Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei voi vain sanoa: Onneksi olkoon?

Vierailija
20.02.2014 |

Kyllästyttää nämä kateelliset, jotka kyselevät kuulumisia ja menevät ihan lukkoon kun kerrotana jostain onnellisesta asiasta/saavutuksesta/sattumuksesta. Sanotaanko esimerkkinä vaikka, että minä tai mieheni saa töistä erittäin lihavan bonuksen ja meillä on nyt varaa ostaa jotain todella kivaa.Kyllä paistaa kateus läpi kun neleskellään ja peitellään kateutta esittämällä tarkentavia jatkokysymyksiä ilman iloa.

Tai kun aletaan vähättelemään saatuaan vaikka aivan uskomattoman hyvän työn. "Sitten on paiskittava hommia/on se helppoa kun ei ole itsellä vastuuta/olen kuullut siitä firmasta pahaa.."
Kyllä sen näkee naamasta, onko toinen iloinen vai kateellinen.

Sanoisi vaan, että onneksi olkoon eikä tekisi asiasta niin kiusallista!

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että olisit niihin onniteluihinkaan tyytyväinen, sillä kuten kirjoitit, se näkyy naamasta se asian todellinen laita...

Vierailija
2/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:50"]

En usko, että olisit niihin onniteluihinkaan tyytyväinen, sillä kuten kirjoitit, se näkyy naamasta se asian todellinen laita...

[/quote]

Se muuten voi olla ihan totta. Hyvä pointti!

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse kateudesta vapaa?

Eikö kateus ole ihan inhimillinen tunne?

Itse olen kade määrätyistä asioista toisten elämässä. Tunnistan tunteen itsessäni ihan heti, mutten kiukuttele siitä muille. Saatan sanoa, että voi kun muakin onnistaisi jne. tai että oi, hyvä sinä, olen vähän kade.

Vierailija
4/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas hyvin hyvin harvoin olen kateellinen kellekään mistään, muttatietynlainen epäreiluus vituttaa.

Vierailija
5/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:55"]

Oletko itse kateudesta vapaa?

Eikö kateus ole ihan inhimillinen tunne?

Itse olen kade määrätyistä asioista toisten elämässä. Tunnistan tunteen itsessäni ihan heti, mutten kiukuttele siitä muille. Saatan sanoa, että voi kun muakin onnistaisi jne. tai että oi, hyvä sinä, olen vähän kade.

[/quote]

Olen sellaisela haikealla tavalla kateellinen, varmaan vähänniinkuin tuo mitä kuvasit. Mua harmittaa sellainen vihamielinen kateus ettei voi edes onnitella tai antaa mitään tunnustusta, että hieno juttu.

Vierailija
6/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, menisin ihan lukkoon, jos joku kehuisi omilla tai puolisonsa bonuksilla, kun kysyn kuulumisia. Itse en todellakaan päivittäisi omia kuulumisiani tulotietoja kertomalla. Varmaankin kulttuuriero.

Vierailija
7/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jolla onni on, sen kätkeköön. Miksi meet leuhkimaan bonuksilla tai muulla sellaisella mistä ihmiset nyt todennäköisesti tuntevat kateellisuutta? Osaatko itse olla onnellinen toisen puolesta vai oletko niitä ihmisiä, jotka nostavat aina paremman kortin hihasta?

Esim. Ystäväsi kertoo, että on saanut säästettyä ja saa hankittua nyt haluamansa tavaran/loman, niin sä vedätkin paremman kortin hihasta ja tokaiset, että ukko sai töistä sellaset bonarit, että nyt ei tarvi säästellä vähään aikaan! Voidaan uusia kodin laitteen tuosta noin vaan ja lähtää vielä matkallekin!

Vierailija
8/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikkoon: Onneksi olkoon!

Vierailija
9/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 16:12"]Myönnän, menisin ihan lukkoon, jos joku kehuisi omilla tai puolisonsa bonuksilla, kun kysyn kuulumisia. Itse en todellakaan päivittäisi omia kuulumisiani tulotietoja kertomalla. Varmaankin kulttuuriero.

[/quote]

Komppaan tätä. Menisin lukkoon, mutta en kateudesta..

Vierailija
10/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 16:12"]

Myönnän, menisin ihan lukkoon, jos joku kehuisi omilla tai puolisonsa bonuksilla, kun kysyn kuulumisia. Itse en todellakaan päivittäisi omia kuulumisiani tulotietoja kertomalla. Varmaankin kulttuuriero.

[/quote] Sama taalla, ei tulisi mieleenkaan ruveta puhumaan jostain bonuksista tai muista raha-asioista. Ei kuulu hyviin tapoihin ainakaan taalla missa asun. Sama kuin olisit langennut polvillesi ja julistanut 'Olen tullut uskoon, sisareni, tule kanssani todistamaan tata riemua'.

Vierailija
11/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista munkin mielestä kehuskella rahoilla. Jos on uusi työpaikka tai uusia vastuita töissä niin niistä voi tietty kertoa ja silloin onnittelu on asiallista. 

Vierailija
12/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole rahoilla kehuskelemista, että kun kysellään kuulumisia niin voi vastata vaikka että mikäs tässä, kesämökin remonttia suunnitellaan nyt vihdoin kun mies sai hyvät bonikset. Mistä tästäkin voi päätellä, ettei itse osaa olla toisten puolesta onnellinen?

Vierailija
13/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te muuten odotatte kuulevanne kun kysytte kuulumisia? Pelkkää mies on sika ja naapurin rouvalla on syöpä? Mitä on teidän mielestä ei saa vastata kysymykseen: Mitä kuuluu?

Vierailija
14/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka hirveästi yrittää väittää toivovansa muillle hyvää on sitten kuitenkin peet housussa kun toiselle jotain ihanaa todella tapahtuu. Ei voi onnitella - sehän merkitsisi sen myöntämistä että toisella on nyt asiat hyvin. Ei, pitää yrittää mitätöidä epätoivoisesti se hyvä kuuluminen ja sitten kiirehtiä taas laupiaasti toivottelemaan jotain hyvää (tyyliin "kun sulla nyt oikeasti menee huonosti"). Koko asenne on hirveän pakkomielteinen, kieroutunut ja sairas. Minulla on juuri tällainen exä, joten olen joutunut ihmettelemään tällaista psykopatologiaa paljonkin, mutta enpä ole ymmärtänyt mikä se ruuvi on joka näiltä puuttuu.

Itsekin kiusaannun jos joku kehuskelee rahalla, mutta pysyn kyllä kohteliaana ja onnittelenkin tarvittaessa.

Vierailija
15/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:00"]

Ei se ole rahoilla kehuskelemista, että kun kysellään kuulumisia niin voi vastata vaikka että mikäs tässä, kesämökin remonttia suunnitellaan nyt vihdoin kun mies sai hyvät bonikset. Mistä tästäkin voi päätellä, ettei itse osaa olla toisten puolesta onnellinen?

[/quote]

Mutta miksi ei vaan voi sanoa, että kesämökkiä tässä rempataan? Miksi ihmeessä pitää tulotietojaan sivulauseessa selvittää? Minusta on kiva kuulla että kaverini puuhastelee tykkäämällään mökillään ja nauttii siitä, mutta aivan se ja sama mistä on rahat siihen saanut.

Vierailija
16/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:47"]Kyllästyttää nämä kateelliset, jotka kyselevät kuulumisia ja menevät ihan lukkoon kun kerrotana jostain onnellisesta asiasta/saavutuksesta/sattumuksesta. Sanotaanko esimerkkinä vaikka, että minä tai mieheni saa töistä erittäin lihavan bonuksen ja meillä on nyt varaa ostaa jotain todella kivaa.Kyllä paistaa kateus läpi kun neleskellään ja peitellään kateutta esittämällä tarkentavia jatkokysymyksiä ilman iloa.

Tai kun aletaan vähättelemään saatuaan vaikka aivan uskomattoman hyvän työn. "Sitten on paiskittava hommia/on se helppoa kun ei ole itsellä vastuuta/olen kuullut siitä firmasta pahaa.."
Kyllä sen näkee naamasta, onko toinen iloinen vai kateellinen.

Sanoisi vaan, että onneksi olkoon eikä tekisi asiasta niin kiusallista!

[/quote]

Huoh, on sullakin huora ongelmat!

Uskomatonta kuinka jotkut inisevät turhasta, saatana!

[/quote]

Etkö sinä tee juuri nyt ihan samaa? Yritähän pärjäillä itsesin kanssa.

Vierailija
17/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:39"]

[/quote]

Mutta miksi ei vaan voi sanoa, että kesämökkiä tässä rempataan? Miksi ihmeessä pitää tulotietojaan sivulauseessa selvittää? Minusta on kiva kuulla että kaverini puuhastelee tykkäämällään mökillään ja nauttii siitä, mutta aivan se ja sama mistä on rahat siihen saanut.

[/quote]

Se vaan on niin pirun kiva juttu että se pyörii mielessä ja tulee mainittua. Keskustelu on paras spontaanina ja avoimena.

Vierailija
18/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha tuntuu olevan yleisesti tosi arka aihe. Miksi siitä on tehty noin mystinen ja vaikea asia? Miksi on sopivaa kertoa vaikka ylennyksestä, muttei bonuksesta?

Vierailija
19/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvas rahasta puhuu.

Oikeasti.

Vierailija
20/62 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:39"]

[/quote]

[/quote]

Se vaan on niin pirun kiva juttu että se pyörii mielessä ja tulee mainittua. Keskustelu on paras spontaanina ja avoimena.

[/quote] 'Mita kuuluu' on ns. small talk kysymys johon ei odotetakaan mitaan seikkaperaista selostusta. Varsinkaan rahasta tai terveydesta ellei ole ihan rakkain sydanystava.