Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin

Vierailija
01.11.2020 |

Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!

Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-11592525

Kommentit (294)

Vierailija
81/294 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa olla tällainen luonnonkiharan tukan omaava homssuinen nainen. No ei sentään. En haluaisi näihin paikkoihin edes töihin, jos rekrykriteerit on tätä tasoa niin heh.

Ihmettelen vain, että noissa isoissa ketjuissa (S, K jne) on noin ammattitaidotonta rekrytointiväkeä. Ehkä heidät on valittu ulkonäön perusteella 😂

Vierailija
82/294 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on ruma lihava introvertti niin aika on mahdotonta saada työtä. Siistii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/294 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, oikeasti rumaa ihmistä ei noissa kuvissa ollut, toisissa oltiin laittauduttu viimeisen päälle ja hymyiltiin kameralle avoimesti, toisissa oltiin homssuisia ja pälyileviä, muka rumia. Mutta oikeasti sellaista asetelmaa, jossa joku edustaisi ns. rumaa ihmistä voi olla aika vaikea toteuttaa, sillä kuka ihmeessä haluaisi edustaa rumaa ihan oikeasti itsenään ja olisiko se edes eettistä?

Vierailija
84/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut niin pihalla, että olen noudattanut peruskoulussa saamaani ohjetta että työhakemukseen ei pidä laittaa kuvaa. Kuulemma uskottavuus menee! En ole tiennyt että muut laittavat kuviaan ihan yleisesti.

Tuo jutussa käytetty kuvapari on mielestäni todella epäonnistuneesti valittu. "epäviehättävän" henkilön saamat huonot pisteet eivät johdu kasvonpiirteistä, vaan asennosta, ilmeestä ja laittamattomuudesta. Kyseessähän on selvästi keskimääräistä kauniimpi henkilö, jos hänen geneettisiä ominaisuuksiaan katsoo ja jättää huomiotta ruokkoamattomat hiukset, nyppimättömät kulmat, ja luimistelevan kulmien alta katsovan asennon. Kyllä nuo asiat kertovat enemmän persoonallisuudesta kuin ulkonäöstä, ja saavatkin vaikuttaa rekrytointiin.

Olisivat voineet tehdä jutun niin, että asento ja ilme olisivat samoja ja geneettisissä piirteissä selkeät erot.

Vanha tuttuni on kertonut, että hän on yksi niistä, jotka lukevat ja karsivat työnhakijoiden hakemuksia. Hän on sanonut, että valokuva vaikuttaa paljon. Jos kuvaa ei ole, hakeìmus todennäköisemmin karsiutuu pois. Samoin karsiutuvat ne, joissa kuvan ilme on jotenkin epämiellyttävä. Avoin, rento hymy kuvassa on kuulemma eduksi ja sellainen henkolö kutsutaan todennäköisemmin haastatteluun.

Olen sanonut hänelle, että minusta tuo ei ole reilua. Itsekään en laittaisi itsestäni kuvaa, koska mielestäni epäonnistun valokuvissa. Mutta hän on selittänyt, että näillä säännöillä työelämä nykyään pelaa.

Olin harjoittelussa yhdessä yrityksessä, jonne haettiin esimiestä talouspuolelle, minä sain valita haastateltavat, valitsin koulutuksen perusteella.

Vierailija
85/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos on ruma lihava introvertti niin aika on mahdotonta saada työtä. Siistii.

Niin, päivät kuluu kotona käsitöitä tehdessä, telkkaria katsoessa, urheilua harrastaessa ja itsestään huolta pitäen. Ja nukkua tykkään.

Vierailija
86/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana sain aina heti asiakaspalvelutöitä kun ilmaannuin haastatteluun. Olin hoikka, puoleensavetävä, mukava ja reipas. Työni olikin hurmata ja miellyttää asiakkaita, joten miksi ei työnantaja saisi valita miellyttävän oloista ja näköistä työntekijää?

Nykyisin olen muuten sama mutta vanhempi ja asiantuntijatöissä. Täällä ei ulkonäöllä pärjää, osaaminen ja ongelmanratkaisukyky ovat ainoat merkitykselliset asiat. Ei minua juuri kukaan edes näe tai kuule. En ole tällä uralla edennyt ulkonäölläni, vaan osaamisellani. Oikeastaan koen asian päinvastaisena, hyvännäköiset voivat kohdata ennakkoluuloja, että ovat tyhmiä ja edenneet vain lirkuttelemalla. Onneksi ne harhaluulot saa nopeasti kumottua kun osaa asiansa.

Saitko alunperin asiantuntijatehtävän kuitenkin ulkonäöllä ja hoikkuudella? Voi hyvinkin olla niin. Lisäksi ilen eri mieltä siitä etteikö asiantuntija-aloilla ulkonäöllä olisi merkitystä. Kyllä todellakin on. Miehillä pituus on etu, naisilla hoikkuus ja edustava ulkonäkö.

Kyllä naisillakin pituus on etu. Ja miehilläkin ylipaino on haitta.

170 cm on hyvä pituus naisella. Monet miehet ovat saman pituisia tai pidempiä. Ja tuo pituus on myös muuten hyvä, ylettyy ottamaan kaupassa ruokatavarat ylähyllyltä, kotona kun pesee ikkunoita ei tarvitse kiipeillä tuolilla ja vaatteet on kaupassa sopivan kokoisia, ei tarvitse lyhentää housuja.

Mutta pituudelle ei tietysti kauheasti mitään voi.

Vierailija
87/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu sanoi, että heillä otetaan kaupassa esim. kesätöihin myyjien lapsia, muut työhakemukset heitetään mappi ööhön eli ei edes lueta. Monessa tehtaassa oli aikanaan sama juttu.

Vierailija
88/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksissa ei saisi olla nimiä, sukupuolta, ikää tai kuvaa. Alkaisi yhteiskunta muuttua tasa-arvoisemmaksi.

Vierailija
89/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen fyysisellä alalla, missä pitää jaksaa tehdä fyysistä työtä. On raskasta. Jos minun pitäisi valita valitsenko työkaverikseni jonkun timmin ja urheilullisen vai pullukan, niin kyllä minä timmin valitsisin. Ulkonäön perusteella siis. Todennäköisesti onnistuisi paremmin työssään. 

Mutta onko jollain toimistoalalla mitään väliä?

Vierailija
90/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni nättinä mutta ulkonäkö ei ole auttanut ollenkaan työnsaannissa naisvaltaisella alalla vaan pikemminkin päinvastoin.

N24

Vierailija
91/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen fyysisellä alalla, missä pitää jaksaa tehdä fyysistä työtä. On raskasta. Jos minun pitäisi valita valitsenko työkaverikseni jonkun timmin ja urheilullisen vai pullukan, niin kyllä minä timmin valitsisin. Ulkonäön perusteella siis. Todennäköisesti onnistuisi paremmin työssään. 

Mutta onko jollain toimistoalalla mitään väliä?

Ei, itse teen työmarkkinatuella ja palkkatuella toimistotöitä aina säännöllisin väliajoin. Tykkään pitää omia vaatteita, sairaalassa on samat vaatteet kuin sairaanhoitajilla, mutta toimistotyöntekijät voivat käyttää puvun kanssa omaa aluspaitaa, omaa villatakkia ja pitkät hiukset saa olla auki sekä kaulakoruja ja korviksia saa pitää. Hoitajilla täytyy olla hiukset kiinni ja he saavat käyttää vain sairaalan villatakkia.

Vierailija
92/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sairas maailma. No, ilouutinen nyt kun työttömiä aletaan kyykyttämään kuntatasolla: heittäytyy mahdollisimman rumaksi niin ei tarvitse töitä tehdä.

Vierailija
93/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin sain töitä ainoastaan suhteilla (n. 10 työtä) kun en käyttänyt kuvaa cv:ssä, vain tutut tai tuttujen tutut palkkasi. Kun hain ekaa kertaa paikkaa kuvallisella hakemuksella (ei suhteilla) niin ekalla nappasi. Osasyy saattoi olla kyllä hakua vastaava työkokemus.

Vierailija
94/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko hyvännäköiset keskimääräistä tyhmempiä? Tarkoitan vastauksia missä ulkonäkö liitetään terveellisiin elämäntapoihin. Ei kasvojen piirteet miksikään muutu elämällä terveellisesti ja esim huono iho on usein hormoonallista, kuten akne.

Kannatan ajatusta kuvien kieltämisesä työnhaussa ellei tehtävä vaadi asiakkaiden houkuttelua ulkonäöllä. Ainakin yritykset voisi tuolla tapaa viestiä että vastustavat syrjintää.

Vierailija
95/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan totta. Kauniit ihmiset ovat harvoin pitkäaikaistyöttömiä tai syrjäytyneitä. Hyvä ulkonäkö antaa itsevarmuutta ja auttaa elämässä. Töissä sosiaaltoimessa olen huomasnut, että asiakkaat eivät juuri koskaan ole komeita tai kauniita. Mielenterveystoimistossa sama.

No, oh hoh, itse olen työtön ja ainakin treffipyyntöjä tulee paljon. Yhdessä työhaastattelussa sanottiin ettei minua oteta töihin, koska olin naimisissa ja olisin kuulemma voinut saada lapsen. No niitä tuli 2 ja vaikea saada töitä kun lapsista saa sairaslomaa.

Mitä työssäkäyviä katsoo niin ei siellä niin kauhean kauniita monikaan ole vai onko joku 20 -vuotias työtön nainen rumempi kuin joku 50-vuotias ämmä. Monella työpaikalla on ylipainoisia työntekijöitä paljon.

Vierailija
96/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ei ole ryppyjä vielä 45-vuotiaana. Monella työssäkäyvällä näyttää olevan silmärypyt ja osalla roikkuu jo posketkin mitä ikä tovereitaan katsoo. Työssäkäyvät eivät varmaan ehdi levätä.

Vierailija
97/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas teen niin fyysistä työtä, että voimaakin pitää löytyä muun fysiikan lisäksi. Eli joku timmi voi olla jopa heikompi valinta kuin lihaksikas pullukka.

Vierailija
98/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sosiaalitantatkaan kauhean nättejä näytä olevan, ehkä korkeintaan ne nuoremmat. Mutta ei kai se ihme ole, kun ovat vaikeiden ja kuluttavien asioiden kanssa tekemisissä paljon.

Vierailija
99/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen työpaikkaan tarvitaan koulutus. Tietääkseni ei koulujen pääsykokeet sisällä kauneuskilpailuja.

Sairaalassa ei ainakaan nättejä hoitajia ollut kuin muutama. Oli myös ylipainoisia hoitajia.

Vierailija
100/294 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalle otetaan nuoria opiskelijoita, koska heille riittää pienemmät työtunnit ja heidät voidaan laittaa helpommin töihin viikonloppuisin ja iltaisin.

Opiskelijat saavat myös opintotuen, asumistuen ja opintolainaa, heille riittää pienemmät työtunnit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme