Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko miehen kuuluu maksaa 6v lapsemme elatuksesta?

Vierailija
22.02.2014 |

Entinen miesystäväni on henkisesti sairas, ja hän on muutanut meidän luotamme vanhempiensa luokse. Hän ei kykene pitämään huolta lapsestaan. Mikä olis ns. keskivertosumma, jonka hän voisi maksaa minulle kuukaudessa? En halua tehdä tästä mitään virallista päätöstä. Mies maksaa mulle ns. epävirallisesti, mutta nyt pitäis tietää mikä on kohtuullinen rahamäärä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 e/kk.

Vierailija
2/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et halua tehdä asiasta virlalista päätöstä?

Vai meinaatko, että mies maksaa "epävirallisesti"=pimeänä lapsenne elatuksesta ja sitten lisäksi rohmuat sen mitä yht.kunta maksaa minimissään eli reilut 100e/kk?

Kyllä lapsen elatusmaksuasiat menevät ihan virallista tietä pitkin ja ovat site myös viranomaisten tiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua tehdä virallista päätöstä?

Vierailija
4/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota yhteiskunnan maksamaa minimiä tarkoitin, eli 100 eur vois olla hyvä? En ole ottamassa yhteiskunnalta mitään enkä nyt välitä avata sitä, miksen halua hoitaa asiaa virallista reittiä. 

Vierailija
5/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lapsen edun mukaista, että menee virallista tietä.

Asia ei varmaan kiinnosta sua nyt mujt saattaa kiinnostaa joidenkin vuosien päästä- Ja todellakin se  elatusapu on lapselle ja sinä aikuisen vastaat niistä lapsen eduista.

Vierailija
6/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma ei tule menemään virallista tietä. Kiitän neuvoista, mutta asia on näin. Meille sopii hyvin tällainen järjestely, että eri osoitteeseen muuttanut mies antaa mulle rahan. En tosiaan välitä nyt avata taustoja sen enempää.  -Ap

Vierailija
7/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen henkisesti sairas äiti ja maksan kahdesta lapsesta(11v. ja 8v.) exälle kummastakin sen n.153e/kk exän tilille. Ihan lastenvalvojalla tehty sopimus. En ole töissä.

Vierailija
8/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8: Kiitos! Tuo voisi olla ehkä sitten kohtuullinen summa, siis 153 eur. Ehdotan tätä miehelle. -Ap

Vierailija
9/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko nyt varmasti lapsesi etua? Olet hänen huoltajansa eikä hänellä näyttäisi olevan muuta edunvalvojaa. Kunnan kautta saisit noin 150 euroa (en muista tarkkaa summaa) elatustukea. Ei välttämättä ole lapsesi etu, jos tyydyt vähempään. Mutta jos olet varma, niin ok. Lain mukaan vanhemmat saavat järjestää lapsensa elatuksen sillä tavalla kuin haluavat, kunhan se on riittävä ja turvaa hänen kehityksensä.

Vierailija
10/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen varma. Mulla on itselläni kohtuullisen hyvät tulot, enkä mä halua ottaa tässä kohtaa mieheltä enempää kuin ns. kohtuullisen minimisumman. Toi 150 eur kuulostaa sopivalta (pystyisin siis hyvin elättämään lapsen ilman tuota rahaa, mutta onhan se nyt tietysti asiaankuuluvaa, että mieskin osallistuu lapsen elättämiseen). -Ap

Vierailija
11/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 2000 (kaksi tonnia!) kuussa voisi olla ihan hyvä summa.

Vierailija
12/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että joskus vielä tulee tilanne jossa miehesi joutuu virallisesti maksamaan elarit muuttopäivästään saakka jollette tee papereita asiasta. Sinun sanomiset ei siinä tilanteessa auta, vaan lapsen oikeus molempien elatukseen menee sen ohi. Elatusmaksut ei vanhene koskaan. Voit jopa pilata täysin miehesi elämän tällä järjestelyllä.

Ajattele tilanne 25v kuluttua, 150 minimi kertaa 12 kertaa 25=45 000 paukku sairaalle ihmiselle?

Vierailija
13/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatuksen määrä perustuu vanhempien kykyyn maksaa elatusta. Virallisesti arvioiden voi olla, että sinun kykysi elättää on suurempi kuin sairaan miehen. Ja miksi ihmeessä tämän miehen tulisi alistua johonkin sinun "heittämääsi" summaan? Koko homma haiskahtaa...

Vierailija
14/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: Ei haiskahda, mietimme miehen kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä sopivaa summaa. Hän haluaa ilman muuta osallistua, mutta mulla ei ole tarvetta pyytää isoja summia. Minun kykyni elätää lasta on todellakin 10 kertaa suurempi kuin miehen. Siksi joku minimisumma sopii mulle aivan hyvin. 

13: Sä et tunne tilannettamme. En viitsi nyt avata taustoja, mutta asia ei ole ehkä ihan sellainen kuin oletat sen olevan. Virallisia elareita ei ole eikä tule tässä tapauksessa. 

Vierailija
15/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä virallinen elatustukiminimi - se 150e/kk ole mikään köyhän / tai varattoman ihmisen elatusvelvollisuusminimi. Sossu/kela on maksanut sen verran elatusta jos isyyttä ei ole vahvistettu, tai toinen vanhempi täysin kyvytön maksamaan elatusta. Minusta on ko. isän oikeus selvittää, onko hänen tilanteensa taloudellisesti niin heikko, ettei hän kykene maksamaan itse elatusta.

Vierailija
16/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän haluaa maksaa itse elatuksen. -Ap

Vierailija
17/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa n.150e ja sitä minimiä todella käytetään kun jälkikäteen karhutaan ulosoton kautta vuosikymmeniä vanhoja elareita. Tää on tietoa.

13

Vierailija
18/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tässä jokin muu tukikuvio myös pöydällä? Eiköhän elatukset pidä ilmoittaa esim. asumistukea haettaessa? Elleivät sitten ole täysin "epävirallisia"...

Vierailija
19/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia ehdotin tuota 150 e tuossa heti ekassa kommentissa, että se on se virallinen minimi jonka alle ei pitäisi lapsen elatusavun jäädä, tuli mistä tuli. Jos isä ei kykene tuohon, Kela kuulemma maksaa erotuksen. Itse en tie tuosta järjestelystä, lapseni isä maksaa itse elatuksen niin Kelaa ei ole tarvinnut liittää tähän

Vierailija
20/30 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 14:40"]

Kela maksaa n.150e ja sitä minimiä todella käytetään kun jälkikäteen karhutaan ulosoton kautta vuosikymmeniä vanhoja elareita. Tää on tietoa.

Niin mutta tilanne missä epävirallisesti toinen hakee elatusta toiselta osapuolelta. Pahaa pelkään että tämän ko. miehen oikeusturva on tällä hetkellä hyvin heikoilla kantimilla.

13

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme