Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiattomat terapeutit! Mitä kaikkea asiatonta teidän terapeutti on tehnyt?

Vierailija
31.10.2020 |

Onko esim. unohtanut tapaamisen, kosketellut teitä, vähätellyt, myöhästynyt

Kommentit (722)

Vierailija
481/722 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutille oli ongelma se, että lopetan terapian kesken uuden työpaikan takia. Terapia-aika olisi ollut työaikana, eikä terapeutilla ollut muita vapaita aikoja. Kun kerroin uudesta työpaikasta ja terapian keskeyttämisestä, niin hän sanoi muun muassa, että terapiaa ei kannattaisi lopettaa äkkiseltään, suorastaan käski minua kysymään, että voisinko työajalla käydä terapiassa, vaikka ilmaisin, että en niin halua tehdä. Hän myös sanoi, että saattaa koitua lisäkustannuksia äkkinäisestä keskeyttämisestä (?). Kyseli myös, että olenko varma uudesta työpaikasta, toi esiin sen mahdollisia negatiivisia puolia, ja sanoin, että olen kyllä miettinyt asian loppuun. Totesi, että: "nämähän ovat valintoja, terapiaa sinä kuitenkin tarvitset".

Teki siis terapian lopettamisesta kamalan hankalaa ja syyllisti minua terapian keskeyttämisestä. Jännä juttu, koska oltiin juteltu terapiassa paljon taloudellisesta ahdingostani, olin veloissa, joten työpaikan saaminen oli pelastus ja pakko, etteivät luottotiedot mene. 

Mäkin olen ollut siinä uskossa, että terapiaa ei pidä lopettaa kuin seinään. Näin kuitenkin tapahtui oman terapeuttini toimesta. Hän ilmoitti täysin ilman mitään ennakkovaroitusta, että hänellä ei ole enää aikaa mulle, pitkä terapia päättyy tähän käyntikertaan. Olen luullut, että hoitosuhde täytyisi päättää jotenkin koostaen kuljettua polkua yhteen useamman tapaamisen ajan yhdessä ja yhteisestä sopimuksesta. Olin todella hämmentynyt ja pettynyt. Koko terapiasta jäi paha maku. Jos joku terapeutti sattuu lukemaan, älkää tehkö näin asiakkaillenne!

Vierailija
482/722 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitu kirjoitti:

Kommentoi väsynyttä ulkonäköäni: "Oletpa väsyneen näköinen, sinullahan on ihan silmäpussit". Kyseli kuitenkin itsestään, onko hän minun mielestäni vaikuttanut "viime aikoina väsyneeltä". Tyrkytti masennuslääkkeitä, vaikka ei ollut itse lääkäri, vaan vain Kela pätevöitynyt traumaterapeutti. Kun en niitä ottanut alkoi huutaa: "minä se olen tässä se paha noita-akka". Kun myöhemmin palasin tähän kommenttiin, alkoi huutaa: "Etkä sinä ymmärrä metaforia?". Oli kuulemma ottanut noita-akkametaforan Lumikki-sadusta. Tämän lahtelaisen terapeutin kanssa meni sukset niin pahasti ristiin yhden vuoden jälkeen, että loppui siihen koko homma. Sitä ennen jaksoi jankata noin kuukauden verran, aionko vielä tulla hänen luokseen, vai aionko vaihtaa terapeuttia. Kun sitten lopulta sanoin, että tämä loppuu tähän, niin ihmetteli, että, miksi asioista ei voi sopia, yleensähän niin tehdään, kun terapiassa tulee ristiriitatilanteita. Viimeisessä istunnossa luin kirjoittamastani paperista ääneen hänen kaikki epäammattimaiset kommenttinsa, ja kysyin, mitä hän itse puheistaan ajattelee. Sanoi, että lauseet on otettu asiayhteydestään, mutta ei kieltänyt sanoneensa niitä. Onneksi lähdin, että en ehtinyt saada traumaterapeutilta pahempaa traumaa.

Tuo sun terapeuttihan on ollut ihan pipipää tapaus. Tuli mieleen, että onkohan aikoinaan siksi kiinnostunut terapiaopinnoista, jotta olisi saanut siitä itselleen jotain hoitoa päänuppiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/722 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomimies ja terapia, aivan mahdoton yhtälö, suomimies, persuhenkinen lisäksi kiertää tuollaiset huuhaat kaukaa. Hatunnosto, kuka tekee niin.

Vierailija
484/722 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheita terapeutteja teille osunut 😨 Ite oon just lopettelemassa 3 vuoden terapiaa ja mun terapeutti on ollu niin ihana ja ammattitaitoinen että tiedän tulevani ikävöimään häntä. Hyviä terapeuttejakin siis on!

Vierailija
485/722 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti väitti kivenkovaa etten saa kelalta mitään korvauksia. Suuttui niin että kovaan ääneen toitotti etten saa. No kun kysyin kelalta asiasta niin olinkin ihan oikeutettu siihen. Kun sanoin tämän terapeutille niin alkoi mykkäkoulu. En sitten ollut sen jälkeen missään tekemisissä tämän ihmisen kanssa, epäammattimaista toimintaa :(

Olikohan hänellä joku motiivi tuossa? Eli jos et saisi korvauksia, onko se hänen palkkapussiin enemmän tms? Tietääkö joku?

Vierailija
486/722 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Kela nosti koŕvaussummaansa, terapeutti siirsi sen lähes kokonaan itselleen korottamalla omaa taksaansa. Tästä hinnankorotuksesta ei kertonut etukäteen vaan kehtasi väittää laskeneensa hintojaan. Kun sanoin, että Kelakorvaus on tarkoitettu asiakkaalle, suuttui ja halusi katkaista hoitosuhteen.

Vierailija
487/722 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutilla oli kahdet hinnat. Kalliimmat Kelan terapia-asiakkaille ja halvemmat itse maksaville. Hinnat eivät olleet missään esillä.

Vierailija
488/722 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoili omasta pimeän työn käytöstä ja muusta kyseenalaisesta toiminnastaan.

489/722 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti väitti kivenkovaa etten saa kelalta mitään korvauksia. Suuttui niin että kovaan ääneen toitotti etten saa. No kun kysyin kelalta asiasta niin olinkin ihan oikeutettu siihen. Kun sanoin tämän terapeutille niin alkoi mykkäkoulu. En sitten ollut sen jälkeen missään tekemisissä tämän ihmisen kanssa, epäammattimaista toimintaa :(

Olikohan hänellä joku motiivi tuossa? Eli jos et saisi korvauksia, onko se hänen palkkapussiin enemmän tms? Tietääkö joku?

Mulle tulee mieleen, että terapeutti ei ollut kelan listoilla, ei siis ollut pätevä. Näitähän oli esim. Vastaamossa paljon. Tajusi, että asiakas hakee kelan hyväksymää oikeaa terapeuttia, eli hän menettää asiakkaan...

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
490/722 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne yksityisestä psykoterapeuttista voi valittaa?

Vierailija
491/722 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttui töykeäksi kun en enää pystynyt omakustanteisesti tulemaan hänen vastaanotolleen.

Olen helpottunut kun terapia loppui. En saanut siitä muuta kuin kamalan ahdistuksen.

Vierailija
492/722 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhahteli halveksuvasti, kun pohdin omia vahvuuksiani (työnhaun kannalta).

Vierailija
493/722 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole varsinaisesti asiaton, eikä oma kokemukseni, mutta olen kummastellut puolisoni terapeutin toimintaa. Sen perusteella, mitä puolisoni on terapiastaan kertonut, juttelevat käynnin ajan niitä näitä säästä ja maailman tapahtumista sen sijaan, että käsittelisivät aiheita, joiden takia puolisoni alun perin terapiaan meni ja jotka vaikuttavat koko ajan hänen elämäänsä.

Hän on käynyt terapeutillaan säännöllisesti nyt jonkin aikaa. Monesti terapeutti on antanut hänelle kotiin lukemiseksi papereita ja kehottanut pohtimaan niiden asioita. Puolisoni on useamman kerran terapian jälkeen sanonut sivulauseessa, että ei me terapiassa käsitelty näitä papereiden asioita, vaan puhuttiin esim. terapeutin koirista tai Usan presidentinvaaleista. Luonteeltaan puolisoni on sellainen, että tällaisten asioiden puheeksiottaminen on hänelle vaikeaa, mahdotonta jopa.

En ole koskaan kritisoinut terapeuttia puolisolleni, koska hän on herkässä tilassa ja vaati paljon, että ylipäätään aloitti terapian. Omassa mielessäni olen kuitenkin pyöritellyt, kuinka haiskahtaa epäammattimaiselta. Hyvän tilin kuulostaa terapeutti tekevän pelkällä small talkilla. Tuntuu todella pahalta, että puolisoni ongelmat vaan jatkavat taustalla kasvuaan, kun yksi höpöttää koiristaan.

Tämä oli mielenkiintoinen kommentti! Terapiassa käyminen on tavallisesti todella pitkä prosessi. Kun kävin itse monesti se tunti täyttyi paljosta puheesta. Toisinaan jopa mietin etukäteen mistä tänään puhuisin. Joskus ei vain pysty menemään suoraan asiaan niin asian sisällön kuin sen herättämien tunteiden vuoksi. Muistan itse joskus olleeni todella vihainen puheissani terapeutin kanssa. Vähän myöhemmin oivalsin, että  se vihaisuus oli viimeinen suoja sen alle kätkeytyvältä surulta. Tämä vain yksi esimerkki siitä mitä terapia on ja miten sen avulla puretaan ja käydään tunteita läpi. 

Joten ehkä miehesi terapiassa arkipäiväisten asioiden keskustelu avaa väyliä sinne syvemmälle. Puheessakin jostain pitää aina lähteä liikkelle.

Osa terapeuteista tykkää enemmän small talkista ja osa sitten kannustaa menemään suoraan asiaan. Ehkä tämä terapeutti ei ole huomannut että asioista olisi puolisollesi vaikea puhua? Tilanne on tietenkin sinulle ja puolisolle hankala, koska terapeutilla ei ole vastuuta edistää asiaa tietyssä ajassa, eikä hänellä ole välttämättä kannustinta lopettaa hänen kannaltaan toimivaa toimintatapaa. Entä jos puhuisit puolisollesi tai kannustaisit häntä vaikka lukemaan terapiasta enemmän. Hän saattaa vain sokeasti luulla että terapeutti kyllä tietää paremmin mistä kannattaa puhua vaikka näin ei usein ole.

Ehkäpä terapeutti antaa asiakkaan rauhassa tutustua ja, kun tuttuus, turvallisuus ja luottamus on syntynyt, uskaltaa asiakas alkaa puhumaan niistä oikeista asioistakin. Ehkä tämä terapeutti on vain niin taitava, että näki, että asiakas tarvitsee avautumiseen aikaa.

Vierailija
494/722 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Kela nosti koŕvaussummaansa, terapeutti siirsi sen lähes kokonaan itselleen korottamalla omaa taksaansa. Tästä hinnankorotuksesta ei kertonut etukäteen vaan kehtasi väittää laskeneensa hintojaan. Kun sanoin, että Kelakorvaus on tarkoitettu asiakkaalle, suuttui ja halusi katkaista hoitosuhteen.

TEE rikoslmoitus! tuohan on varastamista, sinulta, Kelalta, ja todennäköisesti KAIKILTA muiltakin asiakkailtaan, aina

Vierailija
495/722 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti - ammateista turhin ja lähes hyödytön. En osaa tarkkaan sanoa, mitä koulutustasolla on painotettu, mutta taso ainakin suomessa on todella lasten kengissä. Ystäväni hakeutui terapiaan erään henkilökohtaisen tragedian seurauksena, niin lähes ainoa mitä hänelle tarjottiin oli heti ensimmäisellä kerralla kasa lääkitystä sekä kehotettiin seurailemaan lintuja, kävelemään luonnossa ja menemään harrastamaan jotain kivaa. Joo, kaikki hyviä ehdotuksia, mutta asiayhteys taisi terapeutilla ontua, oli lähellä, etten itse ottanut luuria käteen ja pyytänyt pelleilyn lopettamista. Olin niin raivoissani ja olen yhä !

Vierailija
496/722 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan, että monesti ensimmäinen , eli tutustumiskäynti terapeuttia valitessa on ILMAINEN. Moni terapeutti ainakin ilmoittaa näin sivuillaan. Jos joku ei näin tee, onko hän oikeasti asiakkaan puolella muussakaan?

Vierailija
497/722 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs " terapeutti" juorus minusta kollegalleen, ties mitä kaikkea oli puhunut!

Ei hokannut että olin vessassa ja kun tulin pois, tämä kulki portaisiin päin kollegansa kanssa ja tiesin puheesta että puhui minusta.

Ihmekös se mies katsoi mua aina pitkään siinä aulassa!!

Vierailija
498/722 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita kokemuksia on monilla! Minne terapeutista voi valittaa?

Meillä terapeutti sanoi syömishäiriötä sairastavalle, että ala vain syömään, kyllä se siitä, ei tässä mitään muuta oo kun päätät vaan, että alat syömään. On ihan oma päätös, meneekö sairaalaan vai syökö. Hän nauroi kysyessään ahdistuneelta nuorelta, että no oletko päättänyt, menetkö sairaalaan.

Tuoltahan se voi vaikuttaa, jos ei asiasta eikä sairaudesta yhtään mitään ymmärrä. Kehuu kovasti tietävänsä näistä asioista. Lääkäri totesi, että no hän ei näköjään tiedä tästä sairaudesta. Onneksi terapia on päättymässä, hyötyä ei ole ollut.

Vierailija
499/722 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin järkyllä traumaterapeutilla. Ei osannut mitään, kuunteli kyllä.

Ei kyennyt puhumaan mun vaikeimmista traumoista.

Yhtä tyhjän kanssa!

Ja kela maksaa tyhjäntoimittajille.

Vierailija
500/722 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheita kokemuksia on monilla! Minne terapeutista voi valittaa?

Meillä terapeutti sanoi syömishäiriötä sairastavalle, että ala vain syömään, kyllä se siitä, ei tässä mitään muuta oo kun päätät vaan, että alat syömään. On ihan oma päätös, meneekö sairaalaan vai syökö. Hän nauroi kysyessään ahdistuneelta nuorelta, että no oletko päättänyt, menetkö sairaalaan.

Tuoltahan se voi vaikuttaa, jos ei asiasta eikä sairaudesta yhtään mitään ymmärrä. Kehuu kovasti tietävänsä näistä asioista. Lääkäri totesi, että no hän ei näköjään tiedä tästä sairaudesta. Onneksi terapia on päättymässä, hyötyä ei ole ollut.

VALVIRALLE! Samaan paikkaan joka valvoo heidän lupiaan, ja kaikkien muidenkin terveydenhuollon toimijoiden lupia. Luvat voidaan myös poistaa, tai antaa varoitus. Ongelma vain on ne "villit" "terapeutit" joilla ei edes ole Valviran lupaa toimia terapeutteina, joten jos heistä pitäisi kannella, niin poliisi ja rikosilmotus voisi olla ainakin yksi paikka. Voisiko myös vaatia maksun palautusta, korvauksia ilman poliisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan