Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat eivät ole köyhiä

Vierailija
20.02.2014 |

Opintorahan lisäksi unohdatte mainita muut opiskelijaedut, mitä lapsiperheet eivät saa. Yhteiskunta tukee monin eri tavoin opiskelijoita esim. opintoraha, asumistuet, ilmainen koulutus, julkinen liikenne, terveydenhoito, asuntotuotanto, kouluruokailu, opiskelija-alennukset, opiskelijavähennys verotuksessa, verovapaat tulot tiettyyn rajaan saakka jne. jne. joiden yhteenlaskettu määrä on huomattavasti korkeampi, mitä yksikään lapsiperhe saa, vaikka eläisi köyhyysrajalla.

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:07"]

Kyllä te osaatte valittaa!!! Suomessa ilmainen koulutus ja opintotuki, kun muualla maailmassa koulusta maksetaan lukukausimaksut ja eletään lainalla tai vanh.tuella. Suomen pilalle hemmotellut kakarat ei osaa arvostaa mitään. Lisää Mulle Nyt Heti Vali Vali!

[/quote]

Niin no, muualla maailmassa vain rikkaat ovat korkeakoulutettuja. Niin, tämä on arvokysymys. Pidän enemmän tästä että fiksuilla on mahdollisuus hankkia korkeakoulutus, vaikka ei olisi syntynyt kultalusikka suussa. Näillä "ruhtinaallisilla" opintotuilla tosin köyhemmät (lue ne joiden vanhemmat eivät pysty antamaan apua) opiskelijat valmistuvat hitaammin (koska joutuvat käymään niissä töissä, joka vie aikaa opiskelulta).

Vierailija
62/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintorahaa sain 10€/kk koska vanhempien tulot vaikutti. Asumistukea sain 200€ ja vuokra oli 368€. Opintolainaa nostin aina max. Määrän per kk (olikohan 300€?) ja elämiseen jäi siis aika vähän. Opintolainasta meni loppi vuokra, koulukirjat, koulumatkat..

Nyt perheellisenä saan 1100€/kk päivärahaa, 309€/ asumislisää, jonkun 100€ lapsilisiä.

vuokrasta jää maksettavaa 206€. Kyllä mw nyt paremmin pärjätään kun taas silloin kuin opiskelin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä se on että opiskelu ilmaista koska se köyhänkin seitsemäs lapsi pääsee opiskelemaan. ulkomaalaisille lukukausimaksut

Vierailija
64/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumistuet, huimatpa ovatkin

ilmainen koulutus, kirjat kuitenkin maksaa 100e/kpl

julkinen liikenne, mitä siitä?

terveydenhoito, joo ehkä, mutta lääkäri maksaa kuitenkin

asuntotuotanto, ei riitä asuntoja läheskään kaikille

kouluruokailu, maksaa

opiskelija-alennukset, niin mitkä?

opiskelijavähennys verotuksessa, eipä ole näkynyt

verovapaat tulot tiettyyn rajaan saakka, kylläpä mä ainakin veroa maksan

Vierailija
65/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:44"]En nyt sanoisi köyhäksi jos saa n. 500e opintotuki/asumislisä + 300 e opintolaina + töistä saa tienata olikohan 660e. = 1460e / kk

Mitäs se työttömillä olikaan.... 520e + 300e jos sattuu jostai töitä saamaan.

[/quote]

Työttömät sais tehdä ihan varmaan kanssa töitä vaan niin paljon kun riittää ;-) 2000-3000€ kk? Ei haise köyhälle.

En saa opintorahaa. Lukio on kesken, eikä lukio-papereilla muutenkaan saa töitä! Harmittaa kun en lähtenyt opiskelemaan vaika lähihoitajaksi jotka usein työllistyy jo opisleluaikana..

Vierailija
66/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä: On köyhä/on rikas ketjuja, kun kyse on oikeastaan tuloista. Voin olla rikas, vaikkei minulla ole tuloja euroakaan. Voin olla köyhä, vaikka tienaisin 13000 euroa kuussa. Köyhä - rikas sanat kertovat miten paljon omistan. Vähätuloinen ansaitsee pienen summan kuussa, ja hyvätuloinen suuremman summan kuussa. Omistamisen kanssa niillä on hyvin hyvin vähän tekemistä, siitäkin huolimatta, että ne useimmiten korreloi. Ei mulla muuta, olkaa hyvä.

Vierailija
67/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri joka on opiskelija saa 374 € kuussa. Hänen vuokra osuutensa 200 € plus vesi&sähkö 30€. Laskes uudestaan paljoko rahaa jää. Tai riippuu mitä rahasummaa pidät isona. Et oo tainnu koskaan opiskella???

Vierailija
68/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:29"]Jos opiskelee ja on lapsi taloudessa, opiskelija ei saa ruhtinaallista opintotuen asumislisää vaan yleistä asumistukea minimimäärän. Ensi syksynä pitää ottaa opintolainaa että edes jotenkin pärjää, silloinkin tulot n. 780 €/kk. Lisäksi tietysti miehen tulot (pätkätöissä)

[/quote]

Asymistukihan on paljon parempi kuin asumislisä.

Vierailija
69/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kuule tänä päivänä opiskelijat saa mitään verovapaita tuloja tai opiskelijaverovähennyksiä. Veroja maksetaan just samallai ku kaikki muutkin, piste.

Vierailija
70/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen asumistuki on pienempi kuin opiskelijan asumistuki! Lopettakaa tuo p****n jauhaminen!

Vierailija
71/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:18"]

Oma vika, jos köyhyysrajalla elävä pariskunta päättää lisääntyä. Lisääntykää silloin, kun teillä on siihen varaa.

[/quote]

Täysin samaa mieltä! Kannattaisi varmaan vähän miettiä, milloin niitä lapsia tekee. Vasta sitten kun taloudellinen tilanne on vakaa (eikä hetkellinen työttömyyskään tilannetta kaataisi, säästöjä pitää olla). Opiskelija taas ei ole voinut varautua etukäteen ennen opintoja koska alaikäiset eivät Suomessa saa kovin paljoa lainkaan mukaan tehdä töitä.

Vierailija
72/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen opiskelija, saan opintotukea ja nostan opintolainaa, sekä käyn töissä. Rahat riittää, vaikka asun yksityisellä vuokralla, vuokra 600e/kk. Kuussa käteen jää pari sataa, riippuen palkasta. en koe olevani köyhä, esim juuri tilasin 100 eurolla netistä vaatteita. :)

Vierailija
73/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on naurettavaa perustella tätä sillä, että opiskelijat opiskelee ilmaiseksi ja niille on terveydenhuolto. HALOO! Kellä tahansa suomalaisella on oikeus opiskella ilmaiseksi. Hae itse opiskelemaan jos kerran noin kaivertaa. Sen lisäksi YTHS (ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö) on täysin rinnastettavissa kunnalliseen terveydenhoitoon. Mikä myöskin on tarjolla kaikille suomalaisille (YTHS:llä se ero ettei sinun tarvitse olla kirjoilla opiskelupaikkakunnallasi päästäksesi hoitoon, vaan pääset opiskelijakortillasi, mikä on kätevää jos kotipaikka ja sen terveysasema ovat 200km päässä).

Vierailija
74/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah mitä p*skaa! Mitään opiskelijavähennystä verotuksessa tai verovapaita tuloja olekkaan!! :D Mistä te näitä oikein revitte??

Vierailija
75/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 20:16"]

Yleinen asumistuki on pienempi kuin opiskelijan asumistuki! Lopettakaa tuo p****n jauhaminen!

[/quote]

Asia on juuri toisinpäin. Opiskelijan asumislisä kattaa 252 euroon asti 80 % asumismenoista. Eli opiskelijan asumistuki(oikealla nimellä asumislisä) on maksimissaan 201,60 euroa. Vaikka siis asuisit 400 euron opiskelija-asuntosäätiön yksiössä, tällöinkin opiskelijan asumislisä on 201,60 euroa, joka kattaa n. 50 % asumismenoista.

Edellä mainitussa 400 euron vuokra-asunnossa yleinen asumistuki olisi 320 euroa.

