Keskiluokkainen elämä - miksi se ärsyttää niin paljon?
Ja turha ihmetellä, että miten niin, en minä ole huomannut mitään. Ilmiö on ihan todellinen vaikka juuri sinä et samaistuisikaan alla olevaan.
Tuilla elävä kansanosa tavoittelee juuri sitä keskiluokkaisuutta: mukavaa asumista, esittelykelpoista autoa, ulkomaanmatkaa, uudehkoa kodintekniikkaa ja muuta materiaa. Samalla näitä kuitenkin halveksutaan. Kukaan ei mukamas halua omakotitaloa, Volvoa eikä kultaistanoutajaa. Kukaan ei halua olla "Prismaperhe".
Ja silti, kun puhutaan tuloeroista, yhteiskunnan luokkaeroista, sosioekonomisista eroista, keskiluokkaisuus nousee esiin sekä tavoiteltavana että halveksuttavana asiana.
Kumpi se siis on?
Miksi tuilla eläjä valittaa toisessa ketjussa, että hän ei saa mukavaa elintasoa, ja miksi kuitenkin jos keskiluokkainen kertoo olevansa tyytyväinen elämäänsä ja tekevänsä keskiluokkaisia asioita, alkaa halveksunta ja haukkuminen?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tuilla elävä, mutta en silti halua kultaista noutajaa, trampoliinia, kahta lasta ja valkoista Audia pihalle. Omakotitalo toki täytyy olla, mutta ei sekään naapurien takia, vaan että naapureita ei olisi.
Kliseistä keskiluokkaista elämää pidetään mielikuvituksettomana ja muita varten näyteltynä elämänä. Ikään kuin ihmisiltä puuttuisi oma näkemys asioista ja tehdään vain niinkuin oletetaan, että kuuluu tehdä. Ollaan siis vähän yksinkertaisia.
Eli sinulla ei ollut varas ostaa omakotitaloa ihmisten ilmoilta.
Realistiseen suuntaan.
Minkälaiseen suuntaan ajattelit johtaa tätä keskustelua tuolla vastauksellasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun mieluummin vuokralla ihanissa asunnoissa koti- ja ulkomailla. Nautin täysillä elämän seikkailuista, kuin maksan yhden omakotitalon ja auton asuntolainaa. Erilaisuus kunniaan!
Kunnes huomaat että olet vuokrissa maksanut sen talon verran, eikä sulla ole vieläkään muuta kun veden huuhtoma perse ja kasa vuokrakuitteja. Nykykoroilla talot on nopeasti velattomia, ja sitten voi sekä asua laadukkaasti että on varaa matkustella.
-velaton, iloinen keskiluokkainen, joka tykkää niistä kukkapenkeistään ja lummelammestaan-
Nuorena on hauskempaa seikkailla! Toki eläkeläisilläkin on kivaa... en vaihtaisi vapauttani kukkapenkkeihin ja lummelampeen. Sorry.
Aikuisopiskelijana eli kolmatta vuotta tuilla elävänä (opinto-, asumis- ja toimeentulotuki, lapsilisä ja minimielarit valtiolta sekö pienenpieni lapseneläke lapselle jonka isä kuoli) en voi kuin ihmetellä että miten näillä tuilla EI saisi juuri kaikkea AP:n luettelemaa. Hyvin mukavasti tässä elelee. Toki tarkoitus on valmistumisen jälkeen jättää tuet taakse, mutta jo näillä saa kaiken tuon. Tätä ns.tavallista elämää halveksunee ne, joiden tuet menee siideriin. Se on päiväkodin pihalta tuttu ilmiö - ”en ois oikeesti tollasta halunnukaan, ihan tyhmää.”
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on niin kaavoihinsa kangistunutta ja altis toimimaan stereotypioiden mukaan, etten tuilla elävänä (työkyvyttömyys) ainakaan itse haaveile sellaisesta elämästä.
Joskus tulee ajeltua keskiluokkaisten omakotitaloalueiden läpi ja toisaalta huvittaa, toisaalta säälittää niistä näkyvä tarve samaistua naapureihin :-)
Joka pihasta kaadettu puut rakennusaikana ja istutettu mulkun mittaisia taimia tutettuina jollakin häkkyrällä että pysyvät pystyssä.
Nurmikko ajeltuna lähiaikoina, kukkasia istutettu viivottimen avulla, on stereotypiaterassia, sähkö/kaasugrilliä (isoja krematorioita), autokatoksessa (kaikilla samanlainen) se pakollinen Audi tai Volvo, siistissä rivissä polkupyöriä, isukin merkkihybridi, äidin kauppamarketpyörä ja lapsukaisilla lisäksi koripalloteline apinoituma amerikkalaisesta unelmasta.
Tulisin hulluksi asuessani siinä ympristössä.
Pierua pidätellen rupatellen samanlaisetn naapureiden kanssa kuinka on nurmikko tullut leikattua ja mitenkäs se uusi hybridi on nyt toiminut pakkasilla.
Hyi vttu mikä klisee ja kaikilla satojatuhansia velkaa ja isi IT alalla ja muijalla työ erikoisasiantuntijana, eli kirjastokoira Kirjalaisena tai kunnantalolla pyörittämässä jonninjoutavia papereita ja tutkimassa AV palstaa.
Minä tahdon elää omanlaistani elämää asuinalueella joka on vanhaa, vanhoilla puilla ympäröityä, nilkanpituisen luonnon vallatessa alaa yrityksiltä muuttaa kaikki oman tahdon näköiseksi halvaksi kopioksi.
Olen surullinen puolestasi. Itselle ei ole tullut mieleen vertailla eri asuinalueiden "paremmuutta tai huonommuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun mieluummin vuokralla ihanissa asunnoissa koti- ja ulkomailla. Nautin täysillä elämän seikkailuista, kuin maksan yhden omakotitalon ja auton asuntolainaa. Erilaisuus kunniaan!
Kunnes huomaat että olet vuokrissa maksanut sen talon verran, eikä sulla ole vieläkään muuta kun veden huuhtoma perse ja kasa vuokrakuitteja. Nykykoroilla talot on nopeasti velattomia, ja sitten voi sekä asua laadukkaasti että on varaa matkustella.
-velaton, iloinen keskiluokkainen, joka tykkää niistä kukkapenkeistään ja lummelammestaan-
Nuorena on hauskempaa seikkailla! Toki eläkeläisilläkin on kivaa... en vaihtaisi vapauttani kukkapenkkeihin ja lummelampeen. Sorry.
Ohis. Tulee mieleen tarina heinäsirkasta ja muurahaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes vanhuuden päivilläsi huomaat, että sen keskiluokkaisen elämisen tavoittelemiseen ole uhrannut kolmasosan elämästäsi.
Kolmasosan nukut ja toisen kolmanneksen olet muiden orjana maksaakseni ikuista velkaa pankille.
Luultavasti enemmänkin saadaksesi jonain elämäsi suurimman onnepäivänä torppasi maksettua 30 vuoden velkavankeuden jälkeen.
Sitten alkavat ne vanhuuden ilon ja onnen päivät.
Makaat samassa hoitokodissa kuin minä, sinun talosi ja tavarasi kunta on jo aikaa sitten muuttanut käteiseksi saadakseen 5000 euroa kuukaudessa maksavat hoitomaksusi ja minä makaan paskat vaipoissa viereisessä sängyssä köyhänä kuin kirkonrotta :-)
Olen elänyt suurimman osan elämästäni köyhänä, vaikka murhetta auton huolloista, uusista kodinkoneista, työn orjuudesta ja olemme vihdoinkin päässeet loppusuoralle ja kuolemamme päivänä me lähdemme täältä yhtä köyhinä.
Olet menettänyt koko elämäntyösi, se minkä eteen raadoit 40 vuotta, maksaen pankille korkoa korolle ja minä edelleen vapaana kuin aivaan lintu :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkainen kuvaa minulle tyytymistä, unelmiensa unohtamista, keskivertoa, tylsyyttä, arjen harmautta ilman irtiottoa.
Ehkäpä se on se mitä siinä ajatellaan.
-Sinkkiş
Omakotitalo ja Volvo on kyllä ihan jees ;)
Juuri näin! Elämän ennakoitavuus, harmaus ja tylsyys vievät keskiluokalta kaiken spontaanin seikkailun ja ilon mahdollisuuden. Elämä typistyy ja menettää värit ja luontaisen elämänvirran.
En kadehdi keskiluokkaa, vaan olen heidän puolestaan surullinen.
EI useimmilla näin. Vaan me useimmat ei enää aikuisena kaivata mitään spontaaneita seikkailuita sellaisessa mielessä, minkä keskiluokkainen elämä vastuineen kuten asuntolaina estää. Jotkut niitä harrastaa nuorena, sitten vakiintuvat keskiluokkaiseeen elämään kun ei enää menojalka vipata.
Monet meistä on oltu jo nuorenakin sellaisia, että ei kiinnosta seikkailu vaan ilo tulee kotona olevista asioista. Itseäni esimerkiksi on aina kiinnostanut lähinnä puutarhanhoito, koirat, kaunis koti ja "hyggeily", kirjojen lukeminen ja tietokoneella pelailu. Keskiluokkaiset puitteet mahdollistaa nämä erinomaisesti, ja elämäni on hyvin onnellista kun saan tehdä asioita joista aidosti tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kenties 50 v "nuori"?
Muurahainen ja heinäsirkka
Olipa kerran aurinkoinen kesäpäivä, ja muurahaiset ahersivat töissään. Sattuipa ohi kulkemaan heinäsirkka soittaen ja laulaen. ”Miksi aherratte pellolla vaikka aurinko paistaa ja on soiton ja laulun aika?” kysyi heinäsirkka. "Varaudumme aikaan, jolloin ei aurinko paista eikä voi soittaa eikä laulaa", vastasivat muurahaiset. Heinäsirkka totesi "Minä haluan nyt harjoitella, että kun on aika konsertoida, osaan olla todella taitava ja pystyn viidyttämään suurta yleisöä", ja hyppeli soittaen tiehensä.
Eräänä purevan kylmänä talvipäivänä heinäsirkka puolikuoliaana nälästä ja vilusta raahusti muurahaisten keolle ja pyyteli: "Antakaa toki minullekin muutama jyvä, jotta en kuolisi nälkään." "Mitä sinä teit kesällä? Miksi meidän nyt pitäisi antaa sinulle jyviä? Miksi et tehnyt töitä kesällä, jolloin olisit voinut koota ruokaa. Sen kun jatkat laulamista ja soittamista", muurahaiset murahtivat ja lähtivät jatkamaan niine hyvineen töitään.
Heinäsirkka oli alakuloinen ja masentunut, mutta se näki vähän matkan päässä mehiläispesän. Sieltä kuului pörinää ja heinäsirkka suuntasi sinne. "Kiltit mehiläiset, miten te aiotte talven viettää? Minä pelkään, että joudun 27:n kerhoon vaikka en ole edes 27 vielä?" Ovella ollut mehiläinen totesi: "Me hytisemme ja pörisemme ja pidämme näin pesän lämpimänä. Välillä syömme hunajaa, josta saamme energiaa. Meidän pesässämme ei ole yhtä hyvää LVI-tekniikkaa kuin muurahaisten, sillä me emme ole rakennusinsinöörejä vaan kemistejä". Heinäsirkka kysyi: "Eikö tuo hytinä ja pörinä ole vähän tylsää? Miksi ette soita ja laula ja tanssi?" Mehiläinen vastasi: "Kyllä me tanssisimme, jos olisi musiikkia". Mutta samassa hän vilkaisi heinäsirkkaan: "Sinulla on viulu. Meillä on hunajaa. You do the math".
Niinpä heinäsirkka sai jäädä mehiläispesään soittamaan. Koko kesän harjoitelleena hänestä olikin tullut virtuoosi, ja ensi töikseen hän vetäisi Rimsky-Korsakovin Kimalaisen lennon. Mehiläispesä heräsi eloon, kaikki alkoivat tanssimaan ja laulamaan, ja pitkä talvi kului kuin siivillä. Ja heinäsirkka soitti. Hän soitti koko sydämestään. Ja aina kun hän oli uupua, mehiläiset antoivat hänelle tipan hunajaa ja taas jatkettiin.
Kevään tullen heinäsirkka kiitti mehiläisiä yhteisestä talvesta, ja elämä jatkoi entisiä latujaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisopiskelijana eli kolmatta vuotta tuilla elävänä (opinto-, asumis- ja toimeentulotuki, lapsilisä ja minimielarit valtiolta sekö pienenpieni lapseneläke lapselle jonka isä kuoli) en voi kuin ihmetellä että miten näillä tuilla EI saisi juuri kaikkea AP:n luettelemaa. Hyvin mukavasti tässä elelee. Toki tarkoitus on valmistumisen jälkeen jättää tuet taakse, mutta jo näillä saa kaiken tuon. Tätä ns.tavallista elämää halveksunee ne, joiden tuet menee siideriin. Se on päiväkodin pihalta tuttu ilmiö - ”en ois oikeesti tollasta halunnukaan, ihan tyhmää.”
Kaikki ei todellakaan saa tuollaisia tukia. Itsekin olen aikuisopiskelija ja saan pelkän asumistuen + opintolainaa. Tukikuukaudet käytin jo aiemmassa tutkinnossa, joka ei työllistänyt, eli opintotukea ei tipu. Toimeentulotukea voi ehkä saada sitten kun kaikki laina on nostettu. Vuokran + sähkön jälkeen minulle jää käytettäväksi 210e ruokaan ja kaikkeen muuhun. Olen kaukana keskiluokkaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes vanhuuden päivilläsi huomaat, että sen keskiluokkaisen elämisen tavoittelemiseen ole uhrannut kolmasosan elämästäsi.
Kolmasosan nukut ja toisen kolmanneksen olet muiden orjana maksaakseni ikuista velkaa pankille.
Luultavasti enemmänkin saadaksesi jonain elämäsi suurimman onnepäivänä torppasi maksettua 30 vuoden velkavankeuden jälkeen.
Makaat samassa hoitokodissa kuin minä, sinun talosi ja tavarasi kunta on jo aikaa sitten muuttanut käteiseksi saadakseen 5000 euroa kuukaudessa maksavat hoitomaksusi ja minä makaan paskat vaipoissa viereisessä sängyssä köyhänä kuin kirkonrotta :-)
Olen elänyt suurimman osan elämästäni köyhänä, vaikka murhetta auton huolloista, uusista kodinkoneista, työn orjuudesta ja olemme vihdoinkin päässeet loppusuoralle ja kuolemamme päivänä me lähdemme täältä yhtä köyhinä.
Olet menettänyt koko elämäntyösi, se minkä eteen raadoit 40 vuotta, maksaen pankille korkoa korolle ja minä edelleen vapaana kuin aivaan lintu :-)
Höpö höpö, talon sai 15 v lainalla, ja laina oli maksettu iässä 40 v. Kun sinä maksat korkeaa vuokraa paskaisesta yksiöstäsi. Minä voin myydä taloni ja elää sillä summalla missä haluan, sinä olet kiinni vuokramurjussasi kun asumistukea ei ulkomaille makseta. Kuka onkaan vapaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä
Höpö höpö, talon sai 15 v lainalla, ja laina oli maksettu iässä 40 v. Kun sinä maksat korkeaa vuokraa paskaisesta yksiöstäsi. Minä voin myydä taloni ja elää sillä summalla missä haluan, sinä olet kiinni vuokramurjussasi kun asumistukea ei ulkomaille makseta. Kuka onkaan vapaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkainen kuvaa minulle tyytymistä, unelmiensa unohtamista, keskivertoa, tylsyyttä, arjen harmautta ilman irtiottoa.
Ehkäpä se on se mitä siinä ajatellaan.
-Sinkkiş
Omakotitalo ja Volvo on kyllä ihan jees ;)
Juuri näin! Elämän ennakoitavuus, harmaus ja tylsyys vievät keskiluokalta kaiken spontaanin seikkailun ja ilon mahdollisuuden. Elämä typistyy ja menettää värit ja luontaisen elämänvirran.
En kadehdi keskiluokkaa, vaan olen heidän puolestaan surullinen.
Nyt kyllä heräsi uteliaisuuteni ja haluan ehdottomasti kuulla, millaista on jännittävä, värikäs ja spontaani elämäsi. Kerro, kerro, kerro! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
luuletko ettet koskaan täytä 50 v? :)
Ne seikkailut on nähty ja tehty parikymppisenä, nykyään kun matkustaa haluaa kunnon hotellin, ei mitään sohvaa jossakin lähiössä. Ja voi sekä matkustaa että elää laadukkaasti, mitä sinä et ikinä voi.
Tuntuu hassulta, että joku säälii minua ja keskiluokkaista elämääni. Koen olevani realisti, olen varsin varovainen enkä erityisen luova luonteeltani, olisi teennäistä yrittää lähteä tavoittelemaan poikkeuksellista elämän tapaa. Elän itselleni parasta elämää, itseäni ja lapsiani varten.
Suurin osa keskiluokkaisista ystävistäni ja tuttavistani joko tekee työkseen, harrastaa tai tekee vapaaehtoistyönä intohimonsa kohdetta. Me kasvatamme lapsiamme kunnianhimoisiksi, tasapainoisiksi ja toivottavasti onnellisiksi ihmisiksi. Pidämme huolta läheisistä, kierrätämme jätteet, lahjoitamme hyväntekeväisyyteen ja olemme yhteiskunnallisesti aktiivisia. Miksi sääliä meitä.