Asiattomat terapeutit! Mitä kaikkea asiatonta teidän terapeutti on tehnyt?
Onko esim. unohtanut tapaamisen, kosketellut teitä, vähätellyt, myöhästynyt
Kommentit (722)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roolileikkiä
Sitäpä juuri. Näytelmä. Itse vuosikausia terapiassa roikkuneena alan vähitellen epäillä, että paremman tuloksen olisin saanut, jos olisin saman ajan istunut lounailla/kahviloissa/harrastamassa seksiä/tai vaikka seisomalla ortodoksisissa jumalanpalveluksissa. Ei sillä, että asialla olisi enää mitään merkitystä, mutta tältä tuntuu ajoittain.
Ohhoh. Tässä aika tarkkaan kiteytettynä myös omat aatokseni pari vuotta terapian jälkeen 😃
Riistokapitalismi ja heikkoudella rahastaminen on aina niin kovin rattoisaa. Not.
Vierailija kirjoitti:
Nähtyäni millaista väkeä oman terapeuttini ympärillä pyöri ainakin jotkut ovat suoraan Supoon kontaktissa. Varma tieto sitten. Ajattelin poimitaanko jotkut asiakkaat siten että Supo pumppaa tietoja sitten? Kätevää kyllä.
Oletko sama kirjoittaja?
Vierailija kirjoitti:
Muitetaan kuitenkin että on täysin päteviäkin ja eettisesti oikein toimivia terapeutteja ja että kannattaa valita huolella sellainen , Mikä minua huolestuttaa on kuitenkin se että jos kyseessä on Vastaamon tapainen keskus niin mikä estää sitä johtoa vaikka tekemästä bisnestä hiukan tiedoillakin? En väitä että noin olisi ollut mutta nähtyäni sitä porukkaa joka pyöri oman terapeuttini kanssa niin kaikki on mahdollista. Ei ollut edes Vastaamo.
Molemmat viestit yhtä harhaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on paha juttu jos jonkun terapeutin asiattomuuksia paljastaa viranomaisille niin ne muut terapeutit ja lääkärit alkavat päälle vainoamaan sinua , tulevat syyttämään vielä sen terapeutin elämästä vaikka miten ihmeessä joku potilas voisi ikinä olla osallinen sen äijän miljoonavekoihin esimerkiksi. Mutta ei potilaallehan se pitää äijien kaataa, jep, jep. Ja kostaa vielä. Niin on tuo aikamoinen mafiavelijärjestö kyllä.Onneksi on edes Valvira.
Eivät kaikki kollegat tietenkään syytä mutta yleensä noilla väärinkäyttäjillä on valtaa ja mafia. Ne kyllä tulevat perääsi.
Ja harhaisuus vaan jatkuu!
Olin todella kipeä... Oli ollut monta kuukautta kohdussa tulehdus ja en pystynyt hyvin kävelemään. Tämä terapeutti olisi jopa tullut kotiin vaikka en jaksanut mitään kivuiltani. Ei tajunnut. Raha ja käyntijen onnistuminen olivat pääasiassa ei minun henkinen terveys.
Alkoi halaamaan, tunki kätensä takkini sisään selkääni ja alkoi silitellä selkääni. Käyskenteli tämän jälkeen muutaman kerran kotini edustalla. Terapeutti mies n. 60 v, itse tuolloin nuori nainen 28 v.
Terapeuttini ehdotti että varaisin kaksoisajan,siis kaksi istuntoa peräkkäin että pystyy kunnolla selvittelemään asioitani. Toimin ohjeittensa mukaan,mutta kun menin seur.kerran vastaanotolle, olikin buukattu aikoja päällekkäin, eli se siitä kaksoisajasta. Muistutin terapeuttia asiasta kun pääsin vihdoin yli puolen tunnin odottelun jälkeen vastaanotolle. Siihen terapeutti tokaisi rennosti: No sanot kassalla,että maksat vaan yhdestä ajasta, sanot että niin olemme sopineet!
Juupa juu,kun mainitsin asiasta kassalla,niin sain silmien pyörityksen, ja ilme kertoi että toi tyyppi on siis todellakin terapian tarpeessa...eikä missään näkynyt että ajat olisi buukattu päällekkäin,vaikka näin oli todella tapahtunut enkä kuvitellut omiani.
Heti toisella kerralla sanoi minulle, että murehtiminen on itsekästä ja sain siitä tajuttoman huonon omatunnon... Ihan ku olisin joku vajaa, joka ei sitä älynnyt, siihenhän olisin nimenomaa apua tarvinnut. Muutenkin lateli itsestäänslevyyksiä, mitä voi selfhelp kirjasta lukea itse, esim. kyseenalaista ajatuksesis jnejne. Ja ongelma oli kuitenkin ahdistus ja masennus, jotka ei niin vaan järkeilemällä ohi mene, päin vastoin siitä tulee vaan huono omatunto, kun tiedän mitä pitäisi tehdä, mutten sisäistä sitä. Olisin halunnu käydä asioita historiani kautta läpi, mutta tämä ratkaisukeskeinen terapeutti halusi puhua ja järkeilä vain tämän hetken tuntemuksia.. Vähän ylimielinen ja turhan neuvova ote sillä terapeutilla. Onneksi olen tavannut myös mahtavia terapeutteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Koskettanut kyllä, mutta se ei ole asiatonta.
Terapeutti ei saa koskettaa fyysisesti potilaitaan.
Mites, kun ennen koronapandemiaa oli tapana tervehtiä kättelemällä. Siinähän joutuu koskettamaan toista ihmistä. Nykyään ei ole sitäkään. Istutaan vähintäänkin kahden metrin päässä toisistaan ja pahimmillaan vielä maskit päässä.
Terapeutti joskus piti lyhyempiä käyntejä ja sanoi että korvaa ajat seuravalla käynnillä. Näin ei koskaan tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttini ehdotti että varaisin kaksoisajan,siis kaksi istuntoa peräkkäin että pystyy kunnolla selvittelemään asioitani. Toimin ohjeittensa mukaan,mutta kun menin seur.kerran vastaanotolle, olikin buukattu aikoja päällekkäin, eli se siitä kaksoisajasta. Muistutin terapeuttia asiasta kun pääsin vihdoin yli puolen tunnin odottelun jälkeen vastaanotolle. Siihen terapeutti tokaisi rennosti: No sanot kassalla,että maksat vaan yhdestä ajasta, sanot että niin olemme sopineet!
Juupa juu,kun mainitsin asiasta kassalla,niin sain silmien pyörityksen, ja ilme kertoi että toi tyyppi on siis todellakin terapian tarpeessa...eikä missään näkynyt että ajat olisi buukattu päällekkäin,vaikka näin oli todella tapahtunut enkä kuvitellut omiani.
Voi jumalauta näitä oman elämänsä sankareita - kaikkein rasittavin ihmistyyppi. Soitellaan perään että ”et tullut vastaanotolle” - joo en tullut, koska se aika on sovittu kahden tunnin päähän 😳 Minulle on myös ”laitettu” aikoja kuukausiksi eteen päin täysin tiedustelematta minulta ja hatusta. Ymmärränhän minä toki, että rouva terapeuttirouva on keskiluokkaisessa elitismissään ylempänä sosiaalisessa hierarkiassa ja minä altavastaajana; mutta ihmisarvosta minäkään en sairauteni vuoksi sentään luovu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhässä jokaisesta sovitusta tapaamisesta 15-30 minuuttia. Terapeuttini vuoksi minulla ei ole enää kavereita tai harrastuksia. Minulla on vain terapeuttini.
Jos kerron pienestäkin vastoinkäymisestä kaverisuhteessa, harrastuksessa jne. ,hän sanoo: älä enää ole tekemisissä hänen kanssaan. älä enää mene sinne harrastukseen, mehän voidaan yhdessä kuntoilla jne.
Puhuu usein itsestään, ja peilaa kaiken omin kokemuksiensa valossa.
Just samaa olen kuullut sukulaipojalle oli terapeutti ohjeistanut heti katkaisemaan kaikkiin läheisiinkin välit jos oli mitään skismaa. Jäin ajattelemaan jos näin ollaan yleisimminkin ohjeistettu ettei ihme jos Suomi alkaa olla vaikka perhettä...
60 luvulla oltiin lääkäreille annettu ohjeeksi esim painostaa äitejä aborttiin jne. Antaakohan valtio noita ohjeita tai vielä edempää. Itse ainakin ajattelen että viimeinen asia mitä läheisten kanssa pitäisi ohjeistaa tekemään terapiassa on se että katkaistaan välit omaiseen.
Tämmösiä kun heitellään ilmaan, niin olisi kyllä kiva kuulla vähän lähteitäkin. Että kuka ja missä määrin on muka käskenyt lääkäreitä painostamaan äitejä abortteihin, ja millä uhalla?
Ja terapeutilta on kaiken kaikkiaan vastuutonta painostaa asiakasta yhtään mihinkään, ei rikkomaan välejä perheeseen, mutta ei myöskään pitämään yllä haitallisia ihmissuhteita. Terapeutin tehtävä on auttaa ihmistä löytämään itse itselleen parhaat ratkaisut, ei tarjoilla niitä.
Valitettavasti eugeniikka ja rodunjalostusoppi on ollut täyttä totta myös Suomessa. Kannattaa tutustua lääketieteen historian pimeämpään puoleen. Voisin kirjoittaa tästä pitempäänkin, niin tuohtunut olen aina niiden sorrettujen puolesta, jotka ovat joutuneet kärsimään tällaista kaltoinkohtelua, mutta hillitsen itseni ja mainitsen vain muutamia asioita.
Vielä 60-luvulla vallitsi kanta, että mieleltään sairaan ei pitäisi lisääntyä, siksi varmaan abortti. Samoihin aikoihin oli vielä tapana pakkosteriloida mielenterveysongelmaiset ja kehitysvammaiset, ettei väestön "huono-osaiset" pääse lisäääntymään holtittomasti. Pitää myös muistaa, että Suomessa oli lailla säädetty, ettei parantumattomasti mielisairaat saaneet mennä naimisiin. Vuosilukua en muista, milloin tämä laki kumottiin.
Rodunjalostusopista löytyy dokumentteja netistäkin, joten aiheeseen on helppo tutustua. Esimerkiksi Ylellä löytyy tällaisia asiaan liittyviä juttuja
https://yle.fi/aihe/t/18-220274 Voi olla, että jotkut ohjelmat löytyvät myös Areenasta.
(Vielä yksi huomio, joka ei varsinaisesti liity käytyyn keskusteluun epäasiallisista terapeuteista, mutta liittyy kuitenkin rodunjalostusoppiin.
Kannattaa myös muistaa sellainen tosiasia, että esimerkiksi erään nykyään kansan keskuudessa melko suositun puolueen (jonka nimen me kaikki tiedämme) "Suomi suomalaisille" ja "rajat kiinni" -politiikka on hyvin lähellä rodunjalostusoppia. Siinä puolueessahan kammoksutaan ajatusta, että "puhdasverinen" Suomen kansa "saastuisi" vieraasta verenperinnöstä. Siinä puolueessa myös sivuutetaan historialliset tosiasiat, kuten ettei ole olemassa mitään puhdasveristä Suomen kansaa. Kautta aikojen Suomeen on tullut väestöä niin etelästä, idästä kuin lännestäkin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muitetaan kuitenkin että on täysin päteviäkin ja eettisesti oikein toimivia terapeutteja ja että kannattaa valita huolella sellainen , Mikä minua huolestuttaa on kuitenkin se että jos kyseessä on Vastaamon tapainen keskus niin mikä estää sitä johtoa vaikka tekemästä bisnestä hiukan tiedoillakin? En väitä että noin olisi ollut mutta nähtyäni sitä porukkaa joka pyöri oman terapeuttini kanssa niin kaikki on mahdollista. Ei ollut edes Vastaamo.
Kyllähän niitä voi olla olemassa, ei kukaan sitä kiellä. Huolestuttavaa on se, etteivät nämä yksinäiset sudet toimi kenenkään alaisuudessa tai valvonnassa. Esimerkiksi narsistinen terapeutti osaa varmasti hoitaa asiansa niin ettei tee mitään rangaistavaa, mutta kyllä hänestä silti on asiakkailleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja kun terapiasuhde alkaa niin, että asiakas kertoo ensin kaikki ne asiat joilla häneen on helppo vaikuttaa, siinä vaiheessa kun terapeutin todellinen luonto alkaa paljastua, on vaihtaminen jo erittäin vaikeaa.
Miten tällainen ammattiryhmä voi edes olla olemassa? Miksi julkisen puolen toimijat eivät ota psykoterapiaa hoitaakseen? Olisi ainakin valvottua ja edes jonkunlaiset minimilaatuvaatimukset täyttävää hoitoa...
No itse en kyllä todellakaan kävisi julkisen puolen psykoterapissa, jossa kaikki kirjataan kaikkien somaattisten alojen nähtäville. Potilas ei voi estää tätä näkymistä.
Haluan korjata hieman käsitystäsi. Omakannan käyttöön liittyy rajoituksia, joiden tarkoituksena on suojata potilaan yksityisyydensuojaa. Kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin Omakannan esittelysivuilla, mutta mainitsen tässä muutaman:
Erikoissairaanhoidon (mm. mielenterveyteen liittyvät) Omakanta-merkinnät eivät ole yleisesti somaattisten alojen nähtävillä. Myöskään erikoissairaanhoidon puolella ei saa lukea potilaan terveystietoja ilman potilaan lupaa, elleivät ne liity suoraan potilaan hoitoon. (Kohdallani on toimittu jopa niin korrektisti, että toinen psykiatri kysyi ensin minun lupaani ennen kuin avasi nähteni toisen psykiatrin kirjoittaman minua koskevan lausunnon.)
Potilas voi Omakannassa myös estää omien tietojensa näkyvyyttä. Kannattaa tutustua Omakantaan hieman huolellisemmin ja säätää omia asetuksia itselleen mieleiseksi. (Olen mm. kieltänyt terveyskeskuslääkäriä lukemasta mielenterveysongelmistani lähettäessäni somaattista sairautta koskevan reseptin uusintapyynnön. )
Jos joku käy katsomassa tietojasi, siitä jää jälki Omakantaan. Mikäli epäilet, että joku ulkopuolinen esimerkiksi terveyskeskuksessa on lukenut sinuun liittyviä erikoissairaanhoitoon liittyviä Omakanta-merkintöjä ilman lupaasi, voit pyytää lokimerkinnät nähtäväksi. Mikäli epäilysi osoittautuu oikeaksi, voit valittaa asiasta. Silloin kannattaa ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, joka auttaa sinua valitusprosessin aikana.
Ohis
Antanut edellisen potilaan tulla odottamaan liian aikaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei niin hirveän asiatonta ollut, mutta terapeutti oli todella välinpitämätön ja torppasi kaikki keskusteluyritykseni. Asiani eivät tuntuneet kiinnostavan häntä vähääkään. Kun kerroin jotain, hän kuittasi kaikki sanomiseni tyyliin "kaikillahan jotain on", "nuorena nyt tekee kaikenlaista" jne. Kerroin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja pahasta esiintymisjännityksestä, ja terppa totesi "jospa ottaisit vain positiivisen suhtautumisen siihen". Kuka tahansa voisi antaa tuollaisen "neuvon".
Käynneistä jäi vähän outo olo. Tapahtui Joensuun YTHS:llä 2000-luvun alkupuolella.
YTHS:n terapeutit olivat ainakin 1990-luvulla eläkeikäisiä ja analyyttiseen terapiaan suuntautuneita. Heistä ei ollut "keskenkasvuiselle" opiskelijalle avuksi.
Lainaamasi viestin kaltaiset töksäytykset eivät ole psykoanalyyttista terapiaa, päinvastoin. Ei ole vaikea kuvitella jonkun ratkaisukeskeisen tai kognitiivista käyttäytymisterapiaa käyttävän terapeutin sanovan tuollaisia kun nehän eivät paljoa välitä mistään esim. nuoruuden muistoista ja usein se terapia on sitä, että käsketään vaan ajattelemaan positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Koskettanut kyllä, mutta se ei ole asiatonta.
Terapeutti ei saa koskettaa fyysisesti potilaitaan.
Kosketus voi olla vaikka kättely ennen ja jälkeen tapaamisen, ja olen kuullut, että joidenkin terapeuttien toimintatapoihin voi liittyä vaikka jotain psykofyysisen fysioterapian kaltaista. Eli ei heti kannata mennä mielessään johonkin halitteluun tai intiimimpään kosketteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin terapeutista, joka ei ollut törkeä, vaan ei muistanut juuri mitään. Yhtä hyödyllistä kuin kultakalalle puhuminen.
Näinpä, eikä mitään muistiinpanoja tietenkään vaivauduta rustaamaan.. Aion ottaa seuraavaksi itse a4-paperin johon kirjoitan puolikkaan kissan kokoisilla kirjaimilla sen yli vuosikymmenen ajanjakson jolloin olin lääkityksellä, johan sitä on vuosi tässä ihmetelty. Tää on jo toinen mulle lykätty eläkeikäinen mummo, ekaa en saanut vaihdettua vaikka tahdoin.
Eräs psykologini teki paljon muistiinpanoja tapaamisen aikana eikä siitäkään huolimatta koskaan muistanut mitään edellisistä käynneistä. Olen käynyt monilla ammattilaisilla ja ihmeellistä kyllä tämä taitaa olla ainoa, joka on istunut muistilehtiö kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun läpi ja ei nämä kaikki voi kyllä mitenkään olla totta, osa selvästi hyvin harhaisten ihmisten kirjoittamia keksittyjä juttuja. Omat kokemukset terapiasta on hyviä, joten muistakaa ihmiset jotka näitä juttuja luette että kyllä suurin osa terapeuteista on osaavia ammattilaisia eikä näissä jutuissa kuvatun kaltaisia sekopäitä. Tottakai mätiä omenia mahtuu joukkoon joten muistakaa te joilla hankala terapeutti että aina voi vaihtaa ja tehdä valituksen jos energiaa vain yhtään riittää... Turha istua vuosikausia itku kurkussa surkeassa terapiasuhteessa ja sitten valittaa täällä että hukkaan meni.
tässä sen just näkee, kuinka alisteisessa asemassa mielenterveysongelmaiset ovat! Heitä ei uskota vaan asiat laitetaan sairauden piikkiin. Häpeäisit!
Joo ja ja nämä "terapeutit ovat mafian jäseniä ja alkavat porukalla stalkkaamaan entisiä potilaita ja huutamaan heille ruokakaupassa" vuodatuksetkin ovat täysin uskottavia. Hyh hyh.
Kävin joskus vuosia sitten psykoterapiassa ja lopetin sitten koska alkoi tuntua ettei käynneistä ollut mitään hyötyä. Mielestäni silloinen terapeuttini ei toiminut ammatillisesti ja tuli fiilis, että hän ikäänkuin piti tätä terapiasuhdetta lähinnä jonain kaverisuhteena. Tuli käynneille välillä myöhässä ja selosti omia juttujaan, kun varattiin seuraavaa aikaa niin alkoi ensin selittää mitä menoa hänellä milloinkin on, tyyliin: ”keskiviikkona ei käy kun sillon käyn siihen ja siihen aikaan aina kuntosalilla”. Käynneillä keskustelu oli lähinnä kevyttä jutustelua ja liibalaabaa, vaikka olin ajatellut, että psykoterapiassa todella käsitellään niitä vaikeita aiheita. Kun lopetin terapian, terapeutti laittoi vielä myöhemmin viestiä, että olisiko minulla vielä tarvetta terapialle? Siis vaikka olin jo käynnit lopettaessani sanonut, että tuntuu, etten koe saavani terapiasta hyötyä ja etten koe sitä tarpeelliseksi.