Vierailija
76/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin kotkassa 2010-2012. Vuokra+netti+sähkö ja vesilasku oli 310€/kk, joknka kela maksoi. Sen lisäksi sain vähän päälle 350€ opintorahaa kk. Eli opintoraha ja saumistuki oli noin 670€/kk. Kännykkälasku oli n. 29€/kk, kuukausibussilippu noin 70€. Ruoka koulussa 1,60€ ja sen lisäksi ennen opiskelua ostettu laatikollinen säilykkeitä joilla elelin. Halvalla pääsin ja säästöön jäi rahaa. Kaikki lomat, siis joululomat ja kesälomat olin töissä alallani, jota olin korottamassa amk:ssa. Rahaa tuli hyvin säästöön. Ennen amk:ta olin amiksen jälkeen ollut töissä alallani jo 6 vuotta, jona aikana olin säästänyt varuksi palkastani suuren osan. Eli hyvin tulee toimeen opintorahalla ja asumistuella kun ne oli yhteensä noin 700€, josta jäi käteen 390€. Sillä sit makseli bussimatkat, puhelinlaskun jne. Oppikirjat sai lainattua koulun kirjastosta ja 90% oppimateriaalista sai koulun moodlesta pdf muodossa läppärille ja kännykkään, sekä sai printattua ulos printterillä. Nuo laitteet olin ostanut jo vuonna 2007, eli niihinkään ei tarvinnut sijoittaa opiskeluaikana.

Vierailija
77/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 20:45"]

Opiskelin kotkassa 2010-2012. Vuokra+netti+sähkö ja vesilasku oli 310€/kk, joknka kela maksoi. Sen lisäksi sain vähän päälle 350€ opintorahaa kk. Eli opintoraha ja saumistuki oli noin 670€/kk. Kännykkälasku oli n. 29€/kk, kuukausibussilippu noin 70€. Ruoka koulussa 1,60€ ja sen lisäksi ennen opiskelua ostettu laatikollinen säilykkeitä joilla elelin. Halvalla pääsin ja säästöön jäi rahaa. Kaikki lomat, siis joululomat ja kesälomat olin töissä alallani, jota olin korottamassa amk:ssa. Rahaa tuli hyvin säästöön. Ennen amk:ta olin amiksen jälkeen ollut töissä alallani jo 6 vuotta, jona aikana olin säästänyt varuksi palkastani suuren osan. Eli hyvin tulee toimeen opintorahalla ja asumistuella kun ne oli yhteensä noin 700€, josta jäi käteen 390€. Sillä sit makseli bussimatkat, puhelinlaskun jne. Oppikirjat sai lainattua koulun kirjastosta ja 90% oppimateriaalista sai koulun moodlesta pdf muodossa läppärille ja kännykkään, sekä sai printattua ulos printterillä. Nuo laitteet olin ostanut jo vuonna 2007, eli niihinkään ei tarvinnut sijoittaa opiskeluaikana.

[/quote]

Olet kyllä saanut ihan jotain muuta tukea kuin perinteistä opintotukea. Opintotuki = opintoraha + opiskelijan asumislisä (+mahdollinen opintolaina). Opintorahan maksimi on 300 euroa bruttona, nettona 269 euroa. Opiskelijan asumislisän maksimi on 201,60 euroa. Yhteensä maksimissaan 470 euroa, ja vuokran jälkeen jää maksimissaan 218 euroa. Nämä löytyy kaikki kelan sivuilta.

Älä tule valehtelemaan opintotuen suuruudesta.

Vierailija
78/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 20:45"]Opiskelin kotkassa 2010-2012. Vuokra+netti+sähkö ja vesilasku oli 310€/kk, joknka kela maksoi. Sen lisäksi sain vähän päälle 350€ opintorahaa kk. Eli opintoraha ja saumistuki oli noin 670€/kk. Kännykkälasku oli n. 29€/kk, kuukausibussilippu noin 70€. Ruoka koulussa 1,60€ ja sen lisäksi ennen opiskelua ostettu laatikollinen säilykkeitä joilla elelin. Halvalla pääsin ja säästöön jäi rahaa. Kaikki lomat, siis joululomat ja kesälomat olin töissä alallani, jota olin korottamassa amk:ssa. Rahaa tuli hyvin säästöön. Ennen amk:ta olin amiksen jälkeen ollut töissä alallani jo 6 vuotta, jona aikana olin säästänyt varuksi palkastani suuren osan. Eli hyvin tulee toimeen opintorahalla ja asumistuella kun ne oli yhteensä noin 700€, josta jäi käteen 390€. Sillä sit makseli bussimatkat, puhelinlaskun jne. Oppikirjat sai lainattua koulun kirjastosta ja 90% oppimateriaalista sai koulun moodlesta pdf muodossa läppärille ja kännykkään, sekä sai printattua ulos printterillä. Nuo laitteet olin ostanut jo vuonna 2007, eli niihinkään ei tarvinnut sijoittaa opiskeluaikana.

[/quote]

Tuohon vielä sellainen lisäys että tienasin töissä opiskeluaikoina 2010-2012 hieman liikaa, joten joudun makselemaan kelalle tukia 2700€ takaisin. No valituslapun lähetin heille palkkakuitteineen ja valmistumistodistuksen kera, koska tuet loppu toukokuussa 2012 ja valmistuin kuitenkin vasta 21.12.2012. Että tässä hieman esimerkkiä miten käy, jos tienaa liikaa opiskeluaikana.

Vierailija
79/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai sitten nro 75:lle, sinulla on lapsia ja saat yleistä asumistukea ja kyllä silloinkin kela kattaa maksimissaan 80 % asumiskuluista. Ei kela maksa kenenkään asumiskuluja kokonaan.

Ja vaikka olisitkin saanut yleistä asumistukea, niin opintoraha ei ikinä ole 350 euroa. Opintorahan maksimi on 298 euroa bruttona.

Opintoraha + opiskelijan asumistuki ei ole läheskään 670 tai 700 euroa!

Vierailija
80/174 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:49"]

Hahahah anna mun kaikki kestää, tän on pakko olla provo! Kerronpa opiskelija-arjestani 2 vuotta sitten ennen kuin valmistuin;

-Opintotuki ja asumislisä yhteensä 470e, yksiön vuokra 400e (opiskelija-asuntoja ei saanut, plus tällä paikkakunnalla ei ole huokeaa asua yksiössä, ellei muuta alueelle joka täynnä mustalaisia ja narkkeja). Laske siitä paljon jäi käteen, kun vielä lisätään opiskelijalle pakolliset laskut; puhelin, netti ja sähkö. Lainaa otin koko opiskelujen ajan, eli 300e/kk. Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä töitä, mutta se oli hankalaa kun opiskelen alaa joka vaati 8h paikallaoloa koulussa, plus pari tuntia iltaisin esseiden ym tekoa. Graduvaiheessa olin töissä, mutta sain sen vaivaiset 300e/kk palkkaa. Joten edelleen minulla oli tuo 300e käytettävissä vuokran ja laskujen jälkeen.

-Bussi yhteen suuntaan maksoi 3e, kuljin kävellen sen jälkeen kun pyörä hajosi.

-Junamatka kotikaupunkiin maksoi opiskelijanakin 30e yhteen suuntaan. Kuljin pari kertaa vuodessa, ja välillä vanhempien maksamana useammin.

-Opiskelijaruoka oli halpaa sen myönnän. Maksoi 2,6e, söin yleensä 2x päivässä sitä. Eli kuukaudessa meni rahaa opiskeliruokiin 5x5x4=100e, kotiruokiin käytin varmaan sen 50-70e/kk lisäksi. Hox tämän jälkeen minulla oli vielä ruhtinaalliset 130e käytettävissä jotka menivät;

-20-50e/kk lääkkeisiin

-10-20e satunnaisiin kahvitteluihin

-joskus 20e kaljoitteluun opiskelijaporukalla (n.1x/kk)

-säästöön aina jotain vaatetta/kodinkonetta varten. Joduin ostamaan kahvinkeittimestä pyykinpesukoneeseen (ei pyykkitupaa) kaikki itse.

-Ilmainen koulutus ja terveydenhuolto on, mutta nehän ovat ilmaisia jokaiselle suomen kansalaiselle, sinänsä ihan idioottimainen argumentti.

[/quote]

150-170 €/kk yhden hengen ruokakuluihin on kyllä aika iso summa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi