Ranteen kolmiorusto revennyt!
Hei, Onko teillä kellään revennyt ranteesta kolmiorusto (tfcc)? Korjattiinko tähystyleikkauksella vai avoleikkauksella? Kuinka pitkä sairasloma oli? Sidos vai kipsi? Tuliko kuntoon? Kiitos kovasti etukäteen vaivautumaan vastanneille!
Kommentit (50)
Minun miehellä repesi tuo rusto, korjattiin tähystysleikkauksella.. tapahtumasta on aikaa melkein vuosi eikä vieläkään ole kunnossa.. uusi leikkaus edessä.
¨Sehän saattaa parantua jo ensimmäisellä leikkauksella, meillä vain kävi huonompi tuuri :(
Joko löytyisi vastaajia? Leikkaus tulossa ja tietoa vailla. T:ap
Yritettiin korjata tähystyksellä. Sairaslomaa kuusi viikkoa operaation jälkeen. Tuli vähän paremmaksi, muttei aivan kuntoon. Ajan kanssa (ja lihasten vahvistuessa) mennyt vähän parempaan suuntaan. Mitään asian korjaamiseksi ei ole enää tehtävissä. Aika auttaa minkä auttaa.
kakssataa "lääkäriä" paikalla, kumma kun ei nyt ketään ;). Tais tulla vähän hankalampi kysymys kun ei besserwissereitä löydy vastaamaan.
Ja en ole AP =)
Laitettiinko sinulle sidos tai kipsi? ja kuinka kauan oli?
itselläni oli tietty murtuma jalassa ja googlella löysin paljon eri keskustelupalstoja, joissa ihmiset keskustelivat kyseisen murtuman sairaskestomuksistaan. Sain todella hyvää infoa.
ei ole vaan löytynyt kuin muutama keskustelu. Tietoa ei tunnu löytyvän mistään.
.. tähystysleikkauksen jälkeen siis. Ja tuli kehotus alkaa liikutella heti kivun sen salliessa. Ei ollutkaan sitten paljon kipuja. Jos olisi avattu, olisi tullut kipsi käteen.
Olen 26 v. nainen. Itselläni tehtiin komioruston korjausleikkaus kaksi viikkoa sitten. Nilkasta yritettiin ottaa varaosaa ranteeseen, mutta ei löytynyt, joten polvesta lohkaistiin joku osa. Sairaslomaa 10 vkoa alustavasti (josta kipsi 6 viikkoa) ja sitten katsotaan jatkoa. Iso operaatio oli ainakin minun kohdalla sillä nilkassa kuusi tikkiä, polvessa viisi ja ranteessa 14... :( Toivottavasti tulee nyt kuntoon.
Suurin kipu on jo hellittänyt. Positiivisin mielin odotan tammikuuta, jolloin on lastan poisto ja jälkitarkastus.
Yksityisellä leikattiin.
Uskomatonta että ketjuun löytyi vielä vastaaja. Itselläni leikattiin elokuussa. Aloitettiin tähystyksellä ja kesken kaiken siirryttiinkin avoleikkaukseen. Kolmiorusto oli irronnut kiinnitys kohdasta osittain lisäksi sieltä siivottiin rusto moskaa ja kolmioruston korjauskohdan päälle käännettiin yksi kerros jännekalvoa suojaksi. Kolmiorusto kiinnitettiin poraamalla luuhun 2 reikää joista pujotettiin maxonlangat joilla kolmiorusto kiinnitettiin. Leikkauksen jälkeen oli 3 viikkoa kulmakipsi ja 3 viikkoa kipsi joka uloittui rystysistä kyynäpään loppuun asti. Kipsi oli siis 6 viikkoa yhteensä. Sen lisäksi kun kipsistä päästiin niin tuli fysioterapiaa ja kotona jumppaa kolme kertaa päivässä. Sairaslomaa oli 3kuukautta. Nyt tilanne on sellainen että ranne on jäykkä ja kolmiorusto kohtaa repii ja kiristää edelleen ja aloitetaan tiheämpi fysioterapia lämpöhoitoa, passiivista venyttelyä ja jumppaa. Lääkäri totesi että punnertamiset ja muun sellaisen voi unohtaa. Ranteen kuuluisi olla jo parempi voi olla että tuli liian tiukka. Aika näyttää mitä tästä tuleepi. Onnea toipumiseen ja kuntoutumiseen :)
Magneettikuviin pääsyä edelleen odotan. nyt minulla on jo aikakin, tosin se on vasta syyskuun loppupuolella.
Välillä tuntuu että ranne parantuisi ihan itsekseen, että se olisi aika hyvässäkin kunnossa. mutta sitten toisena hetkenä kipeytyy taas kovasti. Koko ajan ranne on jäykän oloinen, johtuukohan vammasta vai ranteen tiedostamattomasta varomisesta ja käytön vähentämisestä?
Aion mennä syyskuussa magneettikuviin, vaikka ranne alkaisikin näyttämään selkeitä paranemisen merkkejä. Haluan tietää, että kaikki sitten varmasti on ok. yms. Tosin, niin kuin Muusikko yllä kerroit, niin ei sekään mikään 100% tutkimusmenetelmä ole.
Mutta, toivo elää vielä :)
Itselläni murtui ranne 15-vuotiaana, jonka yhteydessä kolmiorusto repesi irti. Murtuma korjattiin, mutta ranne oli yhä kipeä. Kunnallisella eivät tehneet mitään rannekivuilleni, koska röntgennissä ei näkynyt mitään. Kivut olivat polttelua, vihlontaa, sormien puutumista ja välillä suurta, lamauttavaa kipua ranteessa.
Lopulta menimme yksityiselle lääkärille 2 vuotta myöhemmin, jossa heti passitettiin magneettikuvaukseen. (onneksi tapatumavakuutus yhä korvasi!) Magneettikuvauksen jälkeen varattiin tähystysleikkaus, jossa ranne sitten korjattiin. Sain kipsin joka ylsi rystysistä puoleen olkavartta. Kipsi oli kädessä 6 viikkoa. Sairaslomaa 2 päivää, jonka jälkeen takaisin koulun penkille vääntämään 3D-mallinnusta vasurilla. :D
Nyt viisi vuotta myöhemmin leikkauksesta voin sanoa että tilanne on parempi, mutta ei täydellinen. Rannetta saattaa yhä alkaa kolottaa esim. pakkasella, enkä voi pitää mitään kahvikuppia raskaampaa kädessä, muuten menee ranne "lukkoon" ja on kivulias. Hieman tämä harmittaa, kun teen ammatikseni taiteellista työtä, johon tarvitsen luonnollisesti oikeaa kättäni. :(
minulla repes kolmiorusto helmikuussa ja leikattiin huhtikuussa. 4vk kulmakipsi ja 4vk lyhytkipsi.
kuntoutusta n.20 kertaa ja todettiin ettei ole kiinnittynyt kunnolla. nyt uusi leikkaus 28pv.
tehdään tällä kertaa avoleikkauksena ja lisätään titania.. ainakin vielä 6kk sairaslomaa.
Hei!
Minulla murtui/repeytyi irti oikean ranteen kolmiorusto, joka kiilattiin paikoilleen avoleikkauksessa 2010. Aika tähän päivään ollut aika hankalaa: en pysty avaamaan ovea avaimella, käynnistämään autoa, vaihteiden vaihto, lapsen vaatteiden napittaminen, käsin kirjoittaminen, maidon kaataminen...kaikki tämä melkein mahdotonta leikatulla kädellä.
Söin kipulääkkeitä leikkauksesta kesään 2011. Sitte tajusin, että kipu jatkuu siihen asti kun jatkuu. Uusi tähystys voi ehkä pahentaa kipuilua, joten ei kiitos!
Todettu joku 15% pysyvä haitta. Kivaa! Pitännee opetella vasuriksi...
Hei!
mulla meni työtapaturmassa ranne. Eli aluksi kuului kova ikäänkuin "pamaus" ranteesta, niin, että työkaverikin sen kuuli.
Ensin Tapiola maksoi yksityisen ortopedin, mutta hei kun ortopedi määräsi käsikirurgin sekä magneettikuvauksen, Tapiola kieltäytyi maksamasta.
Nyt olen ollut saikulla 5 kk ja odotan leikkausta.
Leikkauksen jälkeen 6 vkoa kipissä.Olen jo todella masentunut sekä kohta varmaan alkoholisoitunut,heh.
hoidettiin. Käsi kuvattiin ja todettiin murtuma, käsi kipsattiin. Viikon päästä mulle soitettiin kotiin, ettei käsi olekaan murtunut vaan murtumaksi luultu kohta on verisuonta. Kipsi poistettiin ja jäin potemaan todella kipeää kättä. Sain s-lomaa viikon kerrallaan, olin yhteensä 5 viikkoa pois töistä. Ostin itse apteekista käteen tukisiteen, se oli niin kipeä. Vasta kuuden viikon päästä, kun menin yksityiselle todettiin kolmioruston repeämä. se oli jo alkanut jotenkin parantua itsestään muttei koskaan tullut kuntoon. Poden edelleen särkevää kättä ja leikkaus odottaa. Huoh...
2kk sitten meni ranne töissä sököksi.Työterveyshuollosta "odotushoitoa" mutta kun ei odottamalla parantunut määräsi ortopedi magneettiin. Tässä vaiheessa pohjola kieltäytyi maksamasta kuvausta!Lisäksi ilmoitti päätöksessään että kyseessä ei ole työtapaturma!?? Mutta maksavat lääkäri kulut siihen asti kun ortopedi määräsi magneettiin,mutta tuon päivän jälkeen ranteessa esiintyvät kivut / vammat johtuvat jostain muusta syystä! Tuo on aivan uskomatonta mitä nuo yhtiöt keksivät välttyäkseen vastuistaan.
Nyt jonotetaan kunnallisenpuolen magneettiin,toinen viikko lähti saikkua....
Tyttärelläni(nyt 13) murtui 2 vuotta sitten luistellessa käsi,olemme rampanneet terveyskeskuksessa useaan otteeseen.Ensimmäisellä kerralla ei kuvattu,seuraavalla kuvat.Lääkärin kommentti täälä onkin murtuma muttei enää kipsata kun on lähtenyt luutumaan,sitten selvisi 15 asteen kulma mutta senkin kasvu suoristaa.Loppujen lopuksi 2kk sitten meni hermot lääkärissä ravaamisiin ja vaadin lähetettä ortopedille että nyt tämä leikkiminen riittää,kävimme siellä viimeviikon tiistaina.Ortopedi totesi ettei hän lähde korjaamaa kättä koska se vaatii erikoitunutta kirurgia joita suomesta löytyy pari.Että tässä nyt odotetaan tampereelle lähtöä.Kaikkein eniten otta aivoon mitä kipua ja tuskaa likka on joutunt kokemaan,sitä itkun määrää.
Minulla leikattiin osaksi avo- ja tähystysleikkauksella ranteen kolmiorusto 2kk sitten. ensin kipsi olkavarteen asti 4vkoa ja lasta 2vkoa heti perään. nyt kaksi viikkoa ilman mitään ranne tukia ja fysioterapiaa pari kertaa viikossa. saikulla edelleen. ranne vieläki jäykkä sekä kipeä. kädellä en saa nostettua kuin maitopurkin. käsivoimat hävinnyt, mutta palaa kuulemma ajan kanssa. odotan että käsi palaa normaaliksi. pitkä prosessi ollut ja raskas. mielelläni kuulisin kohtalotovereita, tästä kun ei löydy kovin tietoa.
Löytyiskö ketään vastailemaan?