Pärjääkö amkissa jos lyhyt matikka oli 5?
Eikä lukiokaan mennyt niin maireasti saatika kirjoitukset. Kokemuksia? Onko eroa ammattikorkeakouluissa?
Kommentit (14)
Riippuu täysin alasta! Kyllä varmaan pystyy jotain opiskelemaan, kannattaa ottaa selvää korkeakoulujen opintotoimistoista. Jokaisella oppilaitoksella on kotisivut ja yhteystiedot. Enemmän kuin numero, ratkaisee oma motivaatio ja halu opiskella. Vetämätöntä vötkyä on turha työntää oppilaitokseen. Asenne ratkaisee tässäkin!
Pärjää. En edes käynyt lukiota ja valmistuin amkista hyvin arvosanoin.
Inssipuolellakin opetetaan niin alkeista ja kädestä pitäen, että hitonmoinen laiskuri ja töhö saa olla, jos ei pärjää. Tosin opettajat myös valittavat että paljon on joutunut supistamaan ja helpottamaan sisältöjä kun ei porukka vaan osaa.
Mikä ala mielessä? Vaikka kyllä sitä matemaattisemmillakin puolilla pärjää, jos motivaatio panostaa opiskeluun on kunnossa.
Missään ei pärjää ilman matikkaa. Paitsi jos olet luomatta työpaikkoja aloille jossa sitä tarvitaan olemalla ostamatta esim. älylaitteita.
Mulla on vitonen lukion pitkästä matikasta ja fysiikasta. Ylppäreissä kirjoitin pitkästä matikasta muistaakseni i:n, mutta pääsin kompensaatiolla läpi. Tästä on jo 15 vuotta ja opiskelen nyt AMK-inssiksi. Laskin ahkerasti pääsykokeeseen ja pääsin sisään tosi hyvillä pisteillä.
AMK-matikka lähti tosi perusteista ja ekat tunnit meni ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisuun. Siis me ihan oikeasti muisteltiin jotain laskusääntöjä ja laskettiin joku x+5=8 tasoinen lasku. Mietin, että kyllähän jo sen pääsykokeen perusteella luulisi ihmisten muistavan edes tuon matematiikasta.
Aika nopeasti se sitten vaikeutui ja vuoden vaihteen jälkeen sai jo opiskella ihan kunnolla, jos halusi perässä pysyä. Ei se kuitenkaan mahdotonta ole ja oikeastaan oli ihan kiva haastaa itseään matematiikan saralla. Kannattaa tosin etsiä joku kaveri tekemään yhdessä niitä laskuja, niin sitten ei turhaudu. Mä olen onnekas, koska mun mies on matemaatikko, joten apu oli lähellä. Jos sulla on joku sellainen tilanne, niin pidä huolta siitä, että kuitenkin itse ratkaiset ja ymmärrät ne laskut. Te vaan pohditte yhdessä erilaisia lähestymistapoja siihen tehtävään.
Hohhoijaa! Totta kai ammattikoulussa pärjää huonolla matikalla. AM-MAT-TI-KOU-LU!
T. amk-inssi
Suurin rykäisy on se, että saa sen opiskelupaikan. Varsinainen opiskelu on todella helppoa.
Pärjää, jos päättää että pärjää. Jos et mitään ole valmis tekemään niin varmasti et pärjää. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole, joten sinulla on mahdollisuus pärjätä, jos haluat sen käyttää.
Se amkin matikka oli kyllä aika hohhoijaa. Teki välillä mieli huutaa sille idiootille siellä luokan edessä et voitaisko mennä eteenpäin nopeammin. Olisi pitänyt hakea lipastoon.
Nykyään kyllä valmistuu tosi monista opinnoista vaikka olisi kuinka avuton imbesilli ressukka. Valmistuminen johtuu ilmeisesti vissiin siitä että oppilaitosten on rahoitusta saadakseen vähän niinkuin pakko saada opiskelijat valmistumaan, pakko päästä oppilaista eroon. Joten valmistumisen rimaa aina vain alennetaan ja alennetaan. Niin sitten valmistuu ihmisiä jotka ei mistään mitään tiedä eikä mihinkään pysty.
Ainakin amis on jo tuollainen. Tuottaa valmistuneita ihmisiä suoraan pitkäaikaistyöttömiksi. Mun AMK-linja oli tuollainen myös, mutta sitten se superressukkalinja lakkautettiin. Mutta eiköhän kouluissa ole eroja ja linjoissa eroja myös.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan vähän riippuu linjasta, mihin olet hakemassa. On vähän erilaista matikkaa sairaanhoito-opiskelijoilla tai liiketalouden opiskelijoilla kuin vaikka AMK-insseillä.
Hoitoalan opiskelijoiden täytyy kyllä hallita lääkelaskut. Ei ne vaikeita ole mutta eipä kyllä virheitäkään sallita, pitää mennä tasan putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala mielessä? Vaikka kyllä sitä matemaattisemmillakin puolilla pärjää, jos motivaatio panostaa opiskeluun on kunnossa.
Tradenomi ja journalismi kiinnostaisi, mietin tässä kaatuuko pääsykokeissa matikkaan ja ite opinnoissa jos on pakollista matikkaakin
No varmaan vähän riippuu linjasta, mihin olet hakemassa. On vähän erilaista matikkaa sairaanhoito-opiskelijoilla tai liiketalouden opiskelijoilla kuin vaikka AMK-insseillä.