Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua vähän huvitti äsken kun käytiin anoppilassa...

Vierailija
21.02.2014 |

Käly on juuri saanut vauvan. Hän on aika väsynyt. Vauva on nyt viikon ikäinen, ja he olivat vauvan kanssa käymässä anoppilassa. 
Käly valitteli sitä että ei jaksaisi vieraita, ja ei jaksaisi että miehen vanhemmat tulisivat lasta katsomaan, ja kauhisteli kun miehen vanhemmat olivat sanoneet että tulisivat jatkossa viikottain katsomaan vauvaa (heille ensimmäinen lapsenlapsi).
Anoppi totesi että onhan se ymmärrettävää että äsken synnyttänyt haluaa olla rauhassa ja että perhe haluaa sopeutua vauva-arkeen rauhassa..... hiljeni hetkeksi ja totesi sitten että niin, kyllähän hekin änkesivät meille vähintään kerran viikossa kun meidän esikoinen syntyi.... Tyydyin vain mutisemaan "mmm-mm".... koska en oikein keksinyt sanottavaa.
Käly sitten vielä jotain miten ei jaksaisi edes kahvia keittää, enkä viitsinyt mitään sanoa että kyllähän hän ja miehensäkin kävivät meillä aika usein, ja aina leiposin (jo samana päivänä kun kotiuduttiin synnäriltä kun esikoinen oli 3pvän ikäinen).
Kupusta tulivat heti katsomaan kun kotiuduttiin, hän oli vähän päälle vuorokauden silloin... ja leiposin ja juttelin vieraiden kanssa jne.
Ei kukaan silloin ajatellut että ehkä äsken synnyttänyt on vähän väsynyt ja haluaisi viettää aikaa ihan vain perheen kesken... 

Mies silloin kyllä sanoi asiasta, mutta heidän mieelstään heillä oli oikeus käydä katsomassa ensimmäistä lapsenlastaan, ja tutustua häneen kunnolla alusta asti.

Hyvissä väleissä ollaan jne, eikä minulla muuten olisi pahaa sanottavaa kummastakaan, mutta tosiaan nyt huvitti miten ymmärretään että tuoreet vanhemmat haluavatt olla rauhassa kun kolme vuotta sitten eivät ymmärtäneet ollenkaan.

Kiitos että sain avautua. 

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat.

Vierailija
22/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl määki leiposisin turuus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita te ootte. Itse en ole äiti mutta ymmärsin hyvin mitä ap. tarkoitti ja ei todellakaan ole mikään marttyyri.

Vierailija
24/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:48"]Kyl määki leiposisin turuus!

[/quote]

Niin määki.

Vierailija
25/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ois huvittanu. Ennemminki vituttanu.

Vierailija
26/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:48"]

Kauheita te ootte. Itse en ole äiti mutta ymmärsin hyvin mitä ap. tarkoitti ja ei todellakaan ole mikään marttyyri.

[/quote] Tämä nyt on AV, joukko elämäänsä kyllästyneitä haaskalintuja odottamassa seuraava uhria =)
Aivan sama mistä (ja miten!) ap kirjoittaa, aina hän on väärässä eikä osaa tehdä mitään oikein =)

Vierailija
27/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan stanan paskaa tekstiä jotten sanoisi...

Vierailija
28/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tosta sekamöngerryksestä sai selvää,niin jollain synnyttäneellä on varmaan ollu hemoglobiini niin alhaalla synnytyksen jälkeen,että voi väsyttää.

Vierailija
29/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:50"]

Mua ei ois huvittanu. Ennemminki vituttanu.

[/quote] Jos anoppi ei olisi niin mukava olisi varmasti vituttanutkin, mutta eihän he silloin pahalla ängennyt kylään. Ja onhan heillä todella läheiset välit meidän esikoisen kanssa, ja olen kiitollinen siitä että nii mielellään viettävät aikaa hänen kanssaan. Sen takia minua nyt vain huvitti että nyt kyllä niin ymmärretään että miehen vanhempia ei jaksaisi, vaikka oman äidin luona kävisikin päivittäin =)

Vierailija
30/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leiposin my ass!

Vierailija
31/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:28"]

Kamalaa tekstiä. Mitään en tajunnu juonesta ja sana "leiposin".. mitä se tarkottaa?

[/quote] No vähänkö olet saatana tyhmä!! Mee takas kouluun jos et tajunnu. Täytyykö sitä aina kirjakielellä kirjoittaa, että tollaset nuijatkin tajuais jotain? Minäkin leiposin eilen ja tänään nukkusin pommiin, et revi siitä ääliö!

Vierailija
32/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin aloittajan kirjoituksen vaikka olen Pohjois-Karjalasta.

Täällä on tapana tuoda rotinoita, ei äiti leivo mitään vaan vieraat tuo tarjottavat tullessaan. Suolaista ja makeaa on tuotu meille ja se on ihana tapa. Kaikissa suvuissa ei ole tätä tapaa mutta onneksi omassani on.

Äidille ei ole vaivaksi vieraat. Lähisuku käy jo ensimmäisen viikon aikana ja muut  lähikuukausien aikana.

Itse mielelläni ylpeänä olen esitellyt vauvojani.

kolmen äiti

Vierailija
33/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, haista pitkä vittu!

Vierailija
34/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:05"]

Ymmärsin aloittajan kirjoituksen vaikka olen Pohjois-Karjalasta.

Täällä on tapana tuoda rotinoita, ei äiti leivo mitään vaan vieraat tuo tarjottavat tullessaan. Suolaista ja makeaa on tuotu meille ja se on ihana tapa. Kaikissa suvuissa ei ole tätä tapaa mutta onneksi omassani on.

Äidille ei ole vaivaksi vieraat. Lähisuku käy jo ensimmäisen viikon aikana ja muut  lähikuukausien aikana.

Itse mielelläni ylpeänä olen esitellyt vauvojani.

kolmen äiti

[/quote] Rotinat kuulostaa kivalta, täällä tuodaan ehkä äidille jotain suklaata ja sitten vauvalle body tms. Mikä on ihan kivaa sekin =)
Itsekään en tänään vienyt mitään sen kummempaa, pehmeä pyyhe vauvalle, ja vanhemmille hedelmäkorin ja itseleivottuja keksejä. 

Vierailija
35/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut niin ettet sinä tullut vieraille sanoneeksi, että olet vähän väsynyt - leiposit vain?

Vierailija
36/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:09"]

32, haista pitkä vittu!

[/quote]Hahaha... Säälittävää...

Vierailija
37/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:11"]

Olisko ollut niin ettet sinä tullut vieraille sanoneeksi, että olet vähän väsynyt - leiposit vain?

[/quote] Tai ehkä olikin niin että sanottiin kyllä että väsyttää koska esikoinen itki paljon öisin ja että päivälläkään ei nuku kunnon päikkäreitä, vain n20min-kestoisia päikkäreitä eli päivälläkään ei saa nukkua, ja kun kuopus syntyi hän nukkui kyllä yöt mutta esikoinen kärsi kauhukohtauksista, eikä uusikaan vauva osannut nukua päikkäeitä joten ei nukuttu silloinkaan. 
Nojoo, leipominen nyt ei ole aikaa vievää eikä hankalaa, kunhan sekoittaa jotain kulhoon ja heittää uuniin ja odottaa että se kypsyy, eikä se leipominen sinänsä tässä ollutkaan pointti, vaan se että haluaisi ihan rauhassa perheenä totutella siihen vauvaan, ja arkeen jne, ilman että pitäisi ottaa vastaan vieraita "koko ajan".

Vierailija
38/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:32"]

Siis, et sanonut vieraille aikoinaan mitään siitä, että olit väsynyt, vaan sen sijaan leipoa posotit ja emännöit. Varmaan sukulaiset kuvittelivat sun kuuluvan niihin naisiin, joiden synnytykset ovat oikeasti helppoja ja, jotka toipuvat parissa tunnissa. Kannattaisko oppia ilmaisemaan tunteensa?

[/quote] 
Kannattaisi varmaan, mutta kun eivät uskoneet kun sanoi että ei jaksaisi vieraita, kun niin halusivat tulla katsomaan vauvaa. Ja kun minut nyt vain on kasvatettu niin että kun tulee vieraita niin heille kuuluu myös jotain tarjota, minkäs sille voi että on tapojensa orja. 
Synnytykset olivat kylläkin helppoja, mutta ei se vaikuta mitenkään siihen että ei jaksaisi sitä että joku on koko ajan tulossa käymään. Että haluaisi olla ihan vain rauhassa sen oman perheen kanssa, ja itse päättää ketä jaksaa nähdä ja milloin....

[/quote]

Mylle on opetettu myös, että vieraille leivotaan, mutta että kun mennään katsomaan vauvaa, niin äidille viedään ruokaa tai leipomuksia.

Vierailija
39/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:41"]

Meidän suvussa annetaan tuoreen perheen olla omissa oloissaan ainakin 2 vuotta, ettei vain häirittäisi äitiä ja isää. Ristiäisiin ei tietenkään lähdetä: sehän olisi tunkeutumista vauvan ensimmäiseen juhlaan, ei nyt hyvänen aika kukaan sellaista tekisi. Parasta on antaa vauvaperheen olla yksikseen, koska heillä on kuitenkin niin raskasta, ettei siihen ketään muita vaivaksi kaivata.

[/quote] No haa haa taas. Onhan se niin kovin vaikeaa löytää se jonkinlainen kultainen keskitie, ja odottaa sitä että pyydetään käymään sen sijaan että vain ilmoitetaan että tullaan nyt hei käymään. 

[/quote]

Parasta on jättää se vauvaperhe omilleen! Silloin ei olla vaivaksi ja silloin saavat rauhassa tutustua vauvaan. Minua kun ihmetyttää se, että vauvaa ei sovi käydä katsomassa, kuulumisia ei sovi kysyä, mutta vauva pitää kuitenkin ottaa yökylään, kun bilejalka alkaa väpättää. Ihmeesti se vauvan ja isovanhempien yhteinen aika on kiinni siitä, miten episitomia paranee.

[/quote]

Älä jaksa. Entä jos vauvaperhe toivoo, että vierailut alkaisivat esim 2 viikon päästä kotiutumisesta, ja sitten pyytävät isovanhempia ottamaan lapsen yöhoitoon ekan kerran 1.5-vuotiaana. Onko tämäkin ihmettelyn aihe tai ristiriitaista käytöstä?

Vierailija
40/65 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:38"]Leiposiminen oli ihan oma valintasi eli normaali ihminen kykenee sanomaan, että kiva kun tulitte, kahvinkeitin on keittiössä ja kahvi samoin, pahvimukit nostinkin jo pöydälle. Ja jatkaisi lepäilyä sohvalla tms.

Mistä teitä marttyyrinaisia oikein tulee?

[/quote]

No kyllä ainakin minut on kasvatettu siihen, että jos vieraita tulee niin heitä kestitään eikä maata sängyssä. Enkä siis ole ap mutta ymmärrän täysin hänen pointtinsa. Itsestä tuntuisi melko marttyyrilta kuuluttaa sängynpohjalta, että keittäkää itse kahvinne.