Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko saada asumistukea jos tulot ovat 4000 e/kk?

Vierailija
18.02.2014 |

Mulla on kaksi lasta ja asun Helsingin keskustassa. Vuokra on 1500, joten käteen ei jää juuri mitään. Voiko näillä tuloilla saada asumistukea?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 14:04"]

Minkälaisessa seurassa yleensä liikut kun olet onnistunut vieraantumaan normaalin palkansaajan arjesta noin kauas? Itse väitän, että harvassa on ne lapsiperheet missä käteen jää vielä jotain pakollisten menojen jälkeen. Puhumattakaan yksinhuoltajista.

Etkö seuraa mediaa lainkaan? En voi mitään mutten kertakaikkiaan pysty käsittämään että joku elää elämää noin irtautuneena yhteiskunnan realiteeteista.

[/quote]

Pahoittelen sinullekin mustaa aukkoa tietämyksessäni. Asumistukien määräytyminen oli minulle täysin vieras asia, mutta nyt olen jo viisaampi. 

Vierailija
42/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 14:06"]

Ootko laskenut, minkä kokoisen asuntolainan saisit tuolla 1500e/kk? Menisi edes osa tuosta summasta omaan taskuun... 

[/quote]

Olen selvittänyt asian. Ei ole valitettavasti mitään mahdollisuuksia ottaa niin isoa pankkilainaa jolla saisi kantakaupungista kolmion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti vähätuloisena suututtaa ja jopa loukkaa tää aloitus. Kuinka ahneita voikaan ihmiset olla?

Vierailija
44/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käteen. Edes kaikki työttömät eivät saa asumistukea. Mieheni tienaa vartijana just ja just sen 1500 kuussa, yleensä alle. Minä en saa sen takia asumistukea. Suututtaa tommoset. Muuta vaikka Vantaalle tai Keravalle.

Vierailija
45/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:18"]

Mulla on kaksi lasta ja asun Helsingin keskustassa. Vuokra on 1500, joten käteen ei jää juuri mitään. Voiko näillä tuloilla saada asumistukea?

[/quote]

voi! mä asun westendissä 200 neliön kämpässä ja sosku piffaa vielä bemarinkin että pääsen viemään lapsia neuvolaan. Kyllä on suomalainen vieraantunut köyhyyden käsitteestä, jos ap on tosissaan.

[/quote]

No en toki pidä itseäni köyhänä. Käteen ei jää juurikaan asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen, eli siinä mielessä voisi sanoa etten ole mikään varakaskaan. Maalla olisin varakkaampi, mutta haluan elää siellä missä olen onnellinen ja tyytyväinen siitäkin huolimatta ettei pankkitilin saldo päätä huimaa. -Ap

[/quote]

Olisihan se mukava, jos Kela maksaisi laskut ja ruuat, niin itse voisi laittaa niihin menevät laskut säästöön. Voisiko Kela maksaa mulle vielä kesämökin kun jotenkin tuntuu, että sellainen olisi kauhean kiva, mutta ei millään ilkeäisi omasta pussista maksaa?

Vierailija
46/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:22"]

Hanki aivot. Ja sitten se pienempivuokrainen koti. Toisaalta, aika idiootti pitääkin olla, että suostuu maksamaan tuollaista vuokraa oman sijasta.

Terv.15km sinne Hgin keskustaan ja omaa perhekokoista kotia maksetaan 1000e/kk ja se on kokonaan maksettu n.8v kuluttua kun olen 44v.

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:18"]

[/quote]

[/quote]

Aika idiootti saa olla, että asuu jossain missä ei halua, vaikka olisi varaa ja väittää sitä viisaaksi ratkaisuksi :D

Luuletteko, että korot pysyvät ikuisesti alhaisina? Meillä ei rehellisesti ole varaa ostaa täältä ytimestä tällaista asuntoa, jossa nyt asun mieheni ja kahden lapsemme kanssa. Tai, no, olisihan meillä varaa se näillä koroilla ostaa, mutta ainoastaan typerykset jättävät oppimatta edellisten sukupolvien virheistä ja tekevät taloudelleen liian kevyen stressitestin. Asunto on kyettävä maksamaan, vaikka kumpikin jäisi työttömäksi/sairastuisi ja korot silti nousisivat 10%. Jos näin käy, me emme menetä kotiamme. Entä te?

Ja otetaan huomioon, etteivät kaikki edes saa asuntolainaa, tai erotus oman ja vuokra-asunnon välillä olisi huikea halvoillakin koroilla...

Meidän mielestämme olisi sitä paitsi hirvittävää joutua asumaan tuollaisella sijainnilla, joten olemme äärimmäisen tyytyväisiä tilanteeseemme. Omaisuutta meillä kuitenkin kertyy muilla keinoin, esim. asuntosijoittamisen kautta. Sanoisin siis, että melko tökeröä käydä haukkumaan muiden valintoja vain siksi, että itse arvostaa eri asioita.

Ap:n tilanteeseen vastaisin, että jokainen asuu siellä missä on varaa asua. Asumistukea et saisi tarpeeksi tuolle vuokralle, vaikka tulosi olisivat pienemmätkin...

Vierailija
47/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 14:13"]

Järki käteen. Edes kaikki työttömät eivät saa asumistukea. Mieheni tienaa vartijana just ja just sen 1500 kuussa, yleensä alle. Minä en saa sen takia asumistukea. Suututtaa tommoset. Muuta vaikka Vantaalle tai Keravalle.

[/quote]

Ei ole syytä suuttua. En ole vaatimassa itselleni mitään. Tiedustelin vaan asiaa, josta minulla ei ollut tietoa. Maalla asuvilla pienituloisilla ja kaupungissa asuvilla keskituloisilla kun jää aika yleisesti yhtä vähän käteen kuussa. No mutta tuosta yhdestä vastauksesta selvisikin, että asumistukia arvioitaessa Helsingissä tulot saavat olla isommat kuin maalla. 

Vierailija
48/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienaan n. 5200 kk 4 lapsen yh ja tingimme asuin paikasta niin ei tarvii valittaa ja hyvin jää rahaa toki mebotkin ovat sen mukaiset mutta kaikki on suhteellista..

Vierailija
49/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olisihan se mukava, jos Kela maksaisi laskut ja ruuat, niin itse voisi laittaa niihin menevät laskut säästöön. Voisiko Kela maksaa mulle vielä kesämökin kun jotenkin tuntuu, että sellainen olisi kauhean kiva, mutta ei millään ilkeäisi omasta pussista maksaa?

[/quote]

Mä en ole missään kohtaa toivonut, että kela maksaisi mun ruokiani tai kesämökkejäni tai mitään muutakaan. Mun kotini on Helsingin kantakaupungissa, ja tiedustelin ihan asiallisesti asumistukien myöntöperusteita. Asia tuli hyvin selväksi, eikä mulla ole asiassa mitään valitettavaa. 

Vierailija
50/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku ap:n kaltainen tollo voi ansaita 4 donaa kuukaudessa....

Vierailija
51/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken varmaa kruunaa glitterit silmäripsissä ja roikkuvat irtoripset...

Vierailija
52/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin joskus vuosia sitten Turun keskustassa 32-neliön yksiössä, vuokra oli 400 e kuussa ja ansaitsin nettona peräti n. 1000 e kuussa, en siltikään saanut asumistukea.

Vierailija
53/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:21"]Ei täältä kantakaupungista saa halvempia asuntoja. Haluan asua just täällä, joten kärvistelen ennemmin köyhänä kuin muutan johonkin kauemmas.

[/quote]

Itsepä sen sanoit - kärvistelet ennemmi köyhänä. Case closed.

Vierailija
54/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:21"]Ei täältä kantakaupungista saa halvempia asuntoja. Haluan asua just täällä, joten kärvistelen ennemmin köyhänä kuin muutan johonkin kauemmas.

[/quote]

Itsepä sen sanoit - kärvistelet ennemmi köyhänä. Case closed.

[/quote]

No niin just. Pistetään vain tuo köyhänä lainausmerkkeihin, eli "köyhänä". En pidä itseäni köyhänä, mutta fakta on, että keskusta-asumisessa ei jää noilla tuloilla paljon rahaa käteen. Ja ennen kuin joko taas repii pelihousunsa: En valita. :) Rakastan asua keskustassa. Tämä oli vaan puhdas tiedustelu, ei lainkaan vaatimus että mun pitäisi saada asumistukea.

Virittelen tässä nyt tosiaan joitain sivutöitä, niin jää sitten enemmän käyttörahaa. 

Vierailija
55/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin perhe muuttaisi heti kantakaupunkiin jos olisi varaa. Eipä ole tullut mieleen että huutaisi yhteiskuntaa apuun vaan olemme tyytyneet asumaan Vantaalla.

Vierailija
56/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 14:36"]

Miten joku ap:n kaltainen tollo voi ansaita 4 donaa kuukaudessa....

[/quote]

Tollous on suhteellista. Henkilökohtaisesti pidän suurempana tolloutena sitä, että joku nimittelee toisia ihmisiä tolloksi. 

Vierailija
57/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 14:52"]

Meidänkin perhe muuttaisi heti kantakaupunkiin jos olisi varaa. Eipä ole tullut mieleen että huutaisi yhteiskuntaa apuun vaan olemme tyytyneet asumaan Vantaalla.

[/quote]

Ei munkaan tulisi mieleeni huutaa yhteiskuntaa apuun. Tiedustelin vaan, onko kellään tietoa kelan asumistukirajoista. 

Mä en missään nimessä muuttaisi Vantaalle, en sittenkään vaikka käteeni jäisi 1000 euroa enemmän kuin nyt. Nää on niitä valintoja. Toisille on asuinympäristö tärkeämpi kuin suurempi pankkitilin saldo. Mä oon koko ikäni halunnut asua kantakaupungissa, ja nyt kun unelmani on totta, en kyllä luovu siitä. Käyttörahaa on nyt huomattavasti vähemmän kuin maalla asuessa, mutta tämä on valintani. Ihmisen on tehtävä valintoja, jotka tekevät hänet tyytyväiseksi. Tämä tekee minut, vantaa tekee sinut. Erilaisia olemme, ja hyvä niin. 

Vierailija
58/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käyttörahaa on nyt huomattavasti vähemmän kuin maalla asuessa"

lol. Minne määrittelet maaseudun rajan?

Vierailija
59/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:04"]

[/quote]

Olen siis asunut maalla, jos se jäi vielä epäselväksi. Ihan "maallamaalla" kuten myös pikkukaupungissa ja lähiössä ja ydinkeskustan ulkopuolella. En mä nyt tiedä, miten maaseudun rajojen määrittely liittyy tähän avaukseen. Viittasin tuolla "maalla"-ilmauksella aikaan, jolloin asuin maaseudulla omakotitalossa. Nyt asun kantakaupungissa, jonka määritelmiä löytää kyllä googlaamalla. 

Vierailija
60/68 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:04"]

[/quote]

No lol vaan itelles... Myös minä pidän Vantaalla asuvia maalaisina. Landet on sit ihan erikseen. Vantaalaiset näkee asian varmaan eri tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi