Se maski ei ihan oikeasti suojaa mitään.
Nämä joita suurin osa käyttää, suodattavat bakteereista 95%. Ei viruksista!
Virus on pienempi kuin bakteeri, se ei suodatu millään muulla maskilla kuin ffp3.
Ja niitä näkyy ehkä 0,1%.
Kangasmaski suojaa vielä vähemmän.
Miksi ihmiset ei tajua tätä?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo laadukas FFP2 tason maski suojaa käyttäjäänsä viruksilta ja muilta mikrobeilta.
Monet keskusteluun osallistuneet vain eivät näytä edelleenkään ymmärtävän miksi myös alemman suojaustason maskeja suositellaan, tai määrätään käytettäväksi. Se on tietysti yksi tämän ajan merkeistä muutenkin, lähimmäisistä ei piitata mitään, vain "mitä se minulla tuo" merkitsee jotain.
https://maskiset.net/fi/tuote/hengityssuojain-kn95-ffp2-kertakayttoinen…
No. Koska iso osa ei vieläkään käytä maskeja, niin täytyy sitten itse käyttää noita tehokkaampia ja suojata ainakin itsensä.
Suosittelen sulle kaasunaamaria.
-ap- Olet idiootti joka jankkaa päivästä toiseen samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä tavismaskeilla ole tarkoitus suojata itseä. Vaan MUITA. Kumpi on papermpi: aivastan päin naamaasi ilman maskia, vai aivastan siihen maskiin? Nyt saat vapaasti valita.
Ei se suodata toiseen suuntaan yhtään sen paremmin.
Sun kuuluu aivastaa siihen kyynärtaipeeseesi.
Joo niin kuuluisi, vaan miksi kaikki ei tee niin? Onko se kyynärtaive joku ihmeellinen desinfiointipesäke joka on merkittävästi parempi kankaanpala kuin se maski? Jos kaikki OSAISIVAT toimia oikein (ei liikuta oireisena ihmisten parissa, muistetaan käsihygienia, osataan aivastaa hihaan tms, pidetään turvaväli jne jne) koronaa ei juurikaan olisi. Mutta kun ongelma on se, että ihmiset ei osaa. Osa vähättelee tautia, osa "tietää" taudista kaiken ja vähättelee esim maskin käyttöä. En minä tiedä onko sen käytöstä varsinaista hyötyä, mutta ainakin kasvomaskien näkeminen muistuttaa turvavälien pidosta, ainakin siten se toimii.
AP voi ruuvata päähänsä armeijan nassen ja vetäistä raitisilmaputken siihen vaikka omasta per*eestään, nii saa hiukan mausteita elämään.
Se maski ihan oikeasti suojaa muita sinulta, jos olet esim. oireeton kantaja.
Tosi törkeetä, miten jotkut ihmiset käyttäytyy. Itse kun oon mennyt esim.ruuhkassa maski päässä, niin jotkut ihmiset tulee oikiasti oikeen röhkimään naaman eteen tahallaan - joo kiitos, tää ei suojaa mua sulta vaan sua multa, saatanan tahallinen tartuttaja. Vaikka ei olis koronaa, en halua kenenkään mitään muutakaan random-tautia.
Haluatteko oikeesti, että täällä menee kaikki taas kiinni? Mitä useempi pitää maskia, sitä useampi on turvassa. Se on vaan siitä kiinni, osaako ajatella ketään muuta, kuin itseään. Samassa veneessä ollaan, ei tarvitse olla itsekäs.
N28
Maski suodattaa hiukan mutta ei estä viruksia täysin, maskien sivuista on pakko tulla ilmaa että voi hengittää, osa ihmisistä saa happivajeen helpommin jos on todella tiivis maski eli alkaa pyörryttää /sumeta. Jos tuntee että jossain paikassa tai kokoontumisessa on riskejä liikaa (ja on 40+ ikäinen tai muita riskikertoimia), sinne ei ehkä kannata mennä. Siellä moni menee kuitenkin wc-tiloihin ja siellä viruksia vasta onkin ja kosketuspinnat.
AP, voisitko laittaa linkin tutkimustulokseen, jossa todetaan, ettei maskeista ole mitään hyötyä?
Ja lisäksi, mitä haittaa AP:lle on siitä, että ihmiset käyttävät maskeja, joista ei teoriassa ole hyätyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään estä ihmisiä ostamasta näitä ffp3-maskeja. Niitä huonommin suojaavia on vain paremmin saatavilla ja ovat myös halvempia. Sekin on kuitenkin parempi kuin ei maskia lainkaan. Ja kun 99% kantaa edes jonkinlaista maskia, on joukkosuoja tehokas. Kyllähän hyöty on silloin yhteinen, myös näiden, joiden oma maski ei suojaa täydellisesti, koska virusta on ilmassa vähempi maskien vuoksi.
Joiden oma maski ei suojaa ollenkaan.
Se ei siis suodata ollenkaan viruksia. Ei yhtään.
Bakteereistakin vain 95%.Ja ei estäkään. Mutta kun suurin osaa käyttää niitä huonoja ja luulee hävittävänsä sillä koronan.
Niin, mutta etkö ymmärrä: hyöty on silloin yhteinen, myös näiden, joiden oma maski ei suojaa täydellisesti, koska virusta on ilmassa vähempi maskien vuoksi.
Heikompisuojaiset maskit suojaa lähinnä muita, mutta jos 99% prosentilla on heikompikin maski, niin virusta pääsee ilmaan vähemmän. SIlloin kaikki suojaavat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä tavismaskeilla ole tarkoitus suojata itseä. Vaan MUITA. Kumpi on papermpi: aivastan päin naamaasi ilman maskia, vai aivastan siihen maskiin? Nyt saat vapaasti valita.
Ei se suodata toiseen suuntaan yhtään sen paremmin.
Sun kuuluu aivastaa siihen kyynärtaipeeseesi.Väität siis, että vaikka nyt leikkaavan kirurgin maskista sylki lentää täydellä voimalla läpi, aivan kuin sitä ei olisikaan.
Älä nyt viitti. Kyllä sä olet fiksumpi.
No sekin edelleen suodattaa ne bakteerit suurimmaksi osaksi.
Se leikkaava ei ole niin tyhmä että aivastaa potilaaseen päin, vaan kääntyy ja aivasta vaikka siihen kyynärtaipeeseen.Koita nyt tajuta, että mikrobit tarvitsevat liikkuakseen jonkin välittäjäaineen. Bakteerit ja virukset eivät osaa lentää. Itse asiassa ne eivät osaa liikkua YHTÄÄN. Ja ne välittäjäaineet ovat partikkelikooltaan suurempia, joten ne jäävät maskiin. Ei ne mikrobit osaa sen pidemmälle itsekseen luikerrella.
Sähän voit tämän sitten kertoa noille maskivalmistajille ja tutkijoille.
Turhaa vähättelevät niiden tehoa.
Ne virukset eivät tule hengitysteistä sellaisenaan vaan pisaroiden mukana. Maski pysäyttää pisarat, mutta aerosolin huonommin, koska sitä on vaikea saada tiiviiksi. Periaate on: "minun maskini suojaa sinua ja sinun maskisi suojaa minua". Maski estää isompia pisaroita lentämästä yskiessä, aivastaessa ja puhuessa sekä estää aerosolia kulkeutumasta niin pitkälle kuin se muuten kulkeutuisi. Maski + turvaväli vähentävät tartuntoja ja jos turvaväliä ei ole mahdollista pitää, niin maski on parempi kuin ei mitään.
Ainoo suoja mitä se maski antaa on tosiaan se että mikäli pärskii, yskii, nokka vuotaa, aivastaa tms, nii sen maskin läpi ei kaiken maailman roiskeet lennä samalla tavalla.
Perusmaski ei tietenkään tuota koronaa suodata mitenkään että siinä mielessä maskit ovat turhat. Sen sijaan väärinkäyttö altistaa kantajaa sairauksille ja joskus jopa hapenpuuttelle.
Vierailija kirjoitti:
Se maski ihan oikeasti suojaa muita sinulta, jos olet esim. oireeton kantaja.
Tosi törkeetä, miten jotkut ihmiset käyttäytyy. Itse kun oon mennyt esim.ruuhkassa maski päässä, niin jotkut ihmiset tulee oikiasti oikeen röhkimään naaman eteen tahallaan - joo kiitos, tää ei suojaa mua sulta vaan sua multa, saatanan tahallinen tartuttaja. Vaikka ei olis koronaa, en halua kenenkään mitään muutakaan random-tautia.
Haluatteko oikeesti, että täällä menee kaikki taas kiinni? Mitä useempi pitää maskia, sitä useampi on turvassa. Se on vaan siitä kiinni, osaako ajatella ketään muuta, kuin itseään. Samassa veneessä ollaan, ei tarvitse olla itsekäs.
N28
Ne itsekkäät loma- yms. matkailijat sen viruksen maahantoivat. Voisivat tästä hyvästä käyttää maskeja loppuelämänsä.
Jos on kaksi ihmistä vastakkain ja toisella ei ole housuja, ja toinen heistä alkaa virtsaamaan toisen jaloille niin toinen kastuu. Jos kasteltava henkilö käyttää housuja, hän ei kastu niin pahasti. Mutta jos virtsaava osapuoli käyttää housuja, hän kastelee vain itsensä. Maskit toimivat samalla periaatteella, mitä enemmän ihmiset niitä käyttävät, sitä vähemmän tartutetaan muita. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Ne virukset eivät tule hengitysteistä sellaisenaan vaan pisaroiden mukana. Maski pysäyttää pisarat, mutta aerosolin huonommin, koska sitä on vaikea saada tiiviiksi. Periaate on: "minun maskini suojaa sinua ja sinun maskisi suojaa minua". Maski estää isompia pisaroita lentämästä yskiessä, aivastaessa ja puhuessa sekä estää aerosolia kulkeutumasta niin pitkälle kuin se muuten kulkeutuisi. Maski + turvaväli vähentävät tartuntoja ja jos turvaväliä ei ole mahdollista pitää, niin maski on parempi kuin ei mitään.
Ei se maski juuri mitään auta. Täysin vastuutonta kulkea joku maskipäässä, vaikka pitäisi olla ulkonaliikkumiskiellossa.
En ota kantaa maskin suojaavuuteen. Miettikää mikä jätemäärä niistä tulee, se järkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Katso valistusvideo. Siellä virusta on myös hengitysilmassa, sen grafiikan mukaan. Ja kosketuspinnat.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaksi ihmistä vastakkain ja toisella ei ole housuja, ja toinen heistä alkaa virtsaamaan toisen jaloille niin toinen kastuu. Jos kasteltava henkilö käyttää housuja, hän ei kastu niin pahasti. Mutta jos virtsaava osapuoli käyttää housuja, hän kastelee vain itsensä. Maskit toimivat samalla periaatteella, mitä enemmän ihmiset niitä käyttävät, sitä vähemmän tartutetaan muita. Yksinkertaista.
Vielä yksinkertaisempaa: mitä vähemmän ihmiset liikkuvat julkisilla paikoilla, niin sitä vähemmän tartuntoja. Mikä on sinun tekosyysi sille, että et lukittaudu kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
-ap- Olet idiootti joka jankkaa päivästä toiseen samaa asiaa.
On kyllä jännä ajattelutapa että täällä on vain sinä ja joku muu.
No. Koska iso osa ei vieläkään käytä maskeja, niin täytyy sitten itse käyttää noita tehokkaampia ja suojata ainakin itsensä.