Asumistuet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio
Asumistuki on ongelmallinen tuki, koska se vesittää itse omaa tehoaan. Nykyinen massiivinen asumistukijärjestelmä on rakenteeltaan automaatti, joka vuokralaisten maksukykyä kaavamaisesti tukemalla vaikuttaa koko markkinaan ja nostaa vuokria joka taas kasvattaa asumistukimenoja. Tuettavien määrää pitäisi johdonmukaisesti vähentää ja tukisummaa supistaa.
Kommentit (90)
Eiköhän me kaikki tiedetä mikä se oikea syy hyvinvointivaltioiden romahtamiseen on, ja vinkki - syy ei ole asumistuessa
Kelle näitä asumistukia oikein maksellaan? Itse olen pienipalkkainen lähihoitaja pk-seudulta, vuokraan menee puolet palkan netto-osuudesta. Halvempaa ei saa. Mutta mitään asumistukia ei minulle todellakaan maksella, olen asian selvittänyt kymmenen kertaa. Ärsyttää kun netissä aina oletetaan, että pk-seudun lähärit saavat palkan päälle asumistukia. Ei todellakaan saa.
Miksi valehtelet otsikossa, ap? Ei tuollaista arvioita ole. Vilkaisepa valtion budjetista, mikä summa menee eläkkeisiin ja mikä taas asumistukiin. Ei jää epäselväksi, minkä takia se budjetti on romahtamassa.
Samaa olen itsekin ihmetellyt kun 2000 euron tuloilla on muka niin rikas ettei saa mitään tukia. Sitten nämä jotka ei ikinä ole töissä olleet saa kaikenmailman tuet asuen huomattavasti väljemmin ilmaiseksi. Asumistukea ei tarvitsisi antaa kenellekään niin vuokrat putoaisivat hiljalleen normaalitasolle.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen itsekin ihmetellyt kun 2000 euron tuloilla on muka niin rikas ettei saa mitään tukia. Sitten nämä jotka ei ikinä ole töissä olleet saa kaikenmailman tuet asuen huomattavasti väljemmin ilmaiseksi. Asumistukea ei tarvitsisi antaa kenellekään niin vuokrat putoaisivat hiljalleen normaalitasolle.
Sama tilanne ja samaa mieltä.
Mieluummin säädellään sähkönsiirtomaksut murto-osaan mitä ne oli, että saadaan vastikkeet alas. Sitten voi säädellä vuokria ja sitten me voidaan säädellä näitä maahan tulevia ilmaisasukkeja ja niiden hyysäämistä. Jättää vaikka kokonaan väliin kun oikeastaan meidän ei tarvitse huolehtia kuin oman maamme kansalaisista. Muut painukoon kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne ja samaa mieltä.
Ei putoisia, meillä vain asuisi ihmisiä metsissä ja kaduilla niin kuin muissakin maissa. Lapsen on aika kylmä asua metsässä tai porttikongissa tai raskaana olevan naisen tai vammaisen tuolla heitteillä.
Asumustuki menee suoraan ulkomaisten sijoittajien taskuun.
https://blog.kauppalehti.fi/metrossanukkuja/ulkomaiset-sijoittajat-iloi…
Vierailija kirjoitti:
Mielummin säädellän yksityisillekin vuokrakatot sijoitusasuntoihin. Asumisen hinta tulee kuitenkin aina nousemaan kasvukseskuksissa, jo omistusasunnoista johtuen, kukaan ei halua että saa omastaan vähemmän kuin itse maksoi.
Jos tulee vuokrakatot, niin sitten loppuu asunnot. Vuokrasijoittaminen on nykyisin niin surkeaa bisnestä, ettei siitä jää käteen kuin v*tutusta ja känsät. Sitten yksikin sosiaalitapaus, joka pistää kämpän remonttiin, niin sinne meni monen vuoden tuotot.
Jos tulisi vaikka 500€:n vuokrakatto, niin voitte kuvitella, minkä tasoisia kämppiä sen jälkeen olisi tarjolla. Ei kovin häävejä.
Kai tiesitte, että asumistuessa on 400e katto joten ei niitä vuokria aivan hillittömiin voi korotella, etteikö asukkaan maksukykykin ala tulemaan vastaan. Tonnin vuokrasta saa vain 80% 400 eurosta tukea ja loput joutuu maksaa itse. Puhutte vaan aina, kuin koko vuokran kustantaisi kela ja hinnasta viis.
Vierailija kirjoitti:
Kelle näitä asumistukia oikein maksellaan? Itse olen pienipalkkainen lähihoitaja pk-seudulta, vuokraan menee puolet palkan netto-osuudesta. Halvempaa ei saa. Mutta mitään asumistukia ei minulle todellakaan maksella, olen asian selvittänyt kymmenen kertaa. Ärsyttää kun netissä aina oletetaan, että pk-seudun lähärit saavat palkan päälle asumistukia. Ei todellakaan saa.
Mun mies saa. Asuu kahden alaikäisen lapsen kanssa pienillä tuloilla okt:ssa, vuokraa jää itselle maksettavaa 120e. Toki lämmitys tulee siihen päälle. Mutta on kiva oma piha jne. Jos oltaisiin kokonainen perhe ei saatais mitään. Mutta ei ois tarpeeksi tilaakaan ja tulisin hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiesitte, että asumistuessa on 400e katto joten ei niitä vuokria aivan hillittömiin voi korotella, etteikö asukkaan maksukykykin ala tulemaan vastaan. Tonnin vuokrasta saa vain 80% 400 eurosta tukea ja loput joutuu maksaa itse. Puhutte vaan aina, kuin koko vuokran kustantaisi kela ja hinnasta viis.
Ei ole. Meilläpäin jos vuokra on vaikkapa 700e /kk niin tuki voi olla 580e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin säädellän yksityisillekin vuokrakatot sijoitusasuntoihin. Asumisen hinta tulee kuitenkin aina nousemaan kasvukseskuksissa, jo omistusasunnoista johtuen, kukaan ei halua että saa omastaan vähemmän kuin itse maksoi.
Jos tulee vuokrakatot, niin sitten loppuu asunnot. Vuokrasijoittaminen on nykyisin niin surkeaa bisnestä, ettei siitä jää käteen kuin v*tutusta ja känsät. Sitten yksikin sosiaalitapaus, joka pistää kämpän remonttiin, niin sinne meni monen vuoden tuotot.
Jos tulisi vaikka 500€:n vuokrakatto, niin voitte kuvitella, minkä tasoisia kämppiä sen jälkeen olisi tarjolla. Ei kovin häävejä.
Mihin ne hyvän tason asunnot päätyisivät?
Vierailija kirjoitti:
Asumustuki menee suoraan ulkomaisten sijoittajien taskuun.
https://blog.kauppalehti.fi/metrossanukkuja/ulkomaiset-sijoittajat-iloi…
No tähän sinäkin voit vaikuttaa. Alat vain ostaa niitä kojamon osakkeita pörssistä... Minä taas luovuin juuri kojamosta koska tuotto on liian heikko.
Hyvinvointivaltion romuttaa työnantajat, jotka ei halua maksaa asiallista palkkaa työntekijöille ja ahneet rakennuttajat, jotka rahastaa ylihintaa asunnoista ja ahneet sijoittavat, jotka ostavat niitä asuntoja ja vuokraavat niitä ylihintaan ja ahneet suurituloiset, jotka ei halua maksaa veroja mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne hyvän tason asunnot päätyisivät?
Myyntiin ja omistusasujille. Kuka arvokasta vuokra-asuntoa vuokraisi alihintaan jollekin asumistukipummille, jos siitä ei jäisi käteen, kuin tappiota?
Kappas, uusi asumistukikeskustelu. Kuinka virkistävää! Aiheestahan ei ole ollut kuin viitisen eri ketjua lyhyessä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään millä perusteella sitä jaetaan, mutta siltä tuntuu että vähän yksi sun toinen sitä saa. Ihme juttu. Sitäkin ihmettelen, kun ne tukiasukkaat muuttavat uusiin ja tietysti kalliisiin krs-taloihin, kun minun mielestäni tuella asuvien pitäisi tyytyä vanhempiin ja halvempiin asuntoihin. Tunnen myös aika monta eläkeläisnaista, jotka asuvat keskustan uusissa asunnoissa ja saavat n. puolet vuokrasta tukena. Eli päälle 600 e:n kämpästä maksavat nippanappa 300 e/kk. Nämä naiset ovat aikoinaan eronneet (on jokunen sinkkukin) ja voisi kuvitella, että parisuhteesta/liitosta on jäänyt jtn jemmaan, kun yhteinen pesä on aikoinaan jaettu. Olen satavarma, että todella moni tuen saaja on piilottanut rahojaan toiselle tilille kuin mihin eläke maksetaan. Näillä tuntemillani naisilla on kuitenkin asunto sisustettu viimeisen päälle ja rahaa tuntuu muutenkin riittävän.
Tiedän myös aika monta nuortamiestä, jotka lojuvat kotonaan, kun työnteko ei maistu ja kaikki menee Kelan piikkiin. :( Olen kuvitellut, että tt-tuki on se viimeinen avustusmuoto ja tarkoitettu väliaikaisesti pahimpaan hätään. Näyttää kuitenkin siltä, että nämä luisbergit elelevät tt-tuella vuosikaudet eikä loppua näy.
Puolet nettoeläkkeestä menee minullakin vuokraan ja valtaosa lopusta (eikä aina riitäkään) lääkäreihin/lääkkeisiin ja tietysti ruokaan (vaikka se on ainoa mistä voi tinkiä). Olen ollut ensin työkyvyttömyyseläkkeellä 15 v ja nyt vanhuuseläkkeellä. Mitään tukia en saa.