Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aino imettää lähes 6-vuotiasta Amandaa

Vierailija
17.02.2014 |

Pian kuusi vuotta täyttävä Amanda saa yhä äidinmaitoa. Lähiaikoina seuraan liittyy pikkusisarus.

Joka ilta hampaidenpesun jälkeen Amanda käpertyy hetkeksi äidin paidan alle, kainaloon iltamaidolle. Jos äiti ei tarjoa rintaa, pyytää tytär itse maitoa topakasti. Hetki merkitsee molemmille rauhoittumista ja läheisyyttä ennen nukkumaanmenoa. Poikkeuksellista tämä on siksi, että Amanda täyttää maaliskuussa kuusi vuotta.

- Tämä ei ole mikään radikaali mielenosoitus, vaan minun ja lapseni välinen asia, äiti Aino, 25, sanoo.

- Olen tehnyt niin kuin tuntuu hyvältä minusta ja lapsestani.

Ainon toisen lapsen on määrä syntyä minä päivänä tahansa, ja tarkoitus on jatkaa molempien lasten imetystä synnytyksen jälkeen.

Näin pitkä imetys on Suomessa äärimmäisen harvinaista. Ainon poikkeuksellisen pitkän imetystaipaleen tukena ovat hänen äidinvaistonsa ja itse hankittu tieto. Hän uskoo, että Amanda lopettaa rinnalla käymisen sitten, kun hän on siihen valmis.

Ainon toisen lapsen on määrä syntyä minä päivänä tahansa, ja tarkoitus on jatkaa molempien lasten imetystä synnytyksen jälkeen.

Näin pitkä imetys on Suomessa äärimmäisen harvinaista. Ainon poikkeuksellisen pitkän imetystaipaleen tukena ovat hänen äidinvaistonsa ja itse hankittu tieto. Hän uskoo, että Amanda lopettaa rinnalla käymisen sitten, kun hän on siihen valmis.

- Aiemmin ajattelin, että lopetan sitten, kun itselleni tulee mitta täyteen tai lapsi niin tahtoo. Vielä kumpaakaan ei ole tapahtunut, Aino kertoo.

Suomessa noin yksivuotiaista lapsista äidinmaitoa saa THL:n mukaan runsas kolmannes. Viralliset tilastot päättyvät tähän.

Lähde: http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288655278187.html?pos=ok-nln

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko just hampaidenpesun jälkeen imettää tuon ikäistä? No, onneksi maitohampaita taitaa olla vielä suussa, ei ole purukalusto lopullisesti pilalla, jos nykyiset ovat reikäiset.

Vierailija
102/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:21"]

Eikös Kalle Päätaloa imetetty kouluikäiseksi, tai joka tapauksessa useampi vuosi. Haluaisinko omasta lapsesta Kalle Päätalon? En haluaisi.

[/quote]

Niin ja Hitler oli kasvissyöjä, kasvissyönti on siks ihan kauheeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisyyttä saa muutenkin kun imettämällä lähes kouluikäistä lasta. Aika outoa. Todella.

Vierailija
104/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa nyt paljon järkeä ole, se on ihan varma, mutta tuskin toi lapsi siitä vahingoittuukaan. Itse en ikinä imettäisi paljoakaan yli vuoden ikäiseksi, mutta eipä mulle toisten asiat kuulu. Ainakaan niin kauan, kun ei tehdä mitään laittomuuksia.

Vierailija
105/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää.

Vierailija
106/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mies voisi hoitaa äidin rintojen hyväilyn?

Vierailija
107/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika Kalle Päätalossa,yksi suuren yleisön arvostama kirjailija Suomessa.Mutta itse imetyksestä.Päätalon aikaan korpimailla se ymmärsi,ravitsevasta ruuasta oli puute.Mutta nykyaikana....sairasta.Onko kyseisellä äidillä omaa elämää ollenkaan

Mitä vikaa Kalle Päätalossa? Suuren lukijajoukon arvostama kirjailija.Mutta itse imetykseen.Päätalon aikaan sen ymmärsi,syvällä korpimailla oli ravitsevasta ruuasta puute.Mutta nykyaikana,sairasta....Onko jyseisellä äidillä omaa elämää ollenkaan,ja tyttö menee kouluun....illansuussa läksyjen jälkeen tissi suussa!

Vierailija
108/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuo ällöttää minua ja tuossa on jotain väärää.

Ei ei , hyi.

Vierailija
109/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi voi tuosta vahingoittua, ja pahasti, vaikkei äiti tietenkään sitä tarkoita. En usko että tekee hyvää lapsen psyykeelle. Tutkimuksia odotellessa...

Vierailija
110/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:36"]

Missä iässä voidaan puhua seksuaalisesta hyväksikäytöstä?

[/quote]

Kyllä lapsi jossakin vaiheessa taatusti lopettaa ja sanoo nyt riitti, mutta jos ei niin  ainakin sitten, jos lapsi olisi vaikka jotenkin kehitysvammainen eikä tajuaisi itse ollenkaan lopettaa, eikä äitikään tekisi sitä. Pääpipinä imettäisi vaan vaikka teini-ikäistäkin.

Vierailija
111/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei , hyi.

[/quote]

Tässä taas hyvin perusteltu mielipide. Eikö jo peruskoulussa oo opetettu, että jos ei oo mielipiteelleen mitään perusteita, niin kannattais olla hiljaa?

Vierailija
112/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:19"]

Toi on kai ihmislajille ihan normaalia ja luontaista, tuon pituinen imetys. Meidän nykyisessä kulttuurissa vaan ei oo tapana, ja siks ihmetellään.

[/quote]

ööh luontaista ei kuitenkaan oo ehkäsy joten tuos välis ois 3-5 lasta joita pitäs myös imettää, et en todellakaa usko luontaseks.

Vierailija
113/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:45"]

Ei ei , hyi.

[/quote]

Tässä taas hyvin perusteltu mielipide. Eikö jo peruskoulussa oo opetettu, että jos ei oo mielipiteelleen mitään perusteita, niin kannattais olla hiljaa?

[/quote]

aina keskustellessa ei tarvitse kertoa mielipiteitä. Vielä vähemmän tarvitsee perustella mielipiteitä jossain palstalla. Perustelun ei tarvitse olla luokkaa yliopisto, koska kaikki ei ole käynyt yliopistoa senkin hassu.

Vierailija
114/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankohan tarpeista on kysymys?

Vierailija
115/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:19"]

Toi on kai ihmislajille ihan normaalia ja luontaista, tuon pituinen imetys. Meidän nykyisessä kulttuurissa vaan ei oo tapana, ja siks ihmetellään.

[/quote]

ööh luontaista ei kuitenkaan oo ehkäsy joten tuos välis ois 3-5 lasta joita pitäs myös imettää, et en todellakaa usko luontaseks.

[/quote]

Ja miks ei vois imettää montaa lasta yhtäaikaa? Oot ihan yksiselitteisesti väärässä, on kai tätä nyt luonnonkansoilla tutkittu. Ja tietty täysimetys voi ehkäistä ihan pitkään, että ei niitä lapsia välttämättä niin nopealla tahdilla tule kun luulis.

Vierailija
116/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:45"]

Ei ei , hyi.

[/quote]

[/quote]

aina keskustellessa ei tarvitse kertoa mielipiteitä. Vielä vähemmän tarvitsee perustella mielipiteitä jossain palstalla. Perustelun ei tarvitse olla luokkaa yliopisto, koska kaikki ei ole käynyt yliopistoa senkin hassu.

[/quote]

No mutta mitä siitäkin saa irti, että käy sanomassa että musta tää tuntuu ällöltä, yäk? Ihan totaalisen turha viesti, jos ei edes yritä avata näkökulmaansa, tai edes itsekseen pohtia, miksi itseä ällöttää tollanen ihmislajille ihan normaali toiminta. Historiallisen perspektiivin puutetta ehkä, en mä tiedä.

Vierailija
117/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa näkyy taas vauvapalstan taso. Itse olen siirtynyt suureksi osaksi facebookin palstoille, joissa kirjoitetaan omalla nimellä ja ryhmissä, joissa on lähtökohtana että esimerkiksi imetys on hyvä juttu eikä sitä sekoiteta seksuaaliseen hyväksikäyttöön yms. omituista kuten taas kerran tässä ketjussa.

Tuo äiti toimii ihmiselle lajityypillisesti. Lasten luontainen vieroittumiskä olisi siellä 2-7 vuoden välillä ja se koskee ihan hyvin suomalaisia nykylapsiakin ei vain Afrikkaa tai kivikautta. Ihmisen maidosta on ihmiselle enempi hyötyä kuin lehmän. Lisäksi imetys tukee myös lasten emotionaalista kehitystä. Äitikään ei ole pitkässä imetyksessä lapseen sidottu toisin kuin vauvan kohdalla joten se on aika helppoa niin toiset sitten päättävät.

Imetin esikoista neljä vuotta ja tunnen monia pitkään imetettyjä lapsia. Ei lasta todellakaan imetetä heidän tahtoaan vastaan (toki tällainenkin äiti voi jostain löytyä mutta varmasti todella harvinaista). Oma lapseni ainakin aidosti suri, että imetys loppui raskausaikana kun multa loppui maito. En tiedä millaisia lapsia teillä on mutta minun lapseni ei muuutenkaan kyllä syö minua miellyttääkseen.

Ei saisi olla ilkeä mutta kun ei mistään tiedä ei kannattaisi luulojaan huudella. WHO suosittelee jatkamaan imetystä kaksivuotiaaksi ja tämän jälkeen jos lapsi  ja äiti haluavat.

Vierailija
118/118 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten on lapsen tarpeista lähtöisin oleva ikä vieroittaa lapsi rinnasta? Yhtä lailla voitaisiin väittää, että hädin tuskin 1 vuotta täyttäneen vieroittaminen lähtee äidin tarpeesta. Ihan biologisia faktoja tarkastellen useimmat tuon ikäiset vielä haluaisivat käydä rinnalla, mutta aistivat jos äiti ei pidä koko hommasta ja haluaa kitkeä ko.tavan pois mahdollisimman nopeasti. Lapsi yrittää epätoivoisesti miellyttää äitiään, jotta äidin tarpeet ja halu tulee tyydytetyksi, ja joutuu kantamaan siitä psyykkistä taakkaa.

Kuinka monen mielestä tällainen väite on syyllistävä, typerä ja yleistävä? Niin on minustakin. Mutta ilmeisesti on ihan ok käyttää samaa logiikkaa ison lapsen imetykseen, ajatella muut vaihtoehdot poissulkien että se tissi työnnetään väkisin lapsen suuhun?

Ette te jonkun lehtijutun kautta pääse niin lähelle, että voisitte analysoida tuntemattoman äidin ja lapsen välistä dynamiikkaa. Jos aloite tulee aina lapselta ja hän tietää ettei imetyksen jatkaminen tai lopettaminen ole mikään pakko, ei imetyksessä ole mitään väärää. 6-vuotiailla se jatkaminen on harvinaisempaa, muttei epänormaalia.

Lapsella immuunijärjestelmän valmiiksi kehittyminen, "eskariuhma", imuotteen häviäminen ym. imetyksen ns.takarajaa tukevat kehitysaskeleet tapahtuvat suunnilleen samaan aikaan kun ensimmäiset maitohampaat lähtevät. Vasta jos äiti tai lapsi yrittää jatkaa imetystä tuonkin jälkeen, voi alkaa pohtimaan missä vika. Tosin jos äiti imettää halusta ripustautua lapseensa, se taatusti näkyy muuallakin kuin imetyksessä ja paljon ennen kouluikää.