Kuinka paljon yksityinen perhepäivähoitaja voi ottaa maksua/lapsi?
Meillä on ystäväni kanssa suunnitelmissa perustaa yhteinen ryhmäperhepäivähoitopaikka. En vain tiedä, kannattaako se. Mitä yksityinen perhepäivähoitaja voi saada lapsesta?
Itse olen ammatiltani englannin opettaja, mutta olen kyllästynyt jatkuviin sijaisuuksiin ja haluaisin vakityön. Mietin, olisiko tässä vaihtoehto. Ystäväni on biologian tohtori, todella hyvä tekemään käsitöitä ja askartelemaan.
Ajattelimme vuokrata jostain kolmion ryhmistä varten. Pyörittäisimme englanti- ja luonnontiedepainotteista ryhmistä, eli pyrkisimme tarjoamaan mahdollisimman laadukasta varhaiskasvatusta. Voiko tällaisessa tapauksessa pyytää enemmän maksua/lapsi kuin perusryhmäperhepäivähoidossa?
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:27"]
Mä voin antaa esimerkin yksityisestä ryhmäperhepäivähoidosta.
Meillä 1v2kk ikäinen lapsi, ollut nyt 4kk hoidossa. Maksu on n. 990e/kk, josta itse maksetaan n. 230e/kk. Eli suurin osa on Kelan tukia ja kaupungin yksityisen hoidon lisää.
Hoitajia siis on kaksi, ovat omissa kodeissaan välillä, yleensä vuokraamassaan kolmiossa. Kolmio siis vuokrattu ihan ryhmis-tarkoitukseen.
Toisella hoitajalla on isommat lapset, toisella pienemmät. Molemmilla myös omia lapsia, mutta eivät ole kotihoidossa enää. Toinen voi myös ottaa vastaan toisen hoitajan lapset, jos esim. on aamulla hoitajalla menoja tms. Kunhan ei siis lapsimäärä mene yli. Mutta tuollakin on muutama kun on vaan osan viikkoa hoidossa.
Joustavuutta toki vaatii vanhemmilta ja hoitajalta. Meillä esim. vienti- ja hakuaika ei välttämättä ole sama joka päivä. Ei mitään isoja eroja, mutta tunnin-parin heitto jompaan kumpaan suuntaan joskus. Näistä tietty hoitajan kanssa sovitaan etukäteen. Mutta voisin väittää, että kumpikaan hoitaja ei tee yli 8/9h töitä päivässä. Sen verran hyvin sumplittu vanhempien kanssa hoitoajat.
Näin Turussa.
[/quote]
No tämähän kuulostaa jo aika hyvältä! Nuo muut tähän keskusteluun osallistuneet ei tainneet oikeasti tietää asiasta mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:07"]
Minä voisin maksaa vaikka sen 800 e/kk yhden lapsen päivähoidosta, mutta silloin olettaisin, että siellä ei ole ryhmässä yhtäkään "vilkasta ja temperamenttista" kasvattamatonta kakaraa vaan kaikki olisi vähintään ns. ylemmän keskiluokan perheistä. Jokainen perhe myös maksaisi maksunsa itse eikä mukana olisi vapaamatkustajia joillain tukipaikoilla.
[/quote]Eiköhän ne pahimmat kusipääpenikat löydy juurikin hyvätuloisten perheistä, niissä joissa on opetettu että ollaan parempaa väkeä ja tehdään mitä halutaan.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:57"]
Jos ihmiset olis valmiita maksamaan enemmän laadukkaammasta hoidosta, löytyisi laadukkaampia päiväkoteja pienemmillä ryhmillä ja paremmin palkatuilla hoitajille. Lapsilla ei nyt vain pääse rikastumaan, sori.
[/quote]
Ei ollut tarkoitus rikastua lapsilla. Vaan saada sellaista palkkaa kahdelle ihmiselle, että sillä tulee oikeasti Suomessa toimeen. Vai väitätkö, että on ihan ok, että joku tekee täysiä työpäiviä ja silti ei riitä palkka edes omaan kotiin? Edes vuokrasellaiseen?
[/quote]Tervetuloa maanpinnalle. Moni työssäkäyvä elää Suomessa köyhyydessä ja siinä porukassa on juurikin esimerkiksi perhepäivähoitajia.
[/quote]
En näe järkeä työnteossa, jolla ei voi saavuttaa edes perustoimeentuloa. Perustoimeentulo on koti, ruoka, vaatteet, puhelin, sanomalehti, jne.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:23"]
Ja omia lapsia ette aio harkita useampaan vuoteen? Äitiysloma asettaisi teidät mielenkiintoiseen tilanteeseen.
