täytyykö olla joku lupa jos haluaa kaivaa omassa metsässään kuopan?
Kommentit (38)
Luulen, että ketään ei kiinnosta. Ja on helpompi esittää tyhmää (oho, enpäs tiennyt, että ei saa kaivaa kuoppaa, anteeksi nyt kovasti), kuin lähteä loputtomaan byrokratiaan luvan saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö olla joku lupa jos haluaa kaivaa omasta nenästään räkäpalleron?
Äläpä siinä pilaile, nykyään pitää pyytää lupa vähän joka asiaan...
Kaivamislupa ja lapiolupa riittävät nenän kaivamiseen. Metsään tarvitset myös metsässä kävely ja oleskeluluvat.
Ei ole olemassa omaa metsää vain yhteinen ympäristö.
Olin ihmeissäni siitä, kun joskus kuulin, että itse omistamaltaan omakotitalotontilta ei saa kaataa edes yhtä puuta ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaivamislupa ja lapiolupa riittävät nenän kaivamiseen. Metsään tarvitset myös metsässä kävely ja oleskeluluvat.
Näin kai sen pitäisi mennä jos vihervassulta kysyy.
Luvan tarpeellisuus riippuu tietysti kuopan koosta ja tarkoituksesta. Myös kaivamisesta syntyvän jätemaan läjitys vaikuttaa tietenkin asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin ihmeissäni siitä, kun joskus kuulin, että itse omistamaltaan omakotitalotontilta ei saa kaataa edes yhtä puuta ilman lupaa.
Asemakaava-alueella ei saa, jos naapurit ovat siinä muutaman kymmenen metrin päässä. Haja-asutusalueella saa nykyään kaataa vaikka koko metsän eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.
Pelkän kuopan kaivamiseen ei tarvita lupaa, mutta jos siihen aikoo haudata jonkun koiraa isomman otuksen, siihen tarvitaan lupa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tarvitaanko noihin lupiin myös sitä ennen luvanhakemislupa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asemakaava-alueella ei saa, jos naapurit ovat siinä muutaman kymmenen metrin päässä. Haja-asutusalueella saa nykyään kaataa vaikka koko metsän eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.
Pelkän kuopan kaivamiseen ei tarvita lupaa, mutta jos siihen aikoo haudata jonkun koiraa isomman otuksen, siihen tarvitaan lupa.
En tiennyt, että haja-asutusalueella saisi kaataa metsän ilman lupaa. Ei se ainakaan 2 vko sitten onnistunut, kun kyse oli omasta metsästä, naapurin metsän saisi siis ilman lupaa kaataa?
Naapuri tässä muutama vuosi sitten aloitti oikotien rakentamisen päätieltä omalle tontilleen harjun yli. Ehti jo kaataa pari mäntyä ja kutsua työkoneet paikalle, kun ilmoitimme ELY-keskukseen. Ei saa rakentaa eikä kaivaa pohjavesialueella eikä harjumaisemassa ilman lupaa. Hän joutui mättämään kaivetun maa-aineksen takaisin paikalleen.
Kyllä tuolle joku lupa löytyy kun kysyt vaan. Ja mikä tärkeintä, sille luvalle hinta. Täällä etelässä pitää hakea kaupungilta 250€ hintainen lupa jos haluaa kaataa puun omalta pihaltaan. Mafia käy vieläpä katselmoimassa sen kannon kaatamisen jälkeen ja pidetään puulle muistotilaisuus
Vierailija kirjoitti:
Olen edelleen ihmeissäni siitä, kuinka pihalla ihmiset ovat. Taajama-alueella ja kaava-alueilla myös pihapuuston kaatamiseen tarvitaan lupa, mutta maaseudulla ketään ei kiinnosta, jos et kaada naapurin pihasta ilman naapurin lupaa. Naapurin luvalla taas voit parturoida vaikka koko naapurin metsän. Tai omasi, siihen voi kysyä lupaa vaikka perheen nuorimmalta, että saako pikkulintujen pesimäpuut kaataa.
Omaan metsään voi kaivaa kuopan. Vasta jos kuoppa on huomattavan suuri, siihen tarvitaan yva-menettelyä. Tai jos se muuttaa merkittävästi veden kulkua luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen edelleen ihmeissäni siitä, kuinka pihalla ihmiset ovat. Taajama-alueella ja kaava-alueilla myös pihapuuston kaatamiseen tarvitaan lupa, mutta maaseudulla ketään ei kiinnosta, jos et kaada naapurin pihasta ilman naapurin lupaa. Naapurin luvalla taas voit parturoida vaikka koko naapurin metsän. Tai omasi, siihen voi kysyä lupaa vaikka perheen nuorimmalta, että saako pikkulintujen pesimäpuut kaataa.
Omaan metsään voi kaivaa kuopan. Vasta jos kuoppa on huomattavan suuri, siihen tarvitaan yva-menettelyä. Tai jos se muuttaa merkittävästi veden kulkua luonnossa.
Sen verrankorjaan viestiäni, että metsänkäyttöilmoitus pitaa tehdä, jos meinaa koko metsän kaataa kerralla:
https://www.metsakeskus.fi/fi/metsan-kaytto-ja-omistus/oikeudet-ja-velv…
Oliko tämä uusi versio kysymyksestä, "miten hävitän ruumiin" ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että haja-asutusalueella saisi kaataa metsän ilman lupaa. Ei se ainakaan 2 vko sitten onnistunut, kun kyse oli omasta metsästä, naapurin metsän saisi siis ilman lupaa kaataa?
No Suomessa kun ollaan niin todennäköisesi saisi. Virkamiehet levittelisi käsiään ja sanoisi vaan että onpas tämä lakiteknisesti vaikea juttu kun ei oikein voida tuollaista toimintaa pykälien perusteella kieltääkään koska ei ole mahdollista hakea ylipäätänsä lupaa toisen metsän kaatamiseen, eikä se siten ole luvanvaraista.
Sen sijaan oman metsän kaataminen on luvanvaraista, ja siten rangaistavaa jos sen tekee ilman lupaa.
Eiköhän joku virkamies tule kuoppaosastolta tekemään maastokatselmoinnin
Täytyykö olla joku lupa jos haluaa kaivaa omasta nenästään räkäpalleron?