Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkainen elämä - miksi se ärsyttää niin paljon?

Vierailija
02.11.2020 |

Ja turha ihmetellä, että miten niin, en minä ole huomannut mitään. Ilmiö on ihan todellinen vaikka juuri sinä et samaistuisikaan alla olevaan.

Tuilla elävä kansanosa tavoittelee juuri sitä keskiluokkaisuutta: mukavaa asumista, esittelykelpoista autoa, ulkomaanmatkaa, uudehkoa kodintekniikkaa ja muuta materiaa. Samalla näitä kuitenkin halveksutaan. Kukaan ei mukamas halua omakotitaloa, Volvoa eikä kultaistanoutajaa. Kukaan ei halua olla "Prismaperhe".

Ja silti, kun puhutaan tuloeroista, yhteiskunnan luokkaeroista, sosioekonomisista eroista, keskiluokkaisuus nousee esiin sekä tavoiteltavana että halveksuttavana asiana.

Kumpi se siis on?
Miksi tuilla eläjä valittaa toisessa ketjussa, että hän ei saa mukavaa elintasoa, ja miksi kuitenkin jos keskiluokkainen kertoo olevansa tyytyväinen elämäänsä ja tekevänsä keskiluokkaisia asioita, alkaa halveksunta ja haukkuminen?

Kommentit (279)

Vierailija
1/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ei nyt ehdi kateudeltaan vastailla.

Vierailija
2/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tuilla elävä, mutta en silti halua kultaista noutajaa, trampoliinia, kahta lasta ja valkoista Audia pihalle. Omakotitalo toki täytyy olla, mutta ei sekään naapurien takia, vaan että naapureita ei olisi.

Kliseistä keskiluokkaista elämää pidetään mielikuvituksettomana ja muita varten näyteltynä elämänä. Ikään kuin ihmisiltä puuttuisi oma näkemys asioista ja tehdään vain niinkuin oletetaan, että kuuluu tehdä. Ollaan siis vähän yksinkertaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole tuilla elävä, mutta en silti halua kultaista noutajaa, trampoliinia, kahta lasta ja valkoista Audia pihalle. Omakotitalo toki täytyy olla, mutta ei sekään naapurien takia, vaan että naapureita ei olisi.

Kliseistä keskiluokkaista elämää pidetään mielikuvituksettomana ja muita varten näyteltynä elämänä. Ikään kuin ihmisiltä puuttuisi oma näkemys asioista ja tehdään vain niinkuin oletetaan, että kuuluu tehdä. Ollaan siis vähän yksinkertaisia.

Eli sinulla ei ollut varas ostaa omakotitaloa ihmisten ilmoilta.

Vierailija
4/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkainen kuvaa minulle tyytymistä, unelmiensa unohtamista, keskivertoa, tylsyyttä, arjen harmautta ilman irtiottoa. 

Ehkäpä se on se mitä siinä ajatellaan.

-Sinkkiş

Omakotitalo ja Volvo on kyllä ihan jees ;)

Vierailija
5/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, lähinnä huvittaa.

Vierailija
6/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä, lähinnä huvittaa.

Ja säälittää myös. Ihmispolot!

Vierailija
7/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkainen kuvaa minulle tyytymistä, unelmiensa unohtamista, keskivertoa, tylsyyttä, arjen harmautta ilman irtiottoa. 

Ehkäpä se on se mitä siinä ajatellaan.

-Sinkkiş

Omakotitalo ja Volvo on kyllä ihan jees ;)

Juuri näin! Elämän ennakoitavuus, harmaus ja tylsyys vievät keskiluokalta kaiken spontaanin seikkailun ja ilon mahdollisuuden. Elämä typistyy ja menettää värit ja luontaisen elämänvirran.

En kadehdi keskiluokkaa, vaan olen heidän puolestaan surullinen.

Vierailija
8/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ihminen kuvittelee, että on mahdollisuuksia saavuttaa taivaita ja silloin se keskiluokkainen elämä vaikuttaa tyytymiselle ja tylsälle, Kun ikää tulee vähän enemmän tajuaa jo, että parasta elämässä on sujuva mukava arki, oma perhe ja taloudellinen turvallisuus mukavasti asuen ja harrastaen. Eli keskiluokkaisesti eleleminen. 

Vierailija
9/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla ei ollut varas ostaa omakotitaloa ihmisten ilmoilta.

Minkälaiseen suuntaan ajattelit johtaa tätä keskustelua tuolla vastauksellasi?

Vierailija
10/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kirjoitettu. Minä haluan monia keskiluokkaisuuden asioita ja monia niistä minulla onkin. Omakotitalo ei niihin kuulu ellei kyseessä ole talo Kulosaaresta. Mieluummin asuisin vaikka Eiran kerrostalossa rannan lähellä jos olisi rahaa. Mukava auto helpottaa lapsiperhe-elämää ja lisää omankin elämän mukavuutta. Mutta jokaisella on ne omat unelmat ja perinteinen prismapehemuotti ei sovi kaikille.

Vierailija
11/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ei nyt ehdi kateudeltaan vastailla.

Mitä hyvää ajattelit tuoda keskusteluun vastauksellasi?

Vierailija
12/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Kaikki tavoitelevat jotain ja melko samaa keskiluokkaista mössöä tässä ollaan kaikki. Jotkut vaan materialistisempia kuin toiset.

Vierailija
13/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka on niin kaavoihinsa kangistunutta ja altis toimimaan stereotypioiden mukaan, etten tuilla elävänä (työkyvyttömyys) ainakaan itse haaveile sellaisesta elämästä.

Joskus tulee ajeltua keskiluokkaisten omakotitaloalueiden läpi ja toisaalta huvittaa, toisaalta säälittää niistä näkyvä tarve samaistua naapureihin :-)

Joka pihasta kaadettu puut rakennusaikana ja istutettu mulkun mittaisia taimia tutettuina jollakin häkkyrällä että pysyvät pystyssä.

Nurmikko ajeltuna lähiaikoina, kukkasia istutettu viivottimen avulla, on stereotypiaterassia, sähkö/kaasugrilliä (isoja krematorioita), autokatoksessa (kaikilla samanlainen) se pakollinen Audi tai Volvo, siistissä rivissä polkupyöriä, isukin merkkihybridi, äidin kauppamarketpyörä ja lapsukaisilla lisäksi koripalloteline apinoituma amerikkalaisesta unelmasta.

Tulisin hulluksi asuessani siinä ympristössä.

Pierua pidätellen rupatellen samanlaisetn naapureiden kanssa kuinka on nurmikko tullut leikattua ja mitenkäs se uusi hybridi on nyt toiminut pakkasilla.

Hyi vttu mikä klisee ja kaikilla satojatuhansia velkaa ja isi IT alalla ja muijalla työ erikoisasiantuntijana, eli kirjastokoira Kirjalaisena tai kunnantalolla pyörittämässä jonninjoutavia papereita ja tutkimassa AV palstaa.

Minä tahdon elää omanlaistani elämää asuinalueella joka on vanhaa, vanhoilla puilla ympäröityä, nilkanpituisen luonnon vallatessa alaa yrityksiltä muuttaa kaikki oman tahdon näköiseksi halvaksi kopioksi.

Vierailija
14/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ärsytä, mutta en itse halua sitä elämää. Miksi haluaisin jotain uraputkea, ja henkilökohtainenkin elämä pelkkää suorittamista? Monimiljonäärin huoleton elämä on sellaista, jota tämä köyhä haikailee. 

Vierailija
15/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun mieluummin vuokralla ihanissa asunnoissa koti- ja ulkomailla. Nautin täysillä elämän seikkailuista, kuin maksan yhden omakotitalon ja auton asuntolainaa. Erilaisuus kunniaan!

Vierailija
16/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuo haaveet talosta, autoista, mökistä vaatii velkavankeutta eli pahimmillaan tyydyt johonkin työhön jota inhoat, että saat maksettua tuota velkaa. Siinähän sitä sitten olet kiinni vuosikymmenet materian takia.

Vierailija
17/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ärsytä, mutta en itse halua sitä elämää. Miksi haluaisin jotain uraputkea, ja henkilökohtainenkin elämä pelkkää suorittamista? Monimiljonäärin huoleton elämä on sellaista, jota tämä köyhä haikailee. 

Tämä! Keskiluokkaisuus ei vetoa, monimiljonäärin elämä kyllä.

Antaa keskiluokan tukehtua omassa kuplassaan.

Vierailija
18/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nuo haaveet talosta, autoista, mökistä vaatii velkavankeutta eli pahimmillaan tyydyt johonkin työhön jota inhoat, että saat maksettua tuota velkaa. Siinähän sitä sitten olet kiinni vuosikymmenet materian takia.

Keskiluokkainen elämä = velkavankeus

Kulkukortti kaulassa vaelletaan pimeydessä.

Vierailija
19/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ihmiset kritisoi keskiluokkaisuutta itsessään, mutta kun pitkään on ollut ns perusoletuksena että kaikki haluavat sen talon, koiran, kaksi lasta, farmariauton ja etelänmatkat, niin alkaahan se ärsyttää. Keskiluokkaisuudestakin voi tehdä oman näköistä elämää. Monia ahdistaa nuo ennaltamääritetyt tavoitteet. Muistan kun meidänkin molempien suvut kauhistelivat kun ei haluttu lapsen synnyttyä ostaa omakotitaloa, tai kun irtisanouduin hyvin palkatusta työstä ja vaihdoin huomattavasti epävarmemmalle alalle. On ärsyttävää kun kaikkia tuosta turvallisesta "prismaperhe-elämästä" poikkeavia valintoja kauhistellaan ja niitä joutuu erikseen selittelemään (varsinkin vanhemmille ihmisille ). En mitenkään väheksy "prismaperheitä", ymmärrän hyvin että monet ovat onnellisia eläessään niin.

Vierailija
20/279 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat tarvitsevat orjansa, eli kuuliaisen keskiluokan.

Ei minua ärsytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä