Minä olen menettänyt luottotietoni ja nyt yritin päivittää työttömäksi jäätyäni perheemme puhelinliittymät edullisempiin
Eipäs onnistunut Telialla. Kalliimmaksi saisin päivittää oma Teliassa, mutta edullisemmaksi en. Kun soitin, asiakaspalvelija sanoi että minun täytyy kilpailuttaa liittymät muilla ja sitten he tekevät vastatarjouksen.
Mutta enhän minä saa kilpailutettua mitään kun ei ole luottotietoja.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Prepaidilla saat 29.90e/kk rajattoman netin + lähes rajattomat viestit ja puhelut (5000kpl ja 5000min)
Elisa prepaid siis kyseessä. Elisa taitaa kyllä avata ihan normiliittymiäkin luottotiedottomille, niissä on sitten vaan laskutus etukäteen.
Tällaista tietoa löytyi:
Puhelinliittymän vakuusmaksu luottotiedottomalle
Yleensä luottotiedottoman pitää maksaa operaattorille vakuusmaksu saadakseen puhelinliittymän käyttöönsä. Vakuusmaksujen käytäntö vaihtelee operaattoreiden välillä.
Kun henkilö menee hankkimaan itselleen liittymää, käytännössä asia menee seuraavanlaisesti. Kun liittymästä on tehty tilauspyyntö, sen jälkeen operaattori tekee luottotietotarkastuksen kartoittaakseen asiakkaan maksukykyä. Mikäli operaattori saa tiedon, että henkilö on menettänyt luottotietonsa, yleinen käytäntö on periä asiakkaalta vakuusmaksu. Vakuusmaksun tarkoitus on kattaa mahdollisesti maksamatta jäävät laskut, sillä maksukyvyttömäksi todettu, luottotiedoton henkilö on operaattoreille valitettavasti melko riskialtis asiakas. Vakuusmaksu on operaattoreiden itse määrittämä tapa toimia ja siksi eri operaattorit voivat toimia vakuusmaksun suhteen eri tavoin. Laissa ei ole säädetty vakuusmaksusta luottotiedottomille. Kuitenkin kun operaattorit ovat yksityisiä toimijoita, heillä on täysi oikeus vakuusmaksu pyytää.
Käytännössä vakuusmaksu on siis rahasumma, joka luottotiedottoman tulee maksaa operaattorille liittymää avatessaan. Mikäli asiakas hoitaa puhelinlaskunsa mallikkaasti, tämän vakuuden saa yleensä kokonaisuudessaan takaisin joko ennalta sovitun määräajan umpeutuessa tai viimeistään liittymäsopimuksen päättyessä. Jos liittymän kylkeen ostetaan laite – yleensä puhelin -, yleinen käytäntö on, että vakuus palautetaan kun laitteesta on maksettu puolet tai muu ennalta sovittu osuus laitteen hinnasta. Oli tilanne mikä tahansa, niin vakuuden palauttamisen kannalta aina ensisijaisen tärkeää on se, että laskut ja muut mahdolliset maksut on hoidettu ajallaan sovitusti.
Minä soitin Telialle ja kerroin haluavani irtisanoa kanavapaketteja (ei määräaikaisia) kun ei niitä tule katseltua. Käski minun hoitaa asian itse mobiilissa. Yritin monta kertaa, eikä onnistunut. Soitin uudestaan, eivät irtisanoneet sopimuksia vieläkään vaan mussuttivat selaimesta. Miten vaikeaa voi asiakaspalvelijalle palvella asiakasta.
Ai niin, ja myivät kaksi nettiä päällekkäin huoneistooni, vahingossa. Ei saanut toista irtisanottua, vaan kevääseen 22 on maksettava kahdesta laajakaistasta, yhteensä lähes 100€.
Itseltä Telia kyselee isoa summaa vaikka koskaan en ole palvelua heille avannut. 2x olin yhteydessä ja sanoin että sulkekaa koska en ole itse avannut ikinään liittymää. Aina ollut Elisa tai DNA.
Ärsyttää oli lasku noin 165€ , pyysin heitä sulkemaan kun oli vain 30e mutta ei. Minusta tässä on rikottu lakia.
Minä voin vannoa käsi Raamatulla että itse en ole koskaan avannut koska yksi liittymä aina ollut käytössä.
He lupasivat korjata asian niin arvatkaapa mitä laskutus jatkuu minne lie laskut menee kun en ole saanut niitä. Ihan paska pulju.
Vierailija kirjoitti:
Luottotietojen menetys
Ei osamaksuja
Ei uutta puhelinliittymää kuin ehkä puolison nimellä. Prepaidin saa.
Ei opintolainaa ja lainoja
Ei luottokorttia
Vuokra - asunnon saanti hankalaa kuin ehkä kunnalliselta jossa sielläkin saa jotain määräaikaissopimuksiaEi kannata menettää luottotietoja[/quote
Lisätään
Ei vapaaehtoisia vakuutuksia (esim. koti-, henkilö-, kaskovakuututus). Liikennevakuutuksen (lakisääteinen) saa maksamalla vuoden vakuutusmaksun etukäteen.
massimies kirjoitti:
Moi on halpa
Minusta moi ei myöskään kysele luottotietojen perään. Ei ainakaan silloin kun aloittivat, en toki tiedä, ovatko aloittaneet sen jälkeen.
Ota selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ne nyt maksaa?
Mulla sama juttu mutta asiakkuus elisalla. Onnistuu vaihto molempiin suuntiin.44.90€/liittymä. Rajaton netti. Liittymiä on 3.
Ihan sikahinta kyllä! Eipä ihmekään, että eivät noin vain ala vaihtamaan halvempaan kun hyvät rahat saavat teiltä nyt.
N. 25e / liittymä on normisumma nykyään. Joskus jotain määräaikaisia tarjouksia, jolloin pääsee 20 euron pintaan.
Ai mistä saa rajattoman 5g liittymän 25€:lla?
5geellä ei tee kyllä yhtään mitään, puolisolla se. Maksat vaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottotietojen menetys
Ei osamaksuja
Ei uutta puhelinliittymää kuin ehkä puolison nimellä. Prepaidin saa.
Ei opintolainaa ja lainoja
Ei luottokorttia
Vuokra - asunnon saanti hankalaa kuin ehkä kunnalliselta jossa sielläkin saa jotain määräaikaissopimuksiaEi kannata menettää luottotietoja[/quote
Lisätään
Ei vapaaehtoisia vakuutuksia (esim. koti-, henkilö-, kaskovakuututus). Liikennevakuutuksen (lakisääteinen) saa maksamalla vuoden vakuutusmaksun etukäteen.
No niin... Puhelinliittymän saa ainakin Elisalta, ja vakuutusmaksunkin tarvitsee vain jos haluaa että voi soitella maksullisiin numeroihin (esim. VR:n vessat xD) tms. Mutta itse liittymän saa normaalisti laskulle. Opintolainan saa (ainakin s-pankista sai), ja valtiohan takaa tuon, että mikä ettei saisi. Liikennevakuutuksen saa myös osissa (op pohjolasta). Kaskoakin tarjottiin, enpä ottanut, mutta varmaan senkin olisi saanut.
Näissä viesteissä on vähän sellaista syyllistämisen ja pelonlietsonnan makua. Ei kai kukaan huvikseen niitä luottotietoja menetä, ja ihan tarpeeksi on taakkaa siinäkin tilanteessa missä kukin nyt onkin.
Ja muistakaa. Jos on velkoja oikeasti kovilla koroilla, ulosotto on apu ja etu, kannattaa saada ne sinne. Ja jokatapauksessa kannattaa kysyä paikallisesta velkaneuvonnasta apua, jos ei vielä ole kysynyt, joskus asiat järjestyvät, ja ainakin paine hellittää, kun pääsee setvimään jonkun kanssa, joka näistä tietää.
Tuonhan voi helposti muuttaa netissä, kun kirjautuu sisään Telian sivuille.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään onnistu ilman luottotietoja. Minulla on prepaid ollut vuosikaudet tämän takia.
Onnistuupa, mutta prepaid voi silti olla halvimmasta päästä kun sen valitsee oikein.
Vierailija kirjoitti:
Telia on ihan supi surkea liittymä! Aina jotain huoltokatkoksia ja netti ei pelitä kuin kaupungeissa.
Suosittelen DNA:n 4G Rajaton Prepaid liittymää, jossa on päivämaksu (sis. puhelut, viestit ja netin) 0,89€ (x32 = n. 28€) tai jos asuu maalla niin Elisa Saunalahti Prepaid on parempi vaihtoehto (n. 27€/kk)
MOI on toki halvin (n. 18€/kk sis. 4G netti, puhelut ja viestit), mutta epäilen ettei sitä saa, jos on luottotiedot menneet.
Riippuu paikkakunnasta. Meidän mökillä toimii ainoastaan Telian netti hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Telia on ihan supi surkea liittymä! Aina jotain huoltokatkoksia ja netti ei pelitä kuin kaupungeissa.
