Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin
Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!
Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että kuvia ei tulisi saada laittaa hakemuksiin lainkaan, vaan siitä tehtäisiin kiellettyä. Samoin iän kysymisestä.
Työhaastattelussa pitää olla säkki päässä ja samoin sitten työpaikalla
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ns. kaunis nainen, jolla ollut ongelmia ja opinnot kesken, cv:ssä vuosien aukko jne., mutta olen saanut aina kaikki paikat mitä olen hakenut.
Olen toisaalta myös sosiaalisesti lahjakas mikä vaikuttaa varmasti enemmän kuin pelkkä ulkonäkö, mutta uskon sosiaalisen lahjakkuuteni ja tietynlaisen itsevarman olemuksen tulleen ainakin osittain ulkonäön kylkiäisenä, koska sain lapsena ihan jo kauniina pidetyn ulkonäköni vuoksi aikuisilta paljon huomiota ja tuntemattomatkin aikuiset juttelivat minulle helposti julkisilla paikoilla, kehuivat jne.
Minusta on oltu siis vauvasta saakka kiinnostuneita ja olen saanut paljon sellaista ihailevaa, hyväksyvää katsetta ja positiivista huomiota jota en olisi jonkun toisenlaisen näköisenä luultavasti saanut, ja tuo huomio on ollut varmasti luomassa pohjaa sille sosiaaliselle lahjakkuudelle ja olemisen itsevarmuudelle jolla olen luovinut elämässä vastoinkäymisistä huolimatta aika hyvin.Tutkimustulos ei yllättänyt ollenkaan, ulkonäkö on käyntikortti joka vaikuttaa suuntaan ja toiseen hyvinkin paljon siihen miten sinua kohdellaan, millaista palvelua saat, teetkö vaikutuksen tulevaan esimieheen, jäätkö mieleen, saatko luotua verkostot jne.
Tosin pelkällä ulkonäöllä ei pitkälle pötki, mutta ei sen vaikutusta voi kiistää.
Kaltaisesi fiksut ihmiset pärjäävät aina. Älä ole siitä huolissasi jos pärjäät paremmin kuin muut
Nuorena naisena, kun työkokemusta ja koulutusta oli huomattavasti vähemmän, pääsin haastatteluun ja töihin aina kun haastattelijana oli mies. Nyt 50+ kun työkokemusta ja koulutusta on huomattavasti enemmän, pääsen haastatteluun ja töihin vain jos haastattelijana on nainen. Koskaan ei ole ollut työhakemuksissa kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena naisena, kun työkokemusta ja koulutusta oli huomattavasti vähemmän, pääsin haastatteluun ja töihin aina kun haastattelijana oli mies. Nyt 50+ kun työkokemusta ja koulutusta on huomattavasti enemmän, pääsen haastatteluun ja töihin vain jos haastattelijana on nainen. Koskaan ei ole ollut työhakemuksissa kuvaa.
Sinähän kovasti käyt sitten työhaastatteluissa.
Näin se menee. Haastattelutilanteessa pitkä raamikas mies vie voiton lyhyestä hintelästä kaverista huolimatta osaamisen tasosta.
Tällainen syrjintä ei oikeasti ketään kiinnosta, koska sillä ei voi ratsastaa.
SOK:lla on nollatoleranssi syrjintään mutta aika usein heillä ravintolatyöntekijät ja vastaanottovirkailijat ovat nuoria naisia. Nuoret vaan ovat vanhempia koulutetumpia ja hankkineet enemmän työkokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hakijan todellinen pärstäkerroin ja fyysinen kunto näkyy viimeistään työhaastattelussa.
By the way, meidän firmaan ei palkata ihmisiä, joilla on huono henkilökohtainen hygienia (hampaat pesemättä, parta ajamatta, hiukset rasvaiset ja kampaamatta). Myös ylipainoiset ja tupakalta haisevat ihmiset karsitaan HETI pois ensimäisellä haastattelukierroksella.
Kukaan täysjärkinen pomo ei maksa alaiselle palkkaa siitä, että alainen vetää röökiä työajalla ja lihottaa itsensä läskiksi työajan ulkopuolella.
Miten seksin kanssa, maksatteko palkkaa siitä että työntekijä n kuin pupu vapaa-ajallaan?
Huonosti tehty testi. Eihän siinä ollut kaunista ja rumaa ihmistä, vaan kauniit, iloiset ja hymyilevät ihmiset ja sitten kauniit, sotkuiset ja ei-iloiset ihmiset.
Niissä kahdessa ekassa ylimmäisessä kuvassa se toinen ei ollut ruma, vaan ainoastaan epäsiisti. Likaisen ja sotkuisen näköinen.
Olisi pitänyt niissä "rumissa" olla oikeasti rumapiirteinen nainen, joka kuitenkin hymyilee, katsoo kameraan ja on siisti ja sitten verrata onko eroa työtarjouksissa.
Jo ajat sitten on tehty tutkimuksia tästä, että ns kauniit, "normaalipainoiset" ja miehistä pitkät menestyvät paremmin. Valitettavasti näin se menee. Joissakin työhaussahan on nykyään nimetön ensihaku, jotta sukupuoli tai etninen tausta ei tule esiin. Ensivaiheessa.
Itse kun olen rekrytoinut ihmisiä, haluaisin uskoa, että en ole valinnut ihmisiä haastatteluihin ulkonäön perusteella. Huonot kuvat on kuitenkin asia, joka varmasti vaikuttaa päätöksiin. Jos hakemuksessa on kuvana joku surkea selfieräpsy huolittelemattomana ja likaisilla hiuksilla tulee väistämättä mielikuva, että ihmistä ei kiinnosta työ sen vertaa, että olisi viitsinyt hommata itsestään kunnollisen kuvan. Siitä herää kysymys, että kiinnostaako ihmistä myöskään oikeasti sen työn tekeminen.
Hankkikaa siis itsestänne edes yksi kunnollinen kuva, jonka voitte pistää hakemuksiin.
Itse tykkään kuvista myös siksi, että haastattelun jälkeen on paljon helpompi yhdistää CV ja ihminen toisiinsa, kun kuva auttaa muistamaan kenestä on kyse, vaikka olisi haastatellut 20 ihmistä samaan hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu sanoi, että heillä otetaan kaupassa esim. kesätöihin myyjien lapsia, muut työhakemukset heitetään mappi ööhön eli ei edes lueta. Monessa tehtaassa oli aikanaan sama juttu.
Tämä on niin tosi. Varma tieto.
Kauppa ykkönen varmaan tässä, ihmettelen miksi???
CV-kuvassa pitää näyttää huolitellulta omalta itseltään. Joku sanoikin, että jo kuvan kääntäminen mustavalkoiseksi kaunistaa yllättävän paljon. Muttei tarvitse olla kaunis! Kun laitat asiallisen kuvan, osoitat hyvää makua ja tiettyä "viisautta" jota työnantaja arvostaa.
Esim. liian selfiemäinen kuva antaa lapsellisen vaikutelman. Huonosta kulmasta kenties salamalla otettu tai huonolaatuinen kuva ei anna sekään hyvää kuvaa. Liian läheltä otettu etukamerakuva ei näytä hyvältä. Kuvan taustassakaan ei ole hyvä näkyä huonekaluja tai vessan peiliä.
Rekrytoija saa kuvasta ennakko-oletuksia jo alitajuisesti. Siksi kuvaan kannattaa panostaa, vaikkei olisikaan kovin kaunis/komea. Ammattimainen kuva antaa ammattimaisen vaikutelman.
Ota kuva siis esim. jalustaa käyttäen hiukan kauempaa, niin että olkapäätkin tulevat kuvaan. Aseta kamera oikealle korkeudelle. Käytä hyväksesi luonnonvaloa. Tyhjennä tausta tai muokkaa se kuvasta pois. Hymyile. Pue istuvat vaatteet, ei isoja logoja tai huomion vieviä koruja tai meikkejä.
Kyllä ja kivat sekä kauniit tyypit ei saa kenkää Yt:ssä !
Nyky-yhteiskunnassa mielletään, että kaunis on jotenkin sosiaalinen ja itsestään huoltapitävä, hyvä tyyppi ja helppo työntekijä, joka tulee kaikkien kanssa toimeen. Vaikka eihän se näin ole, että ulkonäkö määrittää, miten hyvä olet työssäsi. Ehkä tämä someyhteiskunta vielä jotenkin ruokkii näitä ulkonäköasenteita. Vaikka mummoni jo aikanaan sanoi, että kauneus on katoavaista...
Vierailija kirjoitti:
Onhan se päivänselvää, että tietyt firmat valitsevat työntekijät ulkonäkö edellä, esim jungle juice bar tulee ekana mieleen. Miten kaikilla työntekijöillä sattuu olemaan hyvännäköinen timmi perse?
54 neljä ihmistä (vai "ihmistä") on ketjun mukaan oikein erikseen käynyt katsomassa myyntitiskinsä takana seisovan tytön takapuolta. Mitenkään normaalisti ohikulkevalle ne eivät kylläkään näy.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olen rekrytoinut ihmisiä, haluaisin uskoa, että en ole valinnut ihmisiä haastatteluihin ulkonäön perusteella. Huonot kuvat on kuitenkin asia, joka varmasti vaikuttaa päätöksiin. Jos hakemuksessa on kuvana joku surkea selfieräpsy huolittelemattomana ja likaisilla hiuksilla tulee väistämättä mielikuva, että ihmistä ei kiinnosta työ sen vertaa, että olisi viitsinyt hommata itsestään kunnollisen kuvan. Siitä herää kysymys, että kiinnostaako ihmistä myöskään oikeasti sen työn tekeminen.
Hankkikaa siis itsestänne edes yksi kunnollinen kuva, jonka voitte pistää hakemuksiin.
Itse tykkään kuvista myös siksi, että haastattelun jälkeen on paljon helpompi yhdistää CV ja ihminen toisiinsa, kun kuva auttaa muistamaan kenestä on kyse, vaikka olisi haastatellut 20 ihmistä samaan hommaan.
Jatkan vielä sen verran, että olen siis mies ja yksi kuvatyyppi, joka karsii hakijan saman tien pois on sellainen instatyyppinen yläviistosta otettu duckfaceselfie. Ei ole mitään merkitystä kuinka kauniista naisesta on kyse, koska sellaisesta kuvasta tulee mieleen, että hänellä ei ole vielä käsitystä, mitä aikuisten työelämältä vaaditaan. En ole siis rekrynnyt ihmisiä mihinkään promohommiin vaan aloitustason asiantuntijatehtäviin, joihin hakee paljon opiskelijoita.
Se kuka on kaunis ja kuka ei riippuu täysin katsojasta.
Kyllähän jotkut iäkkäämmät käy kasvojen kohotuksessa, että asema säilyy. Ulkonäkö on monesti ratkaiseva. Keski-ikäiseltä ei saa näyttää, siis ainakaan nainen.
Missä on keski-ikäiset uutistenlukijat, siis naiset? Julkisissa ammateissa voitaisi satsata ikäsyrjinnän estämiseen.
En laita kuvaa itsestäni yhteenkään hakemiseen. Mun naaman näkee sitten jos mut kutsutaan haastatteluun.
Se kuva kyllä vähentäisi entisestään mahdollisuuksia päästä haastatteluun koska mulla on tummat silmänaluset niin näytän ties miltä mutta tulee sitten järkytyksenä haastattelijalle jos pääsen haastatteluun joskus.
Tämä on täysin totta. Kehuminen vauvasta lähtien tuo olemukseen iloa ja varmuutta ja tietysti tyytyväisyyttä omaan itseen, joka auttaa niin työssä kuin ihmissuhteissakin.