Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat eivät ole köyhiä

Vierailija
20.02.2014 |

Opintorahan lisäksi unohdatte mainita muut opiskelijaedut, mitä lapsiperheet eivät saa. Yhteiskunta tukee monin eri tavoin opiskelijoita esim. opintoraha, asumistuet, ilmainen koulutus, julkinen liikenne, terveydenhoito, asuntotuotanto, kouluruokailu, opiskelija-alennukset, opiskelijavähennys verotuksessa, verovapaat tulot tiettyyn rajaan saakka jne. jne. joiden yhteenlaskettu määrä on huomattavasti korkeampi, mitä yksikään lapsiperhe saa, vaikka eläisi köyhyysrajalla.

Kommentit (174)

Vierailija
101/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:26"]Pointti onkin nyt siinä, että sinä olet elellyt jollain ihan muulla rahalla kuin normaalilla opintotuella, jolla 95 % opiskelijoista yrittävät pärjätä. Siinä mielessä kommenttisi ei siis kuulu tähän keskusteluun. 

[/quote]

Ihan normaaleilla opintorahoilla ja asumislisillä elelin. Noi on niin paikkakuntakohtaisia. Meillä esim vuokra nousi 295€:sta 310€:oon, niin kela nosti tuon asumislisän tuohon 310€:oon. Sen lisäksi sain ne opintorahat. Ihan stemmaa hyvin kun katsoo tuota paperia tuossa edessä. En siis valehtele yhtään. Ja vaikka summa oli si ollut pienempikin niin hyvin olisi pystynyt elelemään. Nytkin me 2 aikuista ja lapsi eletään alle 1000€ kuukausi kulutuksella, vaikka olemme töissä. Kummankin kännykkälasku on 19,80€/kk dna rajattomalla, sisältäen netin. Sen lisäksi 315€ vastike omistusasunnosta per kk. Sitten ruoka, hesaritilaus, seutubussilippu, vakuutukset, sähköt, plus-tv soppari. Autoa meillä ei ole, joten siitä ei tarvitse maksaa mitään.

Vierailija
102/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 20:45"]

Opiskelin kotkassa 2010-2012. Vuokra+netti+sähkö ja vesilasku oli 310€/kk, joknka kela maksoi. Sen lisäksi sain vähän päälle 350€ opintorahaa kk. Eli opintoraha ja saumistuki oli noin 670€/kk. Kännykkälasku oli n. 29€/kk, kuukausibussilippu noin 70€. Ruoka koulussa 1,60€ ja sen lisäksi ennen opiskelua ostettu laatikollinen säilykkeitä joilla elelin. Halvalla pääsin ja säästöön jäi rahaa. Kaikki lomat, siis joululomat ja kesälomat olin töissä alallani, jota olin korottamassa amk:ssa. Rahaa tuli hyvin säästöön. Ennen amk:ta olin amiksen jälkeen ollut töissä alallani jo 6 vuotta, jona aikana olin säästänyt varuksi palkastani suuren osan. Eli hyvin tulee toimeen opintorahalla ja asumistuella kun ne oli yhteensä noin 700€, josta jäi käteen 390€. Sillä sit makseli bussimatkat, puhelinlaskun jne. Oppikirjat sai lainattua koulun kirjastosta ja 90% oppimateriaalista sai koulun moodlesta pdf muodossa läppärille ja kännykkään, sekä sai printattua ulos printterillä. Nuo laitteet olin ostanut jo vuonna 2007, eli niihinkään ei tarvinnut sijoittaa opiskeluaikana.

[/quote]

Olet kyllä saanut ihan jotain muuta tukea kuin perinteistä opintotukea. Opintotuki = opintoraha + opiskelijan asumislisä (+mahdollinen opintolaina). Opintorahan maksimi on 300 euroa bruttona, nettona 269 euroa. Opiskelijan asumislisän maksimi on 201,60 euroa. Yhteensä maksimissaan 470 euroa, ja vuokran jälkeen jää maksimissaan 218 euroa. Nämä löytyy kaikki kelan sivuilta.

Älä tule valehtelemaan opintotuen suuruudesta.

[/quote]

En kuule valehtele, tarkistin meinaan juuri papereistani, nuo summat stemmaa tasan tarkkaan. A kotini oli helsingissä, mutta asuin ja opiskelin aikuisopiskelijana kotkassa. Vuokra meidän solukaksion huoneesta sisältäen veden, sähkön, netin, lämmityksen oli 310€. Se oli minun asumistukeni se 310€ ja opintorahani oli 390€. Muistaakseni sen jälkeen kun minulle oli nuo myönnetty, tuli noista jokin muutos. Mutta nuo sovittuna pysyi voimassa koko opintoaikani. No jos olisin aloittanut opinnot 2009, niin minun ammattiliittoni olisi maksanut opiskeluni kokonaan, mutta harmikseni 2009-2010 vaihteessa tälläinen mahdollisuus oli lopetettu.

[/quote]

Opintoraha ei ole ikinä ollut yli 298 euroa bruttona. Opiskelijan asumislisä ei ole ikinä ollut yli 201,60 euroa, piste. Olen itsekin aloittanut opintoni vuonna 2009. Perinteistä opintotukea et ole kyllä saanut tai sitten olet saanut jotain lisätukea, jos tukesi on ollut noin korkea.

[/quote]

En tiedä, mutta tuollaiset tuet olen saanut. Ei voi mitään jos jollekkin tuli paha mieli siitä. Paperista tarkistettuna, tuollaiset opintotuet ja asumislisät minä sain.

[/quote]

http://www.kela.fi/opintoraha_maara  Tuolta voi tarkistaa opintorahan määrän, se on maksimissaan 298,00/kk, miinus verot. Suurempi tukesi on todennäköisesti ollut aikuiskoulutustukea tai jotain muuta tukea, mutta ei korkeakouluopiskelijan opintotukea.

Ja mitä tulee opiskelijan "ilmaiseen" terveydenhoitoon, niin jokainen yliopisto-opiskelija on YTHS:n jäsen ja maksaa joka vuosi ylioppilaskunnan jäsenmaksun yhteydessä 44€ YTHS:n jäsenmaksua, käytti terveyspalveluita tai ei. Tämän lisäksi erikoislääkärikäynnit (kuten hammaslääkäri) maksavat.

[/quote]

En ollut yliopistossa vaan amk:ssa ja meillä oli ilmainen terveydenhoitaja/lääkäri koululla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet saanut jotain Kelan kuntoutustukea. ET OLE SAANUT OPINTOTUKEA, PISTE. Kelan kuntoutustuki on tuon 700 Euroa tai sitten sait ihan työttömyyspäivärahaa korotuksella, jotta menit kouluun. Älä sotke asioita tai lue uudestaan sieltä päätöksestä, mistä rahasta on kysymys. Opintotuki on yksiselitteisesti maksimissaan sen 298 ja asumislisä 201. Ei penniäkään enempää. Usko nyt jo. Vai laskitko opintolainan mukaan?

Tampereella muuten Aamulehden mukaan on yhden hengen taloudessa 550 Euroa maksimi, johon saa täyden tuen. Aikasta mukavasti, kun tästäkin kaupungista saa 400-450 Eurollakin yksiön vuokralle, jos ei ihan trendikkäintä kaipaa. Ensin saa siis tuon asunnon ja päälle toimeentulotuen ja muut härpäkkeet, niin saahan sitä hyötyä jo ainakin 1000 Euron edestä kuussa. Opiskelijaraasu saa tuet ja tekee vielä maksimit töitä päälle ja ei jää tuon enempää käteen, kun se vielä maksaa veroja toisin kuin tt-asiakas.

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 20:45"]

Opiskelin kotkassa 2010-2012. Vuokra+netti+sähkö ja vesilasku oli 310€/kk, joknka kela maksoi. Sen lisäksi sain vähän päälle 350€ opintorahaa kk. Eli opintoraha ja saumistuki oli noin 670€/kk. Kännykkälasku oli n. 29€/kk, kuukausibussilippu noin 70€. Ruoka koulussa 1,60€ ja sen lisäksi ennen opiskelua ostettu laatikollinen säilykkeitä joilla elelin. Halvalla pääsin ja säästöön jäi rahaa. Kaikki lomat, siis joululomat ja kesälomat olin töissä alallani, jota olin korottamassa amk:ssa. Rahaa tuli hyvin säästöön. Ennen amk:ta olin amiksen jälkeen ollut töissä alallani jo 6 vuotta, jona aikana olin säästänyt varuksi palkastani suuren osan. Eli hyvin tulee toimeen opintorahalla ja asumistuella kun ne oli yhteensä noin 700€, josta jäi käteen 390€. Sillä sit makseli bussimatkat, puhelinlaskun jne. Oppikirjat sai lainattua koulun kirjastosta ja 90% oppimateriaalista sai koulun moodlesta pdf muodossa läppärille ja kännykkään, sekä sai printattua ulos printterillä. Nuo laitteet olin ostanut jo vuonna 2007, eli niihinkään ei tarvinnut sijoittaa opiskeluaikana.

[/quote]

Olet kyllä saanut ihan jotain muuta tukea kuin perinteistä opintotukea. Opintotuki = opintoraha + opiskelijan asumislisä (+mahdollinen opintolaina). Opintorahan maksimi on 300 euroa bruttona, nettona 269 euroa. Opiskelijan asumislisän maksimi on 201,60 euroa. Yhteensä maksimissaan 470 euroa, ja vuokran jälkeen jää maksimissaan 218 euroa. Nämä löytyy kaikki kelan sivuilta.

Älä tule valehtelemaan opintotuen suuruudesta.

[/quote]

En kuule valehtele, tarkistin meinaan juuri papereistani, nuo summat stemmaa tasan tarkkaan. A kotini oli helsingissä, mutta asuin ja opiskelin aikuisopiskelijana kotkassa. Vuokra meidän solukaksion huoneesta sisältäen veden, sähkön, netin, lämmityksen oli 310€. Se oli minun asumistukeni se 310€ ja opintorahani oli 390€. Muistaakseni sen jälkeen kun minulle oli nuo myönnetty, tuli noista jokin muutos. Mutta nuo sovittuna pysyi voimassa koko opintoaikani. No jos olisin aloittanut opinnot 2009, niin minun ammattiliittoni olisi maksanut opiskeluni kokonaan, mutta harmikseni 2009-2010 vaihteessa tälläinen mahdollisuus oli lopetettu.

[/quote]

Opintoraha ei ole ikinä ollut yli 298 euroa bruttona. Opiskelijan asumislisä ei ole ikinä ollut yli 201,60 euroa, piste. Olen itsekin aloittanut opintoni vuonna 2009. Perinteistä opintotukea et ole kyllä saanut tai sitten olet saanut jotain lisätukea, jos tukesi on ollut noin korkea.

[/quote]

En tiedä, mutta tuollaiset tuet olen saanut. Ei voi mitään jos jollekkin tuli paha mieli siitä. Paperista tarkistettuna, tuollaiset opintotuet ja asumislisät minä sain.

[/quote]

Vierailija
104/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:28"]

Olen ihan samaa mieltä otsikon kanssa. Suurin osa tietämistäni opiskelijoista asuu yksiöissä (tai kumppanin kanssa), erittäin moni vieläpä isohkon kaupungin keskustassa tai ainakin lähellä. Olen itse ainoa joka on asunut kimppakämpässä muutoinkin kuin pakon edessä. Säännönmukaisesti opiskeijoilla tuntuu olevan rahaa laittaa asumiseen se min. 500/kk. Yllättävän monella on auto tai lemmikkieläimiä. Erittäin moni matkustelee. Itse laitoin juuri kesällä tonnin ulkomaanmatkaan, samoin ostelen käytännössä mitä haluan ja mulla on melkein kymppitonnin osake- ja rahastosalkku. Enkä edes ole rikkaasta kodista, mutten todellakaan ole köyhä. Ja olen arkielämässä keskiverto-opiskelijaa vaatimattomampi mm. vaatteiden ja kenkien ja juhlimisen osalta.

Ne tarinat makaronia ja ketsuppia hehkulampun valossa syövistä opiskelijoista taitavat olla urbaanilegendaa. Tai sitten ne ovat niitä amiksia... ;)

[/quote]

Tuota noin...mikäs niissä amiksissa jälleen mättää?

Keskustaan matkaa se 5-6 kilometriä, silti vuokra OPISKELIJA-ASUNNOSTA yli 600 euroa kuukaudessa. Makselen tätä kylläkin kumppanin kanssa, oma osuus se reilu 300. Tukia saan kuukaudessa yhteensä 440 ja risat (opiskelen siellä parjatussa amiskassa kulttuurialaa), josta miinustetaan puhelin, opiskeluun liittyvät kuukausittaiset kulut (kyllä, niitä on alallani) ja muut mahdolliset lääkekulut (sairastan parantumatonta sairautta), käteen jää kuussa häthätää se 60 euroa. Syön koulussa, aamulla vedän pelkän kahvin naamariin. Illalla ehkä leipää tai jotain halpaa soijaa+kuskussia, kananmunia. Olen tottunut syömättömyyteen ja nälkään. Töissä kävin loma-aikoina, kunnes paloin loppuun, lainaa en ota, koska tarkoitus on jatkaa opintoja ammattiopiston jälkeen ammattikorkeaan ja siitä erikoistumaan ulkomaille, jossa opinnot maksavat se 6-7 tuhatta vuodessa. En halua olla totaalisen velkaantunut ja vararikon partaalla valmistuttuani. Olen kyllä palkkarahoista matkustellut, halpalentoja saa 50 eurolla ja sohvasurffauksen kautta tai paikalliselta huoneen vuokrauksen avulla majoituskulut saa todella edullisesti. Ulkomailla ei tarvitse syödä ravintoloissa ja olen tottunut kävelemään että pyöräilemään paljon. Nykyään ulkomaanmatkailu tulee järkyttävän paljon halvemmaksi, kuin viikonlopun reissu kotimaassa! Auto on ja sen käyttöstä vastaa suurimmaksi osaksi avopuolison vanhemmat, omani eivät ole auttaneet minua taloudellisesti enää 16-ikävuoden jälkeen (laitonta, tiedän).

Linja-autoa en käytä, en junaa, en kampaamoita enkä muitakaan palveluita, mistä saisi opiskelija-alennuksia. Ei ole varaa mihinkään. Kumppanilla on projektiluontoisesti silloin tällöin töitä, josta tippuu joitakin roposia, käytännössä on työtön. Uusia vaatteita...niin mitä? Meikeissä pyrin säästämään, en käytä joka päivä ja lisään ripsivärin käyttöaikaa lisäämällä siihen vettä, kun kuivuu liikaa. Ruokaan, lääkäriin ja lääkkeisiin menee kaikki rahat. Onneksi kohta on taas kesä, olen saanut itseni parempaan kuntoon ja voin taas työskennellä. Ei tarvitse panikoida sitä, miten syksyn pärjää. Tämä kevät mennään tuurilla.

No...olenpahan aika hyvässä rantakunnossa, kun ei ole rahaa ruokaan ja saan käyttää salia ilmaiseksi (ainut todella merkittävä etu opiskelussa). Ei ole vatsamakkaroista ja liikakiloista kuule huolta!

Vierailija
105/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:26"]Pointti onkin nyt siinä, että sinä olet elellyt jollain ihan muulla rahalla kuin normaalilla opintotuella, jolla 95 % opiskelijoista yrittävät pärjätä. Siinä mielessä kommenttisi ei siis kuulu tähän keskusteluun. 

[/quote]

Ihan normaaleilla opintorahoilla ja asumislisillä elelin. Noi on niin paikkakuntakohtaisia. Meillä esim vuokra nousi 295€:sta 310€:oon, niin kela nosti tuon asumislisän tuohon 310€:oon. Sen lisäksi sain ne opintorahat. Ihan stemmaa hyvin kun katsoo tuota paperia tuossa edessä. En siis valehtele yhtään. Ja vaikka summa oli si ollut pienempikin niin hyvin olisi pystynyt elelemään. Nytkin me 2 aikuista ja lapsi eletään alle 1000€ kuukausi kulutuksella, vaikka olemme töissä. Kummankin kännykkälasku on 19,80€/kk dna rajattomalla, sisältäen netin. Sen lisäksi 315€ vastike omistusasunnosta per kk. Sitten ruoka, hesaritilaus, seutubussilippu, vakuutukset, sähköt, plus-tv soppari. Autoa meillä ei ole, joten siitä ei tarvitse maksaa mitään.

[/quote]

Höpö höpö, ei KELAN tuet ole mitään kuntakohtaisia, samat säännöt se on kaikkialla eikä todellakaan KELA maksa asumistukia 310 euroa! Tai jossain porvoossa varmaan maksaakin ;).

Vierailija
106/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:07"]

Opintorahan lisäksi unohdatte mainita muut opiskelijaedut, mitä lapsiperheet eivät saa. Yhteiskunta tukee monin eri tavoin opiskelijoita esim. opintoraha, asumistuet, ilmainen koulutus, julkinen liikenne, terveydenhoito, asuntotuotanto, kouluruokailu, opiskelija-alennukset, opiskelijavähennys verotuksessa, verovapaat tulot tiettyyn rajaan saakka jne. jne. joiden yhteenlaskettu määrä on huomattavasti korkeampi, mitä yksikään lapsiperhe saa, vaikka eläisi köyhyysrajalla.

[/quote]

Todellakin ovat köyhiä. Suuresas osassa kaupunkeja ei ole edes halpoja solu-asuntoja kaikille tarjoaville. Opiskelija saa max. 500eur/kk tukina (470 eur/kk taitaa olla). Sillä pitää maksaa asunto, se kuuluisa halpa bussilippu, ruoka, kirjat ja kaikki muutkin. Esim. Pk seudulla jo monet opiskelija-asunnot maksavat jo melkein tuon verran tai yli kuukaudessa. Köyhyysrajan alapuolella elävät. Noihin tukiin ei saa päälle mitään sossuntukia tai asumistukea, jota esim. vähävaraiset perheet saavat vaan niistä joko maksetaan kaikki (tai otetaan lisäksi lainaa, mennään töihin opintojen sivussa tai lopetetaan opiskelu)

KELA vielä rankaisee opiskelijoita tiukoilla tulorajoilla eli perii tuet takaisin jos työstä tienaa yli 600eur/kk.

Paljonko olet mahtanut itse opiskella kun annat täällä asiantuntija kommenttejasi opiskelijoiden taloudellisesta tilanteesta.

[/quote]

Muuten tosta verotuksesta sen verran et koulukirjat, läppärit, laskimet sai pistettyä verotukseen ja niistä sai rahat takaisin. Kokemusta on. En olisi asiasta tiennyt ellei kaveri olisi kertonut. Eli veroehdotukseen kun kirjoittaa nuo ostetut asiat ja niiden hinnat, niin palautuksia tulee.

Vierailija
107/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et ole voinut saada 310 Euroa asumislisää. Olet ehkä saanut asumistukea? Se on taas toinen juttu ja paljon avokätisempi kuin opiskelijoiden asumislisä, jossa tuo 201 on maksimi. Asumistukea olet saanut ehkä sen takia, että sinulla oli puoliso, lapsia tmv.? Yksin asuva opiskelija saa asumislisää, joka on opintotukeen sidonnainen, kun muut tukiriippuvaiset ja perheelliset opiskelijat saa asumistukea.

Opintotuki taas amk:ssa on tasan sama kuin yliopistossa eli sen 298 Euroa/kk.

Olen edelleen kiinnostunut, miksi sinulle on maksettu yli sen, mikä lukee Kelan sivulla. Siinä on nyt joku juttu, mitä et mainitse. Olet voinut saada jotain koulutustukea tai mitä tahansa, joka tulee joltain muulta momentilta kuin siltä tavalliselta opintotukipykälältä. Niitä on kaikkia muitakin tukia ja varmaan sait jotain poikkeavaa, koska olit töissä ennen uudelleen opiskelua.

Vierailija
108/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:41"]

[/quote]

[/quote]

No et todellakaan ole asunut millään opiskelijatuella jos saat noita summia. Joku sossupummin, jollain aikuisten humpuukikuntoutuskurssilla mahdat olla etkä mikään päätoiminen opiskelija.

Vierailija
109/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opiskelijat oo köyhiä, ei niillä ammattikorkeen tunneilla oo pakko istua, ja monet koneurakoitsijat kyllä suostuu maksamaan ilman kuittia, nii iha kevyesti saa toista tonnia valtion hilujen päälle... ... ei se paljon tienaa vaan miten!!!

Vierailija
110/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:05"]

Yksi opintopiste on 27h. Jos haluaa nostaa tukia ne 9kk kun opintovuosi kestää niin työtunteja tulee vuodessa vähintään 45op x 27h = 1215h. Tämän kun jakaa 9 kuukaudelle niin kuukadessa tulee opintopisteiden eteen tehdä 135h ja sen kun jakaa vaikka 4viikolla niin viikko kohtaisesti opiskelija tekee töitä 33.75h. Sen lisäksi siis tehdään vielä niitä muita töitä esim. kaupan kassalla muutama vuoro viikossa niin kyllä tossa on työtuntimäärät ihan kohillaan.. 

Siitä tulorajasta vielä, niin on sekin mielestäni hieman kummallista että teen 2-3vuoroa viikossa kaupassa kassalla/tiskillä. Olen tehnyt kaupan allalla hommia muutaman vuoden joten en ole enään harjoittelija palkalla. Työvuoroni sijoittuvat iltoihin, sekä viikonloppuihin jolloin tulee iltalisää, taikka la/su lisää. Jos teen kuukaudessa 2-3 vuoroa kaupan kassalla, niin tienaan jo liikaa, joten joko joudun kieltäytymään vuoroista (jota työnantaja ei liikaa arvosta) tai sitten palauttelen tukiani.

[/quote]

Eri aloilla opintopiste merkitsee eri tuntimäärää. Joillain se on pienempi, jolloin onkin ihan mahdollista käydä töissä. Joillain se onkin suurempi, jolloin työnteko on haastavaa.

Myös eri kursseilla työmäärä vaihtelee. Joillain kursseilla opintopisteisiin lasketaan, että kuinka monta tuntia vietetään luennolla aikaa, ja jollain taas lasketaan luennot, harjoitukset ja itsenäisen työskentelyn.

Lisäksi pitää huomauttaa, ettei opetusta ole tasan 9 kuukautta. Oman oppilaitokseni lukuvuoden aikataulussa ilmaistaan, että opetusviikkoja on 30 (viikkoja menee lomiin ja tenttiviikkoihin). Jos oletetaan opiskelijan työskentelvän vain tällöin, niin tuntimääräksi tulee 40,5 tuntia.

Mutta: Ylemmältä taholta on tullut viestiä, että opiskelijan pitäisi saada 60 opintopistettä vuodessa (45 op riittää siis tukien saantiin, mutta täytyyhän opiskelijan olla tehokas ym. paskaa, koska yhteiskunta elättää). Eli 60*27h = 1620h. Ja tämä ensin vaikka jaetaan tuolla opintoviikoilla: 1620h/30 = 54h/viikko. Ja koska monethan opiskelevat oikeasti myös lomisin ja tenttiviikoilla, niin ollaan realistisia: 1620h/36 = 45 h/viikko. Kai nyt kaikki tekivät jouluna noin paljon töitä?

Vierailija
111/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:48"]Sä et ole voinut saada 310 Euroa asumislisää. Olet ehkä saanut asumistukea? Se on taas toinen juttu ja paljon avokätisempi kuin opiskelijoiden asumislisä, jossa tuo 201 on maksimi. Asumistukea olet saanut ehkä sen takia, että sinulla oli puoliso, lapsia tmv.? Yksin asuva opiskelija saa asumislisää, joka on opintotukeen sidonnainen, kun muut tukiriippuvaiset ja perheelliset opiskelijat saa asumistukea.

Olen edelleen kiinnostunut, miksi sinulle on maksettu yli sen, mikä lukee Kelan sivulla. Siinä on nyt joku juttu, mitä et mainitse. Olet voinut saada jotain koulutustukea tai mitä tahansa, joka tulee joltain muulta momentilta kuin siltä tavalliselta opintotukipykälältä. Niitä on kaikkia muitakin tukia ja varmaan sait jotain poikkeavaa, koska olit töissä ennen uudelleen opiskelua.

[/quote]

Sain juuri ne mainitsemani tuet. Puoliso asui helsingissä, itse kotkassa, vaikka olin helsingissä kirjoilla. Lasta meillä ei silloin ollut. Olin aikuisopiskelijana, voi olla että meillä aikuisopiskelijoilla sitten oli korkeammat tuet, en tiedä. Opintolainaa, tai mitään muutakaan lainaa en ole ikinä ottanut, enkä ota. Ja tosiaan opiskelin sen 2,5 vuotta amk:ssa aikuispuolella. 6 vuotta ennen amk:ta olin opiskellut samaa alaa amiksessa 3 vuotta. Silloin asuin koulun asuntolassa, jossa asuminen oli ilmaista, piti antaa vaan 100€ pantti, jonka sai aina takaisin lukukauden päätyttyä. Silloin sain opintorahaa noin 300€/kk. Mutta ne olivatkin vuodet 2002-2005 silloin.

Vierailija
112/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:48"]Sä et ole voinut saada 310 Euroa asumislisää. Olet ehkä saanut asumistukea? Se on taas toinen juttu ja paljon avokätisempi kuin opiskelijoiden asumislisä, jossa tuo 201 on maksimi. Asumistukea olet saanut ehkä sen takia, että sinulla oli puoliso, lapsia tmv.? Yksin asuva opiskelija saa asumislisää, joka on opintotukeen sidonnainen, kun muut tukiriippuvaiset ja perheelliset opiskelijat saa asumistukea.

[/quote]

Sain juuri ne mainitsemani tuet. Puoliso asui helsingissä, itse kotkassa, vaikka olin helsingissä kirjoilla. Lasta meillä ei silloin ollut. Olin aikuisopiskelijana, voi olla että meillä aikuisopiskelijoilla sitten oli korkeammat tuet, en tiedä. Opintolainaa, tai mitään muutakaan lainaa en ole ikinä ottanut, enkä ota. Ja tosiaan opiskelin sen 2,5 vuotta amk:ssa aikuispuolella. 6 vuotta ennen amk:ta olin opiskellut samaa alaa amiksessa 3 vuotta. Silloin asuin koulun asuntolassa, jossa asuminen oli ilmaista, piti antaa vaan 100€ pantti, jonka sai aina takaisin lukukauden päätyttyä. Silloin sain opintorahaa noin 300€/kk. Mutta ne olivatkin vuodet 2002-2005 silloin.

Vierailija
113/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
114/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:41"]

[/quote]

[/quote]

No et todellakaan ole asunut millään opiskelijatuella jos saat noita summia. Joku sossupummin, jollain aikuisten humpuukikuntoutuskurssilla mahdat olla etkä mikään päätoiminen opiskelija.

[/quote]

Sain nuo mainitsemani summat kun olin amk:ssa aikuispuolella. Näköjään vaikea hyväksyä tosi asiaa ja alat aukomaan päätäsi.

Vierailija
115/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sain nuo mainitsemani summat kun olin amk:ssa aikuispuolella. Näköjään vaikea hyväksyä tosi asiaa ja alat aukomaan päätäsi.

Vierailija
116/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:05"]

Yksi opintopiste on 27h. Jos haluaa nostaa tukia ne 9kk kun opintovuosi kestää niin työtunteja tulee vuodessa vähintään 45op x 27h = 1215h. Tämän kun jakaa 9 kuukaudelle niin kuukadessa tulee opintopisteiden eteen tehdä 135h ja sen kun jakaa vaikka 4viikolla niin viikko kohtaisesti opiskelija tekee töitä 33.75h. Sen lisäksi siis tehdään vielä niitä muita töitä esim. kaupan kassalla muutama vuoro viikossa niin kyllä tossa on työtuntimäärät ihan kohillaan.. 

Siitä tulorajasta vielä, niin on sekin mielestäni hieman kummallista että teen 2-3vuoroa viikossa kaupassa kassalla/tiskillä. Olen tehnyt kaupan allalla hommia muutaman vuoden joten en ole enään harjoittelija palkalla. Työvuoroni sijoittuvat iltoihin, sekä viikonloppuihin jolloin tulee iltalisää, taikka la/su lisää. Jos teen kuukaudessa 2-3 vuoroa kaupan kassalla, niin tienaan jo liikaa, joten joko joudun kieltäytymään vuoroista (jota työnantaja ei liikaa arvosta) tai sitten palauttelen tukiani.

[/quote]

Eri aloilla opintopiste merkitsee eri tuntimäärää. Joillain se on pienempi, jolloin onkin ihan mahdollista käydä töissä. Joillain se onkin suurempi, jolloin työnteko on haastavaa.

Myös eri kursseilla työmäärä vaihtelee. Joillain kursseilla opintopisteisiin lasketaan, että kuinka monta tuntia vietetään luennolla aikaa, ja jollain taas lasketaan luennot, harjoitukset ja itsenäisen työskentelyn.

Lisäksi pitää huomauttaa, ettei opetusta ole tasan 9 kuukautta. Oman oppilaitokseni lukuvuoden aikataulussa ilmaistaan, että opetusviikkoja on 30 (viikkoja menee lomiin ja tenttiviikkoihin). Jos oletetaan opiskelijan työskentelvän vain tällöin, niin tuntimääräksi tulee 40,5 tuntia.

Mutta: Ylemmältä taholta on tullut viestiä, että opiskelijan pitäisi saada 60 opintopistettä vuodessa (45 op riittää siis tukien saantiin, mutta täytyyhän opiskelijan olla tehokas ym. paskaa, koska yhteiskunta elättää). Eli 60*27h = 1620h. Ja tämä ensin vaikka jaetaan tuolla opintoviikoilla: 1620h/30 = 54h/viikko. Ja koska monethan opiskelevat oikeasti myös lomisin ja tenttiviikoilla, niin ollaan realistisia: 1620h/36 = 45 h/viikko. Kai nyt kaikki tekivät jouluna noin paljon töitä?

[/quote]

Minä opiskelin amk:ssa 2,5 vuodessa 286 opintopistettä, kun läpipääsyn raja oli 270 opintopistettä.

Vierailija
117/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako työtön aina asumistukea vai vaikuttaako puolison tulot?

Vierailija
118/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Piti painaa miinusta, ei todellakaan plussaa, sen verran idioottimaista on tuo sinun keskustelusi. Keskustelet aidan seipäästä, kun me muut aidasta. Aikuisopiskelijana olet saanut jotain aivan eri suuruusluokan tukia, mitkä eivät ole verrannollisia ns. normiopiskelijoihin. Ihan turha tulla väittämään, että opintotuilla pärjää, jos itse on saanut jotain korotettua tukea. Sitä korotettua tukea eivät saa suurin osa opiskelijoista! Onko tätä asiaa nyt niin vaikea käsittää, vai miksi vänkäät ja jankkaat?

Vierailija
119/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:05"]

[/quote]

[/quote]

Minä opiskelin amk:ssa 2,5 vuodessa 286 opintopistettä, kun läpipääsyn raja oli 270 opintopistettä.

[/quote]

Ja varmaan mitään et saanut aikaisemmista opinnoista hyväksiluettua? ;)

Vierailija
120/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Piti painaa miinusta, ei todellakaan plussaa, sen verran idioottimaista on tuo sinun keskustelusi. Keskustelet aidan seipäästä, kun me muut aidasta. Aikuisopiskelijana olet saanut jotain aivan eri suuruusluokan tukia, mitkä eivät ole verrannollisia ns. normiopiskelijoihin. Ihan turha tulla väittämään, että opintotuilla pärjää, jos itse on saanut jotain korotettua tukea. Sitä korotettua tukea eivät saa suurin osa opiskelijoista! Onko tätä asiaa nyt niin vaikea käsittää, vai miksi vänkäät ja jankkaat?

[/quote]

Mitäs te valitatte rahan vähyyttä?Kuitenkin aina kun tuet tulee tilillenne, niin lähdette baariin ja seuraavana päivänä olette krapulassa koulussa, jos olette ja elätte loppukuun vellillä. Nää on niin nähty!Tuet on ihan riittäviä, mutta juotte ne kurkusta alas, ei ehkä kaikki, mutta suurin osa. Jos jätätte sen biletyksen, niin rahaa säästyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä