Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aino imettää lähes 6-vuotiasta Amandaa

Vierailija
17.02.2014 |

Pian kuusi vuotta täyttävä Amanda saa yhä äidinmaitoa. Lähiaikoina seuraan liittyy pikkusisarus.

Joka ilta hampaidenpesun jälkeen Amanda käpertyy hetkeksi äidin paidan alle, kainaloon iltamaidolle. Jos äiti ei tarjoa rintaa, pyytää tytär itse maitoa topakasti. Hetki merkitsee molemmille rauhoittumista ja läheisyyttä ennen nukkumaanmenoa. Poikkeuksellista tämä on siksi, että Amanda täyttää maaliskuussa kuusi vuotta.

- Tämä ei ole mikään radikaali mielenosoitus, vaan minun ja lapseni välinen asia, äiti Aino, 25, sanoo.

- Olen tehnyt niin kuin tuntuu hyvältä minusta ja lapsestani.

Ainon toisen lapsen on määrä syntyä minä päivänä tahansa, ja tarkoitus on jatkaa molempien lasten imetystä synnytyksen jälkeen.

Näin pitkä imetys on Suomessa äärimmäisen harvinaista. Ainon poikkeuksellisen pitkän imetystaipaleen tukena ovat hänen äidinvaistonsa ja itse hankittu tieto. Hän uskoo, että Amanda lopettaa rinnalla käymisen sitten, kun hän on siihen valmis.

Ainon toisen lapsen on määrä syntyä minä päivänä tahansa, ja tarkoitus on jatkaa molempien lasten imetystä synnytyksen jälkeen.

Näin pitkä imetys on Suomessa äärimmäisen harvinaista. Ainon poikkeuksellisen pitkän imetystaipaleen tukena ovat hänen äidinvaistonsa ja itse hankittu tieto. Hän uskoo, että Amanda lopettaa rinnalla käymisen sitten, kun hän on siihen valmis.

- Aiemmin ajattelin, että lopetan sitten, kun itselleni tulee mitta täyteen tai lapsi niin tahtoo. Vielä kumpaakaan ei ole tapahtunut, Aino kertoo.

Suomessa noin yksivuotiaista lapsista äidinmaitoa saa THL:n mukaan runsas kolmannes. Viralliset tilastot päättyvät tähän.

Lähde: http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288655278187.html?pos=ok-nln

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumankauta.. En tajua näitä jotka pystyvät tunkemaan rintansa, seksuaaliset elimensä lapsensa suuhun. Maidon voi pumpata pulloon, perverssit! Ainoastaan luonnossa eläimet imettävät koska niille nisät ja muu niiden alue ei ole liitettävissä seksuaalisuuteen eikä eläimillä ei olekaan seksuaalisuutta koska luonto vain laittaa ne panemaan eivätkä ne ajattele sen syvällisemmin sitä touhua. Sen sijaan ihmisen ajattelukyky on jo niin kehittynyt luolamiesajoilta, ettei ihmisen tarvitse enää toimia noin eläimellisesti vaan ihmisellä on jo oikeus käyttää aivojaan ja vedellä rajoja sille mikä on ihmismäistä käyttäytymistä ja mikä taas hassua ja tarpeetonta perua luonnosta ja nykyihmisen muokkaamalla moraalikäsityksellä jo vähän perverssiäkin

Jos imettäminen kerta on LUONNOLLISTA, niin miksei samantien pidetä täysin LUONNOLLISENA sitäkin, että ihmisurokset ja ihmisnaaraat kärkkyisivät jatkuvasti toisiaan ainoana päämääränään päästä parittelemaan sen seurauksia ajattelematta? Se jos mikä olisi luonnollista! Niinhän ne eläimetkin tekevät. Eivät nekään tuolla luonnossa ajattele, että "Teemme tässä nyt poikasia.." Se nylkyttäminen on niille vain ominaista puuhaa eikä niiltä vaadita sen syvällisempää ajattelua koska eivät siihen edes pysty. Ihminen sen sijaan pystyy jo. Ihminen on seksuaalinen olento, eläin ei. Hölmön nykyihmisen tulisi pyrkiä luopumaan joistakin eläimellisistä rippeistään jo pois, koska ne eivät sovi ihmisten käyttäytymiseen ja ovat vähän hassua toimintaa koska me olemme kuitenkin ihmisiä, emme enää eläimiä luonnossa. Seksuaalisia elimiä ei tarvitse nuolettaa jälkikasvulla. Eivät niin tee lapsettomatkaan naiset. Jos lapseton nainen haluaisi lapsen tekevän rinnoillaan samanlailla häntä syytettäisiin heti pedofiliasta. Niimpä! Miten se maidontulo muka poistaa pedofilian siitä? Ei mitenkään. Nykynainen on ollut jo kauan alistettuna tuohon pedofiliseen touhuun. Kukaan ei kerro odottavalle naiselle, että lapsi voi saada sen saman maidon suuhun pullostakin, ihmisten ei tarvitse enää käyttää siihen seksuaalisia elimiään.

Vierailija
42/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:44"]

Yllättäen äiti saanut lapsen melko nuorena...

[/quote]

Joo, teiniäitihän tuo on ollut ja yh:na lasta hoitanut. Selkeästi lapsen imettäminen on ollut hänelle jotakin suhdeterapiaa.

Nyt on uusi mies kuvioissa ja uusi vauva syntymässä, mutta aikoo silti imettää vielä tuota koululaistakin. Siis eiköhän se maito nyt ole todellakin tarkoitettu kokonaisuudessaan sille vastasyntyneelle? Äiti antaa tytön imeä kitusiinsa vauvalle lähes elintärkeät maitotipat. Minusta hiukkasen sairasta touhua.

Miten mahtaa tytön käydä, kun ekaluokalla joku kaveri pyytää häntä kotiinsa leikkimään ja tyttö sanoo, ettei ehdi, kun pitää mennä kotiin äidin tissille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen imettänyt molempia lapsiani yli yksivuotiaiksi. Sen ikäisiä en enää kehdannut imettää julkisesti, ainoastaan kotona.

Itsestänikin tuo 6-vuotiaan imettäminen kuulostaa oudolta ja ällöltä, mutta muistan kyllä, miten luonnollista se lapsen imettäminen oli, kun sen oli vauvan kanssa aloittanut ja kun se vaan jatkui. Kuitenkin nykyään, kun näen taaperoikäisiä lapsia imetettävän (siis vaikka nyt noita puolivuotiaita, eli saman ikäisiä kui omat lapseni vierotushetkellä), se tuntuu minusta vastenmieliseltä. Mikä sitten on oikein, en tiedä. Kai se on jokaisn omassa harkinnassa, mutta kyllä tuon äidin kannattaisi ottaa mukaan muutkin muuttujat kuin hän itse ja vauvansa. Eihän toi ainakaan meidän yhteiskunnassa ole normaalia, enkä ole ollenkaan varma, että olisi kaikkien ns. luonnonkansojenkaan (mitä ne ovat?) keskuudessakaan. Sitä paitsi luonnonkansoista puhuminen on ihan älytöntä, ihan kuin heidän tapansa tehdä olisi jotenkin luonnonmukaisempi kuin meidän, vaikka kaikilla kansoilla on omat, pitkät kulttuuriperinteensä.

Minusta paljon suurempi normaaliuden mitta on se, että tuo tuntuu monille ihmisille kummalliselta ja ällöttävältä.

Vierailija
44/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, puolivuotiashan on vauva. Mietipä nyt vähän.

Vierailija
45/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, tarkoitin puolitoistavuotiaita, kun kirjoitin puolivuotiaita.

T. edellinen

Vierailija
46/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaislapsilla on paljon ongelmia: Vanhempia jotka imettävät liian pitkään, milloin liian vähän, milloin syötetään vääränlaista ruokaa, laitetaan väärään aikaan nukkumaan, pidetään väärällä tavalla kuria, ylipäätään kasvatetaan ja hoidetaan ihan väääääärin.

Maassa, jossa lapset saavat ruokaa, terveydenhuollon, koulutuksen ja perusoikeudet.

Mutta näin kai se ihmismieli toimii: Jos ei ole oikeita ongelmia, niitä keksitään omasta päästään.

Vierailija
47/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se äiti tajua että nyt on korkea aika vierottaa iso

tyttö rinnoista pois kun vauva syntyy!

Tyttö varmaan isompana häpeää tätä touhua.

Maito on tarkoitettu imeväisikäisille jotka eivät pysty

syömään muuta. Ei eskari-ikäisille.

Psykologille tuollainen!

Vierailija
48/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:37"]Äh, tarkoitin puolitoistavuotiaita, kun kirjoitin puolivuotiaita.

T. edellinen

[/quote]

No, sekin on vielä pieni.

Vierailija
49/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:37"]Äh, tarkoitin puolitoistavuotiaita, kun kirjoitin puolivuotiaita.

T. edellinen

[/quote]

No, sekin on vielä pieni.

[/quote]Niin, kuten huomasit, imetin omia lapsiani heidän ollessaan tuossa iässä.

Vierailija
50/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta hommasta tulee vain taakka lapselle myöhemmin. Tulee häpeämään asiaa vanhempana (esim. murrosiän kuohuissa) ja miettimään äitisuhteestaan kaikenlaista. Äiti ei nyt ajattele paljon nokkaansa pidemmälle. Itse nukuin äidin vieressä 9v. asti (joka yö) ja häpesin asiaa silloin ja myös vanhempana ihmettelin. Viimeksi pari vuotta sitten terapiassa asiaa puitiin.

Vierailija
51/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohi aiheen, mutta kysymys teille. Minulla on 7kk ikäinen vauva joka itse on alkanut nyt kieltäytymään rinnasta. Ei malta, ei huvita, ei jaksa imeä sitä. Nyt vauva on mielestäni siis tehnyt valinnan olla jatkamatta rintaa. Jos olen "väkisin" sitä hänelle antanut, niin vauva on saattanut puraista :) Ei kauhean kivaa. 

Mutta kysymys oli nyt lähinnä se, että jos moni tällainen pitkään imettävä päättää, että imettää niin pitkään kuin lapsi itse haluaa. Niin miten näillä tapauksilla ei koskaan ole sattunut vauvaa joka päättää jo tässä 7kk iässä olla kiinnostumatta enää tissistä? Vai tungetaanko sitä siinä vaiheessa sitten kuitenkin väkisin sille vauvalle suuhun, kunnes kiinnostus taas uudestaan syttyy myöhemmin? Ja jos näin, niin silloinhan imetys EI ole ollut lapsen oma valinta vaan sen jatkaminen on ollut aikuisen päätös. Eli lapsi saa lopettaa kun itse haluaa MUTTA vasta sitten kun aikuinen niin haluaa....

Vierailija
52/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetän 2v ja 1kk iköistä tyttöä. Työpäivän jälkeen usein illalla ennen nukkumaanmenoa ja aamulla yleensä. Työpäivän jälkeen tyttö rientää iloisena syliin kun tietää pääsevänsä rinnalle, jossa sitten rauhoittuu ja saa lämpöä/lohtua ikävään. Tyttö on erittäin kehittynyt ikäisekseen ja kova tahtotyttö. Saa käydä rinnalla niin pitkään kun viihtyy tai itse kyllästyn. Who, joka on kaksivuotisen imetyksen suosituksen tehnyt, on useaan otteeseen korostanut että se koskee koko maailmaa. Siis myös pullovauvasuomea.

Meillä ei lapset ole pulloa syöneet ja tuttiakin tosi vähän, tytön vieroitin tutista puolisen vuotta sitten. Ja tiedättekö mitä, me ollaan onnellisia. Lasten isäkin hyväksyy asian ja pitää sitä hyvänä ja ennenkaikkea kaikki flunssat on mennyt tosi helposti neidiltä ohi eikä mitään allergioita ole. Ai niin, olen 37:-)

Vierailija
53/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaimpia juttuja mitä olen aikoihin lukenut. Kyllä rinnastan tämän täysin pedofiliaan, ainut vain, että tekijänä nainen, hyvä jos ei pahempi. Toivottavasti tähän puututaan. Kerrankin näin, että lastensuojelulle töitä. Oikeasti. Hirvittää tuon lapsen puolesta. Kukaan hänen ikätovereistaan ei ole samassa veneessä.  Miten tuosta lapsi selviää sitä en tiedä. 

Vierailija
54/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 2v. on siinä rajoilla. Siskoni tais imettää nuorimmaistaan 2,5vuotiaaksi. Olihan se vähän kiusallista, kun hyvin puhuva lapsi alkaa haluta tissiä. Sellaisissa hetkissä lapsen koko olemus muuttuu ja menee ihan ihmeelliseksi. Näyttää siltä, kuin lapsi tavallaan itsekin häpeäisi asiaa, mutta mieliteko vie voiton.

Vierailija
55/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 2, 5- vuotias pysty sitä häpeämään eikä siitä jää traumoja. Eri asia kuin 6-v.

Lieneekö sitten joskus pohtimassa asiaa jossain terapiassa tai sitten ei.

Olisi äidille kysymys että koska ajattelit vieroittaa?

Vierailija
56/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:03"]

Hieman ohi aiheen, mutta kysymys teille. Minulla on 7kk ikäinen vauva joka itse on alkanut nyt kieltäytymään rinnasta. Ei malta, ei huvita, ei jaksa imeä sitä. Nyt vauva on mielestäni siis tehnyt valinnan olla jatkamatta rintaa. Jos olen "väkisin" sitä hänelle antanut, niin vauva on saattanut puraista :) Ei kauhean kivaa. 

Mutta kysymys oli nyt lähinnä se, että jos moni tällainen pitkään imettävä päättää, että imettää niin pitkään kuin lapsi itse haluaa. Niin miten näillä tapauksilla ei koskaan ole sattunut vauvaa joka päättää jo tässä 7kk iässä olla kiinnostumatta enää tissistä? Vai tungetaanko sitä siinä vaiheessa sitten kuitenkin väkisin sille vauvalle suuhun, kunnes kiinnostus taas uudestaan syttyy myöhemmin? Ja jos näin, niin silloinhan imetys EI ole ollut lapsen oma valinta vaan sen jatkaminen on ollut aikuisen päätös. Eli lapsi saa lopettaa kun itse haluaa MUTTA vasta sitten kun aikuinen niin haluaa....

[/quote]

Minulla on kolme lasta, ja jokainen on lopettanut silloin, kun on ollut valmis - toki yhteistyössä kanssani. Ja yksi oli valmis 11 kuukauden iässä, yksi 2 vuoden iässä ja kolmas 2 vuoden ja 3 kuukauden iässä. Sinun tapauksessasi voi olla ihan ok lopettaa 7 kuukauden iässä. Kannattaa toki miettiä, onko kyse vain jostakin muusta suhteessanne tai vauvan kehityksessä, vai onko vauva valmis lopettamaan. 

Vierailija
57/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuulla 6 vuoden imetykseen on tullut hylkimisreaktioita lapsen taholta. Jotenkin äiti on saanut lapsen näissä tilanteissa uskomaan, että vieroittuminen on pahasta ja huono asia, ja niinpä kuvio on tosiaan jäänyt päälle. Lapsi ei kykene vieroittumaan, kun äiti ei sitä salli, joten imetys jatkuu, koska lapsi yrittää miellyttää äitiään. Onpas tosiaan terve kuvio!

Minullakin on ystävä, joka nukkui 10-vuotiaaksi äitinsä kanssa samassa sängyssä ja se oli suuri häpeä. Kun sain asian vahingossa selville, kertoi lapsi, ettei äiti suostu kuuntelemaan hänen toivettaan omasta sängystä (hänellä oli oma huone ja oma sänky mutta siellä nukkui hänen isänsä). Oli todella ahdistunut asiasta. Tajusi tottakai muiden lasten puheista, että heidän nukkumisjärjestelynsä oli epänormaali, oli tajunnut paljon ennen kuin oli uskaltanut ottaa äidilleen asian puheeksi ja äiti sitten ei suostunut ymmärtämään lapsen hätää ja häpeää vaan pyyhkäisi sen syrjään yrittämällä väittää, että kaikki oli luonnollista ja normaalia, häpeä oli huono tunne. Varmaan olikin, mutta se ei tehnyt ystäväni oloa lainkaan helpommaksi.

Kyllä vanhemman tehtävä on miettiä, miksi jokin asia jatkuu hänen ja lapsen välillä keskimääräistä pidempään. Mitä siinä on oikeasti taustalla? Eikö vanhempi ole mielestään kykeneväinen antamaan lapselle läheisyyttä muulla tavalla? Ei uskalla rikkoa omasta mielestään elintärkeää sidettä? Ei uskalla päästää lapsesta irti? Kokee itsensä tarpeelliseksi tätä kautta? Faktahan on, että ei tuossa lapsen tarpeita tyydytetä vaan aikuisen. Lapsi ei elä pelkällä rintamaidolla 6-vuotiaana, hän saa läheisyyden muilla keinoin ja toivottavasti nimenomaan saa myös muilla keinoin, koska voi hyvinkin olla, että lapsi yhdistää imetyksen ja hellyyden tarpeen toisiinsa eikä osaa eroittaa niitä toisistaan. Ravinnon yhdistäminen hellyteen luo pohjaa myös syömishäiriölle. Todennäköisesti tämä lapsi haluaa aina turvattomuutta tuntiessaan syödä jotain.

On surullista, että moni ei koe olevansa turvallinen äiti ilman imetystä. Kysehän on myös äidin osalta vieroittamisesta. Kun oma vauvani hylkäsi rinnan 8 kk:n ikäisenä, itkin ensimmäisen yön, vaikka imetys oli ollut kaikin tavoin haastavaa. (Liian) pitkään imettävillä taitaa kyse olla juuri tästä. Ei kestetä sitä luopumisen tuskaa.

Vierailija
58/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystäväsi nainen, nro 84? Tyttö siis vaatii koska

äitensä on opettanut tähän liian pitkään.

Vierailija
59/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, Hitleril tais pää olla sekaisin jostain ihan muusta ku rehuista. Vai onko Einstein, Edison, Newton, Pythagoras, Da Vinci, Henry Ford jne. ihan idiootteja tai psykoottisia tappajia? Voi vaikka myös vilaista minkänäköisenä Hollywood näyttelijät pitävät itseään kasvissyönnin ja pikemminkin vegaaniuden voimin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_kasvissy%C3%B6jist%C3%A4

Ja muillakin historian suurilla tappajilla todettu myrkytystiloja aivoissa, Nerolla, Ceacer ym. liikaa lyijyä, Napoleon arsenikkia, vähemmistäkin määristä raskasmetalleja tulee psykooseja. Eikös yhtä meidän pressoistakin imetetty n. 7 vuotiaaksi? Vai siksikö Hitleristä tuli hullu, ku ei saanut tarpeeksi tissiä? :D

[/quote]

Niin ja Hitler oli kasvissyöjä, kasvissyönti on siks ihan kauheeta.

[/quote]

Vierailija
60/118 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin mietityttää tässä tämä 6-vuotias tyttö. Jos vielä koulussakin käy äidin tissillä, ja koulussa kailottelee asiaa, mitä siitä syntyy? Ihan takuulla joku lapsista kiusaa. Nythän lapsi voi vielä ajatella, että hei tämähän on ihan normaalia, kaikki tekevät näin. Mutta sitten kun se ensimmäinen kouluvuosi alkaa, ehkä uusia tuttavuuksia, entäs sitten. Jos kertoo asiasta jollekin, joku alkaa kiusata, sitten tyttö ymmärtää että nyt kaikki ei ole hyvin.

Eihän tyttö välttämättä edes voi kieltäytyä. Jos ajattelee sen kuuluvan asiaan, ei ihmettele sitä. Yhdistää sen olevan äidin ja hänen yhteinen läheisyyden hetki.

Kyllä tuossa vaiheessa tulisi äidin jo miettiä, mitkä ovat pohjimmaiset syyt imettämiselle. Jos muuta keinoa hellyyteen ei ole, eiköhän silloin ole jotain vikana.