asuntolaina ollut vuoden ja nyt pankista soitettiin
Otettiin asuntolaina viime vuoden alussa N-pankilta. Nyt sieltä soitettiin ja pyydettiin käymään vuosipalaverissa. Mua alkoi heti ahdistaa, mitä siellä tapahtuu, sillä olemme maksaneet tietenkin kaikki lyhennykset ja muut aina etuajassa ja säästöjäkin ollaan saatu säännöllisesti joka kuukausi siirrettyä säästötilille. Mistä ne haluaa puhua? Olemme olleet pankin asiakkaita koko ikämme, meillä ei ole koskaan ollut mitään luottohäiriöitä tai laskuja myöhässä. Mitä ne siis haluaa? Onko joku ollut tuollaisessa tapaamisessa N-pankissa tai jossain muussa pankissa?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:25"]Jos teillä on kerta vuoden ollut laina niin oisko aika tarkistaa korko ja kk-erän määrä? Meille ainakin lainaa ottaessa sanottiin että 1x vuodessa on käynti jossa katsotaan nuo jutut
[/quote]
No eihän sitä tarvitse katsoa, kun sopparin mukaan mennään? Ei muutostoiveita meidän suunnalta, pankkihan muhun otti yhteyttä? Ja kun on sovittu, että tietyn korkomallin mukaan mennään, niin sitten mennään. Kun laina-aikaa on kulunut näin vähän aikaa, en tajua, miksi haluttaisiin muuttaa euriborit ja korot ja muut, kun ihan kiltisti on kaikki maksut maksettu.
AP
Mikä se sellainen yritys olisi, joka ei markkinoisi ja myisi uusia tuotteitaan..? Eiköhän joka pankki halua että asiakkaansa olisi mahdollisimman hyvä? Että on lainaa, pankin tuotteita (kortit yms) sekä säästämistä. Kun asiakas voi hyvin, voi myös yritys. Ei siis missään nimessä kannata mennä, voisit ehkä jopa hyötyä käynnistä ja saada rahoillesi tuottoa! Kauheaa..
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:27"]Jos AP:llä ei ole mitään tarvetta tapaamiseen, niin voit perua sen ihan hyvin. Jos sopimuksen mukaan lainan hoito onnistuu, niin miksi pitäisi tavata. Me ollaan maksettu lainaa jo yli 10 vuotta ja pankkiin on ollut asiaa vain silloin kun meillä itsellä on joku tarve. 100% varmasti yrittävät myydä teille jotain. Teille on näköjään helppo myydä kun olette ottaneet lainaturvat ja korkokatotkin. Ne on pankille hyvä tuotto!
[/quote]
Kuten kirjoitin niin ei, ei ollut helppo myydä vaan se oli lainansaannin ehto. Meillä oli lainan kanssa hoppu joten tyydyimme tuohon emmekä lähteneet kikkailemaan muiden pankkien kanssa. mutta lainaturva lähtee, se on selvä.
AP
[/quote]
Tiedän tapauksen, jossa turva irtisanottiin ja puoli vuotta myöhemmin puoliso menehtyi.. Ei auttanut kun myydä koti. Että kannattaa miettiä tarkkaan, mitä tekee jos jotain sattuukin, esim. Syöpä on aika yleinen sairaus ja sattuu jo monen kohdalle, kun laina-aika on pitkä. :(
Lainastahan voi tietysti turvata vaikka 50% ja ottaa henkivakuutuksen kylkeen pienemmälle summalle, kuten me teimme.
Pitkä matka konttoriin? No älkää todellakaan menkö. Jos maksut maksettu sovitusti eikä ole mitään ongelmia niin pankki ei ole mikään äiti jonka luo on mentävä. Sanokaa että jos on sanottaa niin puhelimessa tai kirjeetkin kulkee.
Siis ootteko te ihan hulluja. Laitatteko mieluummin rahanne patjan alle/käyttötilille kärsimään inflaatiosta kuin johonkin rahastoon kasvamaan korkoja? Todellakin hysteeristä. Jos ette voi luottaa omaan pankkiinne niin vaihtakaa pankkia.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:27"]Jos AP:llä ei ole mitään tarvetta tapaamiseen, niin voit perua sen ihan hyvin. Jos sopimuksen mukaan lainan hoito onnistuu, niin miksi pitäisi tavata. Me ollaan maksettu lainaa jo yli 10 vuotta ja pankkiin on ollut asiaa vain silloin kun meillä itsellä on joku tarve. 100% varmasti yrittävät myydä teille jotain. Teille on näköjään helppo myydä kun olette ottaneet lainaturvat ja korkokatotkin. Ne on pankille hyvä tuotto!
[/quote]
Kuten kirjoitin niin ei, ei ollut helppo myydä vaan se oli lainansaannin ehto. Meillä oli lainan kanssa hoppu joten tyydyimme tuohon emmekä lähteneet kikkailemaan muiden pankkien kanssa. mutta lainaturva lähtee, se on selvä.
AP
[/quote]
Tiedän tapauksen, jossa turva irtisanottiin ja puoli vuotta myöhemmin puoliso menehtyi.. Ei auttanut kun myydä koti. Että kannattaa miettiä tarkkaan, mitä tekee jos jotain sattuukin, esim. Syöpä on aika yleinen sairaus ja sattuu jo monen kohdalle, kun laina-aika on pitkä. :(
Lainastahan voi tietysti turvata vaikka 50% ja ottaa henkivakuutuksen kylkeen pienemmälle summalle, kuten me teimme.
[/quote]
Taidat olla Nordean virkailija, ainakin "oma" pankkihenkilömme toisteli samanlaista murheellista syöpätarinaa, kun juuri jollain ihan nuorellakin naisella oli rintasyöpä ja lainaturva suojelee blaa blaa blaa. Pistin koko pankkisuhteen katki ja otimme lainan sillä perusteella muualta, että pankkivirkailijan kanssa tapaamisessa ei OLLENKAAN myyty jotain aivan naurettavia sivutuotteita ja -kattoja. (Yllättävän helppo kilpailutusperiaate, tähän kun pystyi vain yksi pankki.) Asiakasta ei kannata ainakaan tyhmänä pitää. Toivottavasti Nordea on googlannut tämän keskustelun.
Kannattaa tuonne mennä - voi kertoa, että onko joku korkeakorkoisempi tili, jossa voitte säästöjänne pitää tai voitte vaikka ostaa indeksirahastoa (niitä on Nordealla useampia ja ainakin minulla tuottaneet oikein hyvin tähän mennessä, tulevasta ei toki tiedä). Indeksirahastoissa on pienet kulut, joten niitä ei kannata pelätä.
Kannattaa myös muistaa, että nuo ovat tilaisuuksia keskustella asioista. Voi vaikka kysyä, että onko marginaalia alentaa tai onko nyt järkevää käyttää vaikka lyhennysjoustoa ja sijoittaa pieni siivu tai mitä vaan. Niin ja ei ne siellä aseella uhaten mitään myy ja pakota ostamaan. Asioista voi keskustella ja sitten vaikka miettiä muutaman päivän ja palata sitten asiaa, kun on itse tehnyt lopullisen päätöksen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:38"]
Meillä on jo kultaiset Masterit, lainaturvat ja korkokatot, jotka se pakotti ottamaan lainan saamiseksi. Varsinkin kaksi ekaa ovat aivan v-tun kalliita mutta ei saatu lainaa ilman niitä.
AP
[/quote]Okei, pankissa siis jo tiedetään että teitä on helppo höynäyttää maksamaan turhasta lisää. Varmaan saa myytyä teille nyt jonku eläkevakuutuksen tms.
Kun lainasopimus on kerran tehty voi vuosipalavereilla pyyhkiä persettä. Et tietenkään mene
Olen itse K-pankin asiakas ja meillä on myös iso asuntolaina. Rupes pelottaan, suositteletko kuitenkin N-pankkia? Meidän tuttavapariskunta on ollut tyytyväinen myös B-pankin palveluun, ei jatkuvasti kaupata B-pankin tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:20"]
Otettiin asuntolaina viime vuoden alussa N-pankilta. Nyt sieltä soitettiin ja pyydettiin käymään vuosipalaverissa. Mua alkoi heti ahdistaa, mitä siellä tapahtuu, sillä olemme maksaneet tietenkin kaikki lyhennykset ja muut aina etuajassa ja säästöjäkin ollaan saatu säännöllisesti joka kuukausi siirrettyä säästötilille. Mistä ne haluaa puhua? Olemme olleet pankin asiakkaita koko ikämme, meillä ei ole koskaan ollut mitään luottohäiriöitä tai laskuja myöhässä. Mitä ne siis haluaa? Onko joku ollut tuollaisessa tapaamisessa N-pankissa tai jossain muussa pankissa?
[/quote]
Minulla on Nordeasta niin paskoja kokemuksia, että en menisi käymään vaikka maksaisivat käynnistä palkkaa :)
Pankit ovat ulkoistaneet palvelunsa asiakkaille itselleen. Nyt ne yrittävät väkisin järjestää käyntejä konttoriin, että asiakkasta tuntuisi että siitä on jotain hyötyä että konttori on lähistöllä ja että siellä on naamaltaan tuttuja ihmisiä.
S-pankki on kuulema aloittamassa asuntoluottojen myöntämisen. Olen aidosti kiinnostunut.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:48"]
Minkä pankin rahasto tuottaa enemmän sijoittajalle kuin pankille?
[/quote]
No, esimerkiksi minulla on rahasto-osuuksia Nordean Korkotuotto A -rahastossa. Viimeisen vuoden aikana tuo rahasto on tuottanut minulle 6 % ja viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 5,5 % vuodessa. Nämä tuotot ovat siis ne, jotka minä saan kaikkien pankin kulujen vähentämisen jälkeen. Voin koska tahansa myydä osuuteni pois ilman mitään kuluja. En ole myöskään maksanut mitään kuluja osuuksien ostamisesta. En tiedä, mitä Nordea nettoaa näistä rahastoista, mutta se ei oikeastaan kiinnosta minua. Minulle riittää vallan mainiosti se 5-6 %, mitä minä olen saanut näistä vuosittain.
Tietenkin on niin, että jossain vaiheessa tämä rahasto rupeaa tuottamaan huonommin, kun korot kääntyvät nousuun. Siinä vaiheessa minä vain yksinkertaisesti myyn osuuteni ja nettoan minulle tulevan tuoton.
Ap:lle toteaisin, että hänellä ei ole mitään murehdittavaa. Nordealla on standardikäytäntönä se, että kaikki tarpeeksi hyviksi katsotut asiakkaat kutsutaan neuvotteluun kerran vuodessa.
[/quote]
jep jep . ei mitään tajua riski / tuotto profiilista. juu ole tyytyväinen vaan, tulee itsellesi hyvä mieli
Aha. Nordea ilmeiseti pyrkii luomaan kuvaa että on täysin normaalia että kerran vuodessa vähän korotetaan marginaalia ja soivitaan asiakkaan kannalta kalliimpia lainaehtoja. Asuntolainan takia pankkiin ei ole mitään tarvetta mennä sen jälkeen kun laina on nostettu ja asunto ostettu. Jos menette käymään, niin pyytäkää marginaalin alentamista ja katsokaakin että mitään ehtoa ei olla muuttamassa teille kalliimpaan suuntaan. Sitähän ne yrittää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:19"]
Aha. Nordea ilmeiseti pyrkii luomaan kuvaa että on täysin normaalia että kerran vuodessa vähän korotetaan marginaalia ja soivitaan asiakkaan kannalta kalliimpia lainaehtoja. Asuntolainan takia pankkiin ei ole mitään tarvetta mennä sen jälkeen kun laina on nostettu ja asunto ostettu. Jos menette käymään, niin pyytäkää marginaalin alentamista ja katsokaakin että mitään ehtoa ei olla muuttamassa teille kalliimpaan suuntaan. Sitähän ne yrittää.
[/quote]
Asiaa - jollain tavalla koittavat sitouttaa pankkiin. ensin hiukan kehuvat kuinka hyvin olette hoitaneet lainaa jne ja sitten ehdottavat jotain pankkiin sitouttavaa rahastoa tms.. noin se menee
Pankkityöntekijät ovat kuukausipalkkaisia, en tiedä yhdenkään ison pankin työntekijää joka saisi provikkapalkkaa... Tavoitteena on saada asiakkaiden rahat tuottamaan, sillä se pankkikin tekee tulosta. Tyytyväiset asiakkaat = vakavarainen pankki. Mikään huijaamiselle perustuva liiketoiminta ei kauaa kannata...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:27"]Jos AP:llä ei ole mitään tarvetta tapaamiseen, niin voit perua sen ihan hyvin. Jos sopimuksen mukaan lainan hoito onnistuu, niin miksi pitäisi tavata. Me ollaan maksettu lainaa jo yli 10 vuotta ja pankkiin on ollut asiaa vain silloin kun meillä itsellä on joku tarve. 100% varmasti yrittävät myydä teille jotain. Teille on näköjään helppo myydä kun olette ottaneet lainaturvat ja korkokatotkin. Ne on pankille hyvä tuotto!
[/quote]
AP