Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?
Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.
Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?
Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.
Kommentit (1621)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aivan vapaasti olla kriittinen mielipide aborttiin. Se merkitsee, että et itse sitten varmaan tee aborttia. Pointti on se, että sinulla ei ole yhtään mitään oikeutta ilmaista kantaasi tai määrätä siitä, mitä joku toinen ihminen tekee kehollaan. Ketään ei voi missään olosuhteissa pakottaa synnyttämään. Piste. Pidä siis mielipiteesi omana tietonasi. Asia ei sinulle kuulu
Todellakaan ei ketään voi pakottaa synnyttämään missään olosuhteissa. Mutta, tällaisen naisen pitää tietää se ja huolehtia ettei raskautta tule missään olosuhteissa. Enemmän kuin aborttioikeutta, tulee vaatia ehkäisyoikeutta ja -velvollisuutta miehille myös. Jää turhat toimenpiteet, omantunnon tuskat pois, ja on luonnollisempaa niin. Lääketieteellinen operaatio ei voi olla mikään terveellinen rutiini. Abortit jäisi vain raiskaustapauksiin.
Mikä ehkäisy on 100% varma? Voin vastata, ei mikään. Jälkiehkäisy ei myöskään ole varma. Edes sterilisaatio ei ole varma. Minulle on tehty sterilisaatio. Jos se pettää en halua synnyttää lasta. Kaksi edellistä raskautta lähes vei työkyvyttömäksi, kolmas hyvin suurella todennäköisyydellä. Vaikka mies hoitaisi lapsen (jos en itse fyysisesti pystyisi), niin työkyvyn menettäminen on liian suuri uhraus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole missään puhunut synnyttämään pakottamisesta. Teillä menee nyt puurot ja vellit sekaisin.
Ap
Jos aborttia ei saa, se pitää yrittää tehdä itse tai synnyttää lapsi. Jos olet aborttia vastaan, olet pakkosynnyttämisen puolella. Ei se sikiö mitenkään maagisesti kohdusta poistu.
Abortin vastustajilta unohtuu se, että naiset hankkiutuvat ei toivotuista raskauksista ja vauvoista eroon. Oli se laillista tai ei. Olen vierestä nähnyt miten paniikissa nainen voi olla kun on tahtomattaan raskaana. En itse pysty aborttia tekemään (ajattelen sen solumöykyn vauvana), mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että abortti on saatava jos sen haluaa.
Toisaalta olen myös sitä mieltä, että tietyn määrän kun on tehnyt abortteja, pitäisi sterilisaatio tehdä. Jos naiselle on tehty esimerkiksi viisi aborttia, on selvä ettei pysty ehkäisystä huolehtimaan.
Pitää pureutua siihen, miten ei-toivotut raskaudet alkavat. Jos avioliitossa, pitää mies saada ojennukseen. Valistustyötä. Jos naisen huolettomasta seksielämästä, niin sterilisaatio hänelle. Miksi abortin kannattajat eivät ottaisi sterilisaatiota? Yksi operaatio vs. useat abortit.
Abortin kannattaminen ei tarkoita sitä, että itselle olisi tehty ainuttakaan aborttia saatikka useita abortteja. Ei se, että kannattaa aborttia tai on tehnyt abortin, tarkoita sitä, ettei haluaisi koskaan synnyttää lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole missään puhunut synnyttämään pakottamisesta. Teillä menee nyt puurot ja vellit sekaisin.
Ap
Jos aborttia ei saa, se pitää yrittää tehdä itse tai synnyttää lapsi. Jos olet aborttia vastaan, olet pakkosynnyttämisen puolella. Ei se sikiö mitenkään maagisesti kohdusta poistu.
Abortin vastustajilta unohtuu se, että naiset hankkiutuvat ei toivotuista raskauksista ja vauvoista eroon. Oli se laillista tai ei. Olen vierestä nähnyt miten paniikissa nainen voi olla kun on tahtomattaan raskaana. En itse pysty aborttia tekemään (ajattelen sen solumöykyn vauvana), mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että abortti on saatava jos sen haluaa.
Toisaalta olen myös sitä mieltä, että tietyn määrän kun on tehnyt abortteja, pitäisi sterilisaatio tehdä. Jos naiselle on tehty esimerkiksi viisi aborttia, on selvä ettei pysty ehkäisystä huolehtimaan.
Pitää pureutua siihen, miten ei-toivotut raskaudet alkavat. Jos avioliitossa, pitää mies saada ojennukseen. Valistustyötä. Jos naisen huolettomasta seksielämästä, niin sterilisaatio hänelle. Miksi abortin kannattajat eivät ottaisi sterilisaatiota? Yksi operaatio vs. useat abortit.
Olen kertonut lääkärissä 16 vuotiaasta asti että en halua lapsia ja kun täytän 30 haluan sterilisaation. Nyt olen 34 eikä lääkärit vieläkään vie tahtoani eteenpäin, koska "mieleni voi muuttua". Eikö niiden lapsia hankkineiden mieli voi muuttua? Tai sukupuolensa korjanneiden? Sterkkaus pitäisi totta tosiaan saada Suomessa helpommin, kun yli 19 vuoden kirjaukset järjestelmässä ei riitä siihen että lääkärit ymmärtäisivät että olen johdonmukaisesti ja vankkumattomasti puhunut samaa asiaa.
Kai se on säästettävä ja mentävä yksityiselle vonkumaan, mutta on tämä naurettava tilanne.
Ko kirjoitti:
Täällä jotkut puolustavat jopa hyvin pitkälle kehittyneen lapsen abortoimista. Kertokaahan seuraavassa viestissänne mielipide siitä, olisitteko valmiit tulemaan seuraamaan kyseistä operaatiota, saati suorittamaan sitä, mikäli teillä olisi siihen koulutus?
"Tottakai, mitäs tuosta, sehän on toimenpide siinä missä ohitusleikkauskin"
"Tottakai lähtisin raajan irroitteluhommiin. Ihmisethän sitäkin tekee eikä se työtä kummempaa ole."
"En kumpaakaan. Hoitoala on kutsumusala"
Miten tämä liittyy koko asiaan? Onko siellä joku katkera hoitotyön tekijä, joka joutuu työskentelemään aiheen parissa, vaihda alaa jos tökkii? Itse voisin hyvin tulla toimenpidettä katsomaan ja avustamaankin siinä jos se olisi työnkuvani. Olisin halunnut mennä katsomaan myös ruumiinavausta, sillä ihmisen anatomia kiinnostaa. Jalkaleikkausta olen opintojeni myötä päässyt katsomaan, mutta kaikenlaiset toimenpiteet ovat kiinnostavia. Niin ja lapsia ei abortoida, sikiöitä abortoidaan.
-sairaanhoitajaopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Jos vastustat aborttia niin älä tee sitä. Tue myös adoptoitavia lapsia, lapsensa adoptioon antavia naisia, adoptoi itse. Tue myös näitä narkkeja ja juoppoja ja elämänhallinnan menettäneitä jotka pukkaavat maailmaan jo valmiiksi heikoimmin lahjoin varustettuja lapsia. Auta vanhempien päihteidenkäytön vuoksi sairaina tai vammaisina syntyneitä lapsia. Se on ihan ok.
Mutta älä pakota ketään muuta kantamaan ja synnyttämään epätoivottua lasta. Se ei ole ok.
Älä pakota itseäsi tulemaan ei-toivotusti raskaaksi. Onnistuuko? Jos ei, katso tarkemmin missä alkuperäinen syy on. Se ei ole abortin vastustajissa. Miksi naiset ottavat aina kantaakseen yksin raskaita kysymyksiä silloinkin , kun toinen välttämätön osapuoli on mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastustat aborttia niin älä tee sitä. Tue myös adoptoitavia lapsia, lapsensa adoptioon antavia naisia, adoptoi itse. Tue myös näitä narkkeja ja juoppoja ja elämänhallinnan menettäneitä jotka pukkaavat maailmaan jo valmiiksi heikoimmin lahjoin varustettuja lapsia. Auta vanhempien päihteiden7käytön vuoksi sairaina tai vammaisina syntyneitä lapsia. Se on ihan ok.
Mutta älä pakota ketään muuta kantamaan ja synnyttämään epätoivottua lasta. Se ei ole ok.
Älä pakota itseäsi tulemaan ei-toivotusti raskaaksi. Onnistuuko? Jos ei, katso tarkemmin missä alkuperäinen syy on. Se ei ole abortin vastustajissa. Miksi naiset ottavat aina kantaakseen yksin raskaita kysymyksiä silloinkin , kun toinen välttämätön osapuoli on mies?
En pakota. Siksi ehkäisen. Sillä ilmaisen että ei lapsia. Jos ehkäisy pettää, onneksi on abortti 🇫🇮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pitäisikö siis 17-vuotiaan tytön teettää sterilisaatio koska silloin raskaaksituleminen saattaisi pilata hänen elämänsä? Ihmisillä pitää olla mahdollisuus suunnitella omaa elämäänsä.
Itse tulin raskaaksi pillereistä ja miehen vasektomiasta huolimatta parikymppisenä. Ystäväni on ns kierukkalapsi. Ei vahinko suinkaan aina tarkoita ”huoletonta seksielämää”.
Sitä paitsi, sterilisaatiota ei saa alle 30v nainen millään.
Nyt on niin paksua ettei kyllä usko kukaan. Vai parikymppisenä pillereitä syömällä ja yli 30-vuotiaan miehen kanssa jolle on vasektomiakin tehtynä jo. Voi hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ko kirjoitti:
Täällä jotkut puolustavat jopa hyvin pitkälle kehittyneen lapsen abortoimista. Kertokaahan seuraavassa viestissänne mielipide siitä, olisitteko valmiit tulemaan seuraamaan kyseistä operaatiota, saati suorittamaan sitä, mikäli teillä olisi siihen koulutus?
"Tottakai lähtisin raajan irroitteluhommiin. Ihmisethän sitäkin tekee eikä se työtä kummempaa ole."
Miten tämä liittyy koko asiaan? Onko siellä joku katkera hoitotyön tekijä, joka joutuu työskentelemään aiheen parissa, vaihda alaa jos tökkii? Itse voisin hyvin tulla toimenpidettä katsomaan ja avustamaankin siinä jos se olisi työnkuvani. Olisin halunnut mennä katsomaan myös ruumiinavausta, sillä ihmisen anatomia kiinnostaa. Jalkaleikkausta olen opintojeni myötä päässyt katsomaan, mutta kaikenlaiset toimenpiteet ovat kiinnostavia. Niin ja lapsia ei abortoida, sikiöitä abortoidaan.
Eipäs vaan raskaus abortoidaan. Eli keskeytetään (jännä ettei hoiti tiedä terminologiaa) näin ollen alkanut elämä kuolee eli se murhataan koska kyseessä on harkittu tappo eli murha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko kirjoitti:
Eipäs vaan raskaus abortoidaan. Eli keskeytetään (jännä ettei hoiti tiedä terminologiaa) näin ollen alkanut elämä kuolee eli se murhataan koska kyseessä on harkittu tappo eli murha.
Ja jos tulee keskenmeno niin se on sitten kuolemantuottamus? Olette te abortin vastustajat ihan sekopäitä..
Ap:n teksti on kyllä nii täyttä p*skaa.
Ei halutuille lapsille tulee varsin hankala elämä ja se näkyy vielä aikuisena.
Jos abortti kielletään, pitää sterilisaatio antaa nykyistä aikaisemmin ja helpommin.
Itse sain melko kivuttomasti kun olin 31, synnyttänyt kaksi lasta, perheessä neljä alaikäistä lasta (myös aviopuolison alaikäiset lapset huomioidaan), hormonaalinen ehkäisy ei sovi ja lisäksi raskaus on riski terveydelle.
Niin, ja mies oli mukana lääkärissä. Tätä ei erikseen pyydetty/ toivottu, mutta lääkäri sanoi että "Hyvä kun mieskin on mukana, niin saa kysyttyä myös häneltä mielipiteen."
Veti aika sanattomaksi. Jos mies olisi vastustanut, mitä sitten? Tai jos ei olisi sitä miestä edes ollut? Jos olisin sinkkuna hakenut? Neljä syytä joilla voisi yksinään saada sterilisaation ja vielä kysellään miehen mielipidettä?
Oletteko naiset olleet mukana, kun miehelle on haettu lähetettä piuhojen katkaisuun? Kysytäänkö vaimon lupa?
Saa suhtautua kriittisesti, kunhan et ole kieltämässä abortteja.
Ihmisyyden mittari on aivotoiminta, ei sydämen syke.
Vai onko ihmisyyttä pitää aivokuollutta hengissä vain koska sydän vielä sykkii?
Se mikä ihmisen erottaa eläimestä on ihmisaivot, tietoisuus. Tätä ei vielä sikiöllä ole. Se kuka sinä olet, sen määrittää juuri tuo aivotoiminta, ei sydämen syke.
Elämän alku ja elämän loppu pitää punnita myös elämänlaadulla. Hedelmöittynyt munasolu on vasta potentiaalinen elämä, ei elämä, kuten siittiö on potentiaalinen elämä ja munasolu on potentiaalinen elämä. Kaikkien aborttien kieltäminen johtaa todella isoihin ongelmiin ja kärsimykseen. Eikö mielestänne ole armollisempaa päättää elinkelvottoman yksilön elämä, ennen tietoisuuden alkua, kuin kantaa se loppuun ja antaa tämän elää 24h tai vuoden kohdun ulkopuolella kivuissa ja säryissä? Pitää väkisin sydän toiminnassa, vain siksi että meillä on siihen keino, pohtimatta lainkaan elämänlaatua? Abortit ovat inhimillinen ratkaisu, ja vain harva päätyy siihen ilman painavaa syytä. Ja nämä myöhäisillä viikoilla tehdyt abortit johtuvat aina sikiön terveydellisistä syistä.
Haluaisin perustelut sille miksi kaikki abortit tulisi kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko kirjoitti:
No voi hellanlettas mitä pilkunviilausta. Sinä et ainakaan ole ammattilainen kun puhut murhasta, mitä se ei tosiaan ole.
Terveyskirjaston sivuilla asia muotoillaan esimerkiksi näin: ” Jos raskaus on yli 12-viikkoinen, keskeytys aloitetaan aina lääkityksellä. Emättimen kautta annosteltavat lääkkeet saavat kohdun supistelemaan, ja _sikiö abortoituu_ emättimen kautta ulos.”
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko kirjoitti:
Ei se ole mikään alkanut elämä yhtään sen enempää kuin naisen menkkaklimpit ja miehen sperma.
Ai ihmisen, joka ei halua lapsia pitäisi väkisin synnyttää ja kasvattaa lapsi, koska alkio on elämä?
Syöttekö lihaa?
Sika on älykäs oikea eläin, jolla on elämä. Mutta ap:n mielestä sika vaan teurastomamolle ja joulukinkku uuniin, mutta minimöykky kohdussa on vauva? Ookoo.
PS. en ole vegaani tai kasvissyöjä, mietin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortista ei voi keskustella lainkaan, ainoastaan sanoa, että "naisen valinnanvapaus" on sallittua. Minusta on tärkeää puhua myös eettisestä puolesta ja syntymättömän vauvan oikeuksista. Onneksi Päivi Räsänen pitää kriittistä keskustelua yllä.
Millaiset ihmeen oikeudet voi syntymättömällä vauvalla olla? Luulisi että jos teidän jumalanne ei tahtoisi abortteja tehtävän, aborttia tekevät lääkärit iskettäisiin salamalla kuoliaaksi..?
Ei tähän nyt ole pakko sotkea uskontoja ollenkaan. Eri uskonnoissa on erilaisia suhtautumisia. Uusi sukupolvi on oletettu yhteiskunnan voimavara ja käyttövoima, ja sillä perusteella enimmäkseen on säädökset tehty. Naisia itseään huomioimatta, myönnettäköön, mutta siltikin instrumenttiabortti on epäluonnollista ja asia pitäisi ottaa naisten omaan hallintaan muilla tavoin. Ja, alkiokin on elävää koska siinä tapahtuu koko ajan kasvua ja kehitystä kohti valmista ihmistä, ja joka jatkuu vielä lapsena ja teininä. Eikö joskus väsähtäneenä tekisi mieli paiskata nekin päin seinää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nykyinen malli on ihan ok, että asiasta pitää puhua muutaman lääkärin kanssa ja kartoittaa tilanne. Kun sen abortin kuitenkin saa, ei sitä evätä jos niin tahtoo. Hoitohenkilökunta tietää että yleensä tekemättä jätettyä aborttia ei kaduta, tehtyä kyllä.
Nykyistä lakimuutosta ajavat haluavat siis, että nainen saa suunnilleen pelkällä ilmoituksella abortin yhtään miettimättä asiaa.
Voi pyhä yksinkertaisuus. En tiedä miksi edes vaivaudun vastaamaan näin typerään viestiin, mutta eiköhän jokainen aborttiin päätyvä nainen ole miettinyt asiaa aika h elvetin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos abortti kielletään, pitää sterilisaatio antaa nykyistä aikaisemmin ja helpommin.
Itse sain melko kivuttomasti kun olin 31, synnyttänyt kaksi lasta, perheessä neljä alaikäistä lasta (myös aviopuolison alaikäiset lapset huomioidaan), hormonaalinen ehkäisy ei sovi ja lisäksi raskaus on riski terveydelle.
Niin, ja mies oli mukana lääkärissä. Tätä ei erikseen pyydetty/ toivottu, mutta lääkäri sanoi että "Hyvä kun mieskin on mukana, niin saa kysyttyä myös häneltä mielipiteen."
Veti aika sanattomaksi. Jos mies olisi vastustanut, mitä sitten? Tai jos ei olisi sitä miestä edes ollut? Jos olisin sinkkuna hakenut? Neljä syytä joilla voisi yksinään saada sterilisaation ja vielä kysellään miehen mielipidettä?
Oletteko naiset olleet mukana, kun miehelle on haettu lähetettä piuhojen katkaisuun? Kysytäänkö vaimon lupa?
Kysyttiin mielipidettäni. En ollut mukana vastaanotolla. mies oli yli 30v ja hänellä on 2 lasta, minulla yksi lapsi, ja ikää yli 30. Mitään lupahan ei tarvita, eikä sitä sinultakaan kysytty, mielipidettä vain.
Millainen nainen vaatii oikeutta tap p amiseen oman nautintonsa tähden?
En hyväksy tuollaista ajattelutapaa ollenkaan.
Ab ortti ei ole ehkäisykeino ollenkaan.
Jos ehkäisy pettää, ainoa oikea ratkaisu on lapsen synnyttäminen ja mahdollinen adoptio.