Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua vähän huvitti äsken kun käytiin anoppilassa...

Vierailija
21.02.2014 |

Käly on juuri saanut vauvan. Hän on aika väsynyt. Vauva on nyt viikon ikäinen, ja he olivat vauvan kanssa käymässä anoppilassa. 
Käly valitteli sitä että ei jaksaisi vieraita, ja ei jaksaisi että miehen vanhemmat tulisivat lasta katsomaan, ja kauhisteli kun miehen vanhemmat olivat sanoneet että tulisivat jatkossa viikottain katsomaan vauvaa (heille ensimmäinen lapsenlapsi).
Anoppi totesi että onhan se ymmärrettävää että äsken synnyttänyt haluaa olla rauhassa ja että perhe haluaa sopeutua vauva-arkeen rauhassa..... hiljeni hetkeksi ja totesi sitten että niin, kyllähän hekin änkesivät meille vähintään kerran viikossa kun meidän esikoinen syntyi.... Tyydyin vain mutisemaan "mmm-mm".... koska en oikein keksinyt sanottavaa.
Käly sitten vielä jotain miten ei jaksaisi edes kahvia keittää, enkä viitsinyt mitään sanoa että kyllähän hän ja miehensäkin kävivät meillä aika usein, ja aina leiposin (jo samana päivänä kun kotiuduttiin synnäriltä kun esikoinen oli 3pvän ikäinen).
Kupusta tulivat heti katsomaan kun kotiuduttiin, hän oli vähän päälle vuorokauden silloin... ja leiposin ja juttelin vieraiden kanssa jne.
Ei kukaan silloin ajatellut että ehkä äsken synnyttänyt on vähän väsynyt ja haluaisi viettää aikaa ihan vain perheen kesken... 

Mies silloin kyllä sanoi asiasta, mutta heidän mieelstään heillä oli oikeus käydä katsomassa ensimmäistä lapsenlastaan, ja tutustua häneen kunnolla alusta asti.

Hyvissä väleissä ollaan jne, eikä minulla muuten olisi pahaa sanottavaa kummastakaan, mutta tosiaan nyt huvitti miten ymmärretään että tuoreet vanhemmat haluavatt olla rauhassa kun kolme vuotta sitten eivät ymmärtäneet ollenkaan.

Kiitos että sain avautua. 

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tässä vauvavierailuasiassa heti mieleen äitini kokemukset. Äiti on evakkokarjalaista syntyperää, suku Viipurin ympäristöstä, ja isä hämäläistä.

Äiti sai minun lisäkseni viisi muuta lasta, että tosi iso perhe oli aikoinaan (1960-luvulla oltiin lapsia). Aina uuden vauvan synnyttyä äidin puolen sukulaiset kävivät vastasyntynyttä tervehtimässä niin, että toivat mukanaan rotinat: karjalanpiirakoita, pullarinkelin ja kuivakakun kahvipöytään ja muutakin säilyvää syötävää perheelle, padallisen karjalanpaistia, laatikkoja ym.

Se oli (ja on meidän suvussa yhä) ikiaikainen tapa: niin päästään näkemään lapsi tuoreeltaan, mutta väsyneen äidin ei tarvitse stressata tarjoiluista, kun kävijät tuovat ne itse (vaikka karjalainen vieraanvaraisuus kaikissa muissa tapauksissa edellyttää, että emäntä ja isäntä panevat pöydän koreaksi). Aina vielä keittivät itse sen kahvinkin ja tiskasivat jälkensä, niin että äiti sai vain esitellä vauvaa.

(Juu, isäkin oli, mutta maalaistalo tarkoitti, että hän hoiti omien peltotöidensä lisäksi myös navettatyöt, lypsyt, eläinten ruokinnat ym. joka päivä, joten ei ehtinyt nykyisten isien tapaan olla sillä lailla vauva-apuna.)

Isän sukulaiset taas eivät suin surmin vierailleet vauva-aikoina, jotta eivät häiritsisi perhettä. Isänäiti eli toinen mummomme päinvastoin jaksoi taivastella äidin puolen sukulaisia, jotka hänen mielestään marhasivat kylässä ihan tolkuttomasti. Ja lisäksi hänestä oli ihan täysin sopimatonta, että vieraat toivat ruokaa tullessan.

Pakko myöntää, että tykkään enemmän tästä karjalaisten tavasta. Itselläni on vain kaksi lasta, mutta kiva oli saada suvun mummojen ja tätien tuomat valmiit rotinat kahvipöytään minustakin, vaikka en ihan tolkuttoman väsynyt omien vauvojeni kanssa ollutkaan. 

Ja jatkan perinnettä, vien aina rotinat mukanani, kun käyn kylässä perheessä, jossa on pieni vauva.

Vierailija
62/65 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 07:46"]

Hassua kun ap on saanut noin paljon negatiivisia kommentteja. Itse oikein tarkkaan luin tekstiä ja mietiskelin tuntemuksiani. Ne pari 'leiposin' -sanaa hyppää tekstistä silmille, joten ajatukset kääntyvät niihin ja värittävät muutkin ajatukset. Vähän sama kuin jos joku viljelee tekstissään vi**ua, niin koko asia herttää erilaisia tunteita kuin ilman niitä. Kieltämättä se leiposiminen kuulostaa niin ärsyttävältä, että koko juttu ärsyttää.

Asia sinänsä on oikein kiva ja olisin itsekin voinut sanoa noin. Ihan samanlaisessa tilanteessa siis olen ollut. Onhan tässä selkeä tapa- tai luonne-erokin. Minusta oli itsestäänselvää, että kun vieraita tuli katsomaan vauvaa niin meillä oli siistiä (=siivottiin). Mihen sisko taas tyytyväisenä sanoo että kiva kun tuutte kylään, niin voitte siivota heillä kun he eivät ole jaksaneet kun vauva valvottaa. Kaikki ovat kuitenkin tyytyväisiä, eikä kenelläkään ole herneitä nenässä koska pidämme toisistamme.

[/quote] Parempi että ihmiset pysyvät ihan kotonaan vain jos yksi pieni murresana herättää samoja tunteita kuin kiroilu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 08:16"]

Me ei pojan ja miniän lasta käyty katsomassa, kun miniä huusi, että hän ei halua ketään OUTOA katsomaan valuvia tissejään, mutta hänen vanhempansa melkein asuivat siellä.

No me olemme olleet sitten outoja edelleen ja onneksi tyttö sai lapsen, olemme sitä saaneet hoitaa ja se onkin ollut paljon mummolassa nyt isompana.

Nyt miniä haukkuu meitä kylillä, että miksi emme hoida heidän kahta poikaansa.

Hohhoijaa, mutta mehän olemme outoja. Ihmettelen, ettei miniän vanhemmat hoida hänen lapsiaan, vaikka olivat niitä tuttuja

[/quote]

Minä alapeukutin. En siksi, että kannattaisin miniää, joka oikuttelee vaan siksi, että olette valinneet yhden ikävän/epäkohteliaan lausahduksen takia tuhota hyvän ihmissuhteen kahteen viattomaan lapseen ja todennäköisesti samalla sen läheisen suhteen omaan lapseennekin. Teidän mielestänne siis poikanne olisi pitänyt ripittää hormonimyrskyisen vaimonsa ja ehkä erotakin(?), jotta olisitte alentuneet huomioimaan pojankin lapset.

Miten leppymättömiä ja kostonhimoisia ihmiset voivat ollakaan? Kuinka hienolta tuntuu kertoa varsin ventovieraalle nuorelle miehelle, etten suostunut olemaan läsnä lapsuudessasi, kun äitisi meni ja kutsui minua oudoksi heti synnytyksen jälkeen? Minusta sinä olet outo. Ihan joka asiasta ei tarvitse ottaa nokkiinsa ja vaikka ottaisitkin, niin jonkinlaisen suhteen voisi silti luoda niihin lapsiin, vaikka miniää inhoaisikin.

Oikeastiko olisit halunnut saada oikeuden tuijotella pahantuulista miniää rinnat valuen? Vai ehkä olisit voinut antaa rauhassa ajan kulua ja luoda sitten sitä hyvää suhdetta näihin lapsiin. Aina ei ole pakko olla hyvissä väleissä lapsen äidin kanssa, vaikka hyvissä väleissä olisikin niiden lasten kanssa.

Kostat siis lapsille, kun näiden äiti on sanonut kerran ikävästi hormonihyyryissään.

Vierailija
64/65 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä menikään pieleen?

Jos sinä olet ollut tehomamma, joka on leipassut saman tien kun on palannut synnäriltä,niin entä sitten? Yleensä vauvaperheeseen tulevat vieraat tuovat tullessaan jotain syötävää, 'rotinoita' eivätkä suinkaan passattavaksi nauttimaan vastasynnyttäneen  äidin tarjoiluista.

Vierailija
65/65 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 10:04"]MIkä menikään pieleen?

Jos sinä olet ollut tehomamma, joka on leipassut saman tien kun on palannut synnäriltä,niin entä sitten? Yleensä vauvaperheeseen tulevat vieraat tuovat tullessaan jotain syötävää, 'rotinoita' eivätkä suinkaan passattavaksi nauttimaan vastasynnyttäneen  äidin tarjoiluista.

[/quote] kyse edelleenkin siitä että haluaisi viettää aikaa perheenä eikä ottaa vastaan vieraita. Vaikka jaksaisi juosta maratonin synnytyksen jälkeen, ei välttämättä jaksaisi vieraita.