Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?

Vierailija
01.11.2020 |

Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".

En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.

Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?

Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.

Kommentit (1621)

Vierailija
561/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tulevaisuudessa kehitetään niin tehokas keinokohtu, että abortoinnin sijaan sikiö voidaan siirtää muualle kasvamaan loppuun. Eli nainen voisi keskeyttää raskauden ja luopua äitiydestään ilman, että sikiö kuolee.

Mitä mieltä tällaisesta? Onko win/win?

Miksi noin tehtäisiin kun ihmisiä on muutenkin liikaa?

Pikemminkin uskon että aborttiprosessia helpotetaan ja mahdollistetaan paremmin ei-toivottujen ulkonäöllisten yms. syiden takia abortointi.

Sä et taida edes tajuta kannattavasi rodunjalostusta :O *myötähäpeää*

Kysymys on naisen oikeudesta ruumiiseensa, ei mistään rodunjalostuksesta.

Kyse on lapsen oikeudesta kehoon, lapsen oikeudesta elämään ja naisen oikeudesta lapsensa kehoon.

Ei ole mitään "lasta", jonka oikeuksista puhua. On kyse naisen oikeudesta omaan kehoonsa ja elämäänsä versus loiseen verrattavan solumöykyn "oikeudet".

Kyllä on lapsi heti hedelmöittymisestä lähtien. Ja tuo solumöykky....kaikki ihmiset niin kuin sinäkin ovat yli 90% soluja joten me olemme aivan samanlaisia "solumöykkyjä" kuin syntymättömät lapset.

Höpsistä, ei me nyt kuitenkaan ihan samanlaisia olla sen syntymättömän alkion kanssa. Ihan kun solutasolla kattellaan niin vähän löytyy eroavaisuuksia.

Sama pätee muuten eläimiin, joten vain tietämättömät typerykset puhuvat joistakin eläinoikeuksista.

Juu elävillä eläimillä pitää olla oikeuksia eikä niitä saa kiduttaa. Abortteja toki tehdään esim. Koirille.

Miksi noilla solumöykyillä pitäisi olla jotain oikeiksia? Solutason eroavaisuuksia meihin löytyy aika paljon...

Vertasit alkiota ja minua toisiinsa, että ollaan samanlaisia solumöykkyjä, nyt SINÄ vertaat alkiota elävään koiraan? Kumman mielipidettä sinä tässä yrität nyt niin fiksuna dissata, vaikutat meinaan sahaavan ihan omaa oksaasi..

Vierailija
562/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tulevaisuudessa kehitetään niin tehokas keinokohtu, että abortoinnin sijaan sikiö voidaan siirtää muualle kasvamaan loppuun. Eli nainen voisi keskeyttää raskauden ja luopua äitiydestään ilman, että sikiö kuolee.

Pikemminkin uskon että aborttiprosessia helpotetaan ja mahdollistetaan paremmin ei-toivottujen ulkonäöllisten yms. syiden takia abortointi.

Kyse on lapsen oikeudesta kehoon, lapsen oikeudesta elämään ja naisen oikeudesta lapsensa kehoon.

Ei ole mitään "lasta", jonka oikeuksista puhua. On kyse naisen oikeudesta omaan kehoonsa ja elämäänsä versus loiseen verrattavan solumöykyn "oikeudet".

Kyllä on lapsi heti hedelmöittymisestä lähtien. Ja tuo solumöykky....kaikki ihmiset niin kuin sinäkin ovat yli 90% soluja joten me olemme aivan samanlaisia "solumöykkyjä" kuin syntymättömät lapset.

Höpsistä, ei me nyt kuitenkaan ihan samanlaisia olla sen syntymättömän alkion kanssa. Ihan kun solutasolla kattellaan niin vähän löytyy eroavaisuuksia.

Sama pätee muuten eläimiin, joten vain tietämättömät typerykset puhuvat joistakin eläinoikeuksista.

Ei muuten päde, eläin on munasolua fiksumpi ja aikuista ihmistäkin fiksumpi. Pieni hämähäkkikin on ihmistä fiksumpi. Fakta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasolulle ja siittiölle äänioikeus! 

Vierailija
564/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipide ei voi koskaan olla väärä tai oikea, mutta teidän "jokaisella alkiolla on oikeus kehittyä vauvaksi ja syntyä"-hössöttäjien olisi hyvä pysähtyä pohtimaan toviksi seuraavaa: jokaisella lapsella on oikeus syntyä haluttuna ja toivottuna.

Jollei nainen halua lasta, oli elämäntilanne mikä tahansa, mutta raskaus vahingossa alkaa, sen keskeyttäminen pitäisi olla ensimmäinen, itsestäänselvä vaihtoehto. Yhdenkään ihmisen ei pitäisi joutua kasvamaan vihamielisessä ympäristössä tai miettimään, miksei biologinen äiti halunnut häntä vain, koska "joka alkiolla on oikeus elämään".

Sikiö ei kärsi siitä, että se abortoidaan, mutta ei toivottu lapsi kärsii tavalla tai toisella koko elämänsä.

Kysymys: Miksi jokaisen ns.vahingossa raskaaksi tulleen naisen oletetaan tekevän abortti, ja oletetaan vieläpä että tämä vihaa kyseistä lasta vain, koska sai alkunsa huonossa elämäntilanteessa? Jos abortti todella on naisen oma päätös, eikö hänen pitäisi ajatella asiaa joka kantilta eikä vain pitää keskeytystä itsestäänselvyytenä?

En ole nähny tällaista oletusta missään. Nyt kuitenkin kun puhutaan nimenomaan abortista, oletuksena on se että abortti halutaan tehdä.

Vierailija
565/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt samaa. Jos lähtee täysin objektiivisesti tätä asiaa miettimään, niin onhan se ihan sairasta, että se on sallittua ja hyväksyttävää. Ja että nyt monet vaativat, että abortti pitäisi vain saada pyynnöstä ilman mitään kyselyjä. Ihme marinaa, että pahoitetaan mieli, kun piti lääkärille perustella miksi haluaa abortin. Ja siitä lääkärin puhuttelusta tuli pahempi mieli kuin toisen elämän päättämisestä...

Ei kuulu lääkärille pätkääkään miksi ehkäisy petti. On lääkärin homma järjestää abortti. Lukee laissa. 

Sen sijaan jos lääkärin vastaanotolle ilmestyy kolmetoistavuotias insestin uhri, on aika toimia.

Vierailija
566/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää miksi vastenmielinen aloitus on saanut noinkin monta yläpeukkua. Ei varmasti ole naisilta..vai pitäisi vielä down sikiötkin säästää vaikka väkipakolla, myös vaikeasti vammaiset. Haista paska. 

Varmaan arvaattekin että joku mieleltään vinksahtanut ja naisia vihaava on nuo peukut tuonne paukuttanut, senkin voi tehdä..

Vierailija
567/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten päde, eläin on munasolua fiksumpi ja aikuista ihmistäkin fiksumpi. Pieni hämähäkkikin on ihmistä fiksumpi. Fakta.

Ihan tottahan tuo on. Huippuyliopistot ja Mensat ovatkin siksi täynnä hämähäkkejä, marsuja ja sammakoita.

Vierailija
568/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.

Niin pelkästään sinun kokemus merkitsee, ei kenenkään muun.

Vierailija
569/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.

Ymmärrän sinua. Koen samaa tuskaa omasta abortistani... Sen takia harmittaa, että aborttiin on niin salliva suhtautuminen. Ei itsellä silloin nuorena ollut sitä ymmärrystä, mitä se oikeasti on. Uskon, että abortti jättää jokaiseen sen kokeneeseen jäljen, tietoisesti tai tiedottomasti.

Vierailija
570/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt samaa. Jos lähtee täysin objektiivisesti tätä asiaa miettimään, niin onhan se ihan sairasta, että se on sallittua ja hyväksyttävää. Ja että nyt monet vaativat, että abortti pitäisi vain saada pyynnöstä ilman mitään kyselyjä. Ihme marinaa, että pahoitetaan mieli, kun piti lääkärille perustella miksi haluaa abortin. Ja siitä lääkärin puhuttelusta tuli pahempi mieli kuin toisen elämän päättämisestä...

Ei kuulu lääkärille pätkääkään miksi ehkäisy petti. On lääkärin homma järjestää abortti. Lukee laissa. 

Sen sijaan jos lääkärin vastaanotolle ilmestyy kolmetoistavuotias insestin uhri, on aika toimia.

"Yhyy, seksistä tulikin raskaaksi, mulle se abortti heti nyt" ...siis aikuset ihmiset.

Vierailija
571/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua. Koen samaa tuskaa omasta abortistani... Sen takia harmittaa, että aborttiin on niin salliva suhtautuminen. Ei itsellä silloin nuorena ollut sitä ymmärrystä, mitä se oikeasti on. Uskon, että abortti jättää jokaiseen sen kokeneeseen jäljen, tietoisesti tai tiedottomasti.

Itselläni on taas täysin vastakkainen kokemus. Olen yhä tyytyväinen siihen, että tein abortin. En olisi silloin kyennyt huolehtimaan lapsesta, en pystynyt edes huolehtimaan kunnolla itsestäni. Enkä halua tuoda tähän maailmaan yhtään lasta, joka ei ole haluttu, niinkuin itse olin. Päätökseni oli siihen hetkeen oikea enkä voi kuvitella sitä koskaan katuvani.

Uskon vahvasti uudelleensyntymiseen. He jotka eivät ole vielä päässeet syntyään syntyvät jossain vaiheessa.

Vierailija
572/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sulle alettiin sikiötä esittelemään?

No, kuvailemasi tapahtuma on esimerkki siitä että abortti on harvoin iloinen tapahtuma. Se ei silti tarkoita että sen pitäisi olla laiton.

Henkilökohtainen uskomukseni on että sikiö on kuori, kuin auto ilman kuskia, ja että sielu livahtaa kyytiin jossain noin syntymän vaiheilla. Ei kiinnosta ollenkaan mitä mieltä kukaan toinen on tästä uskomuksestani. Abortti on säilytettävä laillisena.

Vierailija
573/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä pohdinnat on ihan oikeutettuja, totta kai. Filosofiset kysymykset saavat meidät ajattelemaan tärkeitä asioita. Mutta pitää ottaa huomioon yksi erittäin tärkeä tekijä tässä keskustelussa: Abortin kieltäminen lailla ei vähennä abortteja, vaan se vähentää turvallisia abortteja. Tämä on tutkittu fakta. Se, mitä sinun moraalisi asiasta sanoo, ei valitettavasti muuta sitä, mitä todellisessa maailmassa tapahtuu ja kuinka se ihmisiin vaikuttaa.

Toinen tärkeä asia on ottaa huomioon, että useimmat aborttien vastustajat kuitenkin hyväksyvät ehkäisyn. Näin ollen he ilmeisesti olettavat, että a) seksi hupimielessä on moraalisesti sallittua ja b) ehkäisy estää kaikki ei-halutut raskaudet, jolloin abortteja ei tarvittaisi. Tuohan on ihan väärä oletus, koska ensinnäkään mikään ehkäisykeino ei ole 100 % varma, ja suojatehoissa on paljon eroja - ehkäisystä huolimatta ei-haluttuja raskauksia tulee paljon. Ehkäisytehon lisäksi pitää ottaa huomioon kaikki terveydelliset, sosiaaliset, taloudelliset, kulttuurilliset yms. tekijät ja mm. saatavilla oleva tieto, jotka vaikuttavat siihen, mitä ehkäisyä voi käyttää tai voiko ollenkaan, milloin tulee ehkäisyn kanssa poikkeustilanteita, mikä naisen hedelmällisyystaso on ja onko se hänellä tiedossa, yms. yms. Jo näiden lukemattomien syiden takia abortin mahdollisuus pitää hyvinvointiyhteiskunnassa olla. Vasta noiden objektiivisesti ymmärrettävien vahinkojen jälkeen voidaan siirtyä siihen keskusteluun, mitä tehdään, kun puhtaasti omaa välinpitämättömyyttä, että on tekoa aloittaessa tiennyt tulevansa seksistä todennäköisesti raskaaksi tai mielenmuutoksen johdosta mennään abortteja tekemään (olen aika varma, että näitä on todella harvassa, lähes aina siellä on jokin inhimillinen tilanne tai erehdys). Ja kun aborttiklinikat ovat olemassa, olisi epäeettistä kysyä sinne tulevilta, mitä he tekivät väärin, jotta tulivat raskaaksi - raskauden syyt ja vaikutukset ovat niin moninaisia ja monitulkintaisia, että on mahdotonta vetää sellaista rajaa, joka olisi oikeudenmukainen kaikille. Eli käytännössä sen mahdollisuuden pitää olla auki kaikille, ja myöskin empaattinen kohtelu ja tasa-arvo kaikkien naisten kesken tulee hoidossa toteutua.

