Kaveri ilmoitti facessa vastasynt.vauvan nimen. Miksei odottanut ristiäisiin?
siis yleensähän kaikki vasta sitten kertoo vauvan nimen, kun se on virallisesti sille annettu. Tuo vauva on vasta 2 päivää, ja sitä kutsutaan jo nimellään.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:18"]
Okei mä olen nyt ihan helv***n yksinkertainen mutta pitääkö mun ilmottaa lapseni nimi johonkin ennen ristiäisiä? :D
[/quote]
Pitää ilmoittaa ennen kastetta papille. Muuten hän ei lastasi kasta.
Perinne, että lapsen nimi kerrotaan vasta kasteessa perustuu taikauskoiseen ajatukseen, että jos kastamattoman lapsen nimi on tiedossa, voi paholainen ottaa lapsen valtaansa. Itse en ole vielä varma kastetaanko lastamme, mutta nimeä en aio pantata koska 1) en halua tukea tuollaista höpöhöpöuskomusta 2) jos kasteeseen päädymme, haluan että tilaisuudessa huomio on nimenomaan kasteen merkityksessä eikä nimen antamisessa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:18"]
Okei mä olen nyt ihan helv***n yksinkertainen mutta pitääkö mun ilmottaa lapseni nimi johonkin ennen ristiäisiä? :D
[/quote]
Harmittaako aloittajaa, kun toinen ehti ensin? Itse panttaisit nimeä onnettomana 2 kk?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:05"]
Eivät vanhemmat niin päätä. He päättävät milloin lapsen nimi julkisesti ilmoitetaan ja useinhan se on kastetilaisuus. Mutta kyllä nimi on annettu jo ennen kastetta ja virallisiin papereihin merkattu. Ilman sitä ei yksikään lapsi tule kastetuksi.
[/quote]Muistaakseni nimitieto lähti papin mukana ristiäistiäisistä, joten kyllä meillä ainakin on annettu nimet kasteessa. Turha tulkuttaa mitään muuta.
[/quote]
Väitätkö tosiaan, että pappi kastoi lapsen nimettömänä ja vastan sen jälkeen hän sai nimen? Tuollainen ei ole mahdollista. Kyllä pappi on sen nimen kuullut ensin ja merkannut papereihinsa ja vasta sitten kastanut.
[/quote]Nimi annetaan papin tietoon kastetomituksen alussa. Etkö ole koskaan ollut ristiäisissä? Pappi sitten kertoo lapsen nimen kasteen yhteydessä ja samalla lapsi siis saa nimen.
[/quote]
Näinpä, joten nimi on ensin ja vasta sitten kastetaan.
[/quote]Joo, mutta samassa tilaisuudessa. Eli nimi annettiin kasteessa.
[/quote]
No ei annetu kasteessa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
Okei no mä kerroin sen sille kun se kävi ja se kirjotti sen muistilehtiöönsä :D eli se riittää?
Nimen julkistaminen kuuluu kastekaavaan, joten kyllä se vaan silloin tapahtuu kasteessa. Jos olen väärässä niin Jumala lyököön minut nyt kuolleena maahan.
...
Ei tapahtunut mitään ikävää, joten olen oikeassa. Siitäs saitte.
http://www.evl.fi/kirkkokasikirja/toim/01a_lapsen_kaste.pdf
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:29"]
Nimen julkistaminen kuuluu kastekaavaan, joten kyllä se vaan silloin tapahtuu kasteessa. Jos olen väärässä niin Jumala lyököön minut nyt kuolleena maahan.
...
Ei tapahtunut mitään ikävää, joten olen oikeassa. Siitäs saitte.
http://www.evl.fi/kirkkokasikirja/toim/01a_lapsen_kaste.pdf
[/quote]
Mutta kasteessa sitä nimeä ei saa vaan on saanut jo aikaisemmin!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:20"]Pelkäätkö ap että paholainen alkaa kutsua kaatamatonta lasta luokseen kun kerran sai nimen tietoonsa ennen ristiäisiä?
[/quote]
Tai jopa kastamatonta