Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko saada asumistukea jos tulot ovat 4000 e/kk?

Vierailija
18.02.2014 |

Mulla on kaksi lasta ja asun Helsingin keskustassa. Vuokra on 1500, joten käteen ei jää juuri mitään. Voiko näillä tuloilla saada asumistukea?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tuloistasi noin 2500e pois niin siten voit hakea asumistukea!

Vierailija
22/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:33"]

Joo eipä sulla ole muuta vaihtoehtoa, jos haluat pitää kynsin hampain kiinni kantakaupunkilaisuudesta. Mulle ei ole kyl auennut että mitä erityistä on kantakaupunkilaisuudessa? Ehkä se on maalta muuttaneille jonkinlainen status. Itse olen muuttanut lähiöön maalaisia karkuun.

t. Viidennen polven stadilainen

[/quote] No jokaisella ihmisellä lienee jonkinlainen ideaali siitä miten haluaa asua. Joillekin se on maaseudun rauha, joillekin iso omakotitalo järven rannalla, joillekin lähiö, joillekin kantakaupunki. Mä vain tykkään siitä kun kaikki mieleiseni asiat ovat nenän alla silloin kun avaan kotioven. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain mietin...

Mietin, että miten ulkona tämän yhteiskunnan systeemeistä pitää aikuisen ihmisen olla, että voi edes esittää ap:n kysymyksen??????

Vierailija
24/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siis kaksi lasta. Et puhu mitään miehestä eli olet yh ja saat korotettua lapsilisää ja lasten isältä elatusmaksut tai yhteiskunnalta elatustukea. Nämä siis palkan päälle. Oletko laskenut nämä verottomat tuet mukaan tuloihisi? Olet todella ahne, jos vielä hyvien tulojen päälle pitäisi saada asumistukea. Vaikka kuinka haluaisit asua keskustassa, niin rahojen riittämisen vuoksi keskustan ulkopuolella asuminen on järkevää. Ja osaatko muuten hallita rahavarojasi? Tiedätkö, minhin rahasi kuluvat? Pidä kirjaa muutama kuukausi, niin taloutesi kokonaiskuva alkaa ehkä kirkastua itsellesikin.

Vierailija
25/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkää ihan rauhassa, mutta samalla sinun tulisi tykätä siitä ettet voi sekä syödä pullaa että säästää sitä samaan aikaan. Ts jostakin on luovuttava jotakin saadakseen. Ja sinä luovut siitä että on varaa muuhunkin kuin maksa akatto pään päällä, lykkyä pyttyyn vaan. Mutta ei sitä elämiseksi voi kyllä kutsua ettei muuhun sitten varaa olekaan.

Ja ennenkaikkea siedä ja kestä ja hyväksy se sitten marisematta mistään ikävästä mitä se valintasi sinulle ja lapsillesi aiheuttaa. Ja kyllä tosiaankin aiheuttaa jos kerta keskipalkkaisena maksat 1500e/kk katosta pään päällä, urpelon hommaa.

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:33"]

Joo eipä sulla ole muuta vaihtoehtoa, jos haluat pitää kynsin hampain kiinni kantakaupunkilaisuudesta. Mulle ei ole kyl auennut että mitä erityistä on kantakaupunkilaisuudessa? Ehkä se on maalta muuttaneille jonkinlainen status. Itse olen muuttanut lähiöön maalaisia karkuun.

t. Viidennen polven stadilainen

[/quote] No jokaisella ihmisellä lienee jonkinlainen ideaali siitä miten haluaa asua. Joillekin se on maaseudun rauha, joillekin iso omakotitalo järven rannalla, joillekin lähiö, joillekin kantakaupunki. Mä vain tykkään siitä kun kaikki mieleiseni asiat ovat nenän alla silloin kun avaan kotioven. 

[/quote]

Vierailija
26/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä (ap) en ole ollut kelan kanssa tekemisissä tällaisissa jutuissa. En ole koskaan hakenut asumistukea, joten en tiedä tulorajoista enkä siitä, otetaanko asunnon hinta jotenkin huomioon näissä laskelmissa tai kuukaudessa pakollisten laskujen jälkeen käteen jäävä summa. Pahoittelen mustaa aukkoa tietämyksessäni, mutta onneksi olen nyt tältä osin viisaampi.

Totta, Helsingin kallis vuorataso harmittaa, mutta ei niin paljon ettenkö valitsisi kuitenkin asumista alueella jossa haluan asua. Oon asunut niin paljon muualla kuin keskustassa, että tiedän ettei sellainen asuminen tee minua onnelliseksi. Kokemusta on myös omakotiasumisesta ja maalla asumisesta. Tää on vaan mun juttuni. Ehkäpä aloitan jonkun sivutyön, jotta käyttörahaa jää vähän enemmän. 

Vierailija
27/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen määrän laskeminen on aika monimutkainen prosessi.

Asunnon sallittu maksimikoko määräytyy perheen koon mukaan. 3-henkiselle perheelle "sallitaan" 77 neliötä, ja jos haluaa asua isommassa asunnossa, lisäneliöt on maksettava itse. Lisäksi on asunnon iän ja asuinpaikkakunnan mukaan määräytyvät "kohtuulliset asumiskulut" eli millainen neliövuokra hyväksytään. Jos asunnon neliövuokra on tätä rajaa korkeampi, erotus menee omavastuun piikkiin. Näillä spekseillä saadaan selville, kuinka suuri osa asunnon vuokrasta ylipäänsä on sellaista, johon on mahdollista saada tukea. Esimerkiksi 3-henkinen perhe asuu 85 neliön asunnossa, jonka vuokra on 15e/m2 eli yhteensä 1275 euroa kuussa. Perheelle "sallittu" neliömäärä on kuitenkin vain 77 euroa ja taulukosta katsotaan, että kyseisessä kunnassa kyseisen ikäisen asunnon maksimivuokra on 10e/m2, siispä Kelan hyväksymä vuokra on 770 euroa kuussa.

Sitten tarkastellaan perheen tuloja suhteutettuna perheen kokoon. Tulorajat vaihtelevat kunnittain. Tietyn rajan alittavilla tuloilla saa maksimituen, ja kun tulot ylittävät tietyn rajan, tukea ei tule ollenkaan. 3-henkisen perheen tuloraja on edullisimmissa kunnissa 2730 euroa kuussa ja Helsingissä 3345 euroa kuussa. Tulotaso määrittelee, kuinka suuri on perheen omavastuu. Perhe siis maksaa itse koko sen vuokran, joka ylittää Kelan määrittelemän maksimivuokran, ja lisäksi tietyn omavastuuosuuden Kelan hyväksymästä vuokrasta.

Mutta laskureilla tosiaan selviää.

Vierailija
28/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi  tulla sinulle yllätyksenä, mutta ei "näiden juttujen" kanssa tarvitsekaan olla erityisemmin tekemisissä jotta ne tietäisi, täytyy vain seurata aikaansa, uutisia, lukea lehtiä, ylipäänsä yleissivistää itseään.

Eli en ole minäkään ollut "tekemisissä" asumistukijuttujen kanssa, mutta ihan jo maalaisjärkeni sanoo, uutiset ym lisäksi, sen että 4000e tuloilla ei todellakaan ole asiaa asumistukiluukulle.

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:43"]

No, mä (ap) en ole ollut kelan kanssa tekemisissä tällaisissa jutuissa. En ole koskaan hakenut asumistukea, joten en tiedä tulorajoista enkä siitä, otetaanko asunnon hinta jotenkin huomioon näissä laskelmissa tai kuukaudessa pakollisten laskujen jälkeen käteen jäävä summa. Pahoittelen mustaa aukkoa tietämyksessäni, mutta onneksi olen nyt tältä osin viisaampi.

Totta, Helsingin kallis vuorataso harmittaa, mutta ei niin paljon ettenkö valitsisi kuitenkin asumista alueella jossa haluan asua. Oon asunut niin paljon muualla kuin keskustassa, että tiedän ettei sellainen asuminen tee minua onnelliseksi. Kokemusta on myös omakotiasumisesta ja maalla asumisesta. Tää on vaan mun juttuni. Ehkäpä aloitan jonkun sivutyön, jotta käyttörahaa jää vähän enemmän. 

[/quote]

Vierailija
29/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:46"]

Asumistuen määrän laskeminen on aika monimutkainen prosessi.

Asunnon sallittu maksimikoko määräytyy perheen koon mukaan. 3-henkiselle perheelle "sallitaan" 77 neliötä, ja jos haluaa asua isommassa asunnossa, lisäneliöt on maksettava itse. Lisäksi on asunnon iän ja asuinpaikkakunnan mukaan määräytyvät "kohtuulliset asumiskulut" eli millainen neliövuokra hyväksytään. Jos asunnon neliövuokra on tätä rajaa korkeampi, erotus menee omavastuun piikkiin. Näillä spekseillä saadaan selville, kuinka suuri osa asunnon vuokrasta ylipäänsä on sellaista, johon on mahdollista saada tukea. Esimerkiksi 3-henkinen perhe asuu 85 neliön asunnossa, jonka vuokra on 15e/m2 eli yhteensä 1275 euroa kuussa. Perheelle "sallittu" neliömäärä on kuitenkin vain 77 euroa ja taulukosta katsotaan, että kyseisessä kunnassa kyseisen ikäisen asunnon maksimivuokra on 10e/m2, siispä Kelan hyväksymä vuokra on 770 euroa kuussa.

Sitten tarkastellaan perheen tuloja suhteutettuna perheen kokoon. Tulorajat vaihtelevat kunnittain. Tietyn rajan alittavilla tuloilla saa maksimituen, ja kun tulot ylittävät tietyn rajan, tukea ei tule ollenkaan. 3-henkisen perheen tuloraja on edullisimmissa kunnissa 2730 euroa kuussa ja Helsingissä 3345 euroa kuussa. Tulotaso määrittelee, kuinka suuri on perheen omavastuu. Perhe siis maksaa itse koko sen vuokran, joka ylittää Kelan määrittelemän maksimivuokran, ja lisäksi tietyn omavastuuosuuden Kelan hyväksymästä vuokrasta.

Mutta laskureilla tosiaan selviää.

[/quote] Kiitos hyvästä selvityksestä! :) -Ap

Vierailija
30/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen sitä mieltä, että ap:lle kuuluu vuokratuki. Maksetaanhan me veronmaksajat kenraaleidenkin yli 3000 €:n vuokrista 50% vuokratukea! Mikä siinä on, ettei vastaava tuki kuuluisi vähävaraisemmalle ap:lle?!?

...vai eletäänkö me uudessa uljaassa maailmassa, jossa toiset on tasa-arvoisempia kuin toiset...?

Vierailija
31/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:47"]

Tämä voi  tulla sinulle yllätyksenä, mutta ei "näiden juttujen" kanssa tarvitsekaan olla erityisemmin tekemisissä jotta ne tietäisi, täytyy vain seurata aikaansa, uutisia, lukea lehtiä, ylipäänsä yleissivistää itseään.

Eli en ole minäkään ollut "tekemisissä" asumistukijuttujen kanssa, mutta ihan jo maalaisjärkeni sanoo, uutiset ym lisäksi, sen että 4000e tuloilla ei todellakaan ole asiaa asumistukiluukulle.

Olen jo pahoitellut mustaa aukkoa tietämyksessäni. En tiedä mitä muuta mun pitäisi tehdä. Ilmeisesti olen ansainnut hirttotuomion kun oon niin tyhmä.. :) -Ap

Vierailija
32/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:18"]

Mulla on kaksi lasta ja asun Helsingin keskustassa. Vuokra on 1500, joten käteen ei jää juuri mitään. Voiko näillä tuloilla saada asumistukea?

[/quote]

voi! mä asun westendissä 200 neliön kämpässä ja sosku piffaa vielä bemarinkin että pääsen viemään lapsia neuvolaan. Kyllä on suomalainen vieraantunut köyhyyden käsitteestä, jos ap on tosissaan.