Suosittelen DNA:n 4G Rajaton Prepaid liittymää, jossa on päivämaksu (sis. puhelut, viestit ja netin) 0,89€ (x32 = n. 28€) tai jos asuu maalla niin Elisa Saunalahti Prepaid on parempi vaihtoehto (n. 27€/kk)
MOI on toki halvin (n. 18€/kk sis. 4G netti, puhelut ja viestit), mutta epäilen ettei sitä saa, jos on luottotiedot menneet.
Paitsi, että jos hankkii DNA:n super prepaidin ja lataa sitä vain tarjousviikoilla (saldoon tulee 25% kaupan päälle), sen kuukauden veteleekin jo alle kahdella kympillä, puhelut ja netit.
Olisi kiinnostavaa tietää mitä kuluttaja-asiamies sanoisi tästä apn ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Itseltä Telia kyselee isoa summaa vaikka koskaan en ole palvelua heille avannut. 2x olin yhteydessä ja sanoin että sulkekaa koska en ole itse avannut ikinään liittymää. Aina ollut Elisa tai DNA.
Ärsyttää oli lasku noin 165€ , pyysin heitä sulkemaan kun oli vain 30e mutta ei. Minusta tässä on rikottu lakia.
Minä voin vannoa käsi Raamatulla että itse en ole koskaan avannut koska yksi liittymä aina ollut käytössä.He lupasivat korjata asian niin arvatkaapa mitä laskutus jatkuu minne lie laskut menee kun en ole saanut niitä. Ihan paska pulju.
Kuluttajaviranomaiselle tämä juttu ja äkkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ne nyt maksaa?
Mulla sama juttu mutta asiakkuus elisalla. Onnistuu vaihto molempiin suuntiin.44.90€/liittymä. Rajaton netti. Liittymiä on 3.
Ihan sikahinta kyllä! Eipä ihmekään, että eivät noin vain ala vaihtamaan halvempaan kun hyvät rahat saavat teiltä nyt.
N. 25e / liittymä on normisumma nykyään. Joskus jotain määräaikaisia tarjouksia, jolloin pääsee 20 euron pintaan.
Ai mistä saa rajattoman 5g liittymän 25€:lla?
5geellä ei tee kyllä yhtään mitään, puolisolla se. Maksat vaan enemmän.
Perus käyttäjien ja useimpien seniori käyttäjien osata juuri noin. Jotkut raskaitten netiohjelmien pyörittäjät ja nettipelien pelaajat siitä kyllä hyötyvät. Samoin useamman hevikäyttäjän wifipurkissa se voi olla paikallaan.
4G liittymässäkin on tehoa rutkasti yli tarpeen useimmille ja sen saa halvemmalla. Puhelin myyjien kanssa saa vaan vääntää, että suostuvat tekemään 4G liittymästä tarjouksen. 5G:tä vaan tyrkyttävät. Mutta aina se lopulta on onnistunut, nyt 17.90 rajaton 4G. Varkkokaupoissakaan ei 4G ole useinkaan tarjolla. Ihan hyödytön kun ei se 5G täällä haja-asutusalueella edes toimi.
Moilla oli 6 gigaa ja rajattomat puhelut 13e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Minä soitin Telialle ja kerroin haluavani irtisanoa kanavapaketteja (ei määräaikaisia) kun ei niitä tule katseltua. Käski minun hoitaa asian itse mobiilissa. Yritin monta kertaa, eikä onnistunut. Soitin uudestaan, eivät irtisanoneet sopimuksia vieläkään vaan mussuttivat selaimesta. Miten vaikeaa voi asiakaspalvelijalle palvella asiakasta.
Ai niin, ja myivät kaksi nettiä päällekkäin huoneistooni, vahingossa. Ei saanut toista irtisanottua, vaan kevääseen 22 on maksettava kahdesta laajakaistasta, yhteensä lähes 100€.
Pystyyköhän samaan huoneistoon edes toimittamaan kahta laajakaistaa? Ottaisin yhteyttä kuluttajaneuvojaan www.kkv.fi
Vierailija kirjoitti:
Mulla prepaid koska luottotiedot menneet. Parin kuukauden päästä luottotietoni puhdistuvat, mutta prepaidin aion pitää. Ei soittele puhelinmyyjät eikä muutkaan ei toivotut. Numeron tietävät vain ne joille olen sen antanut.
Eikö tuu kalliimmaksi ?
Kyllä asunnon saa kunnalta vaikka loppuelämäkseen, siihen ei luotot vaikuta. KAS asunnot ottaa tuplana vakuuden ja niille käy myös Kelan maksusitoumus niin kuin kunnillekin.