Opiskelijat eivät ole köyhiä
Opintorahan lisäksi unohdatte mainita muut opiskelijaedut, mitä lapsiperheet eivät saa. Yhteiskunta tukee monin eri tavoin opiskelijoita esim. opintoraha, asumistuet, ilmainen koulutus, julkinen liikenne, terveydenhoito, asuntotuotanto, kouluruokailu, opiskelija-alennukset, opiskelijavähennys verotuksessa, verovapaat tulot tiettyyn rajaan saakka jne. jne. joiden yhteenlaskettu määrä on huomattavasti korkeampi, mitä yksikään lapsiperhe saa, vaikka eläisi köyhyysrajalla.
Kommentit (174)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:18"]No jokainen voi päätellä, mikä on koulun vaatimustaso, jos pystyy tekemään 2,5 vuodessa vajaat 300 opintopistettä. Varmasti olit ahkera, ei siinä mitään, mutta ainakaan minun opiskelemillani aloilla tuo ei olisi ollut mahdollista edes teoriassa saati käytännössä.
[/quote]
Tai sitten et vaan osaa, tai pysty. Meillä kun oli koulua klo 8-20 melkein joka jaksossa. Joululomat ja kesälomat oltiin taas töissä omalla alalla samaan aikaan kun junnut olivat harjoittelemassa. Amiksen takia ei tarvinnut mennä harjoittelemaan, kun olin jo amiksessa tehnyt kaikki työharjoittelut.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:26"]Pointti onkin nyt siinä, että sinä olet elellyt jollain ihan muulla rahalla kuin normaalilla opintotuella, jolla 95 % opiskelijoista yrittävät pärjätä. Siinä mielessä kommenttisi ei siis kuulu tähän keskusteluun.
[/quote]
Ihan normaaleilla opintorahoilla ja asumislisillä elelin. Noi on niin paikkakuntakohtaisia. Meillä esim vuokra nousi 295€:sta 310€:oon, niin kela nosti tuon asumislisän tuohon 310€:oon. Sen lisäksi sain ne opintorahat. Ihan stemmaa hyvin kun katsoo tuota paperia tuossa edessä. En siis valehtele yhtään. Ja vaikka summa oli si ollut pienempikin niin hyvin olisi pystynyt elelemään. Nytkin me 2 aikuista ja lapsi eletään alle 1000€ kuukausi kulutuksella, vaikka olemme töissä. Kummankin kännykkälasku on 19,80€/kk dna rajattomalla, sisältäen netin. Sen lisäksi 315€ vastike omistusasunnosta per kk. Sitten ruoka, hesaritilaus, seutubussilippu, vakuutukset, sähköt, plus-tv soppari. Autoa meillä ei ole, joten siitä ei tarvitse maksaa mitään.
[/quote]
No et todellakaan ole asunut millään opiskelijatuella jos saat noita summia. Joku sossupummin, jollain aikuisten humpuukikuntoutuskurssilla mahdat olla etkä mikään päätoiminen opiskelija.
[/quote]
Sain nuo mainitsemani summat kun olin amk:ssa aikuispuolella. Näköjään vaikea hyväksyä tosi asiaa ja alat aukomaan päätäsi.
[/quote]
Piti painaa miinusta, ei todellakaan plussaa, sen verran idioottimaista on tuo sinun keskustelusi. Keskustelet aidan seipäästä, kun me muut aidasta. Aikuisopiskelijana olet saanut jotain aivan eri suuruusluokan tukia, mitkä eivät ole verrannollisia ns. normiopiskelijoihin. Ihan turha tulla väittämään, että opintotuilla pärjää, jos itse on saanut jotain korotettua tukea. Sitä korotettua tukea eivät saa suurin osa opiskelijoista! Onko tätä asiaa nyt niin vaikea käsittää, vai miksi vänkäät ja jankkaat?
[/quote]
Mitäs te valitatte rahan vähyyttä?Kuitenkin aina kun tuet tulee tilillenne, niin lähdette baariin ja seuraavana päivänä olette krapulassa koulussa, jos olette ja elätte loppukuun vellillä. Nää on niin nähty!Tuet on ihan riittäviä, mutta juotte ne kurkusta alas, ei ehkä kaikki, mutta suurin osa. Jos jätätte sen biletyksen, niin rahaa säästyy.
[/quote]
Minkä ihmeen biletyksen? Pappa betalar inte, joten kerro minulle, miten 60 eurosta voi saada itsensä krapulaan tai baariin? Jos sinä olet juonut vanhempiesi rahoja, niin monet meistä elävät täysin omillaan.
Eikä opiskelutahti auta yhtään tukien kanssa. Et saa enempää tukea, vaikka lukisit triplatahtia.
Edelleenkään tuo yksi ei ollut tavallisilla tuilla vaan jollain korotetuilla. Eikä ole voinut aiemmin saada 300 Euroa amiksessa, koska amiksessa tuki on sen 250 Euroa/kk ilmaisen ruuan takia. Sinulla on nyt siinä vaan joku juttu, miksi saat enemmän. Oletko jälkihuollossa eli aikanaan huostaanotettu? Saat jotain vammaistukea? Onko sinulla jotain fyysisiä tai psyykkisiä rajoitteita, jonka takia olet oikeutettu saamaan korotettuja tukia?
Lue nyt tuosta se opintotuen taso: http://www.kela.fi/opintoraha_maara
Et vain ole voinut saada amatsussa kuin tuon 246 Euroa ja piste. Amk:ssa saat 298 Euroa ja piste.
Ja tuolta voit tsekata sen asumislisän määrän:
http://www.kela.fi/asumislisa_maara
Kaiken kaikkiaan: Joko valehtelet tukien määrästä tai sitten sinulla on siinä jotain erikoisjuttuja päälle, jotka ei koske normaalia opiskelijaa.
Todennäköisesti kyse on juurikin siitä ennen osaa tai pysty. Mutta, miksi ihmeessä sinä olet tuhlannut potentiaalisi amiskassa kun olisit voinut valmistua kolmessa vuodessa vaikka lääkäriksi tai dippainssiksi?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:34"]Todennäköisesti kyse on juurikin siitä ennen osaa tai pysty. Mutta, miksi ihmeessä sinä olet tuhlannut potentiaalisi amiskassa kun olisit voinut valmistua kolmessa vuodessa vaikka lääkäriksi tai dippainssiksi?
[/quote]
siis 3 vuotta lukiossa, 9kk intissä, sitten 3 vuotta amiksessa, jonka jälkeen 6 vuotta alan töissä, minkä jälkeen menin amk:hon, jossa opiskelin 2,5 vuotta. Siinä minun opiskeluhistoriani. Syy miksen hakenut lukemaan lääkäriksi/dippa-inssiksi on se että eivät ole alaani. Löysin intissä alani, hain kyseisen alan amikseen ja sen jälkeen olen ollut töissä ja kävin amk:ssa korottamassa paperini. Oma alani oli se joka kiinnosti, joten miksi olisi pitänyt opiskella jotain muuta, joka ei kiinnostaisi?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:34"]
Todennäköisesti kyse on juurikin siitä ennen osaa tai pysty. Mutta, miksi ihmeessä sinä olet tuhlannut potentiaalisi amiskassa kun olisit voinut valmistua kolmessa vuodessa vaikka lääkäriksi tai dippainssiksi?
[/quote]
Minä käsitin, että kyseinen keskustelija opiskeli amk:ssa ja oli saanut työharjoittelujaksoja hyväksiluettua amiksen takia. Mutta en ole kyllä ihan varma tulkinnastani...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:34"]Todennäköisesti kyse on juurikin siitä ennen osaa tai pysty. Mutta, miksi ihmeessä sinä olet tuhlannut potentiaalisi amiskassa kun olisit voinut valmistua kolmessa vuodessa vaikka lääkäriksi tai dippainssiksi?
[/quote]
siis 3 vuotta lukiossa, 9kk intissä, sitten 3 vuotta amiksessa, jonka jälkeen 6 vuotta alan töissä, minkä jälkeen menin amk:hon, jossa opiskelin 2,5 vuotta. Siinä minun opiskeluhistoriani. Syy miksen hakenut lukemaan lääkäriksi/dippa-inssiksi on se että eivät ole alaani. Löysin intissä alani, hain kyseisen alan amikseen ja sen jälkeen olen ollut töissä ja kävin amk:ssa korottamassa paperini. Oma alani oli se joka kiinnosti, joten miksi olisi pitänyt opiskella jotain muuta, joka ei kiinnostaisi?
[/quote]
Ja amk:sta valmituin insinööriksi. Liksa suomessa alallani max 5000€, ilman ikälisiä ja muita lisiä. Ulkomailla, liksa on esim norjassa yli 12 000€/kk.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:34"]
[/quote]
Minä käsitin, että kyseinen keskustelija opiskeli amk:ssa ja oli saanut työharjoittelujaksoja hyväksiluettua amiksen takia. Mutta en ole kyllä ihan varma tulkinnastani...
[/quote]
Jep. Olin ammattikorkeakoulussa ja valmistuin sieltä insinööriksi. Sain ammattikoulun työharjoittelut ja intin mm hyväksiluettua ja noin 10 kurssia, joista kaikkia ei voinut laittaa valitettavasti amk-päättötodistukseen.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:34"]Todennäköisesti kyse on juurikin siitä ennen osaa tai pysty. Mutta, miksi ihmeessä sinä olet tuhlannut potentiaalisi amiskassa kun olisit voinut valmistua kolmessa vuodessa vaikka lääkäriksi tai dippainssiksi?
[/quote]
[/quote]
Ja amk:sta valmituin insinööriksi. Liksa suomessa alallani max 5000€, ilman ikälisiä ja muita lisiä. Ulkomailla, liksa on esim norjassa yli 12 000€/kk.
[/quote]
:DD Tämä kommentti sai jo ihan naurattamaan ääneen, nyt meni jo hupaisaksi!
En osaa sanoa muuta, kuin lol.
Koita itse elää ja maksaa laskus kun opintoraha on hurjat 17€ ja asumistuki 190€ ja vuokra opiskelijasolukämpästä 230€/kk (toi siis mun osuus vuokrasta ja sisältää vesimaksun). Saan vanhemmilta joka kuukausi 50€ ruokaan ja he maksaa mun puhelin ja sähkölaskun ja tarvittaessa bussilipun kotiin. Onneksi huhtikuussa tulee se maaginen 20 vuotta täyteen ja ehkä voin maksaa nekin itse.
Niin ja ennen kuin kukaan alkaa nillittää että mitäs läksit niin sanon, että mua kiinnostavaa alaa ei voinut opiskella kotikaupungissani ja mieluumin mä elän näin, kuin ajan 5 päivää viikossa 300km suuntaansa. Olen laihtunut tänne muuton jälkeen (viime elokuussa) 7 kiloa, kun mulla ei vaan ole varaa syödä koulun ulkopuolella. Olen nyt 160cm pitkä ja painan 48kg.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
:DD Tämä kommentti sai jo ihan naurattamaan ääneen, nyt meni jo hupaisaksi!
[/quote]
Naura pois. Ei se mua haittaa. Amis pohjalla mulla oli liksa maksimissaan 3250€ ikälisineen, armeijalisineen ja amk lisineen. Nyt amk:n jälkeen max palkkataso on tuo 5000€ ilman lisiä. Ala on erikoisalaa, mitä melko harva suomessa opiskelee. Kyseisen alan amiksiakin on vain 3 kpl ja ammattikorkeakoulujakin on vain 4 kpl.
Eli sä sait suuren osan opinnoista hyväksiluettua, eli et suorittanut 280 opintopistettä 2,5 vuodessa? Hyvä, ajattelin jo ettei amkeissa ole nykyään mitään tasoa.
"Mitä nuo opiskelijavähennys ja verovapaat tulot ovat? Ihan puppua koko aloitus.
Opintoraha ja asumislisä ovat bruttona 500 euroa, siitä sitten maksamaan vuokra yms. asuminen ja eläminen, kyllä on juhlaa! Opiskelijat ovat rikkaita!
Ps. noilla yrityksien myöntämillä alennuksilla ei ole mitään tekemistä yhteiskunnan kanssa"
Pientä nippelitietoa opiskelijalle!
Katso verohallinto, viran puolesta tehtävät vähennykset (jonka jälkeen vasta maksetaan veroa, toisin kuin esim. työttömät
Suomessa koulutus on opiskelijalle lähes ilmainen, mutta valtiolle esim. maisterin tutkinto maksaa n. 60.000 euroa tai esim. ammattikorkeakoulututkinto n. 50.000 e ja lisäksi tulevat opiskelijalle maksettavat tuet esim. opintoraha, asumistuki, tuettu ruokailu, matkaliput, asumistuotanto (opiskelija-asunnot) jne.
eli kokonaiskustannukset lähettelevät jo 100.000e./opiskelija
Kyllä se on ihan totta, että monilla opintoaloilla on ihan täysin mahdotonta opiskella nopeutetusti vaikka olisi kuinka fiksu, filmaattinen ja ahkera. Esimerkkinä nyt vaikka se lääkis. Yhden tutun tiedän lukeneen (humanistisessa?) 80 op vuodessa, mutta veti itsensä piippuun ja joutui pidemmälle sairaslomalle, jolloin tulos oli +-0. Toisaalta, kyllähän ystävämme Himanen väitteli tohtoriksi neljässä vuodessa tai jotain sinne päin...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:54"]Eli sä sait suuren osan opinnoista hyväksiluettua, eli et suorittanut 280 opintopistettä 2,5 vuodessa? Hyvä, ajattelin jo ettei amkeissa ole nykyään mitään tasoa.
[/quote]
Mitäs tos nyt on: tutkinnon ylittävät opinnot 14 op. Ohjattuharjoittelu 60 op. Hyväksiluetut suoritukset aikaisemmat opinnot 19 op, muut suoritukset 180 op amiksesta ja amk:sta 2 op. Amkista sit se 270 vielö lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:54"]
Eli sä sait suuren osan opinnoista hyväksiluettua, eli et suorittanut 280 opintopistettä 2,5 vuodessa? Hyvä, ajattelin jo ettei amkeissa ole nykyään mitään tasoa.
[/quote]
Miksi niin moni yliopisto-opiskelija on käytännön asioissa ihan täysin kädetön ja sosiaaliset taidot nollassa? Itsetuntemusta ei lainkaan ja sellaisia ylimielisiä, yksinkertaisia ihmisiä. Luulevat olevansa älykkäitä, koska ovat yliopistossa, vaikka samanaikaisesti ovat äärimmäisen yksinkertaisia ja mustavalkoisia. Eämä on joko tai. Vai hakeutuuko kaikki huonon itsetunnon omaavat yliopistoon pönkittämään jotain olematonta itsetuntoa sillä kirjaviisaudella? Että olen nyt jotenkin parempi, kuin tuo toinen, kun kävin yliopiston? Tällainen on niin äärimmäisen säälittävää. Onneksi oma mieheni ei ole tuollainen, vaikka opiskelikin yliopistossa.
Voi jumavitunlauta. Mulle jää kaikkien laskujen jälkeen tuista n. 150e elämiseen kuussa. Joten provo gofuckyourself.
Opiskelija n23
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:00"]
"Mitä nuo opiskelijavähennys ja verovapaat tulot ovat? Ihan puppua koko aloitus.
Opintoraha ja asumislisä ovat bruttona 500 euroa, siitä sitten maksamaan vuokra yms. asuminen ja eläminen, kyllä on juhlaa! Opiskelijat ovat rikkaita!
Ps. noilla yrityksien myöntämillä alennuksilla ei ole mitään tekemistä yhteiskunnan kanssa"
Pientä nippelitietoa opiskelijalle!
Katso verohallinto, viran puolesta tehtävät vähennykset (jonka jälkeen vasta maksetaan veroa, toisin kuin esim. työttömät
Suomessa koulutus on opiskelijalle lähes ilmainen, mutta valtiolle esim. maisterin tutkinto maksaa n. 60.000 euroa tai esim. ammattikorkeakoulututkinto n. 50.000 e ja lisäksi tulevat opiskelijalle maksettavat tuet esim. opintoraha, asumistuki, tuettu ruokailu, matkaliput, asumistuotanto (opiskelija-asunnot) jne.
eli kokonaiskustannukset lähettelevät jo 100.000e./opiskelija
[/quote]
Nippelitietoa sinulle itsellesi! Niin työstä tehdään viran puolesta vähennykset, jotka on ihan samat työssäkäyvälle tai työssäkäyvälle opiskelijalle. Ei ole olemassa mitään erillista opiskelijavähennystä tai opiskelijan verovapaita tuloja. Niin kuin jo kirjoitin aikaisemmassa viestissäni.
Meidän yliopistossa on laskettu, että yhden opiskelijan lukuvuosi maksaa 6000 euroa, ja siihen päälle kun lasketaan opintoraha ja asumislisä niin siitä tulee 10 000 euroa vuodessa. Työttömän henkilön kustannus on valtiolle korkeampi.
5-vuotisesta tutkinnosta tulee tällöin 50 000 euron kustannus, ei lähellekään tuota sinun 100 000 euroa.
Minua kanssa tympäisevät nämä valittavat yliopisto opiskelijat. Heillä on kuitenkin valmistuttuan pääsy hyväpalkkaisiin työpaikkoihin mutta pienituloisella duunarilla tai työttömällä ei ole mitään toivoa paremmasta vaan elämä on samaa kituuttamista vuosikymmenet. Yököttävimpiä ovat ne akateemiset jotka köyhiä omasta asemastaan syyllistäessään aina jaksavat muistuttaa kuinka söivät opiskelu aikoina tonnikalaa. Sen he tarkoitukselle unohtavat että heidän köyhäily aikansa kesti muutaman vuoden ja sitten esim. lääkäri pääsee käsiksi jo yli 7000 euron kuukausituloihin. Sen sijaan perhe jossa on kaksi lasta ja vanhempien kk/brutto tulot ovat vaikka 3500 euroa kuussa on todella tiukilla. Leipäjonossa on tämän laman seusrauksena yhä enemmän perheellisiä avuntarvitsijoita.
No jokainen voi päätellä, mikä on koulun vaatimustaso, jos pystyy tekemään 2,5 vuodessa vajaat 300 opintopistettä. Varmasti olit ahkera, ei siinä mitään, mutta ainakaan minun opiskelemillani aloilla tuo ei olisi ollut mahdollista edes teoriassa saati käytännössä.