Opiskelijat eivät ole köyhiä
Opintorahan lisäksi unohdatte mainita muut opiskelijaedut, mitä lapsiperheet eivät saa. Yhteiskunta tukee monin eri tavoin opiskelijoita esim. opintoraha, asumistuet, ilmainen koulutus, julkinen liikenne, terveydenhoito, asuntotuotanto, kouluruokailu, opiskelija-alennukset, opiskelijavähennys verotuksessa, verovapaat tulot tiettyyn rajaan saakka jne. jne. joiden yhteenlaskettu määrä on huomattavasti korkeampi, mitä yksikään lapsiperhe saa, vaikka eläisi köyhyysrajalla.
Kommentit (174)
136,
mitä jos vaikka tulisit tänne 2010-luvun reaalitodellisuuteen meidän muiden kanssa, niin olisi helpompi käydä keskustelua? Terveisin siivojan duunia tekevä biologi...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:28"]
Äärimmäisen säälittävää on vain sinun mustavalkoinen näkemyksesi yliopisto-opiskelijoista jonain yhtenäisenä homogeenisenä ryhmänä, hyvä 133. Näin amk-insinöörinä minua todella pännii kun kaltaisesi purkavat tuntojaan täällä ja hankkivat meille kaikille amkilaisille maineen alemmuskomplekseissa kieriskelevinä ressukoina. Minä olen ylpeä koulutuksestani, eikä minun omanarvontuntoani pönkittääkseni tarvi haukkua yhtään ihmisryhmää.
[/quote]
Siksi minä kirjoitinkin, että miksi niin moni ja lopuksi totesin, että onneksi oma mieheni ei ole sellainen. Tiedostan kyllä, etteivät kaikki yliopisto-opiskelijat ole ylimielisiä, mutta aika moni av:lla pyörivä tuntuu olevan. En missään vaiheessa väittänyt, että kaikki. Ja ihan tosielämässä olen törmännyt todella moneen ylimieliseen yliopisto-opiskelijaan, joilla samanaikaisesti on todella huono itsetunto. Tietenkään tästä ei voi tehdä mitään yleistäviä päätelmiä, mutta kyllähän tämä av:kin kertoo omaa karua tarinaansa ihmisten mielenmaisemasta ja yksinkertaisuudesta. Tämäkin keskustelu.
Pitäisi ehkä esittää tämä havainto toisella tavalla: Pitävätkö yliopisto-opiskelijat itseään parempina ja älykkäämpinä ihmisinä ihan vain sen yliopiston takia? Vai miksi sitä omaa koulutusta pitää kuuluttaa suureen ääneen joka paikassa ja puhua alentavaan sävyyn amk:sta tai muusta koulutuksesta? Ei tarvitse vetää herneitä nenään, ihan mielenkiinnosta haluan tietää, mistä moinen mollaaminen?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:23"]
Minua kanssa tympäisevät nämä valittavat yliopisto opiskelijat. Heillä on kuitenkin valmistuttuan pääsy hyväpalkkaisiin työpaikkoihin mutta pienituloisella duunarilla tai työttömällä ei ole mitään toivoa paremmasta vaan elämä on samaa kituuttamista vuosikymmenet. Yököttävimpiä ovat ne akateemiset jotka köyhiä omasta asemastaan syyllistäessään aina jaksavat muistuttaa kuinka söivät opiskelu aikoina tonnikalaa. Sen he tarkoitukselle unohtavat että heidän köyhäily aikansa kesti muutaman vuoden ja sitten esim. lääkäri pääsee käsiksi jo yli 7000 euron kuukausituloihin. Sen sijaan perhe jossa on kaksi lasta ja vanhempien kk/brutto tulot ovat vaikka 3500 euroa kuussa on todella tiukilla. Leipäjonossa on tämän laman seusrauksena yhä enemmän perheellisiä avuntarvitsijoita.
[/quote]
MUTTA HEI! :)
Sehän tässä suomen ihanassa maassa on ihanaa, että valtio tosiaan tukee opiskelijoita/opintoja ja nämäkin jotka tienaavat sen 1200ekk tai ovat työttömiä olisivat silloin nuorena voineet istua hetken pidempään siinä penkissä kirja kädessä ja olla ihan samassa asemassa kun ne lääkärit jotka tienaavat 7000ekk :))))
joskus muinoin opiskelijoiden piti elää pelkällä opintolainalla ja työnteolla jos ei ollut rikkaita vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:11"]No kyllähän opiskelijat ovat köyhiä. Siksihän he saavat alennuksia. Siksi opiskelua tuetaan.
Miksi lapsiperheidne pitäisi saada alennusta jonnekin?
Opiskelevana lapsiperheen opiskelija saa kyllä opiskelija-alennukset siinä kuin lapsetonkin opiskelija.
[/quote]
Miksi työttömät eivät saa alennuksia vaikkapa VR:ltä? Ovatko työttömät rikkaita?
[/quote]
Jaa mistä työttömät saa alennusta VR:ltä??? Olen ollut työtön monta kertaa sitten 90-luvun laman, ja aina maksanut täydet junaliput.
[/quote]
Työttömyyteesi saattaa olla osasyynä melko puutteellinen lukutaito.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:28"]
Äärimmäisen säälittävää on vain sinun mustavalkoinen näkemyksesi yliopisto-opiskelijoista jonain yhtenäisenä homogeenisenä ryhmänä, hyvä 133. Näin amk-insinöörinä minua todella pännii kun kaltaisesi purkavat tuntojaan täällä ja hankkivat meille kaikille amkilaisille maineen alemmuskomplekseissa kieriskelevinä ressukoina. Minä olen ylpeä koulutuksestani, eikä minun omanarvontuntoani pönkittääkseni tarvi haukkua yhtään ihmisryhmää.
[/quote]
Siksi minä kirjoitinkin, että miksi niin moni ja lopuksi totesin, että onneksi oma mieheni ei ole sellainen. Tiedostan kyllä, etteivät kaikki yliopisto-opiskelijat ole ylimielisiä, mutta aika moni av:lla pyörivä tuntuu olevan. En missään vaiheessa väittänyt, että kaikki. Ja ihan tosielämässä olen törmännyt todella moneen ylimieliseen yliopisto-opiskelijaan, joilla samanaikaisesti on todella huono itsetunto. Tietenkään tästä ei voi tehdä mitään yleistäviä päätelmiä, mutta kyllähän tämä av:kin kertoo omaa karua tarinaansa ihmisten mielenmaisemasta ja yksinkertaisuudesta. Tämäkin keskustelu.
Pitäisi ehkä esittää tämä havainto toisella tavalla: Pitävätkö yliopisto-opiskelijat itseään parempina ja älykkäämpinä ihmisinä ihan vain sen yliopiston takia? Vai miksi sitä omaa koulutusta pitää kuuluttaa suureen ääneen joka paikassa ja puhua alentavaan sävyyn amk:sta tai muusta koulutuksesta? Ei tarvitse vetää herneitä nenään, ihan mielenkiinnosta haluan tietää, mistä moinen mollaaminen?
[/quote]
Kertoisitko tarkemmin miten yo-opiskelijoiden huono itsetunto tai ylimielisyys on ilmentynyt? Kerro jotain esimerkkejä!
Jaa, minun mielestäni täällä ei ollut meneillään mikään amk vastaan yliopisto -keskustelu, mutta ehkä en vain lukenut tarpeeksi tarkasti (vainoharhaisesti?)... Jos viittaat tuohon opintopistekeskusteluun, niin kyllä minäkin ihmettelen noita lukuja, ei olisi meillä onnistunut vaan ihan 60 op vuositahtia mentiin ja siitä oli vaikea kiristää jo siksikin ettei kursseja ollut enempää tarjolla.
137
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:43"]
En nyt sanoisi köyhäksi jos saa n. 500e opintotuki/asumislisä + 300 e opintolaina + töistä saa tienata olikohan 660e. = 1460e / kk
Mitäs se työttömillä olikaan.... 520e + 300e jos sattuu jostai töitä saamaan.
[/quote]
Saa tienata 300 euroa ennen kuin sinulta lähtee tuet.
Pientä nippelitietoa opiskelijalle!
"Nippelitietoa sinulle itsellesi! Niin työstä tehdään viran puolesta vähennykset, jotka on ihan samat työssäkäyvälle tai työssäkäyvälle opiskelijalle. Ei ole olemassa mitään erillista opiskelijavähennystä tai opiskelijan verovapaita tuloja. Niin kuin jo kirjoitin aikaisemmassa viestissäni."
On tainnut opiskelusi mennä hukkaan, kun et tiedä edes omaa verotustasi, no mutta katso VERO.FI
Opintorahavähennys
"Opintorahavähennys tehdään kunnallisverotuksessa. Kunnallisverotuksessa verotettavasta puhtaasta ansiotulosta vähennetään opintorahan määrä, kuitenkin enintään 2 600 euroa"
Verottaja tekee vähennyksen automattisesti viran puolesta ja tuloraha näkyi olevan 7800e.
Opintoraha on verovapaa etu, toisin kuin esim. työttömyyskorvaus, kotihoidontuki jne. joista maksetaan vero.
Ihmettelen opiskelijoiden ainaista marinaa ja valitusta, vaikka Suomessa on monen muuhun maahan on erinomaiset mahdollisuudet opiskella vähävaraisilla ja vähäisellä älykkyysosamäärällä ja valtio ja veronmaksajat maksavat, ainaisesta valituksesta huolimatta.
Tosin, Suomessa on nykyisin yhteiskunta sijoittanut opiskelijoihin jo liian paljon, sillä joka toinen alkaa olla maisteri tai insinööri, joilla elinkeinoelämä ei näe mitään käyttöä, sillä koulutodistukselle ei vielä pitkälle pötkitä, vaan työelämässä tarvitaan lisäksi aivan muita avuja ja taitoja, kuin paperilappunen.
"Opintorahan lisäksi unohdatte mainita muut opiskelijaedut, mitä lapsiperheet eivät saa. Yhteiskunta tukee monin eri tavoin opiskelijoita esim. opintoraha, asumistuet, ilmainen koulutus, julkinen liikenne, terveydenhoito, asuntotuotanto, kouluruokailu, opiskelija-alennukset, opiskelijavähennys verotuksessa, verovapaat tulot tiettyyn rajaan saakka jne. jne. joiden yhteenlaskettu määrä on huomattavasti korkeampi, mitä yksikään lapsiperhe saa, vaikka eläisi köyhyysrajalla."
Ap. onko aloituksesi Sinun oma ideasi ja mielipiteesi?
Hauska sattuma, kun sanasta sanaan se on oma kommentini eräästä toisesta keskustelusta, jolloin asia sisältä onkin toinen.
Häh? Happamia, sanoi.... Se nyt tuosta tulee mieleen. Minä olen opettanut amiksessa ja lukiossa, suorittanut kaksi yliopistotutkintoa jne. Yliopistosta löytyy persoonia joka lähtöön, mutta kyllä sosiaalisesti ongelmaisia enemmän näkee ammattikoulussa. Vastuuntunto, sosiaaliset taidot, kyky ottaa muista vastuuta jne. Aivan eri tasolla yliopistossa kuin muualla, vaikka toki yliopistossakin on yhä enemmän "hemmoteltuja kakaroita". Sosiaaliset taidot käsitetään usein hölöttämiseksi, mutta todellisuudessa sosiaaliset taidot on kykyä työskennellä ryhmässä, nähdä yhteinen etu ja kantaa omalta osaltaan vastuu.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:54"]
Eli sä sait suuren osan opinnoista hyväksiluettua, eli et suorittanut 280 opintopistettä 2,5 vuodessa? Hyvä, ajattelin jo ettei amkeissa ole nykyään mitään tasoa.
[/quote]
Miksi niin moni yliopisto-opiskelija on käytännön asioissa ihan täysin kädetön ja sosiaaliset taidot nollassa? Itsetuntemusta ei lainkaan ja sellaisia ylimielisiä, yksinkertaisia ihmisiä. Luulevat olevansa älykkäitä, koska ovat yliopistossa, vaikka samanaikaisesti ovat äärimmäisen yksinkertaisia ja mustavalkoisia. Eämä on joko tai. Vai hakeutuuko kaikki huonon itsetunnon omaavat yliopistoon pönkittämään jotain olematonta itsetuntoa sillä kirjaviisaudella? Että olen nyt jotenkin parempi, kuin tuo toinen, kun kävin yliopiston? Tällainen on niin äärimmäisen säälittävää. Onneksi oma mieheni ei ole tuollainen, vaikka opiskelikin yliopistossa.
[/quote]
Ihmettelen kuinka joku saa juuri tätä keskustelua luettuaan kuvan että yliopisto-opiskelijat ovat ylimielisiä yms? Taitaa tässä tämä akateemisen vaimo hieman lukea mitä haluaa, jotta omat ennakkoluulot ja käsitykset yliopisto-opiskelijoista taas vahvistuisivat?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:34"]Todennäköisesti kyse on juurikin siitä ennen osaa tai pysty. Mutta, miksi ihmeessä sinä olet tuhlannut potentiaalisi amiskassa kun olisit voinut valmistua kolmessa vuodessa vaikka lääkäriksi tai dippainssiksi?
[/quote]
siis 3 vuotta lukiossa, 9kk intissä, sitten 3 vuotta amiksessa, jonka jälkeen 6 vuotta alan töissä, minkä jälkeen menin amk:hon, jossa opiskelin 2,5 vuotta. Siinä minun opiskeluhistoriani. Syy miksen hakenut lukemaan lääkäriksi/dippa-inssiksi on se että eivät ole alaani. Löysin intissä alani, hain kyseisen alan amikseen ja sen jälkeen olen ollut töissä ja kävin amk:ssa korottamassa paperini. Oma alani oli se joka kiinnosti, joten miksi olisi pitänyt opiskella jotain muuta, joka ei kiinnostaisi?
[/quote]
Ja amk:sta valmituin insinööriksi. Liksa suomessa alallani max 5000€, ilman ikälisiä ja muita lisiä. Ulkomailla, liksa on esim norjassa yli 12 000€/kk.
[/quote]
:DD Tämä kommentti sai jo ihan naurattamaan ääneen, nyt meni jo hupaisaksi!
[/quote]DIblomi-Insinöörit saa tuon, ei amiksesta valmistuneet pelkät insinöörit.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:34"]Todennäköisesti kyse on juurikin siitä ennen osaa tai pysty. Mutta, miksi ihmeessä sinä olet tuhlannut potentiaalisi amiskassa kun olisit voinut valmistua kolmessa vuodessa vaikka lääkäriksi tai dippainssiksi?
[/quote]
siis 3 vuotta lukiossa, 9kk intissä, sitten 3 vuotta amiksessa, jonka jälkeen 6 vuotta alan töissä, minkä jälkeen menin amk:hon, jossa opiskelin 2,5 vuotta. Siinä minun opiskeluhistoriani. Syy miksen hakenut lukemaan lääkäriksi/dippa-inssiksi on se että eivät ole alaani. Löysin intissä alani, hain kyseisen alan amikseen ja sen jälkeen olen ollut töissä ja kävin amk:ssa korottamassa paperini. Oma alani oli se joka kiinnosti, joten miksi olisi pitänyt opiskella jotain muuta, joka ei kiinnostaisi?
[/quote]
Ja amk:sta valmituin insinööriksi. Liksa suomessa alallani max 5000€, ilman ikälisiä ja muita lisiä. Ulkomailla, liksa on esim norjassa yli 12 000€/kk.
[/quote]
[/quote]DIblomi-Insinöörit saa tuon, ei amiksesta valmistuneet pelkät insinöörit.
[/quote]
Amiksesta eli ammattikoulusta ei valmistu insinöörejä. Amk:sta eli ammattikorkeasta valmistuu insinöörejä, kuten itsekkin olen valmistunut ja kyllä me tuollaisia mainitsemiani summia tienaamme meidän alalla. Ammattikoulun papereilla itse tosiaan olen tienannut 3250€/kk ja nyt ammattikorkeakoulun jälkeen jo 5000€. Tietenkin minulla on tuossa myös takana yli 6 vuotta käytännön kokemusta alaltani. Noihin palkkoihin et pääse pelkällä koulutodistuksella, ilman työkokemuksia.
Missä ammatissa ylipäätänsäkin pääsee huippupalkoille suoraan koulusta? Niin, ei taida olla kuin harvassa sellaiset alat. Eiköhän jokainen sen ymmärrä.
Pärjäsin paremmin kotiäitinä kuin opiskelijana. Kotihoidontuki on tosi iso kuntalisällä verrattuna opintorahaan. Ei saada asumislisää koska omistusasunto. Matkakortti 40e/kk kun pitää mennä kuntarajan yli. Saan 268e täysipäiväisestä opiskelusta. Työharjoittluiden takia en voi tehdä töitä juurikaan sivussa. Kotihoidontuella asiat oli huomattavasti paremmin. Nyt se loppui ja yritän repiä kasaan opintoja lapsi kotihoidossa (ettei tulisi pkmaksuja ja matkakorttikuluja).
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:37"]Missä ammatissa ylipäätänsäkin pääsee huippupalkoille suoraan koulusta? Niin, ei taida olla kuin harvassa sellaiset alat. Eiköhän jokainen sen ymmärrä.
[/quote]
Valitettavasti välillä tuntuu, ettei kaikki sitä ymmärrä, valitettavasti.
jälkeen jo 5000€. Tietenkin minulla on tuossa myös takana yli 6 vuotta käytännön kokemusta alaltani. Noihin palkkoihin et pääse pelkällä koulutodistuksella, ilman työkokemuksia.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Amiksesta eli ammattikoulusta ei valmistu insinöörejä. Amk:sta eli ammattikorkeasta valmistuu insinöörejä, kuten itsekkin olen valmistunut ja kyllä me tuollaisia mainitsemiani summia tienaamme meidän alalla. Ammattikoulun papereilla itse tosiaan olen tienannut 3250€/kk ja nyt ammattikorkeakoulun "jälkeen jo 5000€. Tietenkin minulla on tuossa myös takana yli 6 vuotta käytännön kokemusta alaltani. Noihin palkkoihin et pääse pelkällä koulutodistuksella, ilman työkokemuksia"
Ikävä kyllä monet opiskelijat kuvittelevat pääsevän huipputehtävään pelkän paperin avulla, mutta loppupelissä muilla avuilla ja kyvyillä on merkittävä osuus oman ammattitaidon saamiseksi ja ylläpitämiseksi. Eihän yksikään työnantaja maksa pelkästä koulutuksesta vaan palkka maksetaan aina työntekijän ammattiosaamisesta ja työn tuloksesta.