Opiskelijat eivät ole köyhiä
Opintorahan lisäksi unohdatte mainita muut opiskelijaedut, mitä lapsiperheet eivät saa. Yhteiskunta tukee monin eri tavoin opiskelijoita esim. opintoraha, asumistuet, ilmainen koulutus, julkinen liikenne, terveydenhoito, asuntotuotanto, kouluruokailu, opiskelija-alennukset, opiskelijavähennys verotuksessa, verovapaat tulot tiettyyn rajaan saakka jne. jne. joiden yhteenlaskettu määrä on huomattavasti korkeampi, mitä yksikään lapsiperhe saa, vaikka eläisi köyhyysrajalla.
Kommentit (174)
Opiskelijat ovat haluttua työvoimaa, työllistyvät hyvin. Useimmilla opiskelua korkeintaan 20-30 tuntia viikossa ja pitkät lomat, jolloin jää aikaa työntekoon.
VR kuukausilipuista ei saa opiskelija alennusta.
nimimerkillä 123e järvenpää helsinki per kk
plu opintotuki 450 tuloraja 660e kk yhtenesä siis n 100e miinus verot
vähennä vuokra
kouluruoka 2,60e päivä
sitten se 140e vr
koulkirjat koska kirjastosta ei riitä kaikille.
puhelin
kaikilla sähkö vesi ei kuulu vuokraan
Kyllä opiskelija on köyhä, ei pidä päteä asioista joista ei teidä.
Keksi parempi provo, kuten vaikka että kiinalaisia ei ole kovin montaa, tai että talvella ei ole kylmempi kuin kesälläkään täällä kotosuomessa.
Luulisi, että työttämät ja opiskelijat molemmin kuraisessa rahatilanteessaan vetäisivät yhtä köyttä sen sijaan, että syyttelisivät toinen toistaan hyväosaisuudesta.
Minä väitän, että opiskelija ei herroiksi elä, ellei hänellä ole taloudellista tukijaa, merkittävää vuokranjakajaa, työpaikkaa tai säästöjä. Ja uskoisin, että sekä opiskelijat että työttömät voivat melko yhteistuumin myöntää, että molemmilla on vaikeuksia saada töitä. Hienoa jos saa paljon työtunteja, mutta usein se työnteko tarkoittaa muutamaa tuntia viikossa, jos sitäkään. Se on kiva lisä, mutta ei merkittävä. Ja jos se tosiaan ylittää tietyn summan, niin opintotukea peritään takaisin.
Lisäksi pitää muistaa, että opiskelijalla on opinnot päällä, ja ainakin ensimmäisinä vuosina on kouluun sidottu tavalla tai toisella. Energiaa on riitettävä opiskeluunkin, ja esim. iltatyöskentely kaupan kassalla tai vaikkapa baarimikkona yömyöhään syö kyllä työtehoa sitten koulussa. Tai sitten niin kuin moni opiskelija ainakin täällä päin: tee työtä, joka osuu hyvin usein päällekkäin koulun kanssa. Ei mikään ihme, jos valmistuminen venyy ja venyy.
No, pointti: mitä tarkoitusta se ajaa, jos molemmat kurjilla tuloilla kituuttavat mittailevat toisiltaan niitä määrättömiä tukia ja parjaavat sossupummeiksi?
Täytyy myös muistaa, että nykypäivänä työt ovat paljon näitä pätkätöitä eikä silloin tee mieli paljoan opintolainaa nostella. Jos tietäisin saavani opintojeni päätyttyä töitä, uskaltaisin ehkä ottaakin opintolainaa.
Toisaalta, en ymmärrä kuinka meuhkataan opintojen hitaasta etenemisestä, kun ei kellään ole varaa elää pelkällä opintotuella! Ruoka on nykypäivänä niin kallista, että hävettää ihan myöntää kuinka vähän voikaan syödä että rahat riittävät. Ainakin itselle opiskelu on kokopäiväistä työtä ja olen aivan väsynyt tehdessäni muutamia vuoroja viikonloppuisin ja iltaisin kaupan kassalla. Ei sitä viittä vuotta jaksa yhtäjaksoisesti kun kesätkin menevät töissä.
On muistettava, ettei kaikile läheskään riitä kaupungin tarjoamat asunnot tai opiskelija-asunnot. Asuntojen hinnat eivät edes ole kovin edullisia jos verrataan opiskelija-asuntoja ja yksityiseltä vuokrattuja.
Hahahah anna mun kaikki kestää, tän on pakko olla provo! Kerronpa opiskelija-arjestani 2 vuotta sitten ennen kuin valmistuin;
-Opintotuki ja asumislisä yhteensä 470e, yksiön vuokra 400e (opiskelija-asuntoja ei saanut, plus tällä paikkakunnalla ei ole huokeaa asua yksiössä, ellei muuta alueelle joka täynnä mustalaisia ja narkkeja). Laske siitä paljon jäi käteen, kun vielä lisätään opiskelijalle pakolliset laskut; puhelin, netti ja sähkö. Lainaa otin koko opiskelujen ajan, eli 300e/kk. Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä töitä, mutta se oli hankalaa kun opiskelen alaa joka vaati 8h paikallaoloa koulussa, plus pari tuntia iltaisin esseiden ym tekoa. Graduvaiheessa olin töissä, mutta sain sen vaivaiset 300e/kk palkkaa. Joten edelleen minulla oli tuo 300e käytettävissä vuokran ja laskujen jälkeen.
-Bussi yhteen suuntaan maksoi 3e, kuljin kävellen sen jälkeen kun pyörä hajosi.
-Junamatka kotikaupunkiin maksoi opiskelijanakin 30e yhteen suuntaan. Kuljin pari kertaa vuodessa, ja välillä vanhempien maksamana useammin.
-Opiskelijaruoka oli halpaa sen myönnän. Maksoi 2,6e, söin yleensä 2x päivässä sitä. Eli kuukaudessa meni rahaa opiskeliruokiin 5x5x4=100e, kotiruokiin käytin varmaan sen 50-70e/kk lisäksi. Hox tämän jälkeen minulla oli vielä ruhtinaalliset 130e käytettävissä jotka menivät;
-20-50e/kk lääkkeisiin
-10-20e satunnaisiin kahvitteluihin
-joskus 20e kaljoitteluun opiskelijaporukalla (n.1x/kk)
-säästöön aina jotain vaatetta/kodinkonetta varten. Joduin ostamaan kahvinkeittimestä pyykinpesukoneeseen (ei pyykkitupaa) kaikki itse.
-Ilmainen koulutus ja terveydenhuolto on, mutta nehän ovat ilmaisia jokaiselle suomen kansalaiselle, sinänsä ihan idioottimainen argumentti.
Opiskelijavähennys verotuksessa :D:D:D Ap on kyllä aika pihalla. Mun tulot ois 550 e (netto) sisältäen opintolainan koska asumistukea en saa (vähävaraiset lapsiperheet varmaankin saavat). Oon ratkaissut tän niin että koska tuo määrä riittää asumiseen, ei muuhun, en ota velkaa vaan käyn töissä ja valmistun hitaammin.
Jos kritisoit jotain, ota ensin faktat selville. Muuten nolaat itsesi.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:11"]No kyllähän opiskelijat ovat köyhiä. Siksihän he saavat alennuksia. Siksi opiskelua tuetaan.
Miksi lapsiperheidne pitäisi saada alennusta jonnekin?
Opiskelevana lapsiperheen opiskelija saa kyllä opiskelija-alennukset siinä kuin lapsetonkin opiskelija.
[/quote]
Miksi työttömät eivät saa alennuksia vaikkapa VR:ltä? Ovatko työttömät rikkaita?
[/quote]
Jaa mistä työttömät saa alennusta VR:ltä??? Olen ollut työtön monta kertaa sitten 90-luvun laman, ja aina maksanut täydet junaliput.
[/quote]
Opiskelijat ovat sijoitus tulevaisuuteen. Työttömät ei.
Yksi opintopiste on 27h. Jos haluaa nostaa tukia ne 9kk kun opintovuosi kestää niin työtunteja tulee vuodessa vähintään 45op x 27h = 1215h. Tämän kun jakaa 9 kuukaudelle niin kuukadessa tulee opintopisteiden eteen tehdä 135h ja sen kun jakaa vaikka 4viikolla niin viikko kohtaisesti opiskelija tekee töitä 33.75h. Sen lisäksi siis tehdään vielä niitä muita töitä esim. kaupan kassalla muutama vuoro viikossa niin kyllä tossa on työtuntimäärät ihan kohillaan..
Siitä tulorajasta vielä, niin on sekin mielestäni hieman kummallista että teen 2-3vuoroa viikossa kaupassa kassalla/tiskillä. Olen tehnyt kaupan allalla hommia muutaman vuoden joten en ole enään harjoittelija palkalla. Työvuoroni sijoittuvat iltoihin, sekä viikonloppuihin jolloin tulee iltalisää, taikka la/su lisää. Jos teen kuukaudessa 2-3 vuoroa kaupan kassalla, niin tienaan jo liikaa, joten joko joudun kieltäytymään vuoroista (jota työnantaja ei liikaa arvosta) tai sitten palauttelen tukiani.
