Keskiluokkainen elämä - miksi se ärsyttää niin paljon?
Ja turha ihmetellä, että miten niin, en minä ole huomannut mitään. Ilmiö on ihan todellinen vaikka juuri sinä et samaistuisikaan alla olevaan.
Tuilla elävä kansanosa tavoittelee juuri sitä keskiluokkaisuutta: mukavaa asumista, esittelykelpoista autoa, ulkomaanmatkaa, uudehkoa kodintekniikkaa ja muuta materiaa. Samalla näitä kuitenkin halveksutaan. Kukaan ei mukamas halua omakotitaloa, Volvoa eikä kultaistanoutajaa. Kukaan ei halua olla "Prismaperhe".
Ja silti, kun puhutaan tuloeroista, yhteiskunnan luokkaeroista, sosioekonomisista eroista, keskiluokkaisuus nousee esiin sekä tavoiteltavana että halveksuttavana asiana.
Kumpi se siis on?
Miksi tuilla eläjä valittaa toisessa ketjussa, että hän ei saa mukavaa elintasoa, ja miksi kuitenkin jos keskiluokkainen kertoo olevansa tyytyväinen elämäänsä ja tekevänsä keskiluokkaisia asioita, alkaa halveksunta ja haukkuminen?
Kommentit (279)
Suomi on eriytymässä niihin joilla menee hyvin ja niihin joilla ei mene. Keskiluokkaiset elävät omassa kuplassaan, jossa köyhät luokitellaan päihteidenkäyttäjiksi tai omista valinnoistaan johtuen ahdinkoon joutuneiksi. Mun kokemuksen mukaan näin ei kuitenkaan ole. Mistäkö tiedän? Siitä, kun näen vähätuloisia päivittäin. Toki on niitäkin, jotka omalla toiminnallaan ovat ongelmansa aiheuttaneet, mutta on muitakin.
Huomaan tämän eron erittäin selkeästi, kun vertaan elämäämme siskoni perheen elämään. Siskoni on keskiluokkainen. Hänen lapsensa ihmettelevät, miksi asumme kerrostalossa, miksi meillä ei ole autoa, miksi emme matkustele jne.. Sinällään ihan viattomia lasten kysymyksiä, mutta osoittavat sen, miten omassa maailmassaan he elävät.
Se, mikä keskiluokassa itseä ärsyttää on asenne: täydellinen piittaamattomuus ympäristöstä ja muista ihmisistä. Sitä elintasoa rakennetaan hankkimalla nurkat täyteen krääsää, jota sitten kannetaan puolen vuoden välein kaatopaikalle, koska täytyy pysyä trendien harjalla. Audilla/Volvolla/farkku-Bemmillä kaahataan ylinopeutta joka kelillä, ohitellaan järjettömästi, kärkytään toisten takapuskureissa jne. Se kultainennoutaja paskoo pitkin jalkakäytäviä, eikä rouva keskiluokka toki taivu niitä pökäleitä keräämään. Pahimmissa tapauksissa annetaan vasikan kokoinen hurtta pienten lasten lenkitettäväksi tai pidetään irti sillä kivalla keskiluokkaisella pihalla, mistä se sitten hyökkii ohikulkijoiden päälle. Jne. Esimerkkejä voisi ladella loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on monella aika kapea laatikko keskiluokalle. Siis sehän tarkoittaa tuloluokaa. Kyllä sinne sisään mahtuu ihan yhtä lailla tylsiä kuin jännittäviäkin ihmisiä. Autojakin on montaa merkkiä, samoin asumismuotoja, jokaisen mieltyksien mukaan.
Mulle keskiluokka ainakin on positiivinen ilmaisu. Se tarkoittaa ihmisiä, jotka tulee toimeen mukavasti. Voi ostaa mitä tarvitsee, eikä tarvitse miettiä jokaisen tuotteen hintaa eurolleen.
Minulle se tarkoittaa taas työssä raatamista ja työelämän vaatimusten toteuttamista. Sitä palkkatasoa ei saavuteta ilman säännöllistä työssäkäyntiä. Nykyinen työelämä on musta niin kamalaa, että teen siellä vain minimin ja katson mielummin sitten tarkemmin kaupassa, mitä ostan.
Riippuu varmaan työstä. Oma työni on parhaimmillaan todella mielenkiintoista, toki takkupäiviäkin on, mutta niitä aina. Meillä on kiva työyhteisö, en voi valittaa. En nyt yritä tuputtaa arvojani mutta väitän että työpaikkojakin on erilaisia ja parhaimmillaan työ on todella antoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni vaivaa keskiluokkainen makuluokittelu, ei keskiluokan tulot. Jos luokka olisi yhtä kuin tulot, voisimme puhua vain ihmisistä, joiden tulot ovat välillä x-y.
Tämä siis vaivaa keskiluokkaisessa elämäntavassa:
-Katsotaan kärkkäästi vanhalla autolla ajavaa rumassa asunnossa asuvaa henkilöä.
-Kannustetaan henkilöitä, joita ei omakotitalo kiinnosta muuttamaan omakotitaloon, tai päivittämään talo isompaan.
-Materiaalisten asioiden korostaminen, esim. sisustus uusitaan 5 vuoden välein, ostetaan orjatyövoimalla tuotettuja trendirytkyjä, uusi puhelin vaikka entinen toimii jne.
-Omaan makuuni kuulostaa tylsältä olla kotona ja ajaa autolla, mennä kerran vuodessa Kanarialle. Silti tätä tyyliä tyrkytetään minulle. Vrt esim. yläluokan tai alaluokan tyyliä harvemmin tyrkytetään kaikille sopivana ratkaisuna.Näiden kriteerien perusteella taidankin olla yläluokkainen. Saisinko ne kriteerit, kiitos!
Mielestäni yläluokan kriteerit:
-vot lopettaa työnteon ja selvitä omilla rahoillasi ainakin vuoden verran. Muu tulovirta palkkatyön lisäksi, ymmärrät miten raha toimii.
-todennäköisesti yliopistokoulutus
-olet lähtenyt asumaan kotikylää pidemmälle jossain vaiheessa elämää
-et osta kulutustavaraa luotolla. Pyrit ostamana laatua merkin sijaan
-terveelliset elämäntavat ja sairasvakuutus
-kulttuurillista pääomaa kielten, kulttuurin yms tuntemuksen muodossa
-lomailet mielenkiintoisissa kohteissa mutta ostat alennusmyynneistä tavaraa
-et tee työtä ainoastaan rahan vuoksi, ja olet suht tyytyväinen työssäsi.Superyläluokkaan/eliittiin kuuluu, jos
-voisit lopettaa nyt työnteon ja elää samaa elämäntyyliä välittämättä rahasta
-valitset ajan säästämisen rahan säästämisen sijaan. Esim. kalliimpi ja mukavampi lento halvemman välipysäyksen sijaan.
-yhteiskunnallisesti vaikutusvaltainen asema jollain tavalla, esim. tuotantovälineiden omistus, poliittinen valta tai menestynyt yrittäjä. Päätöksesi siis vaikuttavat paljon muiden ihmisten elämään.
-hintoja ei tarvitse edes katsoa kun käy ulkona syömässä tai ostoksilla. Sen kun otat mitä tarvitset.
-verkostosi kautta pääset tarvittaviin paikkoihin
No tässä ankean maanantain piristys, olen yläluokkaa!😂
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä keskiluokassa itseä ärsyttää on asenne: täydellinen piittaamattomuus ympäristöstä ja muista ihmisistä. Sitä elintasoa rakennetaan hankkimalla nurkat täyteen krääsää, jota sitten kannetaan puolen vuoden välein kaatopaikalle, koska täytyy pysyä trendien harjalla. Audilla/Volvolla/farkku-Bemmillä kaahataan ylinopeutta joka kelillä, ohitellaan järjettömästi, kärkytään toisten takapuskureissa jne. Se kultainennoutaja paskoo pitkin jalkakäytäviä, eikä rouva keskiluokka toki taivu niitä pökäleitä keräämään. Pahimmissa tapauksissa annetaan vasikan kokoinen hurtta pienten lasten lenkitettäväksi tai pidetään irti sillä kivalla keskiluokkaisella pihalla, mistä se sitten hyökkii ohikulkijoiden päälle. Jne. Esimerkkejä voisi ladella loputtomiin.
Ymmärrän hyvin mitä töllä kuvaat, mutta ei se ole kuva keskiluokasta, se on kuva itseriittoisesta k-päistä. Olen itsekin keskiluokkainen, mutta en harrasta valtaosaa kuvaamistasi asioista. :)
Minä en halua kultaista noutajaa. On mukavampi kun ei ole koiraa riesana. Minä en halua Volvoa ajan mieluummin tällä vuoden 2020 BMW:llä. Minä en halua omakotitaloa asun mieluummin tässä velattomassa rivitalossa jonka voi jättää tyhjilleen kun lähtee lapin mökille hiihtelemään tai USA:han kunhan koronasta ensin päästään eroon. Keskiluokkainen elämä ilman koiraa ja Volvoa on ihan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun mieluummin vuokralla ihanissa asunnoissa koti- ja ulkomailla. Nautin täysillä elämän seikkailuista, kuin maksan yhden omakotitalon ja auton asuntolainaa. Erilaisuus kunniaan!
Kunnes huomaat että olet vuokrissa maksanut sen talon verran, eikä sulla ole vieläkään muuta kun veden huuhtoma perse ja kasa vuokrakuitteja. Nykykoroilla talot on nopeasti velattomia, ja sitten voi sekä asua laadukkaasti että on varaa matkustella.
-velaton, iloinen keskiluokkainen, joka tykkää niistä kukkapenkeistään ja lummelammestaan-
Mutta ymmärrät varmaan että mistä se köyhä vihervassari vihaansa saa polttoainetta ellei keskiluokasta. Ei nähdä sitä että syy miksi on jäänyt köyhäksi vihervassariksi on pelkästään siinä että itse on niin laiska että ei ole viitsinyt opiskella tai mennä edes töihin. Sossun tuilla eletään ja vihataan velatonta keskiluokkaa joka on pienen ikänsä painanut duunia ja maksanut veronsa että on saanut maksettua asuntonsa, autonsa, kesämökkinsä jne. josta laiskat vihervassarit vain hiljaa itsekseen unelmoivat.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisuudessa surullisinta on monien kohdalla se, että eletään kulissielämää eikä sellaista mitä haluttaisiin elää. Valitetaan koko ajan kuinka paskaa se oma työ on, silti ei uskalleta lähteä siitä mihinkään. Sidotaan itsensä vielä tiukemmin siihen paskaan kiinni ottamalla velkaa rivarin pätkään hyvällä alueella ja mersuun pihalla, joihin ei ole oikeasti edes varaa. Mutta hei, täytyy näyttää muille että hyvin menee...
Itsekin olen tulojen puolesta keskiluokkaa, mutta en aio sitoa itseäni materiaan ja "orjuuteen" koska se on mulle merkityksetöntä. Sen sijaan vähennän töitä ja teen enemmän mitä itse haluan.
Eipä muilla kuin harvoilla yläluokkaan/rikkaisiin kuuluvilla ole mahdollisuutta elää ilman töitä tai tulonsiirtoja. Realismia se vain musta on, että ruokas on kaupasta saatava ja katto pään päälle. Keskiluokalla sentään on vähän leveämpi leipä ja kenties ehjempi katto pään päällä.
Köyhällä ei oo varaa pienentää tuloja, kun niukasta on paha pienentää. Keskiluokkainen voi vapaaehtoisesti pienentää tuloja vapaa-ajan lisääntyessä. Luksusta näin entisen köyhän mielestä. Enempi mulla raha ja materia pyöri mielessä kuin nyt keskituloisena. Siitä puhe, mistä puute...ja stressi myös.
Kulissielämää en elänyt köyhänä enkä elä nyt. Se on oma ihmistyyppinsä, joka pyrkii esittämään jotain muuta, varmaan usein huonosta itsetunnosta kumpuavaa. Kyllä sitä rikkaidenkin parissa esiintyy. Mun kokemuksen mukaan aika harvinaista tällainen kulissielämä tosielämässä, tai sit sitä ei mun lähipiirissä esiinny. Kulissielämästä tulee mieleen some, ei keskiluokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun mieluummin vuokralla ihanissa asunnoissa koti- ja ulkomailla. Nautin täysillä elämän seikkailuista, kuin maksan yhden omakotitalon ja auton asuntolainaa. Erilaisuus kunniaan!
Kunnes huomaat että olet vuokrissa maksanut sen talon verran, eikä sulla ole vieläkään muuta kun veden huuhtoma perse ja kasa vuokrakuitteja. Nykykoroilla talot on nopeasti velattomia, ja sitten voi sekä asua laadukkaasti että on varaa matkustella.
-velaton, iloinen keskiluokkainen, joka tykkää niistä kukkapenkeistään ja lummelammestaan-
Mutta ymmärrät varmaan että mistä se köyhä vihervassari vihaansa saa polttoainetta ellei keskiluokasta. Ei nähdä sitä että syy miksi on jäänyt köyhäksi vihervassariksi on pelkästään siinä että itse on niin laiska että ei ole viitsinyt opiskella tai mennä edes töihin. Sossun tuilla eletään ja vihataan velatonta keskiluokkaa joka on pienen ikänsä painanut duunia ja maksanut veronsa että on saanut maksettua asuntonsa, autonsa, kesämökkinsä jne. josta laiskat vihervassarit vain hiljaa itsekseen unelmoivat.
Ja jälleen keskiluokkainen osoittaa todeksi sen mitä tuossa aikaisemmin kirjoitinkin keskiluokan asenteista köyhiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes vanhuuden päivilläsi huomaat, että sen keskiluokkaisen elämisen tavoittelemiseen ole uhrannut kolmasosan elämästäsi.
Kolmasosan nukut ja toisen kolmanneksen olet muiden orjana maksaakseni ikuista velkaa pankille.
Luultavasti enemmänkin saadaksesi jonain elämäsi suurimman onnepäivänä torppasi maksettua 30 vuoden velkavankeuden jälkeen.
Sitten alkavat ne vanhuuden ilon ja onnen päivät.
Makaat samassa hoitokodissa kuin minä, sinun talosi ja tavarasi kunta on jo aikaa sitten muuttanut käteiseksi saadakseen 5000 euroa kuukaudessa maksavat hoitomaksusi ja minä makaan paskat vaipoissa viereisessä sängyssä köyhänä kuin kirkonrotta :-)
Olen elänyt suurimman osan elämästäni köyhänä, vaikka murhetta auton huolloista, uusista kodinkoneista, työn orjuudesta ja olemme vihdoinkin päässeet loppusuoralle ja kuolemamme päivänä me lähdemme täältä yhtä köyhinä.
Olet menettänyt koko elämäntyösi, se minkä eteen raadoit 40 vuotta, maksaen pankille korkoa korolle ja minä edelleen vapaana kuin aivaan lintu :-)
Kylläpä tuossa kommentissa paistaa kateus oikein pitkän pitkän matkan päähän. Tuleekohan kirjoittajalle mieleen että ehkä tämä keskiluokkainen ihminen joka tienaa omat rahansa elää myös terveellisempää elämää, likkuu, kuntoilee syö terveellistä ruokaa jne. Toisin kuin sinä joka sossun tuilla marssit lähimpään kaljakuppilaan ja vietät siellä aikaasi. Syöt niitä valmiita epäterveellisiä eineksiä mitä kaljaan kulutettujen sossurahojen jälkeen jää jäljelle. Turhaa on kait mainita että ainut liikuntasuoritus kaltaisillasi henkilöillä on kaupungin vuokra kaksiosta lähiöbaariin ja takaisin. Voipi olla että tuo terveellistä elämää elänyt keskiluokkainen ihminen viettää arvokkaan vanhuuden kotioloissa toisin kuin kaltaisesi joka makaa vaipoissa 65 vuotta täytettyään hoitokodissa koska alkoholi ja epäterveellinen elämä on vienyt terveyden. Ei mulla muuta Heippa!
Vierailija kirjoitti:
Suomi on eriytymässä niihin joilla menee hyvin ja niihin joilla ei mene. Keskiluokkaiset elävät omassa kuplassaan, jossa köyhät luokitellaan päihteidenkäyttäjiksi tai omista valinnoistaan johtuen ahdinkoon joutuneiksi. Mun kokemuksen mukaan näin ei kuitenkaan ole. Mistäkö tiedän? Siitä, kun näen vähätuloisia päivittäin. Toki on niitäkin, jotka omalla toiminnallaan ovat ongelmansa aiheuttaneet, mutta on muitakin.
Huomaan tämän eron erittäin selkeästi, kun vertaan elämäämme siskoni perheen elämään. Siskoni on keskiluokkainen. Hänen lapsensa ihmettelevät, miksi asumme kerrostalossa, miksi meillä ei ole autoa, miksi emme matkustele jne.. Sinällään ihan viattomia lasten kysymyksiä, mutta osoittavat sen, miten omassa maailmassaan he elävät.
Kiitos tästä kommentista. Ihanaa nähdä tämmöistäkin empatiaa ja ymmärrystä täällä, jota tarvitaan etenkin nyt korona-aikana. Olen ollut itse aikoinaan syrjäytymisvaarassa monien ikävien kokemusten ja sairauksien seurauksena. Mukana on ollut myös onnea, että olen nyt tässä. En tienaa paljoa, mutta kun tietää, missä on joskus ollut, siitä aamupuurostakin ennen töihin lähtöä on tosi kiitollinen. Että mä oon edelleen tässä kaiken jälkeen. Voimat eivät ole samanlaiset kuin heillä, jotka kykenee tekemään töitä kokoaikaisesti, mutta pääasia on mulle mun hyvinvointi ja terveys. Kun sen on kerran menettänyt, sitä arvostaa nykyään ihan uudella tavalla ja luonto on tullut entistä rakkaammaksi. Siellä oleminen kun ei edes maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun ottamatta kantaa, kun minä sairastun, pääsen työterveyden kautta heti erikoislääkärille, kun sinä selität asiaasi terveyskeskuksen hoitajalle, joka käskee sinun syödä buranaa, tutkimuksia ja labroja ei tipu.
Vanhanakaan emme asu samassa hoitokodissa, me muutamme eläkkeellä lämpimään sillä rahalla, minkä saamme eläkkeestä ja talosta. Sinä olet kiinni vuokramurjussasi, jos sitäkään enää valtio viitsii sinulle kustantaa.
Bäääbäää! Sitku elämää. Et tiedä elätkö edes vanhaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jälleen keskiluokkainen osoittaa todeksi sen mitä tuossa aikaisemmin kirjoitinkin keskiluokan asenteista köyhiä kohtaan.
Ei se ole synti olla köyhä mutta on synti syyllistää keskiluokkaista joka on tehnyt työtä sen eteen ettei olisi köyhä. 80% vihervassareista pääsisi keskiluokkaan jos muuttaisivat asennetta siihen suuntaan että maailmassa pitää tehdä työtä pärjätäkseen ja että on muitakin tulon lähteitä kuin sossun luukku. Joko aate tai tyhmyys (vai ovatko sama asia) kuitenkin estää vihervassaria tulemasta sieltä sossun luukulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kun keskiluokka ja köyhät tappelee keskenään, ne huipputuloiset nauraa matkalla pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes vanhuuden päivilläsi huomaat, että sen keskiluokkaisen elämisen tavoittelemiseen ole uhrannut kolmasosan elämästäsi.
Kolmasosan nukut ja toisen kolmanneksen olet muiden orjana maksaakseni ikuista velkaa pankille.
Luultavasti enemmänkin saadaksesi jonain elämäsi suurimman onnepäivänä torppasi maksettua 30 vuoden velkavankeuden jälkeen.
Sitten alkavat ne vanhuuden ilon ja onnen päivät.
Makaat samassa hoitokodissa kuin minä, sinun talosi ja tavarasi kunta on jo aikaa sitten muuttanut käteiseksi saadakseen 5000 euroa kuukaudessa maksavat hoitomaksusi ja minä makaan paskat vaipoissa viereisessä sängyssä köyhänä kuin kirkonrotta :-)
Olen elänyt suurimman osan elämästäni köyhänä, vaikka murhetta auton huolloista, uusista kodinkoneista, työn orjuudesta ja olemme vihdoinkin päässeet loppusuoralle ja kuolemamme päivänä me lähdemme täältä yhtä köyhinä.
Olet menettänyt koko elämäntyösi, se minkä eteen raadoit 40 vuotta, maksaen pankille korkoa korolle ja minä edelleen vapaana kuin aivaan lintu :-)
Höpö höpö, talon sai 15 v lainalla, ja laina oli maksettu iässä 40 v. Kun sinä maksat korkeaa vuokraa paskaisesta yksiöstäsi. Minä voin myydä taloni ja elää sillä summalla missä haluan, sinä olet kiinni vuokramurjussasi kun asumistukea ei ulkomaille makseta. Kuka onkaan vapaa?
Et sinä ole vapaa.
Olet uhrannut elämästäsi niin paljon aikaa ja rahaa sen talosi hyväksi, ettet sinä siitä aio luopua kuin pakolla.
Olet myös työsi vanki, sen saman työn joka mahdollisti pankkilainasi ja talon ostosi.
Et sinä koskaan muuta ulkomaille muutakuin haaveissasi, sillä olet niin mukautunut keskiluokkaiseen elämääsi, valkeaan kotiisi, huoneentauluihisi, labbikseesi, osamaksuvolvoosi, ettet enää edes näe muita mahdollisuuksia elämiseen.
Sinä olet superorja, Pankin orja, talosi orja, työsi orja, autosi orja, materiasi palvoja, ikuinen huolehtija, mutta hattuahan sinulle on nostettava, sillä sinulaisesi ihmiset takaavat ainakin vielä muutaman vuoden meidän maattomien, kirjattomien ja karjattomien ihmisten vapauden elää sellaista elämää missä orjuutta ei enää ole, ei hengen eikä materian vankeutta, eikä pakottavaa tarvetta nousta yhteiskunnan askelmilla eliitin hyödylliseksi orjaksi, keskiluokkaiseen stereotypiaan.
Oikea järjen jättiläisen kirjoitus. Keskiluokkainen kuitenkin elää parempaa elämää kun sinä joka murjotat kaupungin vuokra-asunnossa ja keräät ojista ja roskiksista tyhjiä pulloja ja odotat että saisi taas sossun luukulta vähän keskiluokan maksamia verorahoja. Kulostaa tosi kadehdittavalta elämältä. Normaali ihminen nauttii työnteosta ja siitä että on omaa rahaa ja rahan myötä tulevasta vapaudesta. Nuo orja jutut eivät kuulu mitenkään keskiluokkaiseen elämään vaan taloudellinen vapaus ja vastuu paitsi itsestään niin myös yhteiskunnasta. Myös sinun laisistasi sosiaalihuollon varassa elävistä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nyt aika hiljaista siellä köyhien "vapaassa ja värikkäässä" elämäntavassa, ei tule esimerkkejä. Joku pientuloista säästöön kituuttava on kaikkein typerin, silkkaa sit-ku-a koko elämä.
Kel onni on, se onnen kätkeköön.
Luuletko, että paljastaisi sen sinulle, katkera ja kateellinen keskiluokka?
Elvistely kuuluu teille!
No höpö höpö taas, ei sulla ole mitään paljastamista, köyhä elämä on kontrolloitua ja ankeaa. Nykyisessä keskiluokassa enemmistö on sitä jossakin elämän vaiheessa köyhyyttä kokeillut, eikä tasan halua siihen takaisin.
Kateus ei liity keskiluokkaan, kyllä se on niiden tuilla eläjien juttu, joiden mielestä sohvalla makaamalla pitäisi kuitenkin saada se keskiluokan elintaso. Sitten ostetaan velaksi krääsää ja laitetaan esille someen. Ja lopputulema on maksuhäiriömerkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuhun ottamatta kantaa, kun minä sairastun, pääsen työterveyden kautta heti erikoislääkärille, kun sinä selität asiaasi terveyskeskuksen hoitajalle, joka käskee sinun syödä buranaa, tutkimuksia ja labroja ei tipu.
Vanhanakaan emme asu samassa hoitokodissa, me muutamme eläkkeellä lämpimään sillä rahalla, minkä saamme eläkkeestä ja talosta. Sinä olet kiinni vuokramurjussasi, jos sitäkään enää valtio viitsii sinulle kustantaa.
Bäääbäää! Sitku elämää. Et tiedä elätkö edes vanhaksi :D
Eikä ole, kukaan ei tiedä elääkö vanhaksi, mutta sinä tulet aina olemaan köyhä ja syrjäytynyt. Jatkossa yhteiskunta ei tule sinulle antamaan sitä vuokramurjuakaan, saat asua jossakin kommuunissa ja käydä soppajonossa. Se on sinulle ihan oikein, terveen ihmisen ei pidä heittäytyä elätiksi.
Pelkkää kateutta noi puheet Audeista ja kultaisista noutajista, ei niitä ole mikään pakko valita. Luokka määräytyy paitsi tulotason myös koulutuksen perusteella, mutta tulotaso ei määrää makua tai elämäntapaa. Ei nykyään enää eletä kopioyhteiskunnassa, jossa on tärkeää on samanmerkkiset vaatteet ja tavarat kuin muilla, näin oli joskus kasarilla. Ihmiset nyt sotkee asioita.
Ja toi yksi pummi nyt täällä on aiemmin kertonut mistä hänen "vapaa" elämänsä koostuu: Lahjoitusfillarilla voi mennä kirjastoon, ja se on siinä. Toistuvasti joutuu työkkärin hampaisiin ja saa esittää hullua, jotta saa jatkaa sitä vuokramurjuelämäänsä. Ei se mihinkään voi matkustaa tai mitään tehdä, ei minusta kuulosta värikkäältä saati vapaalta.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisuudessa surullisinta on monien kohdalla se, että eletään kulissielämää eikä sellaista mitä haluttaisiin elää. Valitetaan koko ajan kuinka paskaa se oma työ on, silti ei uskalleta lähteä siitä mihinkään. Sidotaan itsensä vielä tiukemmin siihen paskaan kiinni ottamalla velkaa rivarin pätkään hyvällä alueella ja mersuun pihalla, joihin ei ole oikeasti edes varaa. Mutta hei, täytyy näyttää muille että hyvin menee...
Itsekin olen tulojen puolesta keskiluokkaa, mutta en aio sitoa itseäni materiaan ja "orjuuteen" koska se on mulle merkityksetöntä. Sen sijaan vähennän töitä ja teen enemmän mitä itse haluan.
Onko sulla lähipiirissä jotenkin poikkeuksellisen paljon kulississa eläjiä vai mihin tuon perustat? Mistä myös tiedät että ne kulissieläjät nyt haluaisivat elää jotain muuta kuin mitä nyt elävät?
Valittajia on aina ja niitä valittajia löytyy kaikista luokista ja kyseessä on enemmän yleinen tyytymättömyys kaikkeen.
En ymmärrä myöskään tätä kuviteltua materialismia. Suomessa keskituloinen keskiluokka nyt ei tuloillaan ihmeitä hanki. Asunto kuin asunto tarvitsee huonekalut, pihalle tarvitsee tietyt jutut että sen voi pitää siistinä, lapset tarvitsee omat juttunsa. Ihan samoja asioita näkyy näiden omaa uniikkiuttaan korostavien kodeissa.
Täällä hirveän moni keskiluokkaa halveksiva kuvittelee elävänsä jotain poikkeuksellisen ainutlaatuista elämää, vaikka samalla tavalla käytte töissä tai saatte tukia, asutte jossain, ostatte ruokaa ja maksatte laskuja.
Ei mua haittaisi olla keskiluokkainen :) Mulla on Suomessa se oma koti ja tramppakin lapsille.
Meillä nyt vaan sattuu olemaan myös toinen koti ulkomailla ja normia isommat tulot. Mutta kaikki on katoavaista. En työntäisi nenää kovin syvälle omaan erinomaisuuteeni :D