[/quote]
Tai sitten ei. Pitäisi palkata vaan sitten sijainen.
[/quote]
Sijaisen kulut on noin 5500 e/kk myös silloin, jos sijainen itse jää äitiyslomalle.
[/quote]
Eli sijaisen kulut on 5500e/kk, mutta kaikki olettaa, että minä itse hoitaisin sitten niitä lapsia pelkällä hengellä enkä pyytäisi mitään palkkaa? :) Miten ne sijaisen kulut olisi sitten yhtäkkiä enemmän kuin minun kuluni? :D
Sijaiseksi otettaisiin tietysti joku yli 50-vuotias työtön nainen. Olisi jo ihme, jos jäisi äitiyslomalle.
[/quote]
Sijaiselle pitää maksaa palkkaa ja palkasta pitää maksaa sivukulut. Jos olet itse maisteri, on perheillä oikeus olettaa, että sinun äitiyslomasi ei heikennä hoidon tasoa eli sijaisesi on myös maisteri ja osaa toimia lasten kanssa. Et voi olettaa, että äitiyslomasi aikana englanninkielinen lorutus ei toimisi yhtä hyvin kuin ollessasi paikalla.
50v työtön voi sairastua ja arvaapa, kuka maksaa silti täyden palkan (sivukuluineen). Aivan oikein: yrittäjä itse.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:07"]
Minä voisin maksaa vaikka sen 800 e/kk yhden lapsen päivähoidosta, mutta silloin olettaisin, että siellä ei ole ryhmässä yhtäkään "vilkasta ja temperamenttista" kasvattamatonta kakaraa vaan kaikki olisi vähintään ns. ylemmän keskiluokan perheistä. Jokainen perhe myös maksaisi maksunsa itse eikä mukana olisi vapaamatkustajia joillain tukipaikoilla.
[/quote]Eiköhän ne pahimmat kusipääpenikat löydy juurikin hyvätuloisten perheistä, niissä joissa on opetettu että ollaan parempaa väkeä ja tehdään mitä halutaan.
[/quote]
Voin ihan kokemuksesta sanoa, että suurin osa hyvätuloisten lapsista on hyvin kasvatettu. Suurimmat häiriköt löytyy yleensä syrjäytyneistä perheistä, joissa vanhemmilla ei edes normaali vuorokausirytmi ole hanskassa. Enkä kutsuisi halventavasti ketään lasta kusipääksi, ei lapsi ole tilanteeseensa syyllinen. Mietin vaan, millaisen kasvatuksen SINÄ annat lapsillesi, kun haukut joitakuita muita lapsia kusipäiksi...?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:34"]
Meillä 1v2kk ikäinen lapsi, ollut nyt 4kk hoidossa. Maksu on n. 990e/kk, josta itse maksetaan n. 230e/kk. Eli suurin osa on Kelan tukia ja kaupungin yksityisen hoidon lisää.
Hoitajia siis on kaksi, ovat omissa kodeissaan välillä, yleensä vuokraamassaan kolmiossa. Kolmio siis vuokrattu ihan ryhmis-tarkoitukseen.
Toisella hoitajalla on isommat lapset, toisella pienemmät. Molemmilla myös omia lapsia, mutta eivät ole kotihoidossa enää. Toinen voi myös ottaa vastaan toisen hoitajan lapset, jos esim. on aamulla hoitajalla menoja tms. Kunhan ei siis lapsimäärä mene yli. Mutta tuollakin on muutama kun on vaan osan viikkoa hoidossa.
Joustavuutta toki vaatii vanhemmilta ja hoitajalta. Meillä esim. vienti- ja hakuaika ei välttämättä ole sama joka päivä. Ei mitään isoja eroja, mutta tunnin-parin heitto jompaan kumpaan suuntaan joskus. Näistä tietty hoitajan kanssa sovitaan etukäteen. Mutta voisin väittää, että kumpikaan hoitaja ei tee yli 8/9h töitä päivässä. Sen verran hyvin sumplittu vanhempien kanssa hoitoajat.
Näin Turussa.
[/quote]
No tämähän kuulostaa jo aika hyvältä! Nuo muut tähän keskusteluun osallistuneet ei tainneet oikeasti tietää asiasta mitään.
[/quote]
Kaikki vanhemmat ei voi joustaa. Jos hoitoajaksi on sovittu 8.00 - 16.00, ei hoitaja voi vain ilmoittaa, että lapsen saa tuoda vasta 10.00. Tai toki voi, mutta kyseessä on sopimusrikkomus. Vanhemmat voi aika äkkiä etsiä toisen hoitopaikan eikä tilalle välttämättä saa heti uutta lasta, jonka vanhemmat voi elää hoitajan aikataulujen mukaan.
Niin se vaan on,että k6n kunnalta saa sen hoitopaikan tiettyyn hintaan niin paljon yli sen ei kukaanole valmis maksamaan vaikka täällä muuta sanovatkin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:23"]
Ja omia lapsia ette aio harkita useampaan vuoteen? Äitiysloma asettaisi teidät mielenkiintoiseen tilanteeseen.
[/quote]
Tai sitten ei. Pitäisi palkata vaan sitten sijainen.
[/quote]
Sijaisen kulut on noin 5500 e/kk myös silloin, jos sijainen itse jää äitiyslomalle.
[/quote]
Eli sijaisen kulut on 5500e/kk, mutta kaikki olettaa, että minä itse hoitaisin sitten niitä lapsia pelkällä hengellä enkä pyytäisi mitään palkkaa? :) Miten ne sijaisen kulut olisi sitten yhtäkkiä enemmän kuin minun kuluni? :D
Sijaiseksi otettaisiin tietysti joku yli 50-vuotias työtön nainen. Olisi jo ihme, jos jäisi äitiyslomalle.
[/quote]
Sijaiselle pitää maksaa palkkaa ja palkasta pitää maksaa sivukulut. Jos olet itse maisteri, on perheillä oikeus olettaa, että sinun äitiyslomasi ei heikennä hoidon tasoa eli sijaisesi on myös maisteri ja osaa toimia lasten kanssa. Et voi olettaa, että äitiyslomasi aikana englanninkielinen lorutus ei toimisi yhtä hyvin kuin ollessasi paikalla.
50v työtön voi sairastua ja arvaapa, kuka maksaa silti täyden palkan (sivukuluineen). Aivan oikein: yrittäjä itse.
[/quote]
Ok. Mutta minähän laskinkin aluksi, että myös minun kuukausikuluni yritykselle olisivat se n. 5000e/kk. Nyt täällä mesottiin, ettei vanhemmat ole siitä valmiita maksamaan.
No, luovuin tästä ajatuksesta jo kuitenkin. Jos edes osa vanhemmista on sellaisia, kuin tähän keskusteluun osallistujat noin keskimäärin, ei se olisi kivaa kuitenkaan. Jos minä en piakkoin saa open virkaa, niin ehkä me siirrymme miehen kanssa sitten maksamaan veroja johonkin toiseen EU-maahan.
tämä Helsingissä yksityisessä päiväkodissa. Maksu alle 3-vuotiaasta on 1100 eur/kk ja yli 3 v noin 990 eur/kk. Tähän tulee siis Helsingin maksama kuntalisä + kelan yksityisen hoidon tuki siten, että vanhemmille jää maksettavaa alle 3-vuotiaasta 450 eur ja yli 3-vuotiaasta 360 eur/kk. Sisaruksesta saa pienen alennuksen. eli mun mielestä ainankin pääkaupunkiseudulla yksityinen hoito voi maksaa noin 1000 eur /kk. Tuonne meidänkin päiväkotiin on pitkät jonot lapsia...
Näin Turussa.
[/quote]
[/quote]Eihän nuo asiat mitään sailaisuuksia ole.
http://www.kela.fi/yksityisen-hoidon-tuki_maara-ja-maksaminen
hoitoraha 173,64 e/kk/lapsi
hoitolisä enintään 146,02 e/kk/lapsi.
Hotolisää maksetaan huonotuloisille, nelihenkisen perheen nollaraja on bruttotuloissa 3 548,30e/kk, saadakseen maksit perheen tulot saa olla 1700€/kk.
Vaikka edellä olevan kirjoittan perheessä tulot olis alle 1700€/kk, niin tuki olisi vain 320€, jos he väittävät maksavansa itse 230€, niin mitä tukea se loppu 440€ on?
Odotan lisäselvitystä tuista, sillä en todellakaan tiedä mitä ne ovat. Turussa kun ei makseta myöskään kotihoitotuen kuntalisää.
Ja nyt sitten alkoi lapsellinen mökötys kun ei ookaan 'kivaa' ja uhkailu ulkomaille muutolla. Ok.
Miten ap olisi sen toiminimen kanssa tehnyt yhdessä töitä? Toiminimellähän ei voi ottaa ulkopuolista työntekijää. Se on yhden henkilön "yritys", jossa voi työskennellä ainoastaan ao:n perheenjäsen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:44"]
Näin Turussa.
[/quote]
[/quote]Eihän nuo asiat mitään sailaisuuksia ole.
http://www.kela.fi/yksityisen-hoidon-tuki_maara-ja-maksaminen
hoitoraha 173,64 e/kk/lapsi
hoitolisä enintään 146,02 e/kk/lapsi.
Hotolisää maksetaan huonotuloisille, nelihenkisen perheen nollaraja on bruttotuloissa 3 548,30e/kk, saadakseen maksit perheen tulot saa olla 1700€/kk.
Vaikka edellä olevan kirjoittan perheessä tulot olis alle 1700€/kk, niin tuki olisi vain 320€, jos he väittävät maksavansa itse 230€, niin mitä tukea se loppu 440€ on?
Odotan lisäselvitystä tuista, sillä en todellakaan tiedä mitä ne ovat. Turussa kun ei makseta myöskään kotihoitotuen kuntalisää.
[/quote]
Turussa maksetaan ihan hyvin ALLE 3-vuotiuaan yksityisestä hoidosta, ei siis kotihoudontukea vaan jos palkkaa hoitajan tai vie yksityiselle. Yli 3-vuotiaasta summa on melko mitätön.
Kyseessä on asiakkaan kertomus eli eihän hän tiedä mitään ph yrittäjän elämästä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:48"]
No, ehkei tämä sitten ollutkaan hyvä idea... Ei mitään järkeä alka pyörittää ryhmäperhepäivähoitoa, jos palkka jää paljon huonommaksi kuin opettajalla - kun työaika on kuitenkin pidempi.
Luulin, että vanhemmat olisi hyvästä, laadukkaasta hoidosta valmiita maksamaan melkein mitä vaan. Kuinka moni perhepäivähoitopaikka tai päiväkotikaan voi tarjota pätevän kieltenopettajan ja luonnontieteiden tohtorin antaman varhaiskasvatuksen?
[/quote]
Minä taas ihmettelen mitä te oikeasti voisitte tuolla koulutuksella tarjota, mitä kunnalinen päivähoito ei voi. Ettehän te ehdi hirveästi mitään muuta kuin perushoitoa antaa, tai sitten pitää palkata lisää väkeä.
[/quote]
Jaa. No, eipä se päiväkotien ohjelma kovin kummallista ole. Kun itse olin lapsena tarhassa, siellä oli vapaata leikkiä, yksi askartelu/päivä, laulutuokio ja ulkoilua + ruokailut. Esikouluikäisenä tehtiin jotain kopsattuja tehtäviä, tyyliin, väritä korkein puu, väritä matalin puu.
Ei tehty lapsen tasolle sopivia luonnontieteelliseen ajatteluun ohjaavia kokeita. Ei käyty hakemassa ulkoa vaikka lehtiä ja tutkittu niitä mikroskoopilla. Tai edes suurennuslasilla. Ei opeteltu mitään vieraita kieliä.
[/quote]
En nyt tiedä onko minulla jotain ymmärtämättä, mutta minkä ikäisiä lapsia oikei ajattelitte hoitaa (tai pikemminkin kouluttaa)? Ei 2-vuotiaiden kanssa niin vaan lähdetä ulos lehtiä keräämään tai laiteta niitä riviin uutta kieltä oppimaan. Etenkään jos niitä lähemmäs 10 on. Siinä menee iso osa päivää potalla käymiseen ja vahinkovaippojen vaihtamiseen...ruoalla sotkettuja vaatteita ja päiväuni-kiukkua. Ja siinä vaiheesa, ku pitäisi alkaa mikroskoopilla lehtiä tutkimaan.. hohhoijaa mitä ihmettä? Vähän nyt alkaa tuntua, että teillä ei ole realistista käsitystä hoitotyöstä.. Minkälaista kokemusta teillä on laadukkasta lastenhoidosta tämän yrityksen ulkopuolella? Millä perustelette toimintaanne laadukkaaksi?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:05"]
Kuka sen laadukkaan lähiruoan hankkii ja valmistaa ja millä ajalla?
[/quote]
Jostainhan nuo lukuisat ppht sen ruoan hankkii ja valmistaa jollain ajalla. Siksihän meitä olisi kaksi. Toinen tekee ruokaa, toinen vetää lapsille sillä aikaa vaikka muskaria tai lukee satuja. Jotain sellaista kuitenkin, minkä yksi ihminen pystyy hetkellisesti 8 lapsen kanssa klaaraamaan.
Laadukkaan lähiruoan hankkisimme sieltä, mistä mieheni kanssa sen nytkin hankimme. Me esim. tilaamme mökkipaikkakuntamme karjatilalliselta 3-4kk lihat pakkaseen kerralla. Tiedämme, millä saaristolaitumilla kyseiset ammut laiduntavat kesäisin ja miten on tuotettu. Esimerkiksi.
Perustaisimme siis toiminimen, joka pyörittäisi sitä ryhmistä. Ja sitten se toiminimi tekisi lähituottajien kanssa sopimukset ruoan toimittamisesta vaikka kerran viikossa (esim. vihannesten osalta) tai kuussa. Ei kai ne ppht normikaupasta käy niitä ruokia ostamasta, luulin, että tilaavat tukusta tms.
[/quote]Joo, kyllä tämä on provo. Ei kukaan koulutettu voi olla noin toope :)
Tuollainen 8 lapsen ryhmä syö suunnilleen saman verran kuin tavallinen lapsiperhe. Kuinkahan hyviä sopimuksia noilla ostomäärillä saa tavarantoimittajilta?
Kyllä oikeat perhepäivähoitajat hoitavat hoitolasken sapuskat omien ruokaostosten ohessa. Verotuksessa vähennys tehdään lapsiluvun mukaan, ei toteutuneiden kulujen mukaan. Oletus on se että ruoka tehdään oman kotitalouden ruokien ohessa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:54"]
Miten ap olisi sen toiminimen kanssa tehnyt yhdessä töitä? Toiminimellähän ei voi ottaa ulkopuolista työntekijää. Se on yhden henkilön "yritys", jossa voi työskennellä ainoastaan ao:n perheenjäsen.
[/quote]
ei nyt kuulu tähän asiaan, mutta kyllä toiminimimuotoisella yrityksellä voi olla ihan normaalisti työsuhteeseen palkattua työvoimaa. outo harhaluulo.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:43"]
tämä Helsingissä yksityisessä päiväkodissa. Maksu alle 3-vuotiaasta on 1100 eur/kk ja yli 3 v noin 990 eur/kk. Tähän tulee siis Helsingin maksama kuntalisä + kelan yksityisen hoidon tuki siten, että vanhemmille jää maksettavaa alle 3-vuotiaasta 450 eur ja yli 3-vuotiaasta 360 eur/kk. Sisaruksesta saa pienen alennuksen. eli mun mielestä ainankin pääkaupunkiseudulla yksityinen hoito voi maksaa noin 1000 eur /kk. Tuonne meidänkin päiväkotiin on pitkät jonot lapsia...
[/quote]Helsingissä on aika hyvä kuntalisä, mutta sitähän ei ole joka kunnassa. Espoossa ryhmäpäiväkodin Espoo-lisä on 420€ ja kelalta saa sen 173€, niin tuet tekee noin 600€ ja kun kunnallinenkin maksaa lähes 300€, niin kyllä siitä hoidosta voisi saada aika helposti tuon tonnin.
Kaikki tämä keskustelussa ilmi tullut tieto on sellaista jota kuvittelisi maisterin osaavan etisiä helposti itsekkin. Tietty vähän hankalaa jos on ihan kuutamolla päivähoitoasioista.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:54"]
[/quote]
ei nyt kuulu tähän asiaan, mutta kyllä toiminimimuotoisella yrityksellä voi olla ihan normaalisti työsuhteeseen palkattua työvoimaa. outo harhaluulo.
[/quote]Taidetaan sekoitaa siihen että toiminimiessä yrittäjä ei voi maksaa itselleen palkkaa, eikä päivärahaa eikä kilomertikorvausia tms.
Kovasti on näköjään tuet parantuneet siitä kun itse olin perhepäivähoitaja 15 vuotta sitten ja siitäkin kuin meidän lapsi oli perhepäivähoidossa noin 10 vuotta sitten. Tosin Turku ei taida edelleenkään maksaa mitään lisäosaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:57"]
Jos ihmiset olis valmiita maksamaan enemmän laadukkaammasta hoidosta, löytyisi laadukkaampia päiväkoteja pienemmillä ryhmillä ja paremmin palkatuilla hoitajille. Lapsilla ei nyt vain pääse rikastumaan, sori.
[/quote]
Ei ollut tarkoitus rikastua lapsilla. Vaan saada sellaista palkkaa kahdelle ihmiselle, että sillä tulee oikeasti Suomessa toimeen. Vai väitätkö, että on ihan ok, että joku tekee täysiä työpäiviä ja silti ei riitä palkka edes omaan kotiin? Edes vuokrasellaiseen?
[/quote]Tervetuloa maanpinnalle. Moni työssäkäyvä elää Suomessa köyhyydessä ja siinä porukassa on juurikin esimerkiksi perhepäivähoitajia.