Naiset eivät ole koneita, ja abortti ei koskaan ole yksinkertainen tai helppo päätös.

Hmm. En ole kyllä huomannut tässä ketjussa vaatimuksia siitä, että abortit tulisi kieltää lailla. Tai sitten mennyt omien silmien ohi/sensuuriin.

Olen kylläkin ottanut esiin tilastot ja sen, että abortteja olisi niiden perusteella mahdollista vähentää nykyisestäkin (ja vähentämisen tulisi olla tavoite, ei vapauttamisen). Liki 40% viime vuonna keskeyttäneistä ilmoitti ettei käyttänyt ehkäisyä, 37% oli tehty yksi tai useampi keskeytys aiemmin, 8% ei ollut ehkäisyä suunniteltuna keskeytyksen jälkeen/sitä ei oltu ilmoitettu. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/140202/Raskaudenkeskeytyk…

Ja mitä näihin tulee, siellä todellakin vaikuttaisi olevan taloudelliset ja sosiaaliset suhteet taustalla. Suuri osa on nuoria aikuisia (20-24-vuotiaita), joilla noiden kahden lisäksi ongelmana korkea hedelmällisyys ja jopa asenteet vaikuttaa riskeihin. Eiköhän tätäkin ketjua lukemalla selviä, miten pikkujuttuna aborttia jotkut ihmiset pitävät.

Ihan ensisijaisesti pitäisi helpottaa varmimpien ehkäisykeinojen eli ehkäisykapselien/kierukoiden ja sterilisaation saamista (ensinmainitut etupäässä nuorille ja pienituloisille), mutta olisi syytä katsoa tätä asiaa ja ratkaisuja laajemminkin. Tuntuu vain, että koko huomio pyörii itse abortissa eikä raskaaksi tulevien tukemisessa.

En ole nähnyt yhtään viestiä jossa aborttia pidettäisiin pikku juttuna, sen sijaan olen nähnyt mm kansalaisaloitteen abortin kieltämiseksi.

Suuri osa aborteista tehdään pienten lasten äideille, eli he kyllä tietävät raskauden ja synnytyksen vaarat ja ovat todennäköisesti voimavaroiltaan jo aika loppu. Ehkäisystä puhutaan hyvin myöhään, vasta jälkitarkastuksessa, sen sijaan että sen saisi mukaan/toimivaksi jo synnäriltä. Voin kuvitella kuinka helposti väsyneenä juuri ja juuri jaksaa harrastaa seksiä jotta parisuhde pysyisi kuosissa ja unohtaa koko ehkäisyn ja helposti ajattelee että eihän ne kuukautisetkaan ole vielä alkaneet...

Joo näköjään nyt tuli näitä hulluja. Silti itse kyllä pitäisin random solukasan poistoa pikkujuttuna, ja siihen aborttia on sivutolkulla verrattu.

Nuo pienten lasten äidit ovat tietty toinen selkeä ryhmä, ja synnytyksen jälkeinen ehkäisy pitäisi suunnitella jo äitiysneuvolassa. Siellä synnärillä ihminen ei liene kaikkein vastaanottavaisin ko.keskustelulle :)

Aika moni jossain vaiheessa haluaa sen toisenkin lapsen. Siksikin minusta on aivan hullua abortoida yksi lapsi vain jotta vuoden päästä voi yrittää uudelleen. Tällaisiakin tapauksia nimittäin on.

Minulla on ihan tahallaan haluttu pieni ikäero lapsille ja voin kertoa että kaksi lasta vuoden sisään on melkoinen rumba joka pahimmillaan vie mielenterveyden. Ymmärrän erinomaisesti jos abortoi lapsen joka kaataisi mahdollisesti jo olemassaolevien lasten perheen.

Ai, itse en kyllä hyväksy sitä, että jos melko varmasti tiedetään, että toinen (kolmas jne) lapsi jossain vaiheessa halutaan, että päädytään aborttiin. Varsinkin, jos ehkäisyn kanssa on leikitty upporikasta tai rutiköyhää. Kyllä siinä kohdassa pitää vaan osata hyväksyä tilanne ja todeta, että tulipa sitten hieman suunniteltua nopeammin.

Olen tästä samaa mieltä. Mielestäni tässä ei kuitenkaan ole varsinaisetsti itsessään abortin kritisoimisesta kyse, enemmänkin vain tilannekohtainen paheksuminen. Abortin kritisoimisen näen sellaisena, jonka haluaisi vaikuttavan lainsäädännöllisellä tasolla. Sellaisia asioita tässä ketjussa ainakin on pyöritelty.

Enimmäkseen abortin puolustajat ottavat tuon lainsäädännön aina esiin. Itse en halua muuttaa aborttilakia mihinkään suuntaan, vaan vähentää abortteja ihan normaalein keinoin (ehkäisyllä & sosiaalisella tuella). Mutta aina törmää siihen jankkaukseen että mutta kyllä sinä haluat oikeasti kieltää. no vttu en. Tämä siis yleisesti missä tahansa aborttikeskustelussa, ei vain tässä (ja kyllä, se on rasittavaa).

Olisi ihan reilua olettaa, ettei me kaikki olla jotain aborttikieltoaktivisteja, aivan kuten monet abortin puolustajatkaan eivät hyväyksy vaikkapa myöhäisabortteja.

Yleensä tosiaan abortin ns. vastustajat haluaisivat nimenomaan lainsäädännöllä kieltää sen, niin on tässäkin ketjussa lähes jokainen ollut sitä mieltä, joten joo helpostihan tuo mielleyhtymä asiasta tulee. Minäkään en varsinaisesti puolusta aborttia, minä puolustan mahdollisuutta siihen. Henkilökohtaisella tasolla en edes tiedä päätyisinkö siihen, mutta se on erittäin tärkeä oikeus. 

Useamman mielestä varmasti on hyvä, että abortteja tehdään mahdollisimman vähän ja minustakin siihen tulisi pyrkiä tosin ei hinnalla mitä hyvänsä. En siis ihan ymmärrä miksi koet olevasi abortin vastustaja, jos kerran lainsäädännöllisesti et siihen edes haluaisi koskea?

Kysymys on eettisestä näkökulmasta. Koska näen ihmisyyden biologisena ominaisuutena, en voi kiistää sikiön ihmisyyttä, ja koska olen humanisti, myös tuolla yksilöllä on ihmisarvo. Tämä laillisuusaspekti onkin minusta itsepuolustusargumentti, sillä raskaudella on niin terveydelliset kuin sosiaaliset seurauksensa naisille. Pitkällä tähtäimellä molempiin pystytään vaikuttamaan, mutta lyhyellä tähtäimellä erityisesti sosiaalisiin. Esteenä tälle on tämä koko poliittinen debatti änkyröineen, jotka haluavat vaan lakeja eivätkä konkreettisia muutoksia jotka parantaisivat myös naisten elämää.

Teknisesti ottaen putoan siis nimenomaan kielteisten ryhmään, en puolustajiin tai vastustajiin.

Vierailija
574/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuun ei jättänyt. Terapiaa tarjottiin, sanoin, ei kiitos, en tarvitse. En ole ajatellut asiaa juurikaan sen jälkeen. Vertaisin luomenpoistoon.

Vierailija
575/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on taas täysin vastakkainen kokemus. Olen yhä tyytyväinen siihen, että tein abortin. En olisi silloin kyennyt huolehtimaan lapsesta, en pystynyt edes huolehtimaan kunnolla itsestäni. Enkä halua tuoda tähän maailmaan yhtään lasta, joka ei ole haluttu, niinkuin itse olin. Päätökseni oli siihen hetkeen oikea enkä voi kuvitella sitä koskaan katuvani.

Uskon vahvasti uudelleensyntymiseen. He jotka eivät ole vielä päässeet syntyään syntyvät jossain vaiheessa.

Uskon samoin. Uskon että esim. keskenmenossa tyyppi tuleekin vasta "seuraavalla junalla".

Vierailija
576/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhyy, seksistä tulikin raskaaksi, mulle se abortti heti nyt" ...siis aikuset ihmiset.

Sulta loppui siis argumentit. Etkä ymmärrä lukemaasi.

Vierailija
577/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aborttioikeus pitää olla, se on selvä asia.

Silti olen sitä mieltä, että:

- abortti ei saa olla ehkäisykeino (jos joku väittää, ettei kukaan sitä sellaisena pidä, niin esim. Madonna on avoimesti kertonut lukuisista aborteistaan)

- useat abortit aikuisella naisella viittaavat elämänhallintaongelmiin ja piittaamattomuuteen ehkäisystä --- sterilisaatio olisi parempi vaihtoehto

- myöhäiset abortit olisi jätettävä äärimmäiseen harkintaan, esim. sikiö vaikeasti vammainen tai äidin tilanne muuttunut kesken raskauden hyvin vaikeaksi. Ei niin, että itse vetkuttaa raskauden keskeyttämistä tai ei (muka) tiedä olevansa raskaana

- ehkäisyn saatavuutta pitäisi helpottaa, esim. ilmainen ehkäisy nuorille, kierukan tai pillerien hinnan laskeminen, kehittyvissä maissa valistuksen lisääminen jne., jotta aborttien tarve pienenisi

Vierailija
578/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole avointa keskustelukulttuuria.

Vierailija
579/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on aivan vapaasti olla kriittinen mielipide aborttiin. Se merkitsee, että et itse sitten varmaan tee aborttia. Pointti on se, että sinulla ei ole yhtään mitään oikeutta ilmaista kantaasi tai määrätä siitä, mitä joku toinen ihminen tekee kehollaan. Ketään ei voi missään olosuhteissa pakottaa synnyttämään. Piste. Pidä siis mielipiteesi omana tietonasi. Asia ei sinulle kuulu

Mikään mahti ei kiellä tai estä ilmaisemasta kielteistä suhtautumista aborttiin. Et ainakaan sinä.

"Kukaan ei määrä mitä joku tekee omalla kehollaan" on mielenkiintoinen argumentti siinä mielessä että lapsen keho ei ole osa naista vaikka lapsi kasvaakin naisen sisällä. Kenelläkään ei ole (pitäisi) olla oikeutta tehdä omalla kehollaan sellaista, missä vahingoitetaan jotakuta toista.

(Eri kuin AP).

Ei tietenkään estä, mutta sitten ei kannata ihmetellä, että miksi palaute siitä mielipiteestä on piikikästä.

Ihmiselläkään ei ole kovin kummoista oikeutta elämään, jos sen elämän ylläpito vaatii toisen kehon hyödyntämistä, ja että siihen ei kelpaa esim kone tilalle. Abortissa ei voida turvata sekä sikiön elämää, että äidin kehollista itsemääräämisoikeutta, joten tietysti etusijalle menee se, joka ei elä loissuhteessa.

Vahingossa raskaaksi tulleen pakottaminen synnyttämään on aivan sama kuin kansalaisia määrättäisiin luovuttamaan luuydintä ja munuainen, ja tarvittaessa nämä otettaisiin pakkokeinoilla. Samalla tavalla siinä pidetään yllä arvokasta ihmiselämää käyttämällä toisten ihmisen kehoja. Hyväksyisitkö sellaisen? 

t. myös eri

Kukaan ei tule vahingossa raskaaksi. Seksin harrastamisesta voi tulla raskaaksi, tämän tietävät kaikki. Jos ei ole valmis pitämään lasta ehkäisyn pettäessä niin sitten on parempi olla harrastamatta seksiä ollenkaan.

Vierailija
580/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko noilla samoilla argumenteilla sallia miehille ns. paperiabortin? Jos ei koe että on valmis isäksi saati huolehtimaan lapsesta? Onko vastentahtoinen elari-isukki lapselle isompi vai pienempi trauma kuin se että ei ole isää ollenkaan?