Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäänkö ajaa autoa talvella?

Vierailija
12.02.2014 |

Lasta pitäisi kyyditä huomisaamuna ja mulla paniikki. En ole ajanut talvisin moneen vuoteen; en sen jälkeen kun yksi talvi lapset kyydissä tieurakat pyöräytti auton ympäri. Miehellä työkiireiden. Haukkui minut sekopäähullu idiootiksi kun en haluaisi ajaa vaan menisin vaikka taksilla.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 21:40"]

Lasta pitäisi kyyditä huomisaamuna ja mulla paniikki. En ole ajanut talvisin moneen vuoteen; en sen jälkeen kun yksi talvi lapset kyydissä tieurakat pyöräytti auton ympäri. Miehellä työkiireiden. Haukkui minut sekopäähullu idiootiksi kun en haluaisi ajaa vaan menisin vaikka taksilla.

[/quote]

Siis PELKÄÄTKÖ piti olla otsikossa

Vierailija
2/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää ajaa autoa talvella. Pitää vaan sopeutua keleihin ja ajaa varovasti, jos on liukasta tai paljon löysää lunta. Sinun pitäisi totutella ajamaan talvella. Lähtisit yksin ajamaan pieniä matkoja kerrallaan ja lisäisit sitten reitin pituutta ja vaikeutta. Kyllä se siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 21:48"]

En pelkää ajaa autoa talvella. Pitää vaan sopeutua keleihin ja ajaa varovasti, jos on liukasta tai paljon löysää lunta. Sinun pitäisi totutella ajamaan talvella. Lähtisit yksin ajamaan pieniä matkoja kerrallaan ja lisäisit sitten reitin pituutta ja vaikeutta. Kyllä se siitä!

[/quote]

Mutta kun ei tässä ehdi totutella kun pitäisi istua rattiin aamulla!!! Liki 7 vuoteen en ole talvella ajanut. Kamalaa minusta on myös se, että mies ärtyy ihan kauheasti silloin kun on tullut eteen se etten aja talvella. Sitten kuitenkin ei mylvi ja hauku hulluksi jääräpääksi siskonsa miestä, joka ei enää heidän autokolariin jälkeen aja kesälläkään muuta kuin kaupunkiajoa. Ajoi moottoritien kaiteeseen ja auto meni lunastuskuntoon. Turvatyynyt pelastivat. Voi apuaaaa, meneeköhän valvoessa ja panikoidessa yö. Miksi pelkoihin suhtaudutaan näin kielteisesti. Ap tässä siis.

Vierailija
4/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ihan rauhassa ja otat eron samantien, aja suoraan käräjäoikeuteen kun saat lapset vietyä

Vierailija
5/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää ajaa, sään mukaan on mentävä, varovasti risteyksiin ja ei äkkijarrutuksia. Ennakointi on kaikkein tärkeintä, ja tilannenopeus. Tsemppiä! Ei kannata kehittää talviautoilusta peikkoa, säännöllisesti vaan rattiin.

Vierailija
6/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan ajaa, vaikka olen muutaman kerran löytänyt itseni ojasta. Ajan työmatkoja vuodessa paljon, eikä silloin kysytä pelottaako vai ei. Aamulla neljältä on lähdettävä vaikka tulis taivaalta mummoja hameet korvissa.

Rohkeasti vaan, älä panikoi tai homma menee aivan varmasti pieleen. Keskityt vaan siihen ajamiseen, etkä mihinkään muuhun. Tilannenopeus sen mukaan mikä tuntuu takapuolen alla hyvältä.

Vierailija
7/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 21:48"]

[/quote]

Mutta kun ei tässä ehdi totutella kun pitäisi istua rattiin aamulla!!! Liki 7 vuoteen en ole talvella ajanut. Kamalaa minusta on myös se, että mies ärtyy ihan kauheasti silloin kun on tullut eteen se etten aja talvella. Sitten kuitenkin ei mylvi ja hauku hulluksi jääräpääksi siskonsa miestä, joka ei enää heidän autokolariin jälkeen aja kesälläkään muuta kuin kaupunkiajoa. Ajoi moottoritien kaiteeseen ja auto meni lunastuskuntoon. Turvatyynyt pelastivat. Voi apuaaaa, meneeköhän valvoessa ja panikoidessa yö. Miksi pelkoihin suhtaudutaan näin kielteisesti. Ap tässä siis.

[/quote]

Voi voi voi ku minullaon näitä pelkoja nyyhnyyh. Oliko muka isokin yllätys että joskus vielä voisi tulla tilanne että joudut ajamaan autoa !!! Sinulla on seitsemän vuotta aikaa ollut harjoitella ... ei ihme jos miehesi on vähän kypsä

Vierailija
8/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään. Minun auto lähti joku vuosi sitten pyörimään jäisellä tiellä ja lopulta lennettiin katon kautta metsään. Jouduin takaisin rattiin hyvin pian, joten se kai helpotti tilannetta. Mutta yhä edelleen ajan hyvin varovasti talvisin ja pienikin lippasu tiellä saa sydämeni hakkaamaan miljoonaa.

Vierailija
9/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin siinä käy jos syystä tai toisesta alkaa valikoimaan milloin ajaa ja milloin ei. Pitää ajaa ympäri vuoden, kaikissa mahdollisissa sääolosuhteissa: tuiskussa, kaatosateella, loskassa, jäällä... Päivällä ruuhkassa, pimeässä kylätiellä, moottoritiellä jne. jne. Silloin ei ala pelottamaan, vaan ajamisesta tulee rutiinia.

Tuttavapiirissä liian monta näitä: "Ajan vain tuttua reittiä töihin ja lähimarkettiin. Ajan vain tutulla, manuaalivaihteisella autolla. En tahdo ajaa lumisateessa. En uskalla ajaa pimeällä. En voi ajaa keskustassa."

Vierailija
10/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 21:48"]

[/quote]

[/quote]

Voi voi voi ku minullaon näitä pelkoja nyyhnyyh. Oliko muka isokin yllätys että joskus vielä voisi tulla tilanne että joudut ajamaan autoa !!! Sinulla on seitsemän vuotta aikaa ollut harjoitella ... ei ihme jos miehesi on vähän kypsä

[/quote]

Sopisitte hyvin yhteen mun miehen kanssa. Jaa että jos pelkäisin korkeita paikkoja mun olsi vaan pakko mennä vaikka tärisisin horkassa. Niin, aikuisillahan ei saa mitään pelkoja olla eikä olla heikko. Kiitti tuesta. Voinkin ehdottaa miehelle seuraavaksi akan vaihtoa. Ap.

Vierailija
11/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:27"]

Noin siinä käy jos syystä tai toisesta alkaa valikoimaan milloin ajaa ja milloin ei. Pitää ajaa ympäri vuoden, kaikissa mahdollisissa sääolosuhteissa: tuiskussa, kaatosateella, loskassa, jäällä... Päivällä ruuhkassa, pimeässä kylätiellä, moottoritiellä jne. jne. Silloin ei ala pelottamaan, vaan ajamisesta tulee rutiinia.

Tuttavapiirissä liian monta näitä: "Ajan vain tuttua reittiä töihin ja lähimarkettiin. Ajan vain tutulla, manuaalivaihteisella autolla. En tahdo ajaa lumisateessa. En uskalla ajaa pimeällä. En voi ajaa keskustassa."

[/quote] Naitten pitaisi kai hankkia hevonen ja karryt. Ai niin, voihan se hevonen kylla pillastua.

Vierailija
12/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää ajaa, mutta pelkään olla kyydissä. Mielummin ajan itse kuin istun kyydissä ja jännitän. En tiedä, miksi en oikein luota toisten ajotaitoon vaikka olisi kokeneempia kuin minä.

Vierailija
13/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sopisitte hyvin yhteen mun miehen kanssa. Jaa että jos pelkäisin korkeita paikkoja mun olsi vaan pakko mennä vaikka tärisisin horkassa. Niin, aikuisillahan ei saa mitään pelkoja olla eikä olla heikko. Kiitti tuesta. Voinkin ehdottaa miehelle seuraavaksi akan vaihtoa. Ap.

[/quote]

Korkealle kenenkään tuskin on tarvetta mennä. Anna sitten kortti kokonaan pois jos et pysty enää auton rattiin.

Vierailija
14/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti pelkää mutta en tykkääkkään. Kesäisin ajan mielelläni ja mihin vaan ja missä vaan ja talvellakin jos on normi talvikeli. Sitten kun on kamala lumipyry/sohjo, niin en tykkää ajaa. Olen kerran joutunut sohjoliirtoon ja kerran pyörähtänyt auton kanssa ympäri, sen jälkeen on ollut entistä varovaisempi ja sydän tykyttää kun tuntuma tiehen meinaa hävitä :( 

Vierailija
15/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On terve pelko kun ajan kurjassa ajosäässä ja mieluiten olen silloin ajamatta jos ei oo pakko. Mutta normi talvikeli ja ajaminen ei pelota. No, päätiet täällä etelässä on kyllä ihan sulat tällä hetkellä, voiko edes puhua talvikelistä?

Vierailija
16/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan kietoutuu siihen omaan surkutteluun ja hakee muilta hyväksyntää että pelkojen yms takia ei voi jotain asiaa tehdä.

Sulla on ollut seitsemän, SEITSEMÄN vuotta aikaa harjoitella talviajoa ennen tätä hetkeä.

Vierailija
17/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää ajaa talvella. Kyllä se ajaminen sinulta sujuu, ajat vain körö körö kirkkoon -tyylillä hitaasti ja varovasti.

Vierailija
18/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin pitkään, kun  olen saanut ajokortin kesällä ennen näitä liukkaankelin ajoharjoittelupakkoja. Mutta nyt on pitänyt alkaa työn takia ajaa. Me aloimme paljon ajavan mieheni kanssa käydä "autokoulua", eli kelillä kuin kelillä on käyty joka sunnuntaiaamu harjoittelemassa hiljaiseen aikaan. Siitä sitten vähitellen siirryttiin portaittaan treenaamaan liikenteen sekaan ja niinhän siinä kävi, että vähän aikaa sitten ajoin ihan yksin 400 km matkan työajoa! Se meni hyvin. Keli oli aika hyvä, mutta osan matkaa oli kyllä polannetta. Taskuparkkia en osaa vieläkään, mutta sitä treenataan myös. On harjoiteltu isoja välejä ja kyllä se vielä menee pieneenkin väliin, kun ensin harjoitellaan turvallisilla alueilla pikkuväliä, esim. lumikasojen kanssa.

Kesällä minäkin olen tottunut kuski, enkä erityisemmin pelkää kaupunkiliikennettäkään talvella valoisaan aikaan. Jännitän kyllä, mutta pieni terve jännitys tekee vaan varovaiseksi, mikä ei ole huono juttu. 

Mulla on ollut aikaa harjoitella vuosia vaikka kuinka paljon enemmän kuin ap:lla, mutta ei vaan ole ollut tarvetta aiemmin. Eikä mieskään ole mielellään rattiin aiemmin talvella päästänyt, mutta nyt on työajojen takia tullut vähän pakko. 

Vierailija
19/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajanut koko autokoulun talvella siis  talvena jolloin pakkasta oli niin paljon että koko autokouluaikana ei suolasta ollut mitään hyötyä ja tiet ja kadut olivat koko ajan liukkaita. Eipä ole pelottanut ajaa missään olosuhteissa koskaan autoa.

Vierailija
20/25 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo miehesi asenne on kyllä raivostuttava! Mulla oli yhtenä talvena tuo sama kammo erään tilanteen jälkeen. Silloinen poikaystävä oli ammattikuski, joka siis olisi voinut ehkä vaikuttaakin tuohon kammon, mutta ei. Ainoa neuvo jonka ko. herralta sain oli: "Älä oo noin saatanan avuton"

Alkoi vituttaa kun ajattelinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi