Asiattomat terapeutit! Mitä kaikkea asiatonta teidän terapeutti on tehnyt?
Onko esim. unohtanut tapaamisen, kosketellut teitä, vähätellyt, myöhästynyt
Kommentit (722)
Olin aiemmin pitkässä Kelan psykoterapiassa. Joitakin vuosia psykoterapian päätyttyä elämäntilanteeni huononi merkittävästi. Voisin sanoa, että aloin silloin toimia perusarvojani vastaan lähes hukaten itseni. Otin uudelleen yhteyttä psykoterapeuttiini ja sovimme tapaamiskerrasta, jossa kävimme läpi akuuttia tilannettani. Psykoterapeuttini lupasi ottaa minuun uudestaan yhteyttä uudesta tapaamiskerrasta ja antaa sähköpostitse kirjallista palautetta asiasta, josta keskustelimme tapaamisella ja johon silloin hain apua. Sain psykoterapeutilta laskun sähköpostiin, mutta se palaute puuttui. Tiedustelin asiaa sähköpostitse saamatta siihen vastausta. Lähetin tekstiviestin ja yritin useampaan otteeseen soittaa terapeutille (jätin viestin vastaajaan). Mitään yhteydenottoa ei koskaan tullut.
Minulle jäi olo, että psykoterapeutti ei pystynyt ottamaan vastaan asioita, jotka olivat minussa muuttuneet. Eikä halunnut enää nähdä minua.
Vierailija kirjoitti:
Olin aiemmin pitkässä Kelan psykoterapiassa. Joitakin vuosia psykoterapian päätyttyä elämäntilanteeni huononi merkittävästi. Voisin sanoa, että aloin silloin toimia perusarvojani vastaan lähes hukaten itseni. Otin uudelleen yhteyttä psykoterapeuttiini ja sovimme tapaamiskerrasta, jossa kävimme läpi akuuttia tilannettani. Psykoterapeuttini lupasi ottaa minuun uudestaan yhteyttä uudesta tapaamiskerrasta ja antaa sähköpostitse kirjallista palautetta asiasta, josta keskustelimme tapaamisella ja johon silloin hain apua. Sain psykoterapeutilta laskun sähköpostiin, mutta se palaute puuttui. Tiedustelin asiaa sähköpostitse saamatta siihen vastausta. Lähetin tekstiviestin ja yritin useampaan otteeseen soittaa terapeutille (jätin viestin vastaajaan). Mitään yhteydenottoa ei koskaan tullut.
Minulle jäi olo, että psykoterapeutti ei pystynyt ottamaan vastaan asioita, jotka olivat minussa muuttuneet. Eikä halunnut enää nähdä minua.
Pahoillani. Oikeasti. Törkeää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähtyäni millaista väkeä oman terapeuttini ympärillä pyöri ainakin jotkut ovat suoraan Supoon kontaktissa. Varma tieto sitten. Ajattelin poimitaanko jotkut asiakkaat siten että Supo pumppaa tietoja sitten? Kätevää kyllä.
Oletko sama kirjoittaja?
Vierailija kirjoitti:
Muitetaan kuitenkin että on täysin päteviäkin ja eettisesti oikein toimivia terapeutteja ja että kannattaa valita huolella sellainen , Mikä minua huolestuttaa on kuitenkin se että jos kyseessä on Vastaamon tapainen keskus niin mikä estää sitä johtoa vaikka tekemästä bisnestä hiukan tiedoillakin? En väitä että noin olisi ollut mutta nähtyäni sitä porukkaa joka pyöri oman terapeuttini kanssa niin kaikki on mahdollista. Ei ollut edes Vastaamo.
Molemmat viestit yhtä harhaisia!
Mitä ihmeen harhaista noissa on monet kaupungit ovat pieniä ja niitten virkamiesten vaimot tunnetaan myös vastaanotoilla ja muutenkin tunnetaan ihmisiä. Itse tässä olet harhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttini ehdotti että varaisin kaksoisajan,siis kaksi istuntoa peräkkäin että pystyy kunnolla selvittelemään asioitani. Toimin ohjeittensa mukaan,mutta kun menin seur.kerran vastaanotolle, olikin buukattu aikoja päällekkäin, eli se siitä kaksoisajasta. Muistutin terapeuttia asiasta kun pääsin vihdoin yli puolen tunnin odottelun jälkeen vastaanotolle. Siihen terapeutti tokaisi rennosti: No sanot kassalla,että maksat vaan yhdestä ajasta, sanot että niin olemme sopineet!
Juupa juu,kun mainitsin asiasta kassalla,niin sain silmien pyörityksen, ja ilme kertoi että toi tyyppi on siis todellakin terapian tarpeessa...eikä missään näkynyt että ajat olisi buukattu päällekkäin,vaikka näin oli todella tapahtunut enkä kuvitellut omiani.
Voi jumalauta näitä oman elämänsä sankareita - kaikkein rasittavin ihmistyyppi. Soitellaan perään että ”et tullut vastaanotolle” - joo en tullut, koska se aika on sovittu kahden tunnin päähän 😳 Minulle on myös ”laitettu” aikoja kuukausiksi eteen päin täysin tiedustelematta minulta ja hatusta. Ymmärränhän minä toki, että rouva terapeuttirouva on keskiluokkaisessa elitismissään ylempänä sosiaalisessa hierarkiassa ja minä altavastaajana; mutta ihmisarvosta minäkään en sairauteni vuoksi sentään luovu.
Monet haluavat, että on joka viikko sama aika terapeutille, ehkä ajatteli, että olet valmis aloittamaan terapian ihan kunnolla ja ajatteli raivaavansa kalenteriinsa valmiiksi aikoja sua varten ettet varmasti jää ilman? Mistäköhän elitismistä ja alistamisesta nyt oikein puhut.
Edellisiä kertomuksia omakohtaisista kokemuksista päätellen psykiatriassa, psykologiassa ja niiden terapiakäytönnöissä ja hoitomuodoissa olisi paljon parantamisen varaa ja aihetta.
Eikö joku voisi tehdä jonkin kansalaisaloitteen tms. vastaavan vaika facebookiin, johon kerättäisiin nimiä ja jotka sitten annettaisiin asioista vastaaville ministeriöille tms.: lle?
Eihän tämä meno nyt tällä tavalla voi jatkua. Jotakin pitää alkaa tehdä, vaatia muutoksia ja uudistuksia systeemiin, ja alalla vallitseviin vääriin hoitotapoihin ja menetelmiin.
Raha ja voitontavoittelu, medikalisaation edistäminen ja tehottomat ihmisten hoitamismetodit huonosti voivien ihmisten kustannuksella on saatava loppumaan.
Muuten täällä Suomessa ihmisten pahoinvointi lisääntyy. Eikä hyvinvointi ainakaan tule kasvamaan ihmisten terveydessä ja jaksamisessa. Eikä tämä viestiketju todellakaan anna mitään hyvää kuvaa alalla olevista lääkäreistä, hoitajista, tai muista alan asiantuntijoiksi itseään väittävistä.
Tehkää nyt jotakin! Jos joku aloittaisi vetoomuksen julkaisemisen, että siihen voisi kirjoittaa nimensä, niin minä ainakin osallistuisin ja menisin allekirjoittamaan kyseisen vetoomuksen. Kyse ei ole vain tästä sukupolvesta, vaan myös tulevista sukupolvista. Ja heidän hyvinvointinsa takaamisesta, myös tulevaisuudessa.
Vaatikaa parempia mt- ja muita asiaan liittyviä palveluita. Koska jokaisella, ja meillä on oikeus saada asianmukaista, ihmisarvoa kunnioittavaa, sekä konkreettista apua, tukea, keskustelua, sekä hoitoa.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on paha juttu jos jonkun terapeutin asiattomuuksia paljastaa viranomaisille niin ne muut terapeutit ja lääkärit alkavat päälle vainoamaan sinua , tulevat syyttämään vielä sen terapeutin elämästä vaikka miten ihmeessä joku potilas voisi ikinä olla osallinen sen äijän miljoonavekoihin esimerkiksi. Mutta ei potilaallehan se pitää äijien kaataa, jep, jep. Ja kostaa vielä. Niin on tuo aikamoinen mafiavelijärjestö kyllä.Onneksi on edes Valvira.
Eivät kaikki kollegat tietenkään syytä mutta yleensä noilla väärinkäyttäjillä on valtaa ja mafia. Ne kyllä tulevat perääsi.
Ja harhaisuus vaan jatkuu!
Kun terapeutin entinen esimies soittaa sulle annettuasi kritiikkiä toiminnasta niin se on kuule kerrottuna erittäin realiteetti :D! Menehän siitä sotkemasta hus.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Miespsykiatri sanoi, että minulla on niin aistilliset huulet.
Seuraavalla kerralla riuhtaisi laukkuni kädestäni ja rupesi penkomaan sitä, huutaen, että onko sinulla nauhuri täällä ? Aiotko tehdä minusta ilmoituksia ?
Onko tämä sellainen iso vanhempi mies jolla huono iho? Kuulostaa niin samalta joka liverteli minulle samoilla sanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttini ehdotti että varaisin kaksoisajan,siis kaksi istuntoa peräkkäin että pystyy kunnolla selvittelemään asioitani. Toimin ohjeittensa mukaan,mutta kun menin seur.kerran vastaanotolle, olikin buukattu aikoja päällekkäin, eli se siitä kaksoisajasta. Muistutin terapeuttia asiasta kun pääsin vihdoin yli puolen tunnin odottelun jälkeen vastaanotolle. Siihen terapeutti tokaisi rennosti: No sanot kassalla,että maksat vaan yhdestä ajasta, sanot että niin olemme sopineet!
Juupa juu,kun mainitsin asiasta kassalla,niin sain silmien pyörityksen, ja ilme kertoi että toi tyyppi on siis todellakin terapian tarpeessa...eikä missään näkynyt että ajat olisi buukattu päällekkäin,vaikka näin oli todella tapahtunut enkä kuvitellut omiani.
Voi jumalauta näitä oman elämänsä sankareita - kaikkein rasittavin ihmistyyppi. Soitellaan perään että ”et tullut vastaanotolle” - joo en tullut, koska se aika on sovittu kahden tunnin päähän 😳 Minulle on myös ”laitettu” aikoja kuukausiksi eteen päin täysin tiedustelematta minulta ja hatusta. Ymmärränhän minä toki, että rouva terapeuttirouva on keskiluokkaisessa elitismissään ylempänä sosiaalisessa hierarkiassa ja minä altavastaajana; mutta ihmisarvosta minäkään en sairauteni vuoksi sentään luovu.
Monet haluavat, että on joka viikko sama aika terapeutille, ehkä ajatteli, että olet valmis aloittamaan terapian ihan kunnolla ja ajatteli raivaavansa kalenteriinsa valmiiksi aikoja sua varten ettet varmasti jää ilman? Mistäköhän elitismistä ja alistamisesta nyt oikein puhut.
Aloittamaan ”kunnolla” kahden vuoden jälkeen? Älä kirjoita omia arvailujasi tänne minun elämänäni. Elitismiä ja alistamista on päällepäsmäröidä toisen elämää kysymättä - olettamalla. Tämän lisäksi aikataulujen heitot ja unohtelu ovat sitä myös; veikkaanpa, ettei terapeutti(kaan) koskaan toimisi näin ihmistä kohtaan, jota arvostaisi. Asiakkaiden arvostuksen tason voi hyvinkin päätellä myöhästymisistä ja unohtelusta; sehän on silkkaa alistamista.
Asuin saman etunimisen kanssa kimpassa jonkun aikaa, koska etsi asunto oli niinkuin hätämajoituksessa. Terapeuttini luuli useamman käynnin ajan että puhuin itsestäni ulkoapäin :D, että olisin niinkuin jakautunut jne.
Kysyi sitten : -Ai onko tämä --- niinkuin ihan OIKEA henkilö jonka kanssa sä asut ?
No suutuin aika pahasti kyllä ko terapeutille. Aika lähellä etten suoraan lopettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on paha juttu jos jonkun terapeutin asiattomuuksia paljastaa viranomaisille niin ne muut terapeutit ja lääkärit alkavat päälle vainoamaan sinua , tulevat syyttämään vielä sen terapeutin elämästä vaikka miten ihmeessä joku potilas voisi ikinä olla osallinen sen äijän miljoonavekoihin esimerkiksi. Mutta ei potilaallehan se pitää äijien kaataa, jep, jep. Ja kostaa vielä. Niin on tuo aikamoinen mafiavelijärjestö kyllä.Onneksi on edes Valvira.
Eivät kaikki kollegat tietenkään syytä mutta yleensä noilla väärinkäyttäjillä on valtaa ja mafia. Ne kyllä tulevat perääsi.
Ja harhaisuus vaan jatkuu!
Kun terapeutin entinen esimies soittaa sulle annettuasi kritiikkiä toiminnasta niin se on kuule kerrottuna erittäin realiteetti :D! Menehän siitä sotkemasta hus.
Miten se esimies sitten paljastui olevansa eliitin mafiaveljiä?
Terapeutiksi tai opiskelemaan psykologiaa vielä 30-40-v sitten lähti uskoakseni moni, joka oikeasti halusi tutustua paremmin omaan psyykeensä. Väkisin noista moni ei kuitenkaan ”parantunut” mahdollisista persoonallisuushäiriöistään. Pelkkä tieto ja ymmärrys ei vielä paranna.
Myöskin terapeutin oman elämän pitäisi olla riittävän antoisaa, että häneltä riittää empatiaa potilaille, ja näinhän ei ihmiselämä välttämättä aina ole.
Lopputulemana väistämättä alalla on henkilöitä, joilla ei ole edellytyksiä toimia edistääkseen tarvitsevien mielenterveyden parantumista.
Vierailija kirjoitti:
Asuin saman etunimisen kanssa kimpassa jonkun aikaa, koska etsi asunto oli niinkuin hätämajoituksessa. Terapeuttini luuli useamman käynnin ajan että puhuin itsestäni ulkoapäin :D, että olisin niinkuin jakautunut jne.
Kysyi sitten : -Ai onko tämä --- niinkuin ihan OIKEA henkilö jonka kanssa sä asut ?
No suutuin aika pahasti kyllä ko terapeutille. Aika lähellä etten suoraan lopettanut.
Käsittelittekö asian yhdessä? Miksi suutuit?
Usein kuultua . Että terapeutit syyttää vanhempia ja lapsuutta jos haluaa keskustella raiskaajasta . Ne ohittaa tän raiskaajan alkaa syyttää vanhempia .
Puhuin ensimmäistä kertaa psykoterapeutilleni pitkään jatkuneista itsetuhoisista ajatuksista. Terapeutti vastasi, että hänen mielestään itsemurha on itsekäs teko. Sain hillittyä itseni ja kerrottua minkälaisessa psyykkisessä tilassa itsemurhavaarassa oleva ihminen on. Mitenkä mm. aivojen korkeammista kognitiivisista toiminnoista vastaavien osien toiminta heikkenee ja henkilö ei pysty ajattelemaan selvästi, haluten vain saada sietämättömän psyykkisen kivun loppumaan.
Jälkeenpäin ajattelin, että kuinka tällainen ihminen voi edes toimia psykoterapeutin ammatissa.
Kuulkaas nyt . Silloin kun on kriisi tai shokki tai uupunut , pettymyksiä liikaa tullut ryöstetyksi , niin sairasloma on kiva juttu mutta usein ne ongelmat on siinä lähiössä ihmis- suhteissa raha asioissa . Ne pitää selvittää yksi kerrallaan eikä saada turhaan kauhukohtausta . On totta että ihmiset varastelee ja huijaa rahaa . Et ole yhtään hullu se on totta se on niin. Yritykset huijaa . Pitää pitää puolensa . Syökö joku ruokiasi . Älä enää anna siten että se on varastelua koska sinun rahat on tarkoitettu sinun ruokaan . Pitää muuttaa ajattelua ettei kaikkia voi miellyttää . Mutta näitä mieli ala lääke juttuja ei ymmärrä kukaan . Ihmisen elämään kuuluu itku nauru suru . Pahat ihmiset luo pelkoa eikä siihen lääke auta ellei tajuttomaksi lääkitä . Pitää tehdä asioille jotain konkreettisesti . Lähiöissä on ryöstelyä on väkivaltaa on huumeita . Se on totta eikä valetta eikä kenenkään yhden syytä . Kun hakee apua se ei tarkoita että on hullu . Hullu on se joka ei ymmärrä hakea apua enää . Älkää pelätkö . Yksi hyvä keino muuttaa asioita on vaihtaa asuinpaikkaa tai asuntoa tai ryhtyä siivoamaan ja maksamaan laskun kerrallaan . Miten vaan kunhan tekee jotain eikä lamaannu . Jos et ole ollut töissä juovuksissa etkä juo työssä et ole alkoholisti . Älä usko muiden tuomioita sinusta muutkin juo jonkun verran . Et käytä huumeita itse ellei joku niitä sinuun laita et ole narkomaani .
Sekopää henkilökuntaa . Olin työssä naisten osastolla alko ja huume niin hoitaja piti minua potilaana , voi hyvä ihme . Uskomatonta eikä se mitään myös hoitajat ylläpiti viinabaaria itse vapaillaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-siirteli tai perui tunnin-parin varoitusajalla käyntejä, ehkä viidesosan kaikista sovituista ajoista. Olin venkslannut työvuoroni turhaan ja korvaavan ajan venksalaus vielä päälle. Ei perusteluja
-puhui todella paljon muista asiakkaista. Ei sanonut nimiä, mutta niin paljon tietoja, että yhdistelemällä ja googlettamalla olisi paljastunut. En todellakaan etsinyt vaan yritin unohtaa, mitä kuulin. Nämä aivan muiden murheet ja traumat rasittivat minua entisestään.
-tekstaili istuntojen aikana, "sori, pakko vastata tähän", vei aikaa ja kekittyminen kärsi
-puhui itsestään, lapsistaan, miehestään, harrastuksistaan jne.
-yritti myydä tavaroitaan mulle ja näytti hapanta naamaa, kun en ollut kiinnostunut
-nosti hintaa monesti hoidon aikana kertomatta sitä etukäteen.
Alussa ei ollut mitään ongelmaa, ajan kanssa käytös meni tällaiseksi ja kun alkoi tökkiä tarpeeksi, vaihdoin terapeuttia.
Terapeutin vaihtaminen siinä vaiheessa kun on tutustuttu ja alkanut itse jo puhumaan arkoja asioita, on tosi rankkaa. Ei sitä vaihdeta kuin kampaajaa. Ja Kelajutut päälle.
Ai kauheeta! Tuollaisesta voisi mielestäni tehdä jo jonkun kantelun. Ei esim. sovittua hintaa voi tuosta vain nostaa, ja jos aikoja muutellaan noin paljon, sekin on oikeasti asiatonta. Puhumattakaan että tekstailee ja yrittää myydä tavaroitaan ja puhuu muista asiakkaistaan.
Tein kantelun Valviralle/AVIlle. Vastaus: ei edellytä viranomaisilta toimenpiteitä. Toivon, että kantelu meni edes tiedoksi terapeutille. En tiedä, menikö.
Ko. terapeutti ei ole psykologi, on toki Kela-pätevyyden omaava psykologi.
Tiedän, että terapeuteista on pulaa joillain seuduilla. Minä kuten tuttavapiirini suosittelemme kuitenkin psykologipohjaisia terapeutteja. Sairaanhoitaja-, sosionomi-, yms. pohjaisista on enemmän huonoja kokemuksia. YTHS:llä on kyllä hirveitä psykologiterapeuttejakin.
Jep, luoja näitä sairaanhoitajia, eivät paljon kouluterkkareista eroa höpinöidensä perusteella, vaan siihen on köyhän tyytyminen. Niksit on tyyliin : " laita ruokaa pakkaseen'( jos on liikaa nopeasti pilaantuvaa ruokaa kotona), viddu eipä tässä keski-ikäisenä ikinä tuollaista olisi keksinytkää, sekä "osta isompi pakastin", kun pikkuruinen on täynnä, voi vittujen kevät, enköhän minä päätä mihin rahani työttömänä pistän.
Kuule ehdotus . Älä pidä pakastinta sillä se nostaa sähkölaskua vähintään 30-50€ vuosi . Kaupoissa on pakastimet mistä saat kaikkea . Kohtuus . Ennemmin purkita hilloja tai Leivo mitä viikossa tarvii . Tää pitää muistaa että terapeutit tienaa rahaa teiltä he saa palkan mistä itse maksavat elämisensä . Mitään inhimillistä ei ole ammateissa vaan rahaa tienataan elämiseen . Myös parisuhteessa pitää muistaa että maksaa puoliksi .
Trolliketju siis. Olihan näistä ”tarinoista” suurin osa liki mahdottomia.
Miksi joku on näin katkera psykoterapeuteille? Suomi on vapaa maa kouluttautua alalle, jos halua ja tahtoa on.
Jos varastettua tavaraa sattuu olemaan asunnossa sen voi muut varastaa vapaasti kun se on varastettua joten koittakaa palautella niitä myös vaatteita kenkiä . Miten tää käännetään venäjäksi mutta Mooseksen laissa varastettu tavara on tuhoonvihittyä .
Minulla on myös todella huonoja kokemuksia Joensuun YTHS:n psykologista 2000-luvun alusta.
Lapsuuden perheestäni yksi jäsen oli kuollut väkivallan seurauksena täysin yllättäen, minkä vuoksi unettomuudesta, painajaisista sekä olin masentunut ja apaattinen. Ensimmäisellä tapaamiskerralla itkin niin paljon, että hädin tuskin sain puhuttua. Psykologi totesi, että itkuisuuteni johtuu siitä, että pöydällä on paketti nenäliinoja (!). Hän ohjeisti minua nukkumaan aamuisin pidempään ja ajattelemaan positiivisesti. Nuorilla naisilla on kaikenlaisia turhia huolia aina, hän sanoi.
Hän oli vanhempi nainen ja tuntui todella ikävältä, että hän laittoi ongelmani sukupuolen ja ikäni piikkiin. Kävi pari kertaa puhumassa hänelle, jonka jälkeen hän kertoi, että jos haluan keskusteluapua, minun täytyy kertoa, että olen itsetuhoinen (en ollut), lääkärille ja aloittaa mielialalääkitys. Tällainen oli kuulema käytäntö. En halunnut lääkitystä, joten jatkoin painajaisten ja masennuksen kanssa tarpomista.