Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri ilmoitti facessa vastasynt.vauvan nimen. Miksei odottanut ristiäisiin?

Vierailija
13.02.2014 |

siis yleensähän kaikki vasta sitten kertoo vauvan nimen, kun se on virallisesti sille annettu. Tuo vauva on vasta 2 päivää, ja sitä kutsutaan jo nimellään.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ajateltiin, että pahoilainen voi saada lapsen valtaan, jos nimi on tiedossa ennen paholaiselta suojaavaa kastetta. Siitä on jäänyt tavaksi pantata nimeä kasteeseen asti. Meillä lähdettiin siitä, että ihmistä kutsutaan nimeltä ja nimi oli julkinen heti lapsen synnyttyä.

Vierailija
2/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt te joiden mielestä ihmine saa kasteessa nimen ettö miten te puhuttelette eriuskoisia tai ateisteja? Jos teillä on heille käytössä muukin nimitys kuin neekeri/mutiainen/pakana niin missä he ovat mielestänne saaneet nimensä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti siinä tapauksessa, jos lasta ei kasteta, on mielestäni huomattavasti tyylikkäämpää kertoa nimi ilman kuukausien panttaamista. En ole ikinä ollut niin mauttomissa juhlissa, kuin ollessani joissain mahtipontisimmissa nimiäisissä. Nimihän on tuohon päivään asti aina salainen. Paikalla on 30-40 henkilöä pönöttämässä puku päällä, ja jossain vaiheessa juhlaa vanhemmat nousevat seisomaan ja huutavat lapselleen valitsemaan nimen. Naurettavimmissa tapauksissa vauvalla on ollut vielä kastemekko päällä (tai kai vanhemmat luulevat sitä NIMENANTOmekoksi).

(Ps. Joo, mielestäni myös kirkkoon kuulumatonta vauvaa saa juhlia, eikä se ole minulta pois, vaikka ihmiset pitäisivät kuinka noloja juhlia. Tarkoitukseni oli vaan valottaa niille, joiden mielestä nimen panttaaminen on ainoa oikea tapa, että jonkun makuun heidänkin tapansa voi olla kiusallinen. Ei näissä ole oikeita ja vääriä vastauksia.)

Vierailija
4/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:29"]

Nimen julkistaminen kuuluu kastekaavaan, joten kyllä se vaan silloin tapahtuu kasteessa. Jos olen väärässä niin Jumala lyököön minut nyt kuolleena maahan.

...

Ei tapahtunut mitään ikävää, joten olen oikeassa. Siitäs saitte.

http://www.evl.fi/kirkkokasikirja/toim/01a_lapsen_kaste.pdf

[/quote]

No nimen julkistaminen ja nimen antaminen ovat eri asioita :D Se, että kaikki kylän mummot ja kummit eivät lapsen nimeä vielä tiedä, ei tarkoita sitä ettei lapsella olisi sitä nimeä.

Vierailija
5/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:16"]

Nimi annetaan papin tietoon kastetomituksen alussa. Etkö ole koskaan ollut ristiäisissä? Pappi sitten kertoo lapsen nimen kasteen yhteydessä ja samalla lapsi siis saa nimen.

[/quote]

No ihan samalla tavalla se pappi sen nimen lausuu siellä kasteessa ääneen, vaikka vanhemmat olisivat lapsen nimen jo julkistaneetkin ja ilmoittaneet jo vaikka maistraattiinkin ja hakeneet passin ja muita virallisia papereita. Minut kastettiin rippileirillä 15-vuotiaana ja sielläkin pappi lausui ääneen koko nimeni. Meinaatko siis ettei minulla ollut 15 vuoteen nimeä ollenkaan ja sain sen sitten vasta tuolla riparilla?   

Vierailija
6/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 21:38"]

Kaste ei ole nimenantojuhla, vaikka sellainen mielikuva monilla onkin. Vanhemmat antavat nimen, kasteessa lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen.

[/quote]Kyllä kaste on niemenantojuhla jos vanhemmat niin päättää ja yleensä asia on juuri näin, eli lapsi saa nimensä kasteessa.

[/quote]

Kaste ei ole nimenantojuhla, mutta jos vanhemmat haluavat juhlia nimen antoa, vanhemmathan voivat päättää kastavansa lapsensa nimenantojuhlassa.

Vierailija
7/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:18"]

Okei mä olen nyt ihan helv***n yksinkertainen mutta pitääkö mun ilmottaa lapseni nimi johonkin ennen ristiäisiä? :D

[/quote]

Pitää ilmoittaa ennen kastetta papille. Muuten hän ei lastasi kasta.

[/quote]

Ei tarvitse ennen ristiäisiä. Me kerrottiin papille ristiäisissä, kun oltiin syöty pääruoka, mutta ennen kastetta.

Vierailija
8/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen julkistaminen kuuluu kastekaavaan, joten kyllä se vaan silloin tapahtuu kasteessa. Jos olen väärässä niin Jumala lyököön minut nyt kuolleena maahan.

