asuntolaina ollut vuoden ja nyt pankista soitettiin
Otettiin asuntolaina viime vuoden alussa N-pankilta. Nyt sieltä soitettiin ja pyydettiin käymään vuosipalaverissa. Mua alkoi heti ahdistaa, mitä siellä tapahtuu, sillä olemme maksaneet tietenkin kaikki lyhennykset ja muut aina etuajassa ja säästöjäkin ollaan saatu säännöllisesti joka kuukausi siirrettyä säästötilille. Mistä ne haluaa puhua? Olemme olleet pankin asiakkaita koko ikämme, meillä ei ole koskaan ollut mitään luottohäiriöitä tai laskuja myöhässä. Mitä ne siis haluaa? Onko joku ollut tuollaisessa tapaamisessa N-pankissa tai jossain muussa pankissa?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:41"]
no kiva kun kirjoitit pankin nimet, niin pääsevät sieltä googlaamalla lukemaan tätä...
AP
[/quote]
Jep, olet ainoa Nordean asiakas Suomessa ja nyt jäit kiinni.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:22"]
Ne haluaa sun rahat rahastoihin, kauppaavat sijoituksia ja vakuutuksia. Täysin tuottamatonta sinulle, mutta hyvä diili pankille.
[/quote]
No en nyt nuista rahastoista ihan niinkään sanoisi. Minulla on ns. näkymätöntä säästöä tullut noin vuodessa tonni. Ja sen voisi ottaa milloin haluaa käyttöön. En siis säästä millään riskillä. Ihan kiva tietää että jossain siellä näkymättömissä on sitä rahaa pahan päivän varalle. Lisäksi on sitä näkyvää säästöä ihan suoraan käytettävillä tileillä. Kyllä minun raha-asiat ainakin saatiin kuntoon pankkivisiitillä. Ja yhtä äkkiä rahoista alkoi kertymään säästöjä.
[/quote]
Minkä pankin rahasto tuottaa enemmän sijoittajalle kuin pankille?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:38"]Meillä on jo kultaiset Masterit, lainaturvat ja korkokatot, jotka se pakotti ottamaan lainan saamiseksi. Varsinkin kaksi ekaa ovat aivan v-tun kalliita mutta ei saatu lainaa ilman niitä.
AP
[/quote]
Lainaturvan voi usein irtisanoa. Itse tein sen puolen vuoden jälkeen. Se virkailijan sanoin "vähänniinku pitää ottaa" mutta myönsi ettei sitä ole pakko pitää. Sai varmaan jotkut provikat. Näin D-pankissa jokunen vuosi sitten.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:48"]
[/quote]
No, esimerkiksi minulla on rahasto-osuuksia Nordean Korkotuotto A -rahastossa. Viimeisen vuoden aikana tuo rahasto on tuottanut minulle 6 % ja viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 5,5 % vuodessa. Nämä tuotot ovat siis ne, jotka minä saan kaikkien pankin kulujen vähentämisen jälkeen. Voin koska tahansa myydä osuuteni pois ilman mitään kuluja. En ole myöskään maksanut mitään kuluja osuuksien ostamisesta. En tiedä, mitä Nordea nettoaa näistä rahastoista, mutta se ei oikeastaan kiinnosta minua. Minulle riittää vallan mainiosti se 5-6 %, mitä minä olen saanut näistä vuosittain.
Tietenkin on niin, että jossain vaiheessa tämä rahasto rupeaa tuottamaan huonommin, kun korot kääntyvät nousuun. Siinä vaiheessa minä vain yksinkertaisesti myyn osuuteni ja nettoan minulle tulevan tuoton.
Ap:lle toteaisin, että hänellä ei ole mitään murehdittavaa. Nordealla on standardikäytäntönä se, että kaikki tarpeeksi hyviksi katsotut asiakkaat kutsutaan neuvotteluun kerran vuodessa.
Ne vaan naamioi tapaamisen asuntolainan vuositapaamiseksi. Perukaa ihan rauhassa vain. Ne näkee teidän tileiltä että olisi ehkä ylimääräistä sijoitettavaa ja yrittävät tietty saada rahat sidottua heidän tuotteisiinsa ennen kuin älyätte itse sijoittaa rahat vaikkapa osakkeisiin. Lainaturva tosiaan kannattaa lakkauttaa jos sinne asti kuitenkin menette :-)
Voi siinä neuvottelussa niinkin käydä, että teille ehdotetaan jotain palveluja, jotka yhteensä oikeuttavat alennuksiin ja vuosikulunne esim. palvelumaksuista pienenevät. Kannattaa selvittää myös etukäteen, paljonko muissa yrityksissä olevat vakuuteksenne maksavat teille ja mitä ne sisältävät. Saatatte saada paremman tarjouksen neuvottelussa. Tai sitten todetaan, että teillä on kaikki hyvin ettekä tarvitse mitään lisää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:38"]Meillä on jo kultaiset Masterit, lainaturvat ja korkokatot, jotka se pakotti ottamaan lainan saamiseksi. Varsinkin kaksi ekaa ovat aivan v-tun kalliita mutta ei saatu lainaa ilman niitä.
AP
[/quote]
Lainaturvat voi koska vaan lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:10"]
[/quote]
No, esimerkiksi minulla on rahasto-osuuksia Nordean Korkotuotto A -rahastossa. Viimeisen vuoden aikana tuo rahasto on tuottanut minulle 6 % ja viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 5,5 % vuodessa. Nämä tuotot ovat siis ne, jotka minä saan kaikkien pankin kulujen vähentämisen jälkeen. Voin koska tahansa myydä osuuteni pois ilman mitään kuluja. En ole myöskään maksanut mitään kuluja osuuksien ostamisesta. En tiedä, mitä Nordea nettoaa näistä rahastoista, mutta se ei oikeastaan kiinnosta minua. Minulle riittää vallan mainiosti se 5-6 %, mitä minä olen saanut näistä vuosittain.
Tietenkin on niin, että jossain vaiheessa tämä rahasto rupeaa tuottamaan huonommin, kun korot kääntyvät nousuun. Siinä vaiheessa minä vain yksinkertaisesti myyn osuuteni ja nettoan minulle tulevan tuoton.
Ap:lle toteaisin, että hänellä ei ole mitään murehdittavaa. Nordealla on standardikäytäntönä se, että kaikki tarpeeksi hyviksi katsotut asiakkaat kutsutaan neuvotteluun kerran vuodessa.
[/quote]
Hallinnointikuluja tuossakin on 0,60 prosenttia vuodessa. Ossakemarkkinoilla olisit saanut viime vuonna tuottoa keskimäärin 25%...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:12"]
Ne vaan naamioi tapaamisen asuntolainan vuositapaamiseksi. Perukaa ihan rauhassa vain. Ne näkee teidän tileiltä että olisi ehkä ylimääräistä sijoitettavaa ja yrittävät tietty saada rahat sidottua heidän tuotteisiinsa ennen kuin älyätte itse sijoittaa rahat vaikkapa osakkeisiin. Lainaturva tosiaan kannattaa lakkauttaa jos sinne asti kuitenkin menette :-)
[/quote]
Ei siellä mitään naamioida:) Kaikki pankit on nykyään velvollisia tuntemaan asiakkaansa ja pitämään tietonsa ajan tasalla. Rahanpesulaki yms. nääs...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 19:41"]
no kiva kun kirjoitit pankin nimet, niin pääsevät sieltä googlaamalla lukemaan tätä...
AP
[/quote]
Hui hirveetä! IIK.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:17"]
Hallinnointikuluja tuossakin on 0,60 prosenttia vuodessa. Ossakemarkkinoilla olisit saanut viime vuonna tuottoa keskimäärin 25%...
[/quote]
Ne hallinnointikulut on jo vähennetty mainitsemistani tuotoista. Enkä sitä paitsi ymmärrä, mitä siinä on niin pahaa, jos pankki saa 0,6 prosenttia ja minä saan 6 %. Minulle riittää ihan hyvin se 6.
On minulla osakkeitakin. Osa on tuottanut hyvin, osa ei. Mutta luonnollisesti hajautan sijoitukseni moneen eri paikkaan. Nämä Korkotuotto -rahastoon sijoittamani rahat ovat niitä, jotka olen halunnut sijoittaa lähes riskittömästi. Aikaisemmin panin vastaavan osuuden määräaikaiselle talletustilille, mutta viime vuosina niiden korot ovat olleet niin huonot, että olen mieluummin käyttänyt tätä rahastoa.
24
Jos teillä on kerta vuoden ollut laina niin oisko aika tarkistaa korko ja kk-erän määrä? Meille ainakin lainaa ottaessa sanottiin että 1x vuodessa on käynti jossa katsotaan nuo jutut
Jos AP:llä ei ole mitään tarvetta tapaamiseen, niin voit perua sen ihan hyvin. Jos sopimuksen mukaan lainan hoito onnistuu, niin miksi pitäisi tavata. Me ollaan maksettu lainaa jo yli 10 vuotta ja pankkiin on ollut asiaa vain silloin kun meillä itsellä on joku tarve. 100% varmasti yrittävät myydä teille jotain. Teille on näköjään helppo myydä kun olette ottaneet lainaturvat ja korkokatotkin. Ne on pankille hyvä tuotto!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jaa-a mikähän sijoittajaguru täällä on paikalla kun tienaa osakkeilla keskimäärin 25% HAH HAH!!!!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jaa-a mikähän sijoittajaguru täällä on paikalla kun tienaa osakkeilla keskimäärin 25% HAH HAH!!!!
Siis säästääkö joku rahaa ihan oikeasti tilille tai pitää säästöjään tilillä?! Nykyisellä korkotasolla pelkästään inflaatio syö säästönne. Ymmärrän kyllä sen, että varatilillä pitää jonkinlaista "puskuria", mutta muuten kannattaa valita jokin muu säästömuoto. Enkä kyllä itsekään mihinkään eläkevakuutukseen lähtisi. Jos ei pankin rahastoihin, niin vaikka suoriin osakkeisiin. Pitkällä aikavälillä osakeista saa kuitenkin parhaimman tuoton. Ja sen arvo-osuustilin voi avata muuallekin kuin omaan pankkiin, siis sinne missä kulut pienimmät. Olen kyllä kuunnellut myös omia pankkineuvojia ja rahastoja kyllä tyrkytetään joka kerta, mutta ei nekään aina huonoja ole, jos ymmärtää miten ne toimii.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:31"]Siis säästääkö joku rahaa ihan oikeasti tilille tai pitää säästöjään tilillä?! Nykyisellä korkotasolla pelkästään inflaatio syö säästönne. Ymmärrän kyllä sen, että varatilillä pitää jonkinlaista "puskuria", mutta muuten kannattaa valita jokin muu säästömuoto. Enkä kyllä itsekään mihinkään eläkevakuutukseen lähtisi. Jos ei pankin rahastoihin, niin vaikka suoriin osakkeisiin. Pitkällä aikavälillä osakeista saa kuitenkin parhaimman tuoton. Ja sen arvo-osuustilin voi avata muuallekin kuin omaan pankkiin, siis sinne missä kulut pienimmät. Olen kyllä kuunnellut myös omia pankkineuvojia ja rahastoja kyllä tyrkytetään joka kerta, mutta ei nekään aina huonoja ole, jos ymmärtää miten ne toimii.
[/quote]
Se on nimenomaan puskuri. Kaikki ylimääräinen menee remontteihin ja matkusteluun. Puskuria on hyvä olla 2-3 kk palkan verran eli meillä tavoite pitää se summa aina puskurina, jota kyllä käytetään myös äkillisiin menoihin tai seuraavan auton ostoon.
AP
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:27"]Jos AP:llä ei ole mitään tarvetta tapaamiseen, niin voit perua sen ihan hyvin. Jos sopimuksen mukaan lainan hoito onnistuu, niin miksi pitäisi tavata. Me ollaan maksettu lainaa jo yli 10 vuotta ja pankkiin on ollut asiaa vain silloin kun meillä itsellä on joku tarve. 100% varmasti yrittävät myydä teille jotain. Teille on näköjään helppo myydä kun olette ottaneet lainaturvat ja korkokatotkin. Ne on pankille hyvä tuotto!
[/quote]
Kuten kirjoitin niin ei, ei ollut helppo myydä vaan se oli lainansaannin ehto. Meillä oli lainan kanssa hoppu
Ai, tää on siis Nordea? Vai onks se Nordea-pankki?