Asiattomat terapeutit! Mitä kaikkea asiatonta teidän terapeutti on tehnyt?
Onko esim. unohtanut tapaamisen, kosketellut teitä, vähätellyt, myöhästynyt
Kommentit (722)
Terapeutti on kertonut muista potilaistaan ja heidän ongelmistaan. 😲
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan, että monesti ensimmäinen , eli tutustumiskäynti terapeuttia valitessa on ILMAINEN. Moni terapeutti ainakin ilmoittaa näin sivuillaan. Jos joku ei näin tee, onko hän oikeasti asiakkaan puolella muussakaan?
Tekisitkö sinä itse tunnin ajan töitä ilman palkkaa? (45min + kirjaukset)
Eikö tutustumiskäynti terapeutilla ole rinnastettavissa terapeutilla tehtävään työpaikkahaastatteluun? Ihme juttu, että asiakkaan pitää maksaa siitä, että hän pääsee arvioimaan terapeutin soveltuvuutta tehtävään.
Kuinkahan monessa muussa ammatissa vastaavasta pääsee laskuttamaan? Jos sitä hakisi vaikka kaupan kassalle töihin... Mahdollisen haastattelukutsuun vastaisi haastattelun sopivan, kunhan se on pidetään haastateltavan toivomassa paikassa ja hakijalle siitä maksettava korvaus on esimerkiksi 20 euroa. Ei taitaisi onnistua.
Niillä aloilla menee hyvin, jolla on kova pula tekijöistä. Terapeutit voivat valita asiakkaansa. Asiakas taas saa olla tyytyväinen siihen, jos löytää seudulta edes jonkun sellaisen, jolla sattuu olemaan asiakaspaikka vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan, että monesti ensimmäinen , eli tutustumiskäynti terapeuttia valitessa on ILMAINEN. Moni terapeutti ainakin ilmoittaa näin sivuillaan. Jos joku ei näin tee, onko hän oikeasti asiakkaan puolella muussakaan?
Eikö tutustumiskäynti terapeutilla ole rinnastettavissa terapeutilla tehtävään työpaikkahaastatteluun? Ihme juttu, että asiakkaan pitää maksaa siitä, että hän pääsee arvioimaan terapeutin soveltuvuutta tehtävään.
Kuinkahan monessa muussa ammatissa vastaavasta pääsee laskuttamaan? Jos sitä hakisi vaikka kaupan kassalle töihin... Mahdollisen haastattelukutsuun vastaisi haastattelun sopivan, kunhan se on pidetään haastateltavan toivomassa paikassa ja hakijalle siitä maksettava korvaus on esimerkiksi 20 euroa. Ei taitaisi onnistua.
Niillä aloilla menee hyvin, jolla on kova pula tekijöistä. Terapeutit voivat valita asiakkaansa. Asiakas taas saa olla tyytyväinen siihen, jos löytää seudulta edes jonkun sellaisen, jolla sattuu olemaan asiakaspaikka vapaana.
Tutustumiskäynti ei ole 'terapeutin työhaastattelu'. Tutustumiskäynnillä terapeutti käyttää koulutuksen ja kokemuksen tuomaa ammattitaitoaan sen arvioimiseen, onko ongelmasi sellainen, johon terapiasta yleensä saa vastetta, ja onko hänen edustamansa terapiamuoto sinulle se sopivin valinta. Yleensä - mikäli yhteistyöhön ei terapeutin mielestä ole syytä lähteä - saat myös perustellun suosituksen terapiamodaliteetista. Sen ansiosta olet askeleen lähempänä onnistunutta valintaa. Tästä työstä laskutamme - ja syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustumiskäynti ei ole 'terapeutin työhaastattelu'. Tutustumiskäynnillä terapeutti käyttää koulutuksen ja kokemuksen tuomaa ammattitaitoaan sen arvioimiseen, onko ongelmasi sellainen, johon terapiasta yleensä saa vastetta, ja onko hänen edustamansa terapiamuoto sinulle se sopivin valinta. Yleensä - mikäli yhteistyöhön ei terapeutin mielestä ole syytä lähteä - saat myös perustellun suosituksen terapiamodaliteetista. Sen ansiosta olet askeleen lähempänä onnistunutta valintaa. Tästä työstä laskutamme - ja syystä.
Pelkkää rahastusta. Terapeutti haluaa vain selvittää sitä onko mahdollinen asiakas tarpeeksi helpon ja maksukykyisen oloinen hoidettava, jotta tätä viitsii ottaa jatkossa vastaan.
Psykoterapian aloittamisessa on se riski, että jos jokin siinä menee pieleen, terapeutin on helppoa laittaa se asiakkaan syyksi. Mitään takuita ei ole siitä, että hoito olisi laadukasta. Terapeutin murhe se ei kuitenkaan ole, koska hän pääsee purkamaan pieleen mennyttä terapiasuhdetta työnohjauksessa. Asiakas sen sijaan jää epäonnistuneen terapian jälkeen oman onnensa nojaan, mahdollisesti vielä hyvin pahasti traumatisoituneena.
Minun terapeuttini oli muuten kaikin tavoin asiallinen ja hänestä oli todella iso apu minulle. En siis muistele häntä muuta kuin hyvällä. Nyt kun alan oikein ajatella, muutamaa asiaa kyllä terapian kuluessa ihmettelin tosissani.
Minkäänlaiset tauot terapiassa, paitsi toki terapeutin lomien aikaiset, eivät olisi tulleet kyseeseen millään. Esimerkiksi kun minulla oli hiihtoloma, se oli useamman kerran eri viikolla kuin terapeutti piti lomansa, ja sain vääntää hänen kanssaan ihan kunnolla pitääkseni omani. Suostui lopulta pitkin hampain, kun maksoin pois jääneet kerrat itse.
Myöskin se tuntui hiukan erikoiselta, että tapaamisaika oli täysin kiveen hakattu eikä sitä voinut muuttaa millään. Aina sama päivä ja kellonaika, koko terapian alusta loppuun.
Terapeutti myös yritti aluksi ylipuhua minua kolmeen terapiakertaan viikossa, vaikka sanoin, ettei minulla ole sellaiseen varaa kun Kela ei korvaa kuin kaksi käyntikertaa viikossa. Tästäkin väännettiin, mutta pidin pääni.
Ja viimeiseksi väännettiin terapian loppumisesta. Terapeutti olisi jatkanut vielä. Muistaakseni teimme tässä kompromissin, koska halusin kuunnella myös hänen asiantuntemustaan, mutta toisessa vaakakupissa painoivat minun loppuvat rahani.
Terapeutilta menevät kaverit ja asiakkaat sekaisin. Kaverit ovat kuulemma johonkin terapeutin (ikävään) toimintatapaan tottuneet, jolloin luonnollisesti asiakkaalta odotetaan samaa.
Ennen vanhaan oli valtioilla sallainen polliisi joka utkasi kaiken selville, nykyään ihmiset kertoo näköjään kaiken ihan omasta halusta, eikä tartte utkailla. Helepompi kai silleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän heistä voi yleisellä tasolla kertoa.
Tuskin on kertonut kenenkään nimiä ja henkilötunnuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän heistä voi yleisellä tasolla kertoa.
Tuskin on kertonut kenenkään nimiä ja henkilötunnuksia.
En olisi halunnut kuulla toisten asiakkaiden asioista. En myöskään haluaisi terapeutin kertovan minun asioistani toisille asiakkaille. Se rikkoo luottamuksen.
Vierailija kirjoitti:
Ai sinustako tulee hänen työnantajansa? Haha.
Jos etsit hyvä vakiokampaajaa, niin oletatko, että hän ekalla kerralla leikkaa hiuksesi ilmaiseksi?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos etsit hyvä vakiokampaajaa, niin oletatko, että hän ekalla kerralla leikkaa hiuksesi ilmaiseksi?
Eikö maksava asiakas ole yrittäjän työnantaja? Monella alalla annetaan ilmaiseksi pieniä työnäytteitä, kun halutaan saada joku tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri ostanut ensiasuntoni ja kuulumisia kysyttäessä selitin jostain asunto- ja opintolainajärjestelystäni, jota olin säätänyt. Terapeutti kysyi närkästyneenä: ”miltä tuntuu elää velaksi?” Ihmettelin pöyristyneenä, että mistä lähtien asunnon ostaminen ja asuntovelkaa pois maksaminen on ollut velaksi elämistä? Nettovarallisuushan tässä järjestelyssä kaiken järjen mukaan kasvaa koko ajan, eikä nollakorkoista opintolainaa kannata maksaa pois vaikka voisi.
Käyn siis töissä, olen koulutettu jne. Oli vähän ihmeellinen ja asenteellinen kommentti todeta, että eläisin velaksi, kun asuntolainan ja muiden menojen jälkeen säästöön jää vielä 33-50% nettopalkasta kuukaudessa.
Kai jätit sen sian?
Vierailija kirjoitti:
Eikö maksava asiakas ole yrittäjän työnantaja? Monella alalla annetaan ilmaiseksi pieniä työnäytteitä, kun halutaan saada joku tehtävä.
Ei ole, vaan asiakas.
En tiedä yhtäkään kampaajaa, hierojaa, kosmetologia, fysioterapeuttia, juristia tai siivoojaa, jotka tarjoaisivat ”ilmaisia työnäytteitä”.
Ei oikeastaan tule mitään alaa mieleen, missä tuollainen olisi tapana.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos minä olisin kampaaja, niin eka kerta olisi todellakin ilmainen. Kyseessä on 1-3v sopimus, tapaaminen 1x viikossa ja 100e/ kerta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli valtioilla sallainen polliisi joka utkasi kaiken selville, nykyään ihmiset kertoo näköjään kaiken ihan omasta halusta, eikä tartte utkailla. Helepompi kai silleen.
Mitä on utkaaminen?
Miesystävä oli saanut lapsen jonkun toisen kanssa. Ero tuli. Kerroin terapeutille että inhoan pikkulapsia (en enää) ja pyysin että hän siirtäisi omien lastensa valokuvat pois. Hän ei suostunut vaan alkoi ilkeäksi. Oli oikein suuret kuvat seinällä. Helsingin kaupungin mielenterveystoimisto ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertonut muista potilaistaan tietoja.
Minunkin terapeuttini kertoili pitkiäkin tarinoita muista asiakkaistaan. Ei nimellä tietenkään. Ex-kumppanini äiti on myös terapeutti ja todella tarkka siitä, ettei kerro yhtään minkäänlaisia juttuja nimellä tai ilman. Terapeutteja on moneen junaan.
No hohhoijaa. Voihan esimerkkitapauksia kertoa, jos ne liittyy aiheeseen ja niistä on apua, kunhan puhuu niin, että kenenkään yksityisyys ei vaarannu. Myös kirjallisuus on täynnä esimerkkejä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan asiakas.
En tiedä yhtäkään kampaajaa, hierojaa, kosmetologia, fysioterapeuttia, juristia tai siivoojaa, jotka tarjoaisivat ”ilmaisia työnäytteitä”.
Ei oikeastaan tule mitään alaa mieleen, missä tuollainen olisi tapana.
Oletko kuullut tutustumistarjouksista? Tapahtumissa kampaajat saattavat tehdä jopa ilmaisia pikakampauksia hankkiakseen asiakkaita.
Olin juuri ostanut ensiasuntoni ja kuulumisia kysyttäessä selitin jostain asunto- ja opintolainajärjestelystäni, jota olin säätänyt. Terapeutti kysyi närkästyneenä: ”miltä tuntuu elää velaksi?” Ihmettelin pöyristyneenä, että mistä lähtien asunnon ostaminen ja asuntovelkaa pois maksaminen on ollut velaksi elämistä? Nettovarallisuushan tässä järjestelyssä kaiken järjen mukaan kasvaa koko ajan, eikä nollakorkoista opintolainaa kannata maksaa pois vaikka voisi.
Käyn siis töissä, olen koulutettu jne. Oli vähän ihmeellinen ja asenteellinen kommentti todeta, että eläisin velaksi, kun asuntolainan ja muiden menojen jälkeen säästöön jää vielä 33-50% nettopalkasta kuukaudessa.