen kokemusmaailma.
[/quote]Mun lasten päiväkodissa tuo toteutuu ja siksi maksan sen 350€/kk/lapsi. Mutta sen lisäksi siellä on 2 LTO:ta ja hoitajina lähihoitajat, joilla suuntautuminen lastenhoitoon.
ei oo käsitystä, mutta hyvä idea kylläkin. Vaikka iso osa potentiaalisista asiakkaista taitaa olla vähävaraisia hippejä/muita viherihmisiä. Kannatettava idea johon monella kiinnostuneella tulee tuskin olemaan varaa. :/ Itse juuri yhden globaalin kielen oppimisen ja luonnonopetuksen varhaisen oppimisen syystä laittaisin lapseni teille. oppivat englantia tulevaa reppureissailua ajatellen, ja oppivat luonnosta paljon jo alle kouluikäisenä. Mutta antoisaa se teille varmastikin tulee tulemaan jos toteutatte. Koska vanhemmat varmastikin pitävät sitä erinomaisena vaihtoehtona markkinatalous/orjuutus propagandaa pikkunaskeille tarjoavien normaalien paikkojen sijaan..
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:07"]
Minä voisin maksaa vaikka sen 800 e/kk yhden lapsen päivähoidosta, mutta silloin olettaisin, että siellä ei ole ryhmässä yhtäkään "vilkasta ja temperamenttista" kasvattamatonta kakaraa vaan kaikki olisi vähintään ns. ylemmän keskiluokan perheistä. Jokainen perhe myös maksaisi maksunsa itse eikä mukana olisi vapaamatkustajia joillain tukipaikoilla.
[/quote]Eiköhän ne pahimmat kusipääpenikat löydy juurikin hyvätuloisten perheistä, niissä joissa on opetettu että ollaan parempaa väkeä ja tehdään mitä halutaan.
[/quote]
Voin ihan kokemuksesta sanoa, että suurin osa hyvätuloisten lapsista on hyvin kasvatettu. Suurimmat häiriköt löytyy yleensä syrjäytyneistä perheistä, joissa vanhemmilla ei edes normaali vuorokausirytmi ole hanskassa. Enkä kutsuisi halventavasti ketään lasta kusipääksi, ei lapsi ole tilanteeseensa syyllinen. Mietin vaan, millaisen kasvatuksen SINÄ annat lapsillesi, kun haukut joitakuita muita lapsia kusipäiksi...?
[/quote]
huomaa kyllä,että ap:llä ei ole juurikaan kokemuksia lapsista. Ei voida mitenkään sanoa, että hyvinkasvatetut lapset tulevat hyvätuloisten perheistä. "häirikkö"lapsia löytyy ihan varmasti jokaisesta yhteiskuntaluokasta! Hyvät tulot eivät vielä tee hyviä vanhempia
Eipä tulisi tällainen ryhmis ikinä saamaan lupaa toimia.
En ole töissä lasten parissa, joten uskon että monelta ihan alalla olevalta on tullut jo parempia huomioita. Mutta mutta:
Jossakin ap ilmoitit suunnitellun ikähaarukan olevan 3-7 vuotta.
Mietin, kuinka toteuttaisit tämän kielten ja luonnontieteiden opetuksen, ja minkäkokoisen ryhmän kanssa? On ihan erilaista opettaa asioita kolme- kuin seitsenvuotiaalle, ja jos hoitajista toinen on sidottuna ainakin osan päivästä ruoanvalmistukseen yms, kuinka toinen hoitajista saa opetettua näitä asioita ihan eri-ikäisille? Toisekseen on syytä huomioida, että vaikka suunnittelisi kuinka laadukasta opetusta, edes seitsemänvuotiaalla ei riitä keskittyminen samaan asiaan kovin pitkäksi aikaa. Ja taitaapa hoitopäivät olla isoksi osaksi myös paljon muuta kuin kaavailtua opetusta - ja siinä olisi kyllä iso etu, että olisi ihan kyseisen alan koulutus.
Sanoisinpa, että ensimmäinen operaatio tämän unelman toteuttamiseen olisi juuri hankkia koulutus. Yhtään väheksymättä englanninopettajan koulutusta ja ymmärtäen työtilanteen vaikeuden hyppäät taatusti ojasta allikkoon, jos perustat yrityksen vailla tietämystä pienten lasten ohjaamisesta. En usko, että kukaan ihan äkkiseltään kahlaa kokonaisen yhden alan koulutuksen muutamasta kirjasta.
Kaksi hoitajaa ei ole ryhmis.
Parityöskentelyksi kutsutaan kahden hoitajan yhdessä toimimista , kun taas 3 on jo ryhmäperhepäivähoitoa. Siitä isommalla määrällä mutkistuu sitten jo lakipykälät ja koulutustasolta vaaditaan kovasti enemmän.
Provohan tää on ollut ihan selvästi alusta asti;) Kukaan ei kuitenkaan tarttunut tuohon pyykin pesettämiseen pesulassa:D