...

[/quote]

Et ilmeisesti itse vaivautunut edes vilkaisemaan tuota linkittämääsi tekstiä ;) Sieltähän tuo käytäntö lapsen nimen antamisesta nimittäin löytyy kohdasta 5 ja menee sanasta sanaan näin: 

5. Kysymykset tai kehotus

Kysymykset

P Vanhemmat, minkä nimen olette antaneet lapsellenne?

Vastaus:

NN (etunimet).

P Vanhemmat, tahdotteko, että hänet kastetaan kristilliseen uskoon?

Vastaus:

Tahdon.

Eli pappi kysyy vanhemmilta minkä nimen he ovat antaneet lapselleen - huomio nimen antajina vanhemmat ja kysymyksen mennyt aikamuoto. Se, kuulevatko muut vieraat lapsen nimen tuossa kohtaa ensimmäistä kertaa, on ihan vanhempien päätettävissä.

Vierailija
9/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin ensimmäisen kerran lapsen nimi (silloin toki vaihtoehdot tytölle ja pojalle) ilmoitettiin virallisesti papereihin kun kysyttiin nimitiedot mahdollista hätäkastetta varten. Tämän tiedonhan voi toki muuttaa, mutta henkisesti lapsemme oli "Matti" jo ennen kuin syntyi eikä yhdenkään lapsen kohdalla olla katsottu tarpeelliseksi pantata sitä nimeä ristiäisiin, kun se on yleensä päätetty jo ennen syntymää. Enemmän ollaan sitten arvottu toisen nimen kanssa.

Miehen veljen vaimo on sitten ollut hysteerisen tarkka siitä, ettei nimitieto vuoda ennen kuin se ristiäisissä lausutaan.

Kumpikin tapa on ihan yhtä hyvä, luulen kyllä että nykyisin valtaosa kertoo sen nimen ennen kastetilaisuutta, eli enemmän katoavasta kansanperinteestä on kyse. Olen kuuden lapsen kummi, lisäksi lähisuvun ristiäiset ja ylivoimaisessa enemmistössä olen tiennyt ainakin lapsen etunimen etukäteen  Vain kaksissa ristiäisissä (miehen veljen perhe) nimi pidettiin salassa kastetilaisuuteen saakka.

Vierailija
10/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuon nimen panttaamisen taustalla ole jokin vanha uskomus, että jos lapsen nimi kerrotaan ulkopuolisille ennen kastetta, paha peikko tulee ja vie lapsen kehdosta tms.

Vierailija
11/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 23:09"]

...

[/quote]

Mutta kasteessa sitä nimeä ei saa vaan on saanut jo aikaisemmin!

[/quote]Saivartelua. Jos saat työpaikan, niin eihän senkään saaminen tapahdu silloin kun tuleva pomo soittaa ja sanoo että ovat valinneet sinun. Mutta jos sinun ptäisi nimetä työpaikkasi saantihetki, niin onko se se kun pomo soittaa ja sanoo että haluaa sinut töihin, vai se hetki kun pomo kolme päivää aiemmin aamupaskaa päkistellään ajattteli että kyllä sinä olet se joka otetaan töihin?

Vierailija
12/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen panttaaminen on merkki heikosta oman uskonnon tuntemisesta, taikauskosta ja salailun avulla tehtävästä itsetehostuksesta. En ole koskaan vaivautunut näiden wt-ihmisten järjestämiin kastetilaisuuksiin. Miksi menisin jos vanhemmat mieltävät kasteen juhlaksi jossa lapsi saa nimen kun minua itseäni ei ole kastettu ja olen siis kutsuvan parin mielestä nimetön tyyppi. 

Vierailija
13/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 05:11"]

...

[/quote]

Et ilmeisesti itse vaivautunut edes vilkaisemaan tuota linkittämääsi tekstiä ;) Sieltähän tuo käytäntö lapsen nimen antamisesta nimittäin löytyy kohdasta 5 ja menee sanasta sanaan näin: 

Kysymykset

Vastaus:

NN (etunimet).

Vastaus:

Tahdon.

Eli pappi kysyy vanhemmilta minkä nimen he ovat antaneet lapselleen - huomio nimen antajina vanhemmat ja kysymyksen mennyt aikamuoto. Se, kuulevatko muut vieraat lapsen nimen tuossa kohtaa ensimmäistä kertaa, on ihan vanhempien päätettävissä.

[/quote]Hä? Ei tässä nyt kestkustella siitä että kuka antaa nimen lapselle, vaan että mikä on yleisesti mielletty nimenantohetkeksi. Eli siis ristiäisissä.

En edes ymmärrä miksi uskontoon hurahtaneet haluaa yrittää oikaista asiaa, ettei kaste ole nimenantotilaisuus, sillä aika moni jättäisi kirkkoritauaalit väliin jos hetkenkin miettisi mitä se kaste oikeasti on.

Vierailija
14/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 05:11"]

...

[/quote]

Kysymykset

Vastaus:

NN (etunimet).

Vastaus:

Tahdon.

[/quote]Ja mistä sinä kopioit tuon? Kastekaavasta? Eikö nimen kertominen ole silloin osa kastekaavaa?

Luuletko että Jussikaalassa kukaan ei tiedä kenen nimi sieltä kirjekuoresta putkahtaa? Vaikka nimi on tietysti mietitty ja valittu ja annettu ennen julkistamista, niin kyllä se nimen antaminen on silti se tilaisuus missä se julkistetaan.

Vierailija
15/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 06:38"]

Nimen panttaaminen on merkki heikosta oman uskonnon tuntemisesta, taikauskosta ja salailun avulla tehtävästä itsetehostuksesta. En ole koskaan vaivautunut näiden wt-ihmisten järjestämiin kastetilaisuuksiin. Miksi menisin jos vanhemmat mieltävät kasteen juhlaksi jossa lapsi saa nimen kun minua itseäni ei ole kastettu ja olen siis kutsuvan parin mielestä nimetön tyyppi. 

[/quote]Ja sinä kerrot tämän meille uutisena? Vaikka 75% suomalaista kuuluu kirkkoon, niin heistä ehkä noin 200.000 on uskovia. Kansaa ei hevon vitut kiinnosta mitä kaste on oikeasti, se on vauvan nimenantojuhla ja sillä sipuli.

Vierailija
16/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa (kaikissa tietamissani) maailman maissa ei paase laitokselta ennenkuin lapsella on nimi. USAssa voisi muuten samana paivana syntya vaikka kolmekymmenta baby boy Smithia. Laitoksella merkitaan nimi syntymatodistukseen ja samalla saa sosiaaliturva numeron.

Syntymasta ilmoitetaan ystaville ja tutuille kortilla jossa on nimi, syntymaaika, paino ja pituus. Uskonnollisista riiteista sitten pitaa jokainen perhe huolen itse.

Vierailija
17/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 06:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 06:38"]

[/quote]Ja sinä kerrot tämän meille uutisena? Vaikka 75% suomalaista kuuluu kirkkoon, niin heistä ehkä noin 200.000 on uskovia. Kansaa ei hevon vitut kiinnosta mitä kaste on oikeasti, se on vauvan nimenantojuhla ja sillä sipuli.

[/quote]

Sinähän voit vaikkaa soittaa sinne ev-lut kirkkoon ja kysyä mikä on kastetilaisuuden teologinen merkitys ev-lut kirkossa. Luuletko tosiaan että he vastaavat sen olevan nimenantotilaisuus? Jos kuuluu johonkin uskontokuntaan niin uskoo kyseisen uskontokunnan virallisten arvojen mukaan ja jos ei usko niin on parempi liittyä uskontokuntaan jonka arvot ja uskomukset vastaavat omia. 

Vierailija
18/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 06:43"]

Ja mistä sinä kopioit tuon? Kastekaavasta? Eikö nimen kertominen ole silloin osa kastekaavaa?

Luuletko että Jussikaalassa kukaan ei tiedä kenen nimi sieltä kirjekuoresta putkahtaa? Vaikka nimi on tietysti mietitty ja valittu ja annettu ennen julkistamista, niin kyllä se nimen antaminen on silti se tilaisuus missä se julkistetaan.

[/quote]

Kopioin sen ihan sieltä linkistä, joka oli viestissä johon vastasin. Olisiko kannattanut itse vilkaista ensin ;) Kastekaavaan ei kuulu mitään "nimen kertomista" vaan se menee todellakin noin, että pappi kysyy vanhemmilta minkä nimen ovat lapselle valinneet ja jatkaa sitten lapsen puhuttelua tämän nimellä. Jussikaalasta en ole valitettavasti kuullutkaan, joten tuohon en voi ottaa kantaa. 

Ja tuolla oli ylempänä yhdellä kommentoijalla aika hyvä pointti: kastehan voi tapahtua vaikka vuosiakin sen jälkeen, kun lapsi on saanut nimen, joten ei tuo kaste mikään nimen antamistilaisuus ole.

Vierailija
19/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat papitkaan eivät suosittele nimen salaamista, koska se perustuu taikauskoon. 

Vierailija
20/89 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, mä kuulin tästä nimensalaamistavasta vasta aikuisena! Omassa suvussa ilmeisesti tätä tapaa ei sitten harjoitettu, esim. pikkuveljelläni oli jo nimi valmiina, kun hän syntyi (olimme keksineet tyttö- ja poikanimet jo hyvissä ajoin). Minun lapsellani ei ollut, mutta kerroimme nimen lähipiiriin heti, kun sen keksimme. Nimiäisissä sitten ilmoitimme toisen ja kolmannen nimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän