Miehestä ei ollutkaan isäksi?
Lapsi täytti juuri kolme, ja on molempien kovin toivoma, lapsettomuushoitojen kautta saatu lapsi. Luulin, että miehestä tulisi hyvä isä, mutta heti lapsen synnyttyä asiat alkoivat mennä pieleen ja alamäki vain jatkuu. Mies ei pysty olemaan lapsensa kanssa. Kyllä hän pärjäisi, mutta ahdistuu siitä niin kovin, että ei suostu. Kuulemma ei kestä olla vaan tulee kamala olo. Joka kerta kun on lapsen kanssa vartinkin (koska välillä pakotan olemaan, jotta saan itse välillä tehtyä jotain kuten käytyä suihkussa), niin on loppupäivän ja seuraavan päivän niin ahdistunut että suunnilleen vain makaa peiton alla. Mikään ei ole muuttunut kolmessa vuodessa. Paitsi että alan olla todella väsynyt tähän. Tunnen olevani yksinhuoltaja. Ja olen menettänyt kunnioituksen ja arvostuksen miestä kohtaan. Olen ottanut tilannetta monta kertaa puheeksi, mutta miehen mielestä vaadin häneltä kohtuuttomia kun vaadin vain olemaan välillä hetken lapsen kanssa kaksin ja sanoo että prässään häntä kun puhun asiasta ja sitten siitä ahdistuu vain lisää. Kun sanon, että pitäisi mennä varmaan jonnekin terapiaan jos ei pysty olemaan kaksin lapsensa kanssa, niin loukkaantuu niin paljon, että ei puhu minulle moneen päivään. Tekisi mieli erota, mutta luulen, että siinä samalla lapsi menettäisi kontaktin isäänsä, sen vähäisin mikä nyt sitten on.
Kaipaisin vertaistukea ja neuvoja.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisit mennä illalla kavereiden kanssa ravintolaan ja järjestäisit lapselle hoitajan muualta niin olisko asia miehellesi ok? Eli hyväksyisikö sen että sinä menet muiden seurassa kunhan hänen ei tarvitse olla lapsen kanssa kaksin?
Olisi hänelle ok jos hän ei itse joutuisi olemaan silloin paikalla sen hoitajan kanssa. Ei hän minua ole koskaan yrittänyt estää menemästä esim ystävieni kanssa jonnekin. Ja ennen lasta usein meninkin. Nyt se vain on vaikeaa kun isovanhemmat ym asuu kaukana ja auttaa vain harvoin. Ja mies ei siis suostu olemaan lapsen kanssa kuin lyhyitä pätkiä. Ap
Jos ei miehesi vain osaa olla lasten kanssa. Mä olen nainen ja äiti, mulla oli tuota aluksi. En ollut koskaan hoitanut kenenkään lasta, niin se vei aikaa, että opin olemaan lapsen kanssa mm leikkimään ja olemaan stressaamatta että miten osaan olla lapsen kanssa kaksin. Mieheni oli tukenani. Hänellä oli 3 kummilasta ja oli tottunut lasten kanssa olija. Tsemppiä!
No olipa sairas juttu! Toivottavasti on provo. Mutta jos ei ole, niin haloo! Teistä ei ole tervepäinen kumpikaan. Miehesi olisi pitänyt hakeutua hoitoon jo lapsen synnyttyä. Tuo on täysin epänormaalia ja hullua. Sinulta on hullua suostua tilanteeseen.
Jos mies ei hae apua, ero vireille heti. Ja lapselle on parempi olla ilman isää, joka inhoaa joka sekuntia hänen kanssaan. Tuo on henkistä väkivaltaa lapselle. Sinäkin pärjäät paremmin ilman tuollaista taakkaa.
Mitä jos joutuisit vaikka sairaalaan?
Vierailija kirjoitti:
Perheterapiaan kannattanee hakeutua, halusi mies tai ei. Voit käydä siellä alkuun yksin, jos mies ei suostu mukaan. Tarvitset joka tapauksessa neuvoja ja tukea omaan vanhemmuutesi, miten suojella lasta tilanteessanne.
Onko mies muuten ahdistuneen oloinen, vai liittyykö tämä vain ja ainoastaan lapsen kanssa kaksin olemiseen?
Olet ap joka tapauksessa mun sankari, minulta olisi mennyt hermot miehen lapsellisuuteen ja kyvyttömyyteen jo ajat sitten.
Kiitos kauniista sanoistasi.
On mies välillä kai jostain muistakin asioista ahdistunut mutta luulen että salaa minulta sitä ja pystyykin salaamaan ihan eri tavalla kuin lapseen liittyen.
Voisin selvitellä jos itse pääsisin puhumaan jonnekin.
Ap
Minä en ymmärrä tuota suostumista. Kysyykö mies sinulta, että suostutko sinä hoitamaan omaa lastasi? Tuskin. Miksi sinä KYSYT mieheltä? Lähde kysymättä, ilmoita ovella että moi, meen lenkille. Heippa.
No miten tuo lapsen kanssa leikkiminen onnistuu? Pitääkö sinun olla leikissä mukana? Vai samassa huoneessa? Vai samassa asunnossa?
Jos olette ulkona niin kuinka kaukana voit olla miehestä ilman että tämä ahdistuu?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei miehesi vain osaa olla lasten kanssa. Mä olen nainen ja äiti, mulla oli tuota aluksi. En ollut koskaan hoitanut kenenkään lasta, niin se vei aikaa, että opin olemaan lapsen kanssa mm leikkimään ja olemaan stressaamatta että miten osaan olla lapsen kanssa kaksin. Mieheni oli tukenani. Hänellä oli 3 kummilasta ja oli tottunut lasten kanssa olija. Tsemppiä!
Luitko ollenkaan aloitusta? Oltuaan oman lapsen kanssa vartin mies makaa peiton alla päivän ahdistuneena! Kyse on nyt kyllä jostain ihan muusta kuin siitä, ettei ole tottunut lapsiin. En ollut minäkään, mutta olin kyllä kolmessa vuodessa jo tottunut.
Minusta ap:n miehellä on todella vakava mielenterveyden ongelma. Ja on uskomatonta, että sen on annettu jatkua noin kauan ilman, että on hakeuduttu hoitoon.
Jos tuttavapiirissä olisi tuollaista, tekisin varmasti lasun. Näin perhe voisi saada apua, kun eivät näemmä itse osaa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisit mennä illalla kavereiden kanssa ravintolaan ja järjestäisit lapselle hoitajan muualta niin olisko asia miehellesi ok? Eli hyväksyisikö sen että sinä menet muiden seurassa kunhan hänen ei tarvitse olla lapsen kanssa kaksin?
Olisi hänelle ok jos hän ei itse joutuisi olemaan silloin paikalla sen hoitajan kanssa. Ei hän minua ole koskaan yrittänyt estää menemästä esim ystävieni kanssa jonnekin. Ja ennen lasta usein meninkin. Nyt se vain on vaikeaa kun isovanhemmat ym asuu kaukana ja auttaa vain harvoin. Ja mies ei siis suostu olemaan lapsen kanssa kuin lyhyitä pätkiä. Ap
Eli miehen käytöksen takia olet täysin sidottu lapseen etkä mene esim kavereiden tapaamiseen ilman lasta? Mieti nyt vielä onko tämä kuitenkin se asia mitä mies tuolla haluaa? Kokeile kerran järjestää joku baari ilta kaverin kanssa niin että joku muu hoitaisi lasta ja seuraa yrittääkö mies estellä? Veikkaan että mies estäisi homman koska haluaa että olet sidottu lapseen ja sitä kautta häneen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tuota suostumista. Kysyykö mies sinulta, että suostutko sinä hoitamaan omaa lastasi? Tuskin. Miksi sinä KYSYT mieheltä? Lähde kysymättä, ilmoita ovella että moi, meen lenkille. Heippa.
Ei, en kysy suostuuko. Vaan kuten aloituksessa kirjoitin niin välillä pakotan olemaan. Mutta kun menen jonnekin niin että mies joutuu olemaan kaksin lapsen kanssa yli puoli tuntia niin siitä seuraa miehelle niin paha ahdistus että sitten makaa vain peiton alla pari päivää ja huokailee ahdistuneena. Ja puhuu muten ahdistunut on. Ja lapsi kärsii siitä niin en yleensä pakota olemaan kuin lyhyitä hetkiä. Ap
Itse hankin lapsen yksin. On kuulkaa paljon helpompaa kuin miehen kanssa. Miesten on kyllä helppo niitä lapsia haluta, mutta nainen lapsen joutuu kuitenkin hoitamaan. Voin suositella ratkaisuani muillekin naisille!
Vierailija kirjoitti:
No miten tuo lapsen kanssa leikkiminen onnistuu? Pitääkö sinun olla leikissä mukana? Vai samassa huoneessa? Vai samassa asunnossa?
Jos olette ulkona niin kuinka kaukana voit olla miehestä ilman että tämä ahdistuu?
Minun pitää olla siinä vieressä koko ajan ettei ahdistu. Ja ulkona myös, jos lägden kauemmaksi niin mies sanoo heti lapselle että tule mennään tuonne missä äiti on ja sitten he seuraavat minua siinä vieressä koko ajan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on erittäin olennainen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehen käytöksen takia olet täysin sidottu lapseen etkä mene esim kavereiden tapaamiseen ilman lasta? Mieti nyt vielä onko tämä kuitenkin se asia mitä mies tuolla haluaa? Kokeile kerran järjestää joku baari ilta kaverin kanssa niin että joku muu hoitaisi lasta ja seuraa yrittääkö mies estellä? Veikkaan että mies estäisi homman koska haluaa että olet sidottu lapseen ja sitä kautta häneen.
Ei estäisi. Ja mies on usein muutaman päivän työmatkallakin eikä silloin yhtään kysele missä olen ja mitä teen. Ap
Tuota äijää pitäisi mennä vähän haastattelemaan. Kiskoa se inisemästä sieltä peiton alta ja kysyä, että mikä hemmetti siinä omassa muksussa niin ahdistaa? Sehän on sen OMA LAPSI, senlihaa ja verta! Millaisen kokemuksen lapsi saa isästään ja elämästä yleensä kun kasvaa? Menkää nyt hyvänen aika jonnekin apua hakemaan tai jätä se vätys sinne peiton alle homehtumaan!
Neuvoisin että ap ottaa nyt pikaisesti yhteyttä neuvolaan ja pyytää apua. Ap voisi köydä yksin neuvolapsykologin luona tai etävastaanotto, lapsi mukaan. Ilmainen palvelu.
Tuota noin. Vaihtoehdot on että miehesi tekee tuon tahallaan tai sitten on jotenkin sairas päästänsä.
Nyt saan miesvihasyytteet päälleni, mutta antaa tulla. Miehellä on selvästi paha mt-ongelma ja tässä kannattaa ottaa nyt huomioon sellainenkin riski, että hän vahingoittaa lasta. Tuo käytös ei yksinkertaisesti ole normaalia ja vaikuttaa siltä, että mies oikeastaan syyttää lasta ja aloittajaa omista ongelmistaan. Hänhän suuttuu jos aloittaja yrittää puhua asiasta.
Itse selittäisin miehelle rauhallisesti, että hänen on hoidettava lastaan ja haettava apua ongelmiinsa tai sitten otat eron lapsen vuoksi. Toistat tämän pari kertaa ja sitten eroat. Lapselle tekee todella huonoa tuollainen ilmapiiri kotona. Haet sitten yksinhuoltajuutta.
Hän ei ahdistu siitä jos hän on esim yksin työmatkalla tai jos olen lapsen kanssa jossain pois kotoa ja hän kotona. Ap