Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin

Vierailija
01.11.2020 |

Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!

Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-11592525

Kommentit (294)

Vierailija
121/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvännäköisenä ei ole aina helppoa esim me too kampanjakin taisi olla pelkkä vitsi. Ehkä iän myötä luulisi helpottavan. Välillä tapahtuu aika pelottaviakin juttuja ja vaaratilanteita niinkuin hyvännäköisille tapahtuu.

Ota selvää mitä "metoo" tarkoittaa, ennen kuin kommentoit.

Tiedän kyllä mitä metoo tarkoittaa, saatteko te muut naiset sitten kulkea kaduilla ja muualla miehiltä rauhassa?

Minä saan, olen ruma nainen, kertaakaan ei bussissa tai julkisella paikalla kukaan mies vahingossakaan ahdistele, ei edes ulkomaalaiset, oiskohan 2 kertaa 30 vuotisen elämäni aikana yritetty ahdistella ja nuokin kerrat oli kun vastapuoli humalassa.

Vierailija
122/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tuli mieleen eräs tilanne kun olin matkalla asiakaspalvelu koulutukseen, olin ajoissa paikalla mutta en ollut ennen käynyt ja odottelin oven takana, siinä oli 2 ovea josta en tiennyt kummasta piti mennä, miehiä siitä kulki ohi, kukaan ei noteraannut mitenkään tai kysynyt tarvitsenko apua, 10-15 minuuttia myöhemmin hoikempi, nätimpi ja meikattu työkaverini tuli paikalle, ei tarvinnut odottaa 2 minuuttia kauempaa kun heti joku mies kysyi, minusta ohi katsoen että tarvitseeko apua, onko matkalla jonnekin, työkaverini sanoi että olemme koulutukseen tulossa.

Että kyllä nuo miehet olivat sitten vanhoja tai nuoria huomioi vaan niitä hoikkia, nuoria, nättejä ja meikattuja.

Onneksi tää siivoojan työ on sellainen et valitaan kenet sattuu, ei väliä onko lihava, laiha, kaunis, ruma tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityissairaalassa kävin magneetissa. Kaksi aivan uskomattoman unelman näköistä hoitajaa asetteli pedille, peitteli ja kysyivät onhan kaikki hyvin.

Vierailija
124/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko asiantuntija-aloilla kokeneet syrjintää ulkonäön perusteella? Esim. insinöörit, juristit, lääkärit jne.?

Mä uskaltaisin melkein väittää, että kauniiden naisinsinööreiden ongelma on päinvastainen, heitä ei oteta vakavasti. Itse olen vaihtanut alaa kaupalliselta tekniselle. Ensimmäisellä oli työnsaanti tuskan takana, kun valmistuin insinööriksi, olin vain hetken työttömänä ja sitten alettiin jo kysellä töihin, en edes hakenut, kun olin ensimmäinen määräaikaisen saanut. Ulkonäköni on hyvin harmaa, en ole ruma enkä kaunis ja oman havaintoni mukaan "meikäläisiä" on  paljon alan töissä. Samassa ryhmässä olleen naisen, joka oli lähes mallitasoa, on ollut paljon vaikeampi työllistyä. 

Ei insinöörillä ole noin paljoa pilkkuvirheitä. Vaikka olisi vain AMK.

Vierailija
125/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit nuoret työntekijät saavat usein työpaikan korppikotkalta kateellista marinaa ja motkotusta, tämän olen todistanut itse jo sivusta monessa paikassa, nuoret ovatkin lopettaneet työt usein huonon kohtelun vuoksi.

Vierailija
126/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko asiantuntija-aloilla kokeneet syrjintää ulkonäön perusteella? Esim. insinöörit, juristit, lääkärit jne.?

Lähes poikkeuksetta aina löytyy porukka hieman vanhempia ja noh, ei niin kauniita naisia, jotka ovat jättäneet porukan ulkopuolelle tai ilkeilevät muuten ilman mitään järkevää syytä. Vaikka heille olisi kuinka ystävällinen ja asiantunteva kollega ollut alusta asti. Pari miespuolista kollegaa on sanonut minulle ihan suoraan, että ei kannata välittää, ovat vain kateellisia koska olen heitä kauniimpi. Näin siis minulla ja kyllä ottaa päähän tuommoiset naislaumat :/ Olen akateeminen uraa luonut kolmekymppinen nainen, jota on sanottu usein kauniiksi ja pidän huolta itsestäni mm. urheilemalla säännöllisesti. Itselleni on ihan sama minkä näköisen kaverin kanssa työskentelen, kunhan homma toimii ja ihminen osaa asiansa. Näköjään huonommalla itsetunnolla varustetut eivät tähän kykene :/

Vierailija
127/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan työstä. Ruohonjuuritason rankempiin hommiin kelpaa paremmin vähemmän kauniit.

Vierailija
128/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on Euroopan väkivaltaisin maa naisille. Moni nainen on pahoinpidelty fyysisesti mikä näkyy arkuutena käytöksessä. Itse en käy kävelylenkeilläkään ollenkaan, kaikki liikunta tapahtuu omassa kodissa sisällä.

Vierailija
129/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuon korppikotkan nähnyt. Katsoin että teillä on uusi työntekijä. "Se on vaan joku pirun harjoittelija koulusta, 5vk." Pieni tyttö, vähän voisi olla enemmän inhimillisyyttä.

Kotka pyysi kahville. En mennyt.

Vierailija
130/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä laittanut ikää tai kuvaa hakemukseen, eikä ole mitään vaikeuksia löytää töitä.

Vierailija
131/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ns. kaunis nainen, jolla ollut ongelmia ja opinnot kesken, cv:ssä vuosien aukko jne., mutta olen saanut aina kaikki paikat mitä olen hakenut.

Olen toisaalta myös sosiaalisesti lahjakas mikä vaikuttaa varmasti enemmän kuin pelkkä ulkonäkö, mutta uskon sosiaalisen lahjakkuuteni ja tietynlaisen itsevarman olemuksen tulleen ainakin osittain ulkonäön kylkiäisenä, koska sain lapsena ihan jo kauniina pidetyn ulkonäköni vuoksi aikuisilta paljon huomiota ja tuntemattomatkin aikuiset juttelivat minulle helposti julkisilla paikoilla, kehuivat jne.

Minusta on oltu siis vauvasta saakka kiinnostuneita ja olen saanut paljon sellaista ihailevaa, hyväksyvää katsetta ja positiivista huomiota jota en olisi jonkun toisenlaisen näköisenä luultavasti saanut, ja tuo huomio on ollut varmasti luomassa pohjaa sille sosiaaliselle lahjakkuudelle ja olemisen itsevarmuudelle jolla olen luovinut elämässä vastoinkäymisistä huolimatta aika hyvin.

Tutkimustulos ei yllättänyt ollenkaan, ulkonäkö on käyntikortti joka vaikuttaa suuntaan ja toiseen hyvinkin paljon siihen miten sinua kohdellaan, millaista palvelua saat, teetkö vaikutuksen tulevaan esimieheen, jäätkö mieleen, saatko luotua verkostot jne.

Tosin pelkällä ulkonäöllä ei pitkälle pötki, mutta ei sen vaikutusta voi kiistää.

Vierailija
132/294 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee ihan yli hilseen.

Miksi ulkonäkö ei saisi vaikuttaa?

Tottakai kauniit ihmiset pärjäävät se on luonnon laki, jos saat valita palveleeko sinua ravintolassa se miellyttävän näköinen vai vähemmän miellyttävän näköinen niin kumman valitset?

Otetaanko raksalle hommiin miehiä/naisia jotka ei jaksa kirvestä nostaa?

Poliiseiksi ahdistushäiriöisiä introverttejä?

Jos menet lääkäriin niin haluatko sen fiksun vai tyhmän? Sekin kun on syntymässä saatu ominaisuus josta ei kai saisi syrjiä.

Aletaanko heittämään ammatit arvalla, ettei ketään vaan syrjittäisi.

Tää on ihan pellemaailma

Niin mutta entä jos raksalle otetaan hyvännäköinen tyyppi joka ei sitä kirvestä jaksa nostaa likikään yhtä hyvin kuin vähän ( tai paljon) rumempi tyyppi , joka kuitenkin olisi hyvä ja vahva rakentamaan ?

Siitä kai tässä nyt on kyse .

Että ulkonäkö on tärkeämpi kuin jotkut muut ominaisuudet, jotka oikeasti vaikuttavat työssä pärjäämiseen.

Vierailija
133/294 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei kuvaa hakemukseen laitakaan, työnsaanti voi tyssätä ensimmäiseen haastatteluun. Näkyvillä tatuoinneilla varustetut hakijat  eivät sovi työpaikkoihin, missä ihmiset joutuisivat niitä näkemään. Niinpä  hakija  ainakin minun kohdallani  jää työnhakijaksi. Valitettavasti. 

Vierailija
134/294 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko hyvännäköiset keskimääräistä tyhmempiä? Tarkoitan vastauksia missä ulkonäkö liitetään terveellisiin elämäntapoihin. Ei kasvojen piirteet miksikään muutu elämällä terveellisesti ja esim huono iho on usein hormoonallista, kuten akne.

Kannatan ajatusta kuvien kieltämisesä työnhaussa ellei tehtävä vaadi asiakkaiden houkuttelua ulkonäöllä. Ainakin yritykset voisi tuolla tapaa viestiä että vastustavat syrjintää.

Kyllä kasvojen piirteisiin ja ihoon vaikuttaa elintavat kovastikin. Jos on runsaasti ylipainoa, syö sipsejä, juo alkoa ja polttaa eikä hoida ihoaan - ihan varmasti on rumempi kuin normaalipainoinen, terveellistä ruokaa syövä ja liikuntaa harrastava kanssasisarensa.

Miten elintavoilla voi vaikkapa pienentää nenää?

Mulla on iso nenä ja ohuet rasvoittuvat hiukset sekä kirjava, rasvainen ja näppyinen naama vaikka kuinka hoidan sitä?

Rumien piirteiden ja hormonien takia en ansaitse työpaikkaa?

Vierailija
135/294 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvännäköisenä ei ole aina helppoa esim me too kampanjakin taisi olla pelkkä vitsi. Ehkä iän myötä luulisi helpottavan. Välillä tapahtuu aika pelottaviakin juttuja ja vaaratilanteita niinkuin hyvännäköisille tapahtuu.

Ota selvää mitä "metoo" tarkoittaa, ennen kuin kommentoit.

Tiedän kyllä mitä metoo tarkoittaa, saatteko te muut naiset sitten kulkea kaduilla ja muualla miehiltä rauhassa?

Minä saan, olen ruma nainen, kertaakaan ei bussissa tai julkisella paikalla kukaan mies vahingossakaan ahdistele, ei edes ulkomaalaiset, oiskohan 2 kertaa 30 vuotisen elämäni aikana yritetty ahdistella ja nuokin kerrat oli kun vastapuoli humalassa.

Minä olen rumahko keski-ikäinen mies, ruokakaupoissa kassa sanoo aina jonossa edessäni olevalle miehelle ystävällisesti hei ja hymyilee, minulle ei sano mitään vaikka sanon hei eikä katso silmiin.

Olen lakannut tervehtimästä asiakaspalvelijoita monissa yhteyksissä, kun tympii aina hävitä se peli. Ihmiset eivät tervehdi takaisin eivätkä edes katso päin.

Vierailija
136/294 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ei mitattu niinkään geneettistä kauneutta eli kasvojen symmetrisyyttä, vaan muuta ulkoista habitusta. "Rumempi" nainen on piirteiltään ihan sievä, ei mitenkään ruma.  Lisää tuohon kaksoisleuka, vino nenä ja ohuet hapertuvat hiukset, ja pistä naama hymyilemään reippaasti ja katsomaan suoraan, niin asetelma mittaisi sitä mitä sen on tarkoitus ilmeisesti mitata. 

Vierailija
137/294 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastatteluista taas pääsee eteenpäin vain ulospäinsuuntautuneet hölöttäjät.

VMP!

Vierailija
138/294 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rekrytoinut noin 15-20 työntekijää vuosien aikana eli kokemus sinällään ei ole laaja. Hakemuksia olen lukenut noin 2000kpl.

Mutta voin rehellisesti sanoa, että hakijan ulkonäkö (edes elopaino) ei ole vaikuttanut rekrytointipäätöksiin millään tavalla.

En silti kiistä etteikö ulkonäöllä ole merkitystä elämässä menestymiseen. Onhan tästä tutkimusaineistoa aivan riittävästi.

Vierailija
139/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin uskottavaa, vaikka sitä ei haluta myöntää. Mutta kuka on ruma? Uutinen käytti tätä sanaa. Tavallinen ihminen näyttää hyvältä, kun pitää hyvää huolta ulkonaisesta olemuksestaan. Koska ulkonäkö ´puhuu aina jotain. ` 

Vierailija
140/294 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä suomalaisilla on melko yhteneväinen käsitys siitä, miltä näyttää kaunis ihminen tässä ajassa. Evoluutiopsykologien mukaan kauneudella on biologinen pohja ja kauneuskäsitys on itse asiassa melko universaali."

"Kansainvälisten tutkimusten mukaan esimerkiksi kasvojen symmetrisyys, kasvojen nuoruuteen viittaavat piirteet ja kampaus vaikuttavat siihen, miten viehättävänä henkilöä pidetään. Myös esimerkiksi sillä on merkitystä, miten huolitellulta ihminen näyttää."

Eli miehen kohdalla:

1) Tummat hiukset, täydellinen hiusraja 2) Pituutta yli 183 cm 3) Selkeästi piirtyvät lihakset 4) Rasvaprosentti 8-12 5) Suorat, sopivan valkoiset hampaat 6) Yksinkertaiset, tyylikkäät vaatteet [ei silmälaseja!] 7) Etnisyys kaukasidinen 8) Ikää maksimissaan 27 vuotta (työnhaussa ei välttämätön, parinhaussa kyllä)