Kuinka paljon yksityinen perhepäivähoitaja voi ottaa maksua/lapsi?
Meillä on ystäväni kanssa suunnitelmissa perustaa yhteinen ryhmäperhepäivähoitopaikka. En vain tiedä, kannattaako se. Mitä yksityinen perhepäivähoitaja voi saada lapsesta?
Itse olen ammatiltani englannin opettaja, mutta olen kyllästynyt jatkuviin sijaisuuksiin ja haluaisin vakityön. Mietin, olisiko tässä vaihtoehto. Ystäväni on biologian tohtori, todella hyvä tekemään käsitöitä ja askartelemaan.
Ajattelimme vuokrata jostain kolmion ryhmistä varten. Pyörittäisimme englanti- ja luonnontiedepainotteista ryhmistä, eli pyrkisimme tarjoamaan mahdollisimman laadukasta varhaiskasvatusta. Voiko tällaisessa tapauksessa pyytää enemmän maksua/lapsi kuin perusryhmäperhepäivähoidossa?
Kommentit (150)
Ei englannin opettamiseen tarvi olla pätevä englannin ope tai saatikka luonnossa liikkumiseen biologian totori; päiväkoti-ikäiset ei tarvi lukio-/korkeakouluopettajia... eikä lapsiperheet todellakaan ole valmiita maksamaan yhtään enempää kuin kunnalle. Tämä on kylmä totuus. Ei lapset tarvi akateemikkoja rahastamaan, vaan aitoja lapsirakkaita aikuisia pitämään huolta. Hirvitää tämä lasten laittaminen uraputkeen jo vauvoista; kellojen pitäisi jo soida!
Nämä nuoret lapsettomat opet ei ymmärrä, että menestyvä yrittäjä tekee työtään rakkaudella ja raha tulee sieltä... kun työnsä tekee kunnolla ja on ALAN peruskoulutus, jonka päälle voi lisätä koulutustaan / ammattitaitoaan. Lasten hoito alkaa kasvatustieteiden tutkinnosta, jos akateemista tutukintoa haluaa ja sitä arvostetaan lasten hoidossa... Kannattais kouluttautua ensin ja varsinkin yksityisellä puolella nnen kuin haaveilee toimeentuosta yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:57"]
Jos ihmiset olis valmiita maksamaan enemmän laadukkaammasta hoidosta, löytyisi laadukkaampia päiväkoteja pienemmillä ryhmillä ja paremmin palkatuilla hoitajille. Lapsilla ei nyt vain pääse rikastumaan, sori.
Ei ollut tarkoitus rikastua lapsilla. Vaan saada sellaista palkkaa kahdelle ihmiselle, että sillä tulee oikeasti Suomessa toimeen. Vai väitätkö, että on ihan ok, että joku tekee täysiä työpäiviä ja silti ei riitä palkka edes omaan kotiin? Edes vuokrasellaiseen?
Tervetuloa maanpinnalle. Moni työssäkäyvä elää Suomessa köyhyydessä ja siinä porukassa on juurikin esimerkiksi perhepäivähoitajia.
En näe järkeä työnteossa, jolla ei voi saavuttaa edes perustoimeentuloa. Perustoimeentulo on koti, ruoka, vaatteet, puhelin, sanomalehti, jne. Niin. Jos käteen jäävät tulot kuukaudessa on vaikka 2000 euroa ja siitä maksat kodin, ruuan, vaatteet, puhelimet ym itselle ja lapsille niin ei todellakaan ole varaa enää maksaa tonnia päivähoidosta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:07"]
Minä voisin maksaa vaikka sen 800 e/kk yhden lapsen päivähoidosta, mutta silloin olettaisin, että siellä ei ole ryhmässä yhtäkään "vilkasta ja temperamenttista" kasvattamatonta kakaraa vaan kaikki olisi vähintään ns. ylemmän keskiluokan perheistä. Jokainen perhe myös maksaisi maksunsa itse eikä mukana olisi vapaamatkustajia joillain tukipaikoilla.
Se tuttavani, joka pyörittää yksityistä päiväkotia, on sanonut, että heidän toimintansa suurin etu on se, että asiakkaat saa valita. He haastattelee hoitopaikkaa hakevat perheet ja jos haisee, että kyseessä on joku kasvattamaton ongelmatapaus, niin sellaiselle ei hoitopaikkaa heiltä tipu.
Näin mekin ajattelimme toimia.
Ajattelimme valita "valmiiksi kasvatettuja"... hn vaan tiedoksi, että yrittäjyys ei hoidu vain klo:8-16. Työajalla ollaan lasten kanssa eikä hoideta kirjanpitoa, markkinointia, siivousta, ruoan tilauksia, toiminnan suunnittelua ja kehittämistä > jos teette sen työajalla, niin asiakkaat huomaa "palvelun" laadun...
Tuntuu kyllä nyt vähän että aika pahasti yliarviot oman osaamisesi ja sen mitä vanhemmat on valmiita maksamaan. Puhumattakaan siitä, ettei kumpikaan teistä ole edes erikoistunut noin pienten lasten hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:23"]
Ja omia lapsia ette aio harkita useampaan vuoteen? Äitiysloma asettaisi teidät mielenkiintoiseen tilanteeseen.
Tai sitten ei. Pitäisi palkata vaan sitten sijainen.
Sijaisen kulut on noin 5500 e/kk myös silloin, jos sijainen itse jää äitiyslomalle.
Eli sijaisen kulut on 5500e/kk, mutta kaikki olettaa, että minä itse hoitaisin sitten niitä lapsia pelkällä hengellä enkä pyytäisi mitään palkkaa? :) Miten ne sijaisen kulut olisi sitten yhtäkkiä enemmän kuin minun kuluni? :D
Sijaiseksi otettaisiin tietysti joku yli 50-vuotias työtön nainen. Olisi jo ihme, jos jäisi äitiyslomalle.
Kannattais opiskella tiedot liiketoiminnasta / yrittäjyydestä ennen kuin suunnittelee tällaisia... Eikö sulla ollu tietoa, että toisen palkkaamisesta syntyy sivukuluja; eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut? Yrittäjä ei tällaisia itselleen maksele, niin siksi voi toisen palkkaamisesta syntyvät kulut yllättää. Se että opettaa muutaman tunnin päivässä lapsia ja saa kehuja on ihan eri juttu, kun toimit yrittäjänä ja vanhemmaat vaatii sinulta rahalleen vastinetta. Varmasti tulisi sanomista asiakkailta, jos ryhmis perustuu korkeakoulutukinnon suorittaneiden antamaan "koulutkseen" eliittitason lapsille.
Kanattais eka laskea kulut; mitä maksaa pelkästään jo vuokra Espoossa kolmiosta (sähköineen, vesineen), kalusteet nukkumista varten. Sit ku se 50v. mummo palkataan sijaiseksi, niin toisen palkka jäänee pois vai kuvittelitteko yrittäjänä saavaan palkkaa sairaana kuin palkollinen? Valitettavasti puutteenne on maalaisjärjen puuttuminen, mikä korvaa osittain liike-elämän ymmärtämistä / kokemattomuus pienistä lapsista (ei omia lapsia). Koulussa lapset 6v. > ja siitä pienemmät ei ole niin helppoja käsitellä kuin oletatte - ilman omaa hlö.koht.kokemusta. Valitettavasti en toisi lapsiani teille; pelkkä nenäkkys jo loistaa kommenteista. Pienyritäjänä pärjää vain palvelualtiudella ja todellisella kutsumuksella - ei rahanhimolla.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap olisi sen toiminimen kanssa tehnyt yhdessä töitä? Toiminimellähän ei voi ottaa ulkopuolista työntekijää. Se on yhden henkilön "yritys", jossa voi työskennellä ainoastaan ao:n perheenjäsen.
:)... joo, huomasin kans, ettei oo mitään hajua yrittämisestä saatikka liiketoiminnasta. Sitte halutaan lapsia eliittiperheistä, mutta valitettavasti jouduttais tukien takia ottaan niitä "kasvattomattomia" (eli syyllistyi itse arvostelemaan alemman luokan lapsia). Ja sitten kun kokemuksen puutteesta menisi hermot näiden pienten takia, niin kiva loppuis ja joutuisi muuttaan ulkomaille hyvätuloisen miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä yksityisenhoidon tuki ryhmiksessä on noin 600-800e/kk. Eli jos hoito maksaa 1000e, jää vanhemmille maksettavaa 200-400ekk.
Lastenhoitaja vuosien kokemuksella, tavallista varhaiskasvatusta, rauhaisaa puuhastelua, askartelua, laulua, leipomista, ulkoilua. Läsnäoleva aikuinen. Eikö tosiaan vanhemmat ole valmiita maksamaan? Mielummin lapsi päiväkotiin säilöön ylisuureen ryhmään?
Yksityisessä päiväkodissa kuukausimaksu on tuota tonnin luokkaa. Kela ja kaupunki subventoivat siten, että vanhemmille jää n. 500e/kk. Sillä rahalla saa, ainakin me saimme, pienen kodinomaisen päiväkodin, jossa n. 20 lasta ja n. 5-6 aikuista. Kotiruuan ja monipuoliset retket. Kyseessä oli kielipäiväkoti, joten lapsi oppi myös englannin kielen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:40"]
Ap ei pitänyt sijaisen palkkaamista esim äitiysloman ajaksi taloudellisena ongelmana, koska sama rahahan olisi joka tapauksessa mennyt hänen omaan palkkaansa? Fair and square, mutta ajatteliko jän siis itse olla vuoden verran vailla mitään tuloja? Sijaisen palkka ei näet tule hänen tilaltaan, vaan hänen lisäkseen. Tässä jutussa on niin paljon asioita, joita en käsitä. Lakanapyykin pesulassa pesettämisestä alkaen (ap:n huushollissa näin).
Mä en nyt ymmärrä, mitä ihmeellistä on lakanoiden pesettämisessä pesulassa? Maksaa n. 5 euroa/kg. Saa valmiiksi mankeloidut, sileät lakanat suoraan kaappiiin. Varsinkin nyt talvella, kun ei ole edes kunnon talvi vaan rospuuttoa koko ajan, missä ne lakanat kuivaat, kun ulos on turha levittää? Ja sitten ne pitää vielä mankeloida. Jos ne kuivaa kuivatusrummussa, niin ne on sellasia ryppykasoja, ettei enää mankelikaan pysty.
En minä jaksa tuhdata lakanoiden kanssa. Lähikauppakeskuksessa on pesula, sinne vien ja sieltä haen ruokaostosten yhteydessä. Kätevää.
Onpas ajattelutapa naivilla tasolla. Ensin tilataan kotiin ruoka tukusta kuljetettuna muutamalle lapselle ja sitten lakanat viedäänkin kauppakeskukseen ruokaostosten yhteydessä. Varmaan ne kuskaa ne lakanat julkisessa, kun ainakaan toisella ei ollut omaa autoa. Lapsetkin tarvii varmaan valmiiksi mankeloidut lakanat, etä ehtii itse pestä omat silkkipukunsa ja smokkinsa, jotka moni vie pesulaan lakanoiden sijasta. Kannattais eka hommata omat lapset ja vasta sitten miettiä, onko itsestä hoitamaan toisten lapsia
En nyt haluaisi kuulostaa tylyltä. Mutta ne päiväkodit voi tarjota kasvatustieteiden maisterin tarjoamaa varhaisKASVATUSTA. Vaikka sinulla olisi kaikkien muiden alojen tohtorin paperit, niin kyllä vanhempana arvostan itse sitä, että kasvattaja tietää miten lapsi oppii, kehittyy ja kasvaa, millaisia taitoja minkäkin ikäinen omaa, pitäisi omata jne... Toisinsanoen, pedagoginen osaaminen on se, mistä itse maksaisin, se tietääkö opettaja solurakenteesta kaiken ei juurikaan kiinnosta...