Vierailija
33/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ihmettelin koska asia on mielestäni senlaatuinen että se tulisi tietää/tajuta jos on aikuinen luku-ja kuulotaitoinen ihminen tässä informaatioähkyisessä maailmassa. Aika paljon kun kuitenkin puhutaan mm työssäkävistä köyhistä (ei, 4000e tuloilla ei sellaiseksi luokitella) eli 2 työssäkäyvän aikuisen+lasten perheistä joissa ei tulot riitä kuin nippanappa asumiseen ja ruokaan tai ei kunnolla niihinkään, työttömistä yms.yms.

Enkä ole hirttosilmukkaa kaulaasi laittamassa.

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:47"]

Olen jo pahoitellut mustaa aukkoa tietämyksessäni. En tiedä mitä muuta mun pitäisi tehdä. Ilmeisesti olen ansainnut hirttotuomion kun oon niin tyhmä.. :) -Ap

[/quote]

Vierailija
34/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:18"]

[/quote]

voi! mä asun westendissä 200 neliön kämpässä ja sosku piffaa vielä bemarinkin että pääsen viemään lapsia neuvolaan. Kyllä on suomalainen vieraantunut köyhyyden käsitteestä, jos ap on tosissaan.

[/quote]

No en toki pidä itseäni köyhänä. Käteen ei jää juurikaan asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen, eli siinä mielessä voisi sanoa etten ole mikään varakaskaan. Maalla olisin varakkaampi, mutta haluan elää siellä missä olen onnellinen ja tyytyväinen siitäkin huolimatta ettei pankkitilin saldo päätä huimaa. -Ap

Vierailija
35/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän, miksi ap haluaa lisää rahaa! Keskikaupungilla on kaikki houkutukset ihan ulko-oven vieressä. Kahvilat, baarit, putiikit, teatterit ym. ym.  Ei ihme, ettei rahat riitä.

Vierailija
36/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:55"]

Kunhan ihmettelin koska asia on mielestäni senlaatuinen että se tulisi tietää/tajuta jos on aikuinen luku-ja kuulotaitoinen ihminen tässä informaatioähkyisessä maailmassa. Aika paljon kun kuitenkin puhutaan mm työssäkävistä köyhistä (ei, 4000e tuloilla ei sellaiseksi luokitella) eli 2 työssäkäyvän aikuisen+lasten perheistä joissa ei tulot riitä kuin nippanappa asumiseen ja ruokaan tai ei kunnolla niihinkään, työttömistä yms.yms.

No edelleenkin pahoittelen tietämättömyyttäni. En tiedä mitä muuta voin tehdä. Toisaalta kai kiva, että uskallan kysyä ja oppia sitä kautta?

Vierailija
37/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi, mutta jos olet jossakin valtion virassa, niin eiköhän ne maksa koko vuokran noin pienituloiselle, kun kerran pomoillekin vuokranmaksu-apua jaetaan.

Vierailija
38/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa seurassa yleensä liikut kun olet onnistunut vieraantumaan normaalin palkansaajan arjesta noin kauas? Itse väitän, että harvassa on ne lapsiperheet missä käteen jää vielä jotain pakollisten menojen jälkeen. Puhumattakaan yksinhuoltajista.

Etkö seuraa mediaa lainkaan? En voi mitään mutten kertakaikkiaan pysty käsittämään että joku elää elämää noin irtautuneena yhteiskunnan realiteeteista.

Vierailija
39/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa seurassa yleensä liikut kun olet onnistunut vieraantumaan normaalin palkansaajan arjesta noin kauas? Itse väitän, että harvassa on ne lapsiperheet missä käteen jää vielä jotain pakollisten menojen jälkeen. Puhumattakaan yksinhuoltajista.

Etkö seuraa mediaa lainkaan? En voi mitään mutten kertakaikkiaan pysty käsittämään että joku elää elämää noin irtautuneena yhteiskunnan realiteeteista.

Vierailija
40/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko laskenut, minkä kokoisen asuntolainan saisit tuolla 1500e/kk? Menisi edes osa tuosta summasta omaan taskuun... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän