Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ranteen kolmiorusto revennyt!

Vierailija
04.06.2009 |

Hei, Onko teillä kellään revennyt ranteesta kolmiorusto (tfcc)? Korjattiinko tähystyleikkauksella vai avoleikkauksella? Kuinka pitkä sairasloma oli? Sidos vai kipsi? Tuliko kuntoon? Kiitos kovasti etukäteen vaivautumaan vastanneille!

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vanha ketju, mutta jospa jotakin tfcc-vaivasta kärsivää auttaisi. 🙂

Tosin mun ranteesta repesi kolmiorusto pesäpalloa pelatessa. Epäonnekseni työterveydessä lääkäri oli osaamaton ja meidän välillä oli semmoinen kielimuuri, etten ehkä saanut asiaani tarpeeksi selvästi kerrottua. Lääkärin mielestä lepo ja yölasta olis ollu avain onneen.

Avainkiertoliike ja asioiden nostaminen kämmenpuoli ylöspäin oli täyttä myrkkyä. Kättä ei juuri kärsinyt käyttää.

Tth-lääkäriä vaihdettuani n. 3kk jälkeen vammasta ranne rtg-kuvattiin (luisissa rakenteissa ei murtumia tai poikkeavaa) , jonka jälkeen lähete magneettiin. Tulosten tultua käsikirurgin vo:lle.

Ranne leikattiin n. 1v. tapaturmasta. Nivelpinnat puhdistettiin ja nivelkapseli poistettiin.

Olin n. 2kk sairaslomalla ja tein puoli vuotta osasairaspäivärahalla puolikasta työaikaa. Nyt ranne alkaa olla kohtalaisen hyvä, vaikkakaan ei normaali.

Vierailija
42/50 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips.

Mulla ko rusto repesi vaatekaappia kantaessa.

Puoli vuotta tapahtuneesta leikattiin vihdoin kiireellisenä. Helvetilliset säryt koko ajan.

Leikkaus 16.6.21

2 viikkoo kipsi kainaloon saakka, 5 viikkoo kyynerpäähän saakka ja sitt tulossa vielä 2 viikoksi avattava rannetuki.

Turvotusta 4 viikon jälkeen vielä melkoisesti, mutta säryt onneksi loppui.

Pikkurilli ei toimi kuten muut sormet, sekä

3.ssa sormessa tuntomuutoksia... pitkä taival vielä edessä.

3 kk laakista saikkua, fysioterapia edessä.

Ranteeseen tuli sisälle 2 tikkiä ja 2 hakasta.

Zemppiä kaikille jotka tästä vaivasta kärsii, pitkä ja hidas prosessi !!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli kolmiorustoon reikä töissä tapahtuneen haverin takia v.2016 joulukuussa. Lähitapiola tosin totesi magneettikuvien jälkeen, etteivät korvaa enempää, koska kyseessä ei heidän mukaansa ole työtapaturmasta vaan kulumasta. Olen vamman kanssa pystynyt elämään ihan kohtuullisesti, mutta viimeisen vuoden aikana on mennyt huonompaan. Hiukan kun kättä rasittaa, niin ei pysty mitään kiertoliikettä tms tekemään, eikä edes kahvikuppia nostamaan ilman ihan hirveää kipua. Perjantaina meinasin läppärilaukun nostaa autoon vasemmalla kädellä niin käsi petti kivusta. Nyt loppu sisu kestää tuota kättä ja tänään menen minua aiemminkin hoitaneen käsikirurgin puheille, saa nähdä kuinka mun käy...mahtaako olla mitään tehtävissä.

Vierailija
44/50 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upataas

Vierailija
45/50 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ketjuun kirjoittaneet miten teillä nyt menee? Itsellä 6 viikkoa leikkauksesta!

Vierailija
46/50 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivon pääseväni leikkaukseen, jossa tfcc korjattaisiin. Ongelmana on alunperin korjatussa luiset virheasennot, jotka pitäisi korjata samalla, että kolmiorustorekonstruktiosta olisi hyötyä. Ovat vaan hankalassa kohtaa

Vierailija
47/50 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaduin 05/2013, silloin ranteessa todettiin pieni aversiomurtuma triquetrumissa. Kivut ja käden voimattomuus jatkui. 12/2023 kävin lähetteellä magneettikuvassa. Käsikirurgi totesi murtuman parantuneen, mutta kuvissa näkyy kolmioruston osittainen repeämä. Jatketaan konservatiivisella hoidolla, tarvittaessa lepoa + 10 kertaa fysioterapiaa vahvistamaan yläraajan lihaksia. Lääkäri puhui leikkaushoidosta mutta ei tässä kohtaa sitä ensisijaisesti suositellut. Toki minulla on mahdollisuus hakeutua uudestaan hoitoon ja keskustella asiasta uudestaan, jos vamma ja kivut eivät helpota.

Oma toiveeni on, että käsi saisi parantua ilman leikkausta, mutta aika näyttää miten tilanne etenee. Kaikkeni teen, että voin välttyä leikkaukselta, mutta toki, jos viimesijassa ei ole muita vaihtoehtoja, minun tulee sitäkin miettiä.

Arkena ranne ei vaivaa, olen pystynyt järjestämään elämääni siten, että käsi ei ole liikaa joutunut rasitukseen. Edessä kuitenkin on nyt se vaihe, että haluaisin alkaa tekemään työtä, jossa tarvitsen käyttää käsivoimiani enemmän. Riskin otan ja kovin jännittää, miten ranne kestää, mutta pikkuhiljaa kuormitusta lisäämällä toivon, että kuntoutuminenkin etenee.. jos ei, niin täytyy keksiä jotain muuta. Viulua soitan myös, siihen ei tämä vammani ole toistaiseksi vaikuttanut, mutta lentopalloilun, kiipeämisen ym. rankemmat ja vääntöä sisältävät harrastukset olen hetkeksi saanut unohtaa.

Voimia kaikille saman asian kanssa kamppaileville ja itseäni kiinnostaisi toki, onko kenelläkään kolmioruston vamma helpottanut ilman leikkaushoitoa. 

Vierailija
48/50 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te vuosia kirjoitelleet, mikä tilanne nyt?

Vierailija
49/50 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis tämä vakuutusyhtiöiden touhu on käsittämätöntä!!!!!!!!!!!!!!!!

Mulla sattui ranne selkeästi työtapaturmana. Tapiola maksoi yksityisen ortopedin, joka sanoi, heti pian magneettikuviin ja käsikirurgille, Tapiola vastasi, ei olekaan kyse työtapaturmasta vaan työliikkeestä! Joten nyt odotan kunnallista leikkausta ja s-loma jatkuu!

Myöskään työnantaja ei kykene tässä tapauksessa auttamaan, maksan siis itse leikkauksen.

Joku 50e vai 

Vierailija
50/50 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa nyrkki-kyllikki väliaikaisesti epäkunnossa, viikonloppu pilalla otan osaa.