Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin
Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!
Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti
Kommentit (294)
Kyllä se hakijan todellinen pärstäkerroin ja fyysinen kunto näkyy viimeistään työhaastattelussa.
By the way, meidän firmaan ei palkata ihmisiä, joilla on huono henkilökohtainen hygienia (hampaat pesemättä, parta ajamatta, hiukset rasvaiset ja kampaamatta). Myös ylipainoiset ja tupakalta haisevat ihmiset karsitaan HETI pois ensimäisellä haastattelukierroksella.
Kukaan täysjärkinen pomo ei maksa alaiselle palkkaa siitä, että alainen vetää röökiä työajalla ja lihottaa itsensä läskiksi työajan ulkopuolella.
Mielipiteeni poikkeaa näköjään tässäkin asiassa valtavirrasta! Viehättävin on mielestäni tuo toiseksi alin oikealta. Hän on saanut nolla mainintaa kokeessa. Kukaan vastaajista ei ole pitänyt hänestä. Mutta minä pidän. Tuo inhotuin vaihtoehto, ensimmäinen oikealla on hänkin mielestäni kolmen viehättävimmän joukossa. Näin paljon mielipiteeni poikkeaa vastaajista.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin kuvat eivät olleet minusta realistisia: kaunein oli mallitasoa, jollaisia näkee kadulla harvemmin. Lähes kaikki olivat jossain määrin kauniita. Rumin taas näytti siltä kuin olisi ollut pidätyskuvassa kokaiiniratsian jälkeen.
Mutta joo, ihan varmasti ulkonäöllä on merkitystä. Hoikkuus ja siisteys tärkeimmät, ei niinkään se että olisi kuvankaunis.
Millä perusteella väität hoikkuden ja siisteyden olevan tärkeimmät? Tutkimusten mukaan hyvännäköiset kasvot ja hymy ovat tärkeimmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin kuvat eivät olleet minusta realistisia: kaunein oli mallitasoa, jollaisia näkee kadulla harvemmin. Lähes kaikki olivat jossain määrin kauniita. Rumin taas näytti siltä kuin olisi ollut pidätyskuvassa kokaiiniratsian jälkeen.
Mutta joo, ihan varmasti ulkonäöllä on merkitystä. Hoikkuus ja siisteys tärkeimmät, ei niinkään se että olisi kuvankaunis.
Millä perusteella väität hoikkuden ja siisteyden olevan tärkeimmät? Tutkimusten mukaan hyvännäköiset kasvot ja hymy ovat tärkeimmät.
Ja osalla hoikista on kanankoipijalat, ei nätit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tutkimusten?
Hyvännäköisenä ei ole aina helppoa esim me too kampanjakin taisi olla pelkkä vitsi. Ehkä iän myötä luulisi helpottavan. Välillä tapahtuu aika pelottaviakin juttuja ja vaaratilanteita niinkuin hyvännäköisille tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hakijan todellinen pärstäkerroin ja fyysinen kunto näkyy viimeistään työhaastattelussa.
By the way, meidän firmaan ei palkata ihmisiä, joilla on huono henkilökohtainen hygienia (hampaat pesemättä, parta ajamatta, hiukset rasvaiset ja kampaamatta). Myös ylipainoiset ja tupakalta haisevat ihmiset karsitaan HETI pois ensimäisellä haastattelukierroksella.
Kukaan täysjärkinen pomo ei maksa alaiselle palkkaa siitä, että alainen vetää röökiä työajalla ja lihottaa itsensä läskiksi työajan ulkopuolella.
Moni käy töissä salatupakalla. Olen ollut monessa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Todella paljon on työpaikoilla tupakan polttajia ja ylipainoisia, varmaan repsahtavat, kun saavat vakituisen työsopimuksen kouraan ja alkaa myös sairaslomat pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvännäköisenä ei ole aina helppoa esim me too kampanjakin taisi olla pelkkä vitsi. Ehkä iän myötä luulisi helpottavan. Välillä tapahtuu aika pelottaviakin juttuja ja vaaratilanteita niinkuin hyvännäköisille tapahtuu.
Ota selvää mitä "metoo" tarkoittaa, ennen kuin kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko hyvännäköiset keskimääräistä tyhmempiä? Tarkoitan vastauksia missä ulkonäkö liitetään terveellisiin elämäntapoihin. Ei kasvojen piirteet miksikään muutu elämällä terveellisesti ja esim huono iho on usein hormoonallista, kuten akne.
Kannatan ajatusta kuvien kieltämisesä työnhaussa ellei tehtävä vaadi asiakkaiden houkuttelua ulkonäöllä. Ainakin yritykset voisi tuolla tapaa viestiä että vastustavat syrjintää.
Kyllä kasvojen piirteisiin ja ihoon vaikuttaa elintavat kovastikin. Jos on runsaasti ylipainoa, syö sipsejä, juo alkoa ja polttaa eikä hoida ihoaan - ihan varmasti on rumempi kuin normaalipainoinen, terveellistä ruokaa syövä ja liikuntaa harrastava kanssasisarensa.
Nyrkkitappelu -"ulkonäöllä ja sukunimellä"
Juutupesta soimaan
Vierailija kirjoitti:
Oletteko asiantuntija-aloilla kokeneet syrjintää ulkonäön perusteella? Esim. insinöörit, juristit, lääkärit jne.?
Mä uskaltaisin melkein väittää, että kauniiden naisinsinööreiden ongelma on päinvastainen, heitä ei oteta vakavasti. Itse olen vaihtanut alaa kaupalliselta tekniselle. Ensimmäisellä oli työnsaanti tuskan takana, kun valmistuin insinööriksi, olin vain hetken työttömänä ja sitten alettiin jo kysellä töihin, en edes hakenut, kun olin ensimmäinen määräaikaisen saanut. Ulkonäköni on hyvin harmaa, en ole ruma enkä kaunis ja oman havaintoni mukaan "meikäläisiä" on paljon alan töissä. Samassa ryhmässä olleen naisen, joka oli lähes mallitasoa, on ollut paljon vaikeampi työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko asiantuntija-aloilla kokeneet syrjintää ulkonäön perusteella? Esim. insinöörit, juristit, lääkärit jne.?
Mä uskaltaisin melkein väittää, että kauniiden naisinsinööreiden ongelma on päinvastainen, heitä ei oteta vakavasti. Itse olen vaihtanut alaa kaupalliselta tekniselle. Ensimmäisellä oli työnsaanti tuskan takana, kun valmistuin insinööriksi, olin vain hetken työttömänä ja sitten alettiin jo kysellä töihin, en edes hakenut, kun olin ensimmäinen määräaikaisen saanut. Ulkonäköni on hyvin harmaa, en ole ruma enkä kaunis ja oman havaintoni mukaan "meikäläisiä" on paljon alan töissä. Samassa ryhmässä olleen naisen, joka oli lähes mallitasoa, on ollut paljon vaikeampi työllistyä.
Joo, mutta vastoin yleistä luuloa tämä ei johdu siitä että kaunista pidettäisiin bimbona, vaan siitä että kauniin pelätään aiheuttavan ihmissuhdesekoilua työpaikalla, kun miesvaltaisen alan miehet alkavat tavoitella tätä naista. Toisaalta sitten jos rekrytoiva esimies on itse häntäheikki, voi kaunis saadakin etua myös ns. asiantuntija-alalla.
Sanoisin, että miesvaltaisella alalla suurin ongelma on vanhempien naisten syrjintä, nainen kun menettää ulkonäkönsä hieman nuorempana kuin mies noin keskimäärin. Eli kaikki 40+ naiset karsiutuvat heti pois kun valitsija on mies.
Olen ruma lyhyt kalju mies ja aina, kun olen päässyt haastatteluun minut on valittu töihin. Ehkä salaisuus on siinä, että haen töitä, joissa ei tarvitse olla missi.
Tää vain suomessa,se mitä kuluttaja arvostaa kun kauppaan menee tai minne tahaan hakee jotain.Palvelualttius.Asiantuntijuus,Nopea palvelu tai palvelu.Mitä monesti menee hakee jotain saa mitään palvelua. Mä poistun ovesta mistä tulinkin hyvin nopeasti.Muistuu aina mieleen hajin jotain myyjä alkaa ehtii ihan muualta, kävelin hyllylle missä niiden kuuluisi olla.Monesti asioin liikkeessä tarvittavaa kyllä ite hakee edellee,vois olla töissä koko puljussa.Kerran kukkakauppa sai oottaa lopuksi lähettii lätkii,se kesti.Enää ei ole avattu sen liikkeen ovee.On ollut semmostakin myyjät pälättää omiaan tiskin takana.Ammattitaito on tärkeempää kuin mikään ulkonäkö.Kierrän kaukaa putiikit missä joku teininnäköne bimpo.Näin suomessa miesasiakkaat ehkä diggaa kaunista myyjää.Osaasko asiansa.Myy.No sama eukoil komee nuorimies,ei myy ihan kaikille hihittäjille.Ammattitaitoo.. On liikkeitä missä hyvä palvelu,jos menee ostaa pukua saa puvun,autetaan stailataan.Sama naisille myyjä hakee asut nopsaan kokeillaan ja asiakas säästyy juoksuilta tuntien etsimiseltä.Sama joku osan haku saa kerralla eikä tilailla.Menin liik.missä ledilamppuu ollu,tilataan 10menin parin päivän päästä kysyy joko nyt..ei ei mitään palvelua,tiskiä täyteltiin 8jälkeen.Lähdin siihen jäi lampun osto.Nähään asiakas jonottaa tiskiin päin aikansa..ei mitää kiirettä kato miten nätti oon varmaan..osta tuosta tikkuja..namii..ostaosta ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko hyvännäköiset keskimääräistä tyhmempiä? Tarkoitan vastauksia missä ulkonäkö liitetään terveellisiin elämäntapoihin. Ei kasvojen piirteet miksikään muutu elämällä terveellisesti ja esim huono iho on usein hormoonallista, kuten akne.
Kannatan ajatusta kuvien kieltämisesä työnhaussa ellei tehtävä vaadi asiakkaiden houkuttelua ulkonäöllä. Ainakin yritykset voisi tuolla tapaa viestiä että vastustavat syrjintää.
Kyllä kasvojen piirteisiin ja ihoon vaikuttaa elintavat kovastikin. Jos on runsaasti ylipainoa, syö sipsejä, juo alkoa ja polttaa eikä hoida ihoaan - ihan varmasti on rumempi kuin normaalipainoinen, terveellistä ruokaa syövä ja liikuntaa harrastava kanssasisarensa.
Hoikilla näyttää olevan ryppyjä jo 40-vuotiaana kasvoissa. Osa hoikista tupakoi ja käyttää alkoholia, varmaan vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää mitä "metoo" tarkoittaa, ennen kuin kommentoit.
Tiedän kyllä mitä metoo tarkoittaa, saatteko te muut naiset sitten kulkea kaduilla ja muualla miehiltä rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ylipainoisilla iho on sileä, ei ryppyjä. Alkoholi, tupakka ja etelän matkat pilaavat ihon hoikilla.
Tuon voin itse todeta, monesti kaupan kassoilla niitä nuoria ja nättejä.
Kun olen hakenut myyjäksi, ei ole merkannut mitään mun työhistoria, ei se että monta vuotta tein osasto myyjän töitä ja kassalla olin, kun jäin työttömäksi hain moneen eri kauppaan, haastatteluja oli, ryhmähaastatteluja ja kaksin haastattelu eli meitä 2 haastattelijaa yhtä aikaa haastateltiin, monesti se valittiin joka oli kauniimpi ja hoikempi, vaikka ei olis tiennyt mitä eroa on viivakoodilla ja näppäimellä.
Miten viestisi liittyy aiheeseen? Testin henkilöt EIVÄT OLLEET OPISKELIJOITA.