Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?
Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.
Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?
Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.
Kommentit (1621)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.
12 viikkoinen sikiö on klemmarin kokoinen. Kaikkia trollitarinoita sitä kirjoitellaankin.
Viitisen senttiä on mitta tuossa vaiheessa.
Jos taas puhutaan todellisesta iästä, pituus on jo enemmänkin kuin kämmen pituus.
Mutta kun ei puhuta. Viikko 12+0 oli annettu määre. Olisihan se jo melkein puolimetrinen JOS olisi täysiaikainen.
Eli jos puhutaan raskausviikosta 12, sikiö on noin viiden sentin mittainen.
Jos taas tarkoitetaan 12 viikon ikäistä sikiötä, on jo reippaasti yli aikuisen kämmenen mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin vapaan abortin kannalla ennen lapsia. Mutta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen mielipiteeni asiaan muuttui täysin.
Sen jälkeen tajusin, ettei naisen keho ole vain naisen oma keho vaan myös syntyvän, hedelmöityksessä alkunsa saaneen uuden ihmistaimen koti. Siksi ab ortti on väärin ja järjetön mur ha. Nainen ei ole sillä tavalla erillinen olento ja erillinen ihminen kaiken aikaa kuin mies vaan naisella on kyky kantaa uutta elämää. Se muuttaa tilanteen täysin.
Siksi minä vaadin naisille tarkkuutta ja huolellisuutta seksin ja ehkäisyn kanssa koska me olemme vastuussa niin paljosta. Me naiset olemme vastuussa uuden elämän alusta. Meidät on laitettu paljon vartijaksi.
Akamoista tunteisiin vetoavaa retoriikkaa. Kai ymmärrät, että hormonit laittoivat sinua rakastumaan tuohon kohtusi hedelmään? Se syntynyt vauva ei ollut sama asia, kuin hedelmöittynyt munasolu. Kaikki eivät halua olla mitään toisten ihmisten jatkeita, vaikka ovatkin naisiksi syntyneet.
En ole muuttanut mielipidettäni hormonien laannuttua. Päin vastoin, olen alkanut yhä syvemmin ymmärtää ihmiselämän arvoa ja sitä kuinka lapset ovat lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nämä kovin sanoin muita arvostelevat abortinvastustajat kerro miksei jokaiselle munasolulle ja siittiölle tule antaa mahdollisuutta? Nehän ovat puolikkaita ihmisiä!
Aika monta kertaa vastattu, mutta sukusolu jolla on vain kantajansa geenit on osa kantajansa kehoa. Ihminen syntyy kahden erilaisen sukusolun geenistön yhdistelmästä, ja on täten oma kehonsa. Puolikkaita ihmisiä ei ole olemassa. Ellei sitten käytetä sirkkeliä.
Oliko oppitunti nyt tässä vai kerrataanko vielä mistä vauvat tulee?
Se kahden sukusolun yhdistelmä on tsygootti, ihminen kehittyy ihmiseksi kokemusten ja elämän myötä, ei hedelmöittymisen.
Nimenomaan. Siksi abortoinnin tulisi olla vain ilmoitusasia 40:lle raskausviikolle asti. Ei kuulu lääkärille tippaakaan, että miksi nainen haluaa abortin!
Lääkärille se ei tippaakaan kuulukaan, mutta itse koen että nykyinen lainsäädäntö on viikkomääriltään ihan kunnossa. Jos 40-viikkoisen abortoi siten kun esim lääkkeellinen abortti tapahtuu, jää vauva henkiin.
Eli se on vauva. Noni eli abortti on murha.
Öh. Täysiaikainen raskaus kestää 40 viikkoa, niin totta kai se on silloin vauva, idiootti.
T.eriViikot on arvioita idiootti. Sinun logiikalla 39+6päiväisen siis saa tappaa koska sikiö.
Ehkäpä tässä yritetään sinulle hienovaraisesti kertoa että siinä vaiheessa kun se pärjää äidistään erillisenä olentona ilman toisen vartaloa, on se ihan oma ihmisensä.
Vai on abortti murha . Sitten synnytetään murhaajia jotka murhaa niitä sikiöitä ja murhaajia jotka toisia toisten lapsia ja muita sikiötä. Siittiöitä siis . Eikö kaikki jotka murhaa jonkun ihmisen murhaa jonkun ihmisen lapsen ja jonkun miehen miehen lapsen . Synnyttää murhaajia . Tuliko rikottua laki ; Mooses älä tapa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.
12 viikkoinen sikiö on klemmarin kokoinen. Kaikkia trollitarinoita sitä kirjoitellaankin.
Jos taas puhutaan todellisesta iästä, pituus on jo enemmänkin kuin kämmen pituus.
Mutta kun ei puhuta. Viikko 12+0 oli annettu määre. Olisihan se jo melkein puolimetrinen JOS olisi täysiaikainen.
Jos taas tarkoitetaan 12 viikon ikäistä sikiötä, on jo reippaasti yli aikuisen kämmenen mittainen.
Rv 15 sikiö on 12 viikon ikäinen 10 cm pitkä. Jos ei nyt yli kämmenen, mutta kämmenellä ollessaan minikokoinen vauva. Ei siis mikään klemmarin kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin vapaan abortin kannalla ennen lapsia. Mutta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen mielipiteeni asiaan muuttui täysin.
Sen jälkeen tajusin, ettei naisen keho ole vain naisen oma keho vaan myös syntyvän, hedelmöityksessä alkunsa saaneen uuden ihmistaimen koti. Siksi ab ortti on väärin ja järjetön mur ha. Nainen ei ole sillä tavalla erillinen olento ja erillinen ihminen kaiken aikaa kuin mies vaan naisella on kyky kantaa uutta elämää. Se muuttaa tilanteen täysin.
Siksi minä vaadin naisille tarkkuutta ja huolellisuutta seksin ja ehkäisyn kanssa koska me olemme vastuussa niin paljosta. Me naiset olemme vastuussa uuden elämän alusta. Meidät on laitettu paljon vartijaksi.
Akamoista tunteisiin vetoavaa retoriikkaa. Kai ymmärrät, että hormonit laittoivat sinua rakastumaan tuohon kohtusi hedelmään? Se syntynyt vauva ei ollut sama asia, kuin hedelmöittynyt munasolu. Kaikki eivät halua olla mitään toisten ihmisten jatkeita, vaikka ovatkin naisiksi syntyneet.
En ole muuttanut mielipidettäni hormonien laannuttua. Päin vastoin, olen alkanut yhä syvemmin ymmärtää ihmiselämän arvoa ja sitä kuinka lapset ovat lahjoja.
Katsot silti asiaa pelkästään lapsilasit päässä (lapset on lahjoja) minäkin ymmärrän ihmiselämän arvon ja siksi mielipiteeni on abortin puolella ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Öh, minä olen ihan oma erillinen olentoni enkä minä muutu miksikään siinä vaiheessa kun olen raskaana. Minun kehoni on minun omani. Voin tarjota kehoni ja ottaa riskit jotka itse katson aiheelliseksi. Voin myös luovuttaa verta halutessani, minulla on siihen kyky ja mahdollisuus. Voisin luovuttaa epäröimättä munuaiseni lapselleni jos jompikumpi sellaisen tarvitsisi/voisi vastaanottaa. Silti en luovuta vertani pakosta enkä antaisi munuaistani kellekään muulle. Se on minun valintani.
Kannoin ja huolehdin ne lapset joita haluamalla halusin ja tein. Rakastan heitä aivan älyttömästi, rakastin jo siinä vaiheessa kun pissasin tikkuun ensimmäisen hennon viivan, hoivasin ja hellin läpi raskauden ja nyt lapsuuden. Olen ollut onnekas ja saanut kaksi ihanaa tervettä lasta. Siitä huolimatta kannatan vakaasti aborttioikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rv 15 sikiö on 12 viikon ikäinen 10 cm pitkä. Jos ei nyt yli kämmenen, mutta kämmenellä ollessaan minikokoinen vauva. Ei siis mikään klemmarin kokoinen.
Rv15 ei enää abortteja tehdä muuta kuin poikkeustapauksissa. Abortissa puhutaan siis aina raskausviikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aikaisin vaihe raskausviikkoina, että abortti on mahdollinen? Raskaus pitää ensin todeta ja sitten saada aika jonnekin, mistä saa ne tabletit.
Maassa jossa asun saa jälkiehkäisyn apteekista ilman reseptiä, kuten kuuluukin.
?? Saa Suomessakin jälkiehkäisyn apteekista ilman reseptiä. Miten se nyt tähän liittyy? Luuletko että jälkiehkäisy on sama asia kuin abortti?
Se on myrkytys, eli m u r h a ihan samalla tavoin kuin mekaaninen abortti-m u r h a k i n.
Suurperheelliset täysin holtittomia moraalittomia n*aiskentelijoita! Ei pysy jalat ristissä! Niitä pitää rangaista tästä itsekkäästä touhusta! Kaikki oikeudet niiltä pois, varsinkin naisilta! Pakkoabortti jos eivät usko!
Keskustellaan asiallisesti, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Räsänen vertasi aborttia eläinten teurastukseen.
Mietin vain että onko Räsänen sitten vegaani? Muutenhan hän on tekopyhä.
Räsänen saa olla mitä mieltä haluaa, koska Suomessa on vapaus valita jopa omat ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räsänen vertasi aborttia eläinten teurastukseen.
Mietin vain että onko Räsänen sitten vegaani? Muutenhan hän on tekopyhä.Räsänen saa olla mitä mieltä haluaa, koska Suomessa on vapaus valita jopa omat ajatukset.
Saa toki, ja minulla on oikeus kritisoida Räsästä epäloogiseksi hurskastelijaksi, joka hän mielestäni on, jos ei siis ole vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on naisten homma jotenkin vartioida elämää? Miksei se ole miesten homma yhtä lailla?
Lasten tulee saada syntyä hyviin olosuhteisiin ja siksi ehdottomasti kannatan laillista aborttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aikaisin vaihe raskausviikkoina, että abortti on mahdollinen? Raskaus pitää ensin todeta ja sitten saada aika jonnekin, mistä saa ne tabletit.
?? Saa Suomessakin jälkiehkäisyn apteekista ilman reseptiä. Miten se nyt tähän liittyy? Luuletko että jälkiehkäisy on sama asia kuin abortti?
Se on myrkytys, eli m u r h a ihan samalla tavoin kuin mekaaninen abortti-m u r h a k i n.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kielletty, mutta miksi haluat tuoda mielipiteesi esiin?
Miksi ei saisi?
Juuri sanoin ei ole kielletty tuomasta esiin, mutta miksi haluat vängätä asiasta jonka tiedät jakavan mielipiteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein selität? Sekoitat ilmeisesti lääkkeellisen abortin ja jälkiehkäisyn toisiinsa? Hieman alkaa huolettaa terveyskasvatuksen tila Suomessa kun näitä kommentteja lukee.
Jälkiehkäisy ei lopeta jo alkanutta raskautta. Se estää munasolua irtoamasta/hedelmöittymästä ja on otettava melko pikaiseen suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Jos munasolu on jo ehtinyt hedelmöittyä, jälkiehkäisypilleri ei tee mitään. Jos olet jälkiehkäisyä vastustamassa, vastustat toki muitakin ehkäisymuotoja. Abortin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Usein itseään kriittiseksi tituleeraavat, ovat lähinnä totalitaristisia. Kriittinen kannattaa olla, mutta se ei tarkoita toisten halveksuntaa, kieltämistä tai täytyrmäystä tai haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvä esimerkki nykyajan kriittisyydestä, joka ei ole kriittisyyttä vaan aivan jotain muuta.
(Sorry kun käytin esimerkkinä, koska varmaan kirjoittaja ei kutsu itseään kriittiseksi. Tai ainakaan en voi tätä tietää, eli oli ihan teoreettinen esimerkki)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtina vain niille naisille jotka luulevat sikiön olevan osa heidän kehoaan ettei niin tietenkään ole, vaan se on biologinen mahdottomuus. Kysymyksessä on kajoaminen elävään lapseen, jolle ei haluta antaa elämisen mahdollisuutta. Totta, jokainen taplaa tyylillään, mutta sanon abortin olevan harkittu murha. Kerran siitä tilille joudutaan niin yksilöinä kuin kansakuntana.
Se on NAISEN KEHOSSA, josta päättäminen kuuluu naiselle! Miksi te ette tätä tajua? Ihan turhaa ja tyhjänpäiväistä uhkailua tuo loppusi taas.
Ja solu ei ole ihminen eikä vauva, pointtina vaan tämäkin.
Ja alkio tai sikiö ei ole solu eikä edes solukasa.
Ja pointtina ihan vaan vielä että alkio tai muutaman viikon sikiö ei ole "vauva". Pointtina ihan vaan että sulla on oikeus olla tekemättä aborttia.
Kenen siittiö sinä itse olet . Kenen kohdun hedelmä miten sieltä kohdista syntyy petoja murhaajia väärentäjiä raiskaajia mikä se sellainen hedelmä on ??? Piruja synnyttää .