Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ranteen kolmiorusto revennyt!

Vierailija
04.06.2009 |

Hei, Onko teillä kellään revennyt ranteesta kolmiorusto (tfcc)? Korjattiinko tähystyleikkauksella vai avoleikkauksella? Kuinka pitkä sairasloma oli? Sidos vai kipsi? Tuliko kuntoon? Kiitos kovasti etukäteen vaivautumaan vastanneille!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin ranteen kolmioruston repeämä syyskuun alussa. Työterveyshuollossa tuli käytyä useaan kertaan peräkkäin toukokuusta lähtien kun ranne meni jo siihen kuntoon etten voinut kuvitellakkaan töihin menemistä. Lääkärit eivät oikein tahtoneet ottaa minua todesta nuoren ikäni puolesta. Monen käynnin jälkeen suostuivat laittamaan lähetteen RTG- kuviin ja käskivät tulemaan kuvan kanssa ortopedin luokse myöhemmin. Kuvassa ei näkynyt mitään ja ortopedi laittoi lähetteen magneettikuviin rannetta tutkittuaan. MRI kuvaukseen pääsyä jouduin odottelemaan muutamia kuukausia. MRI kuvaus suoritettiin varjoainetta apuna käyttäen. Kuvauksen jälkeen täytyi odottaa kuukausi että sai selvyyden onko ranteessa mitään. Ranteeni sai siis kyseisen diagnoosin ja tähystys on suunniteltu loppuvuodelle. Jonotusaika toimenpiteeseen 3-4kk. Pitkän matkan tässä on saanut kulkea kyseisen vamman ja kivun kanssa. Töistä olen joutunut olemaan paljon pois. Olisi todella mukava kuulla lisää kokemuksia leikkauksesta ja siitä toipumisesta.

Vierailija
22/50 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Minulta operoitiin ranne joulukuussa. Nyt mietin tässä että onko teillä muilla, joita on operoitu niin ollut kontrolliaikaa kyseisen toimenpiteen jälkeen?? Minun ranteeseeni oli tarkoitus ensin laittaa "nastat" mutta kolmiorustot korjattiinkin sitten ompeleilla, koska nämä nastat eivät olleetkaan saapuneet toimenpidepäivään mennessä. Lukiessani leikkauskertomusta sai sellaisen käsityksen että ompeleet ovat vähän kokeilua ja tekstin lopussa lukee, että jos ompeleet eivät pidä niin voidaan kokeilla leikkausta uudelleen ja laittaa ne nastat?! Ja mitään kontrolliaikaa ei ole määrätty. Pari viikkoa leikkauksen jälkeen satutin rannettani, tai en oikeastaan minä vaan koira joka hyppäsi suoraan leikatun ranteen päälle ja kipu oli todella tuskaisa! Sairaslomatkin on lusittuna. Ranne tällähetkellä niin kipeä ettei sitä saata paljoa kääntää. Fysioterapia käynnitkin takana päin. Kuinka kauan täytyy odottaa että kehtaisi mennä valittamaan taas ranteesta lääkärille, kun epäilee että mahdollisuus on ettei kaikki ompeleet ole pitäneetkään?? Tiedän etteivät lääkärit ota asiaa kuuleviin korviinsa kun leikkauksesta on niin vähän aikaa ja eivät suostu varmasti tekemään lähetettä MRI:n. Vai ylireagoinko minä vain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysinpä täältä tämän viestinketjun, koska itselläni on ilmeisesti tulossa kyseinen leikkaus. Vaivaa selviteltiin kauan ja hartaasti, kunnes asiantunteva yksityinen kirurgi lopulta kertoi, että kolmiorusto täytyy todennäköisesti ommella kiinni kyynärluuhun. Kulmakipsiä täytyisi pitää neljä viikkoa, jonka jälkeen ranne olisi kipeä usean kuukauden ajan. Pelottaa hieman mennä leikkaukseen, koska aina on mahdollisuus, ettei se onnistu ja tilanne vain pahenee. Kirurgi on kuitenkin todistettavasti Suomen parhaita, ja häntä on suositeltu paljon, mutta alttoviulistina leikkauksen onnistuminen on minulle äärimmäisen tärkeää. Kipu on jo useita vuosia haitannut soittamista ja elämää yleensäkin. Tämän huoleni vuoksi toivoisinkin, että AP huomaisi tämän viestin ja kertoisi, miten ranteen paraneminen edistyy. Leikkaukseen menen varmaankin joka tapauksessa, koska ranne vaivaa jo nyt niin paljon. Toivon vain, että mahd. sairasloma tms ei haittaisi opintojani. Kiitos AP - tai kuka tahansa muu - jos joku viitsii tähän viestiin vastata.

Vierailija
24/50 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 26-vuotias nainen joka loukkasi oikean ranteensa tapaturmaisesti maaliskuun alussa. sen jälkeen turhaa juoksua työterveydessä, hoitona vain lepoa ja kipugeeliä, mutta töissä olin koko ajan :O

Nyt kävin tällä viikolla yksityisellä, en aiemmin saanut aikaa. ja nyt on lähete magneettikuviin, kolmiorustovammaa epäillään.

Minua kiinnostaisikin nyt, että millaisia teillä oli oireet? missä tilanteissa vamma haittasi elämää?

Minä pystyn lähes kaikkea tekemään normaalisti, mutta kipua tunnnen jos kierrän rannetta, jännitän jänteitä, nosta painavaa tms. ihan konkreettisesti sanottuna, niin esim. perunoiden kuoriminen on kivuliasta.

Olisi mukavaa jos joku vielä tämän ketjun löytäisi ja kertoisi vielä oireistaan, hoidosta ja paranemisesta.

Itse toivon että ei tarvitsisi leikkaukseen mennä, mutta sen ratkaisee sitten magneettikuvat.

Vierailija
25/50 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kiertäminen sattui ihan älyttömästi. En voinut pitää kädessäni edes kahta nakkia niin, että kämmen oli ylöspäin. Tilanne alkoi leikkausta odotellessa parantua vähitellen, mutta kuntoon ranne ei itsestään tullut.

Tehtiin tähystysleikkaus, jossa poistettiin lähinnä synoviittia. Muuta ranteelle ei voinut tehdä. Kuluneen kolmen vuoden aikana ranne on parantunut koko ajan hitaalleen, mutta entiselleen se ei taida tulla enää koskaan.

Vierailija
26/50 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä sairasloma? Oliko sidos vai kipsi?

Vierailija
27/50 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Olen siis tuo muusikko joka pari viestiä takaperin kirjoitteli tulevasta leikkauksesta ja kyseli ranteen paranemisesta.) Itselläni kipu alkoi yli kolme vuotta sitten, kun ranne murtui. Jäljelle jäänyt kipu ei ollut kovin kovaa, ja tuntui lähinnä rannetta kääntäessä. Kun oli kulunut yli kaksi vuotta, kipu yllättäen paheni ja muuttui sietämättömäksi, ja juuri silloin pahimmat soitto-ongelmatkin luonnollisesti alkoivat. Kipu tuntui yhä rannetta kääntäessä, mutta kovan rasituksen jälkeen ranteeseen tuli itsestään todella kova kipu, joka kesti pitkään. Leikkauksessa kyseessä oli siis kolmioruston kaksi repeämää, mutta lyhyesti sanottuina ne eivät olleet normaaleja, joten vain toinen kyettiin hoitamaan. Leikkaus oli onneksi tähystys, joten en tarvinnut mitään erityistä hoitoa, vain lepoa ja kohta punttitreeniä. Magneettikuvista sen verran, että itselläni repeämiä ei niistä jostain syystä kyetty erottamaan, ja koko juttu diagnosoitiin vasta leikkauspöydällä.

Vierailija
28/50 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Minulla tähystettiin viisi vuotta sitten vasen ranne, kun kolmiorustoon tuli repeämä. Selvisin pelkällä siteellä eikä tarvinu kipsiä. Nyt loppukesästä loukkasin käden uudestaan ja kuvissa selvisi, että kolmiorustossa on reikä, kolmessa kohtaa nivelrikkoa ja nivleside vaurioita. Leikkaus varmaan kolmen viikon päästä ja taas jännitetään selviääkö tähystyksellä. Edellisellä kerralla parani ranne parissa kuukaudessa.

Vierailija
29/50 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni 13v murtui ranne 2 vuotta sitten luistellessa.Olemme juosseet terveyskeskuksessa siitä lähtien,kunnes minulta paloi päreet ja huusin suoraa huutoa lääkärille että nyt tämä leikkiminen loppuu.Tällä viikolla kävimme Seinäjoen sairaalassa ortopedillä joka totesi käden vaativan erikoisgirurgia koska rusto todennäköisesti entinen. Toinen luu heiluu kuin ei olisi kiinni ollenkaan kämmenessä,ja ranteessa näkyi 4 luunsirpaletta.Mitähän terveyskeskus lääkäri on mahdollisesti tehnyt kuvia katsellessa.

Vierailija
30/50 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin nostan hattua sinulle,alttoviulisti. Uskoisin että kätesi tulee toimimaan. Itse työskentelen lasten-,ja nuorten psykiatrisella osastolla jossa mm. paljon hyväksi käytettyjä lapsia.

He saattavat olla kovinkin väkivaltaisia hoitajaa kohtaan.Paljon suurta surua ja voimattomuutta. Kuitenkin joskus huolimatta meidän hlökunnan koulutuksesta sattuu hoitajallekin pahoin. Minulle kävi näin. Psykoottinen nuori otti pahoin käsistäni kiinni ja näin meni ranne. Nyt odotan leikkausta.

t. Huh!!

Vierailija
31/50 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tämä vakuutusyhtiöiden touhu on käsittämätöntä!!!!!!!!!!!!!!!!

Mulla sattui ranne selkeästi työtapaturmana. Tapiola maksoi yksityisen ortopedin, joka sanoi, heti pian magneettikuviin ja käsikirurgille, Tapiola vastasi, ei olekaan kyse työtapaturmasta vaan työliikkeestä! Joten nyt odotan kunnallista leikkausta ja s-loma jatkuu!

Myöskään työnantaja ei kykene tässä tapauksessa auttamaan, maksan siis itse leikkauksen.

Vierailija
32/50 |
30.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus marraskuun alussa (poraus ja ankkurit), sairaslomaa oli 2 kk, joka ei oikein riittänyt. Erittäin kokenut käsikirurgi leikkasi, ja hänen määrämänsä loppukontrolli 3 kuukautta leikkauksesta (= 2 viikon päästä), jolloin kädellä "pitäisi" normaalisti pystyä tekemään jo kaikkea. Fyssarilla käyty 5 kertaa nyt ja toipuminen ollut erittäin hidasta ja tuskaista, vielä ei oikein voi tehdä kunnolla mitään, jossa vaaditaan ranteen liikettä. Nyt ollut kivun osalta vähän parempi mutta viime aikoina ollut paljon hermosärkyä (koska hermo oli tiellä ja sitä jouduttiin ärsyttämään leikkauksessa aika lailla) ja tämän seurauksena nyt sormien koukistukset kun on vastusta kivuliaita. Eli Omalla kohdallani 3 kk "paranemisennuste" ei tule pitämään paikkansa, saa nähdä miten käy ja mitä lääkäri sanoo. Ei ole todellakaan ollut mukava prosessi. Revennyt kolmiorusto ei muuten näkynyt MRI:ssä, vasta leikkauksessa.

Vierailija
33/50 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö löytyy ketjun henkilöitä? kiinostaisi tietää onko teidät leikattu nukutuksessa vai puudutuksessa?

Vierailija
34/50 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös.

Vasen ranne turposi alunperin 4 vuotta sitten mottorisahan käytön jälkeen. Tehtiin ENMG ja leikattiin rannekanavat, jotka olivat ahtautuneet ( molemmat kädet). Ranne ei ole ollut entisensä tämän 4 v. aikana. Vaivat jatkuvat ja ovat aijoittain vähäisempiä.

Kevättalvella satutin vasemman ranteen rasituksessa ja sen jälkeen ranne on ollut kipeä. Se on yhä turvoksissa, raksuu ja mm. limsapullon nostaminenkin tuottaa kipua ranteeseen ja rantesta kohti kyynärpäätä.

Työterveys otatti ultraäänen ja röntgenin. 2 viikoa lepoa ja sen jälkeen neuvottiin alkamaan sopeutumaan tilanteeseen. Sain jopa Imovane reseptin, että saan säryltä nukuttua...

Minä olen itse sitä mieltä että ranteen kolmiorusto on revennyt. Nyt sitten mietin että mistä rahat käsikirurgin vastaaanotolle ja yksityisiin tutkimuksiin? Työterveyshuollon asenne on alentava :-( En ole sairaslomaa vailla. Jään osittaoiselle hoitovapaalle kuukauden kuluttua... Käsi pitäisi kyllä saada tutkittua ja kuntoon. Voin toki alkaa sopeutumaankin, mutta pitäisi kai tutkia kunnolla ensin...

Vierailija
35/50 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutuksessa minut leikattiin. aloitettiin tähystys leikkauksena mutta vaivat pahemmat kuin odottivat niin siirto avoleikkaukseen.

Leikkauksesta reilu 3viikkoa ja vieläkin kovat kivut. kolme viikkoa oli kulmakipsi, nyt ollut 2päivää kipsi vain kyynärpäähän ast. Ranne kuulemma hyvin parantunut on kirurgin mukaan jäykkä vielä. nyt pidettävä tätä lyhyttä kipsiä 5viikkoa minkä jälkeen saan tarroilla kiinnitettävän kipsin, jonka saa ottaa suihkun ajaksi pois, muuten pidettävä koko ajan.

Sairaslomaa 21.8 asti, kivut pahat joten väkisin tulee mieleen riittääkö tuo. Oletteko olleet fysioterapiassa leikkauksen jälkeen? kuinka monta kertaa kävitte?

Vierailija
36/50 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistäpäin oot, mutta Seinäjoella on kirurgi Pekka Petäjä todella mahtava lääkäri.Ottaa asian todella potilasta kuunnellen. Ja Tampereella erikois käsikirurgi Havulinna. Akaisemmin terveyskeskuksessa ramppasin tyttäreni kanssa 2 vuotta ( aikaisempi viesti) päästiin Petäjälle. Tyttärenikin kehui kyseistä lääkäriä ettei ikinä ole ollut noin asiaansa perehtyneen ja potilasta kuuntelevalla lääkärillä. Nyt odotellaan leikkausaikaa Tampereelle. Älä kiusaa ittees kivuilla vaan hakeudu hoitoon.

Vierailija
37/50 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajan kuuluu tehdä raportti sattuneesta tapaturmasta,se on lakisääteinen juttu.Ei siinä ole vakuutusyhtiöllä nokankoputtamista.

Vierailija
38/50 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmanteen leikkaukseen menossa ja lääkäri vaihtui

samalla. vuoden ollut jo sairaslomalla.......

Vierailija
39/50 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanoivat leikkauksen sairaslomaksi vähintään 6kk. On.sitten varmaan.muutakin.revennyt

Vierailija
40/50 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukastuin 2/2018 vas.ranteen päälle. Kipu tuntui varsinkin kiertoliikkeissä, ranne napsui ja maaliskuussa rupesi tuntumaan voimattomalta. Työterveydestä kehoitettu seuraamaan vielä muutama viikko. Huhtikuussa otettu MRI, jossa osittainen kolmiorustonrepeämä, nestettä. 6 viikko saikulla, kun voi parantua levolla, ei auttanut itselläni. 07/18 leikattu tähystyksellä, kolmioruston ja jännetupen osittain repeämä, saikku yht. 10 viikkoa, jonka aikana tehokas fysioterapia. Ranne parani hyvin.

Lokakuun puolessavälissä palasin takaisin hoitajan työhöni kuntoutusosastolle. Jossa sitten 29.10 satutin ranteen uudelleen estäessäni potilasta kaatumasta. Kipu nyt pahempi kuin ennen leikkausta, säteilee pikkusormeen. Huomenna uusi MRI ja käsikirurgi.