Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haaste kesälle 2026: Voitetaan sota vieraskasvilajeja vastaan!

Vierailija
09.04.2026 |

Lupiinit, balsamit, jättiputket jne.

Itse taistelen kahdeksatta kesää peräkkäin lupiineja vastaan melko isolla alueella. Kukintoja poistamalla ne eivät tosiaankaan katoa, vaan ne on kiskottava pois yksitellen. Balsamisodan voitin jo, eivätkä ne ole palanneet takaisin. Balsamit ovat nopeita hävittää verrattuna lupiineihin.

Muita amazoneja?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut lupiinit kuriin katkomalla kaikki kehittyvät kukkavarret. Juuristoja on niin paljon, että tarvisi poistaa koko maa-aines. Olen siementänyt maahan kotimaisia kestäviä perennoja kuten pellavaa. Ja annan kaiken muun kasvilajiston rehottaa vapaasti alueella.

Ongelma on se, että ojan toisella puolen on naapurin kesantopelto, jossa lupiini rehottaa ja lisääntyy koko ajan. Pyrin sieltäkin katkomaan kukkavarret tietylle etäisyydelle tonttirajasta. Mutta olen voimaton, kun naapuri ei hoida omaa tonttiaan.

Vierailija
2/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai jättiputkea mene repimään itse?

Ausländer Raus. 

https://puutarha.net/artikkelit/j%C3%A4ttiputken-h%C3%A4vitt%C3%A4minen…

Katso ja opi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutetaan siis tässä, että jättiputkesta voi saada palovammoja. Jättiputken tunnistaminen on tärkeintä. Putken voi sitten joko poistaa itse tai ilmoittaa siitä ja pyytää poistamaan.

Suositeltavat suojavarusteet jättiputken poistoon:

Vedenpitävät suojakäsineet: Paksuhkot, pitkävartiset käsineet, jotka estävät kasvinesteen pääsyn iholle.

Suojahaalari tai sadevaatteet: Koko vartalon kattavat, tiiviit vaatteet (kuten sadevaatteet) ovat parhaita, sillä ne estävät nesteen imeytymisen kankaaseen.

Suojalasit tai kasvosuojain: Kasvinestettä voi roiskua silmiin erityisesti niitettäessä.

Suojamaski (hengityssuojain): Suositellaan tarvittaessa, varsinkin jos kasvista irtoaa paljon nestettä tai höyryä.

Kumisaappaat: Jalkojen suojaamiseksi

Juurekon katkaisu (tehokkain tapa): Lapiolla katkaiseminen noin 10–15 cm maanpinnan alapuolelta. Tämä estää kasvia kasvamasta uudelleen.

Kaivaminen: Yksittäiset taimet ja juurakot voi kaivaa kokonaan ylös, mieluiten keväällä tai alkukesästä.

Kukintojen poisto: Jos et voi kaivaa juurta, katkaise kukintovartta, jotta siemenet eivät ehdi kehittyä. Tämä on tehtävä ennen kuin siemenet tulevat ruskeiksi.

Vierailija
4/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukkaset kädessä ja kumpparit jalassa miksei.

Olen myös suihkuttanut wanhanajan RoundUpilla, jota sain maajussilta.

Vierailija
5/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut lupiinit kuriin katkomalla kaikki kehittyvät kukkavarret. Juuristoja on niin paljon, että tarvisi poistaa koko maa-aines. Olen siementänyt maahan kotimaisia kestäviä perennoja kuten pellavaa. Ja annan kaiken muun kasvilajiston rehottaa vapaasti alueella.

Ongelma on se, että ojan toisella puolen on naapurin kesantopelto, jossa lupiini rehottaa ja lisääntyy koko ajan. Pyrin sieltäkin katkomaan kukkavarret tietylle etäisyydelle tonttirajasta. Mutta olen voimaton, kun naapuri ei hoida omaa tonttiaan.

Naapurilta ikävää toimintaa. Kuinka maalla ja eristyksissä olet? Onko muita innokkaita tai luonnonsuojelujärjestöä? Voisitte pyytää luvan käydä poistamassa myös naapurin puolelta? Mikä tahansa kyläyhdistys, martat tms. voisi innostua myös?

Vierailija
6/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu, ettei tuoksuvatukkaa ole bannattu. Se leviää kuin rutto maajuurien avulla.

Sen sijaan kielletyt angervolajit on pysyneet mun pihalla tismalleen siinä hyvin rajallisella alueella, missä ne on kasvaneet jo kymmeniä vuosia. En aio niitä poistaa. Vain normaali kevätleikkaus, kun ovat kasvaneet turhan korkeiksi.

Vierailija
7/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohenputki pitäisi listata myös. Ja isopoimulehti. Nämä valtaavat alaa joka paikassa, mihin saavat alun ja syrjäyttävät muut kasvit. Vuohenputki on niin sinnikäs, että kisaa jopa lupiinin kanssa leviämisestä.

Vierailija
8/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukonputki?

Vierailija
9/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurilta ikävää toimintaa. Kuinka maalla ja eristyksissä olet? Onko muita innokkaita tai luonnonsuojelujärjestöä? Voisitte pyytää luvan käydä poistamassa myös naapurin puolelta? Mikä tahansa kyläyhdistys, martat tms. voisi innostua myös?

Olen tähän astikin katkonut varsia ihan omalla luvalla. Ei ketään kiinnosta, vanhakantaisia vanhoja ihmisiä tällä kylällä. Täällä mun huudeilla ei ole juurikaan asukkaita, joten kukaan muu kuin pari naapuria ja minä eivät edes näe lupiinin rehotusta. 

Vierailija
10/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät töihin tekemään noita hommia. Saa lupiinit kyytiä kun 300.000 ahkeraa työtöntä noita kesän hävittää.

Kunnat palkkaavat noihin töihin ympäristönhoitajia ja puutarhureita ja alan kesätyöläisiä. Eli ei viedä isossa mittakaavassa heidän töitä. Pienemmässä mittakaavassa (kunkin omat lähialueet jne.) tuota saa tehdä niin paljon kun jaksaa. Olen siirtynyt kaupunginosasta toiseen lenkkeilemään ja kerään aina sieltä pois, mistä kuljen. Kesän aikana tulee käytyä useampi lenkki ja kertyy useampi keräämiskerta ilman lisävaivaa. 

Vierailija
11/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oliskin hyvä hanke. Tosin, ennen kaikkea toivoisin, että kehitettäisiin toimivampia poistomenetelmiä esim. komealupiinille. Jos se on yhtään kerennyt olla jossain paikassa rauhassa, niin niitä on ihan mielettömästi. 

Jos tuo toteutuu meilläkin, että työttömät joutuu yleishyödyllisiin töihin, niin just tällasiinhan sitä kannattais soveltaa.

Vierailija
12/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhuisi sodasta ja voittamisesta nyt tässä. Vaikuttaa eittämättä piilomerkitykselliseltä. 

Vierailija
13/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jääkauden jälkeen meille tulleet kasvit ovat vieraslajeja. Ei siellä jään alla moni kasvi viihtynyt.

Vierailija
14/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tähän astikin katkonut varsia ihan omalla luvalla. Ei ketään kiinnosta, vanhakantaisia vanhoja ihmisiä tällä kylällä. Täällä mun huudeilla ei ole juurikaan asukkaita, joten kukaan muu kuin pari naapuria ja minä eivät edes näe lupiinin rehotusta. 

Sitä hienompaa, että yrität saada ne pois. Täällä on paikoin alkanut leviämään metsäänkin, joka on kurja juttu. Onneksi tuossa löytämässäni paikassa oli suht pieni alue, niin sen varmaan saan kaivettua pois. 

Vierailija
15/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu siihen, että vain kasvivieraslajeja vainotaan ja jokainen uusi eläinlaji on ihastuksen ja riemun kohde. Annan kaikkien kasvien rehottaa, kylvän lupiinia paikkoihin, joissa sitä ei vielä kasva ja ilahdun, kun luonto muuttuu omaan suuntaansa eikä anna ihmisen kahlita.

Vierailija
16/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kitkenyt lupiiineja tontilta jo 20 vuotta, edelleen yksittäisiä Lupiineja nousee joka kesä mutta määrät ovat hyvin vähäisiä.  

Vierailija
17/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jääkauden jälkeen meille tulleet kasvit ovat vieraslajeja. Ei siellä jään alla moni kasvi viihtynyt.

Ne, jotka levittäytyvät luonnollisesti eivät ole vieraslajeja. Esim. kultashakaali, joka on hiippailemassa meille tulee omin jaloin, jolloin se on tulokaslaji, eikä vieraslaji. Kasveissa on paljon ihmisen tuomia ja siksi ne ovat vieraslajeja. Osa kasveista vain nousi luonnollisin keinoin tänne asti. + jään alla oli siemenpankki. Kasvia pidetään alkuperäisenä, jos se on vaeltanut Suomeen jääkauden jälkeen ilman ihmisen toimintaa. Elukat levittävät kasveja myös.

Vierailija
18/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostu siihen, että vain kasvivieraslajeja vainotaan ja jokainen uusi eläinlaji on ihastuksen ja riemun kohde. Annan kaikkien kasvien rehottaa, kylvän lupiinia paikkoihin, joissa sitä ei vielä kasva ja ilahdun, kun luonto muuttuu omaan suuntaansa eikä anna ihmisen kahlita.

Luonto ei muutu silloin OMAAN suuntaansa, jos levität kanadalaista kasvia Suomeen. Erityisesti vähentyvät mehiläisemme kärsivät lupiineista. Lupiini on myrkyllinen mm. mehiläisille. Lupiinin siitepöly sisältää lupaniinia, joka on myrkyllistä kimalaisille ja mehiläisille.

Vierailija
19/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraseläinlajeja poistetaan myös Suomesta. Tulokaslajien kohdalla ilmeisesti odotellaan ja katsellaan miten pitäisi toimia. Jos tulokkaat alkavat syrjäyttää omia, niin voi olla, että tulokkaita aletaan rajoittamaan.

Vierailija
20/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhuisi sodasta ja voittamisesta nyt tässä. Vaikuttaa eittämättä piilomerkitykselliseltä. 

Kokeileppa 2 kättä vastaan hehtaari lupiineja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi