Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?
Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.
Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?
Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.
Kommentit (1621)
En oikeasti usko että kovinkaan moni, ainakaan omasta tahdostaan tekee abortin koska "no mut sit jää kesän lomareissu välistä.."
Kaikki eivät ehkä halua kertoa kaikille niitä oikeita syitä, juuri se että jaksaminen vaikka aiempien lapsien takia tai omien mielenterveysongelmien takia on niin vähissä, ettei yksinkertaisesti pystyisi huolehtimaan lapsesta.
Ei kaikki asiat ole noin vain selvitettävissä. Eikä myöskään kaikilla tosiaankaan ole voimia huolehtia vaikeasti vammaisesta lapsesta. Parempi on aina että lapsia oikeasti hankkisivat ne jotka niitä haluavat, eikä pakolla sitten joku synnytä koska jonkun miehen tai lapsettoman naisen mielestä pitäisi.
(Tutkin just viikonloppuna fb:ssä kovimpia aborttipelottelijoita jotka olivat niin kovasti uskossa, ei kuulemma kuitenkaan tarvi huolehtia jo olemassa olevista lapsista täällä maailmassa, koska tärkeintä on se että nainen ei saa päättää omasta kehostaan, niin suurin osa oli miehiä joilla asiaan ei pitäisi olla mitään sananvaltaa, koska heillä ei ole kohtua ja sit lapsettomia naisia. Joilla ei tasan tarkkaan ole yhtään minkäänlaista tietoa siitä kuinka raskasta lapsen kanssa elämä voi olla.) Mutta kun on näitä miehiä jotka haluavat naisia alistaa ja osa naisista taantuu sit tähän "olen nainen, minulla ei ole oikeuksia" harhakuvitelmaan, niin sitten kuvittelevat että voivat ihan vapaasti olla huolehtimassa siitä että muutkaan naiset eivät saa päättää omista asioistaan. Juuri esim. jenkeissä uusi korkeamman oikeuden tuomari on siellä korkeassa asemassa, koska naiset ovat taistelleet mahdollisuuksia muillekkin naisille edetä korkealle ja nyt hän haluaa riisua naisilta nämä oikeudet.
Niin väärin tämä koko asia. Ei abortteja tehdä huvikseen, ja jos joku tekee, niin tuskin tämä ihminen kovin "terve" on muutenkaan eikä kyllä tasan tarkkaan valmis vanhemmaksi.
En tajua miksi on niin hienoa jos mahdollisimman vähän on abortteja, toki jos ehkäisyn takia ei ole edes tulleet raskaaksi. Mutta kyllä sen huomaa että 70- ja 80-luvulla on meitä paljon, jotka ovat täällä vain koska "no pitää niitä lapsia nyt saada" ja aborttia ei ole edes sallittu uskonnon tai pienen paikkakunnan kyttäyksen vuoksi. Koko lapsuus saatu kuulla että ei olisi pitänyt hankkia ollenkaan, ei ollenkaan ole ollut missään vaiheessa kaivattu lapsi. Puolassakin muuten miesten sterilisaatio on sallittua, naisten ei. Mutta nyt myöskään ei abortitkaan minkään syyn takia. Älkää piilotelko uskonnon tai niiden "viattomien lasten" takana, jos ei jo hylätyt ja kärsivät lapset kiinnosta. Sanokaa rehellisesti että naisia tässä nyt ollaan hallitsemassa.
Jos vastustat aborttia niin älä tee sitä. Tue myös adoptoitavia lapsia, lapsensa adoptioon antavia naisia, adoptoi itse. Tue myös näitä narkkeja ja juoppoja ja elämänhallinnan menettäneitä jotka pukkaavat maailmaan jo valmiiksi heikoimmin lahjoin varustettuja lapsia. Auta vanhempien päihteidenkäytön vuoksi sairaina tai vammaisina syntyneitä lapsia. Se on ihan ok.
Mutta älä pakota ketään muuta kantamaan ja synnyttämään epätoivottua lasta. Se ei ole ok.
Kyllä on. Jos vastustat syntymättömien ihmisten vapaata surmaamista olet takaperoinen juntti!
Sinulla on oikeus esittää mielipiteesi ja sen kuulijan on halutessaan oikeus haukkua sinut pataluhaksi. Tätä on sananvapaus.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus esittää mielipiteesi ja sen kuulijan on halutessaan oikeus haukkua sinut pataluhaksi. Tätä on sananvapaus.
Niinpä, määrittele sana kielletty, en ymmärrä alkuperäistä viestiäsi
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aivan vapaasti olla kriittinen mielipide aborttiin. Se merkitsee, että et itse sitten varmaan tee aborttia. Pointti on se, että sinulla ei ole yhtään mitään oikeutta ilmaista kantaasi tai määrätä siitä, mitä joku toinen ihminen tekee kehollaan. Ketään ei voi missään olosuhteissa pakottaa synnyttämään. Piste. Pidä siis mielipiteesi omana tietonasi. Asia ei sinulle kuulu
Entä vauvan keho?
Eihän se kiellettyä ole. Antaa sinusta vain aika naivin ja typerän kuvan. Itsekin olen sillä tavalla kriittinen abortin suhteen, etten sitä itse haluaisi itselleni muuta kuin äärimmäisessä tilanteessa. Ymmärrän silti, että naisten oikeus aborttiin on tärkeä, ja se ennalta ehkäisee paljon ongelmia. "Kotitekoiset" abortit on hengenvaarallisia naiselle ja ne tulisi lisääntymään rajusti. Myös ne lapset, joita kukaan ei halua ovat ongelma. Kuka heidät hoitaa ja kasvattaa? Sinäkö?
Luin vähän aikaa sitten twitteristä yhden persupoliitikon mielipiteen kuinka asia ratkaistaisiin. Abortit siis kiellettäisiin ja syntyvät vauvat myytäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aivan vapaasti olla kriittinen mielipide aborttiin. Se merkitsee, että et itse sitten varmaan tee aborttia. Pointti on se, että sinulla ei ole yhtään mitään oikeutta ilmaista kantaasi tai määrätä siitä, mitä joku toinen ihminen tekee kehollaan. Ketään ei voi missään olosuhteissa pakottaa synnyttämään. Piste. Pidä siis mielipiteesi omana tietonasi. Asia ei sinulle kuulu
Entä vauvan keho?
Niin kauan kuin vauvan keho vaatii toisen ihmisen kehon pärjätäkseen, se ei voi päättää omista asioistaan vaan sen jo syntyneen ihmisen keho menee etusijalle. Niinhän se menee synnytyksessäkin, jos on tilanne että vain toinen jää eloon, äiti valitaan, ei vauvaa.
Luonto on antanut naiselle tämän vastuun, velvollisuuden ja vallan.
Minusta nykyinen malli on ihan ok, että asiasta pitää puhua muutaman lääkärin kanssa ja kartoittaa tilanne. Kun sen abortin kuitenkin saa, ei sitä evätä jos niin tahtoo. Hoitohenkilökunta tietää että yleensä tekemättä jätettyä aborttia ei kaduta, tehtyä kyllä.
Nykyistä lakimuutosta ajavat haluavat siis, että nainen saa suunnilleen pelkällä ilmoituksella abortin yhtään miettimättä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastustat aborttia niin älä tee sitä. Tue myös adoptoitavia lapsia, lapsensa adoptioon antavia naisia, adoptoi itse. Tue myös näitä narkkeja ja juoppoja ja elämänhallinnan menettäneitä jotka pukkaavat maailmaan jo valmiiksi heikoimmin lahjoin varustettuja lapsia. Auta vanhempien päihteidenkäytön vuoksi sairaina tai vammaisina syntyneitä lapsia. Se on ihan ok.
Mutta älä pakota ketään muuta kantamaan ja synnyttämään epätoivottua lasta. Se ei ole ok.
Jos isä haluaa lapsen niin silloinhan se on toivottu!
Jos isä ei halua lasta niin silloihan se ei ole toivottu!
Edelleenkin miehellä pitäisi olla oikeus kieltätyä laspen elättämisestä jos mies ei ole toivonut lasta.
Ehkä ne kenelle olet taivastallut aborttien tekemistä ovat itse tehneet abortin. Se on erittäin yksityistä, ei sitä kerrota useinkaan edes läheiselle ystävälle.
Nyky-yhteiskunnassa nainen on vauvan kanssa aika yksin ellei miestä ole arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä vauvan keho?
Niin kauan kuin vauvan keho vaatii toisen ihmisen kehon pärjätäkseen, se ei voi päättää omista asioistaan vaan sen jo syntyneen ihmisen keho menee etusijalle. Niinhän se menee synnytyksessäkin, jos on tilanne että vain toinen jää eloon, äiti valitaan, ei vauvaa.
Toimeentulotuella elävät myös aborttiin kun eivät pärjää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isä haluaa lapsen niin silloinhan se on toivottu!
Jos isä ei halua lasta niin silloihan se ei ole toivottu!
Edelleenkin miehellä pitäisi olla oikeus kieltätyä laspen elättämisestä jos mies ei ole toivonut lasta.
Hieman eri asia suojella omaa terveyttään ja elämäänsä raskauden ja synnytyksen vaurioilta kuin lompakkoaan elatusmaksuilta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä vauvan keho?
Toimeentulotuella elävät myös aborttiin kun eivät pärjää yksin.
Mihin toimeentulotuella elävä tarvitsee kenenkään toisen kehoa elääkseen? Luovutetaanko esim toimeentulotuella eläville jotka tarvitsevat uuden munuaisen, pakolla jonkun toisen munuainen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä asiassa on vainb yksi hyväksyttävä näkemys? Monen lain osalta on näkemyksiä, että lakia tuli muuttaa. Miksi abortin kieltäminen on sellainen asia, ettei ihminen saisi julkisesti sanoa kannattavansa lakimuutosta aborttia vastaan?
Laki kirjaa nytkin, ettei tietyn rajan jälkeen aborttia enää tehdä. Kannattamalla nykyistä lakia määräät mitä joku toinen ihminen kehollaan tekee sekä pakotat tuon ihmisen synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisella on oikeus päättää kehostaan. Kyllä näin on mutta abortissa ei ole kyse naisen vaan lapsen kehosta. Naisella ei ole oikeutta lapsensa kehoon. Jos nainen haluaa abortin niin miksi hel*etissä hän on raskaana? Jos ei halua lasta niin sitten joko menee sterilisoitavaksi tai ei harrasta seksiä koska seksistä seuraa uusi elämä. Jos ei halua lasta tmv ei ole selkeästikään valmis seksiin eikä kantamaan vastuuta. Abortti on vastuun pakoilua. Tämä on erittäin yksinkertainen asia: ei halua lasta -> ei pidä harrastaa seksiä. Jos harrastaa seksiä niin sitten pitää hyväksyä se tosiasia että ko.henkilö saa lapsen. Jos abortti on laillinen isällä pitää myös olla sananvaltaa siinä missä naisellakin koska se lapsi on samalla lailla isän kuin äidin.
No niin! Tässähän tulikin vanha tuttu esimerkki ap:n kysymykseen miksi abortista puhuminen raivostuttaa joitain ihmisiä. Abortin kieltoa haluavat perustelevat juttunsa Aina Juuri Näin, kuten edellinen, eli:
Naisten pitäisi harrastaa seksiä ainoastaan lapsen saaminen päämääränä, naisten seksuaalista käyttäytymistä on kontrolloitava "ulkopuolelta", naisen oma vika kun et pitänyt jalkojaan ristissä (vaikka on vasta 12 ja se oli isoisä joka raiskasi), mikroskooppinen munasolu on samantien "vauva", miehen on saatava määrätä saako nainen lapsen vai ei, yleensäkin miesten on saatava kontrolloida naisten elämää.
Nämä ovat tosiaan ne väsyttävät argumentit vuodelta 1750. Ja on muitakin, aivan mahtavia, aivan yhtä kilahtaneita.
Ymmärsit siis tahallisesti väärin koska et kykene kumoamaan argumenttejani. Nainen kuten mieskin saa harrastaa seksiä miutenkin kuin lapsensaamiseksi mutta pitää hyväksyä se tosiasia että se johtaa tod.näk. raskauteen.
Millähän todennäköisyydellä? Olen nainen, joka on kohta 15 vuotta harrastanut enemmän tai vähemmän seksiä. Satoja ellei tuhansia kertoja. Enkä ole vielä kertaakaan tullut raskaaksi. Ihan naurettavia tällaiset argumentit.
Jos aborttia ei saa, se pitää yrittää tehdä itse tai synnyttää lapsi. Jos olet aborttia vastaan, olet pakkosynnyttämisen puolella. Ei se sikiö mitenkään maagisesti kohdusta poistu.
Abortin vastustajilta unohtuu se, että naiset hankkiutuvat ei toivotuista raskauksista ja vauvoista eroon. Oli se laillista tai ei. Olen vierestä nähnyt miten paniikissa nainen voi olla kun on tahtomattaan raskaana. En itse pysty aborttia tekemään (ajattelen sen solumöykyn vauvana), mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että abortti on saatava jos sen haluaa.
Toisaalta olen myös sitä mieltä, että tietyn määrän kun on tehnyt abortteja, pitäisi sterilisaatio tehdä. Jos naiselle on tehty esimerkiksi viisi aborttia, on selvä ettei pysty ehkäisystä huolehtimaan.