Paljonko miehen kuuluu maksaa 6v lapsemme elatuksesta?
Entinen miesystäväni on henkisesti sairas, ja hän on muutanut meidän luotamme vanhempiensa luokse. Hän ei kykene pitämään huolta lapsestaan. Mikä olis ns. keskivertosumma, jonka hän voisi maksaa minulle kuukaudessa? En halua tehdä tästä mitään virallista päätöstä. Mies maksaa mulle ns. epävirallisesti, mutta nyt pitäis tietää mikä on kohtuullinen rahamäärä.
Kommentit (30)
Kyllä ihan virallisesti voidaan määritellä, että henkilön elatuskyky on nolla. Usein nämä ovat juuri ihmisiä, joilla on mielenterveysongelmia tai muuta sairautta, joiden takia eivät pysty työntekoon, tai työttömiä tai opiskelijoitakin. Tällöin kunta maksaa sen noin 150 euroa. Ap:n lapsen isä hyvin todennäköisesti määriteltäisiin nollatasolle tai lähelle sitä. Kun hän nyt ei halua viranomaisten tulevan tähän väliin, se on hänen kannaltaan riski. Hän luottaa siihen, ettei ap myöhemmin nosta elatuskannetta lapsensa puolesta. Mutta hyvässä yhteisymmärryksessä näin tosiaan on täysin mahdollista tehdä. Vanhempi saa elättää lapsensa 100 % yksin tai jakaa elatuksen toisen vanhemman kanssa haluamallaan tavalla. Yhteiskunta vain ei sitten tule apuun, jos elatuksesta ei ole sovittu virallisesti ja jotakin meneekin vikaan.
Onko sulla tai sun miehellä ap ulosotossa jotakin? Taitaa olla...
24: Kuten sanoin, en välitä avata tilannetta sen enempää täällä.
23: Kyllä, toimimme hyvässä yhteisymmärryksessä ja toisimme 100 %:sti luottaen. Yhteiskuntaa emme halua apuun, sellaiselle ei ole tarvetta, ja molemmille on tärkeää se että elätämme lapsemme itse. -Ap
Mulle asianajaja sanoi aikoinaan, ettei niitä vanhoja elatustukia pysty exältä hakemaan. Ainoastaan siitä päivästä lähtien, kun jättää haasteen oikeuteen. Mikäli ei siis ole mitään sopimusta olemassa.
Elarit voi ihan LAILLISESTI sopia kahden kesken. Mikään tai kukaan taho ei pakota hakemaan mitään "virallista" päätöstä mistään. Lastenvalvoja on hyvä taho, kun haetaan ulkopuolista ja suositusten mukaista summaa, mutta sillä ei ole mitään juridista voimaa. Ainostaan oikeuden päättämillä elareilla on. Yleensä kyllä lastenvalvojat ja oikeudet päätyvät samaan summaan, joten lastenvalvojaa kannattaa kyllä "totella" ja säästää oikeuskulut. Mutta vanhemmat voivat myös keskenään sopia minkä tahansa summan, elareissa ei ole mitään virallista minimiä tai maksimia.
Olisi kuitenkin hyvä, että pistäisitte sopimanne asiat silti paperille, ihan molempien oikeusturvan kannalta. Tehkää ensin sopimus vaikka vuodeksi ja katsokaa sitten tilanne uusiksi.
27: Kiitos! Voimme tosiaan tehdä asiasta paperin johonkin pöytälaatikkoon, vaikka olemmekin sen verran sopuisia ihmisiä ja muutenkin samoilla linjoilla, ettei tässä tule mitään oikeustaistoja olemaan ikinä.
Tsemppiä ap!!! Toivottaa nro 8. Uskon, että miehesi on yhtä hyväntahtoinen kuin minä. Vaikka olen henkisesti sairas, minulle on kunni-asia osallistua lastemme elatukseen, vaikka exäni virallisesti yh. >Lapset minulla joka viikko yhden vuorokauden. Nytkin olivat 24 h putkeen. Sekin on lastenvalvojalla tehty sopimus.
8: Kiitos! Arvostan tosi paljon tuota asennettasi, siis että haluat osallistua lastesi elatukseen. Hyvää vointia sinulle! :) -Ap
Kiitos ap!!! Hyvin harva sanonut minulle noin kauniisti. Valtaosan tuomitsevan asenteen ymmärtää. Lapset minulle hyvin rakkaita ja tärkeitä, hoidin heitä lähestulkoon yksin ensimmäiset 5 vuotta. Nyt osat vaihtuneet. Onneksi lapsilla hyvä ja rakastava isä, kuten sinäkin varmaan äitiniä olet. t.nro 8.
Ei ole mitään tukikähmintää käynnissä tässä meidän tapauksessamme. En saa asumistukea enkä mitäään muitakaan tukia (paitsi lapsilisää tietysti).
Oikeusturvista ei tarvitse olla huolissaan. Mikäli miehen maksukyky alenee joskus entisestään, maksan sitten kaiken itse ihan hyvillä mielin. Ei siis ongelmaa siinä suhteessa.
-Ap