Kyllä te osaatte valittaa!!! Suomessa ilmainen koulutus ja opintotuki, kun muualla maailmassa koulusta maksetaan lukukausimaksut ja eletään lainalla tai vanh.tuella. Suomen pilalle hemmotellut kakarat ei osaa arvostaa mitään. Lisää Mulle Nyt Heti Vali Vali!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:11"]No kyllähän opiskelijat ovat köyhiä. Siksihän he saavat alennuksia. Siksi opiskelua tuetaan.
Miksi lapsiperheidne pitäisi saada alennusta jonnekin?
Opiskelevana lapsiperheen opiskelija saa kyllä opiskelija-alennukset siinä kuin lapsetonkin opiskelija.
[/quote]
Miksi työttömät eivät saa alennuksia vaikkapa VR:ltä? Ovatko työttömät rikkaita?
[/quote]Onhan työttömille alennuksia. Kuntosaleilla, uimahalleissa, teatterissa..
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:07"]
Kyllä te osaatte valittaa!!! Suomessa ilmainen koulutus ja opintotuki, kun muualla maailmassa koulusta maksetaan lukukausimaksut ja eletään lainalla tai vanh.tuella. Suomen pilalle hemmotellut kakarat ei osaa arvostaa mitään. Lisää Mulle Nyt Heti Vali Vali!
[/quote]
Valitetaan ehkä enimmäkseen siitä, että miksi työttömät saavat enemmän rahaa tai millä perusteella lapsiperheille kuuluu esim enemmän rahaa? Jos opiskelijan pitää kommenttisi perusteella ottaa lainaa ja elää vanhempien tuella ni miksi vanhempien ei esim pitäisi tehdä töitä ja säästää ja ottaa lainaa siihen kun lapsi tulee tai miksi he eivät pyydä vanhemmiltaan tukea? Miksi 20v opiskelijan pitää nyörtyä vanhempien lompakolle, mutta 30v ei. Miten me muka eroamme?
ja toinen pointti niiin kyllä esim tanskassa opiskelijat saavat aika paljon enemmän rahaaa valtiolta, eivätkä hekään mitää opiskelustaan maksa.
Oma vika, jos köyhyysrajalla elävä pariskunta päättää lisääntyä. Lisääntykää silloin, kun teillä on siihen varaa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:07"]
[/quote]KIITOS. Meille annetaan ILMAISTA rahaa ja ihmiset vain valittaa. En ymmärrä, miksi kommenttiasi alapeukutetttiin. Olen itsekin opiskellut, elänyt niukasti ja nostanut opintolainaa. Hyvin pärjäsin ja edelleen ihmettelen tätä Suomen sosiaaliturvaa.
Espoon köyhimmät ovat Otaniemen opiskelijat. Lue Aalto yliopisto. Opiskelijat jita tulee sinne eri puolilta Suomesa, myös ulkomailta.
Vau miten tehokkaasti todistit oman tyhmyytesi, ap. Mutta kerrotko lisää niistä verovähennyksistä ja verovapaista tuloista? Mitä niihin pitkiin lomiin tulee, esim. minulla on tänä lukuvuonna kaksi viikkoa joululomaa (jolloin luin tammikuun alun tentteihin) ja hiukan yli kaksi kuukautta kesälomaa, jolloin olen toivottavasti töissä. Niitää töitäkään vaan ei aina saa juuri silloin kuin itselle sopisi. Arvostan totta kai opintotukea ja ilmaista koulutusta, mutta todella tietämätön saa olla jos kuvittelee opiskelijoiden elävän herroiksi.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:44"]
En nyt sanoisi köyhäksi jos saa n. 500e opintotuki/asumislisä + 300 e opintolaina + töistä saa tienata olikohan 660e. = 1460e / kk
Mitäs se työttömillä olikaan.... 520e + 300e jos sattuu jostai töitä saamaan.
[/quote]
Unohdit hienosti että työtön saa minimissään tuon 520e + ASUMISLISÄN + tehdä sen 300e kuussa. Eikä se opiskelijallekaan ole itsestään selvyys että osa-aikatöitä löytyy, pässi!
Olen perheellinen ammattikorkeakoulussa opiskeleva. Yhteiskunta tukee opintojani 0 € /kk. Tukikuukaudet täynnä aikaisemmasta opintotaustasta johtuen. Muihin tukiin en ole oikeutettu. Päivähoitokulut n. 600 €\kk. Että näin hyvin tuet jakaantuu...